Jump to content

Er det stor kvalitetsforskjell på slipepapir til eksentersliper?


Wasco

Recommended Posts

Irriterer meg over at slipepapiret jeg bruker på eksentersliperen min blir fullstendig ubrukelig etter bare 3-4 min. sliping :headbang::headbang:

 

Slipepariet jeg bruker kjøpte jeg billig på sparkjøp og koster 30 kroner for 6 skiver

Er det slik at en får det en betaler for, her som ellers i livet...

 

I tilfelle, hvilket slipepair kan dere annbefale?

Link to post
Share on other sites

Kansje du skulle ha brukt litt grovere korning? Jeg har forsøkt å slipe bunnstoff, men dette pakker til papiret fort, men ellers har jeg ikke opplevd dette som et problem. Maling og gammel lakk er vanskelig å slipe med fin korning, her bruker jeg 40 papir. Når dette er fjernet så går jeg over med finere papir for å jevne slipespor.

Hvilken korning bruker du og hve er det du sliper?

 

Har du prøvd å rense rondellene ved å kjøre de over en stålbørste?

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt mengder av slike rondeller på Biltema, disse er både billige og bra! Men enkelte typer lakk er såpass seige at de tettet papiret på kort tid. Dette kan dog ikke papiret få skylden for. Ellers er vel et gammelt triks å dra en bit kritt over papiret før det tas i bruk, da fester ikke lakken seg så lett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dersom det er maling eller lakkrestar så legg seg i papiret så er det eit godt gamalt knep å hella litt parafin på papiret før du byrjar og slipa.

Det hindrar maling/lakk og legga seg i papiret. Når du ser treverket så byttar du til nytt papir.

Det funka godt på gamle tregolv eg har slipt.

 

Lyke til.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Har slipt noe i det siste, både tre og finsparkel på min båt. Begynte med "billig" papir og slet mye. Måtte skifte ofte papir som "grodde" igjen. Fikk et slipepapir av båtnabo med et grått slipepapir ( usikker på fabrikat). Kunne med dette slipe til jeg var "ferdig". Forsto at papiret ikke var billig, så neste slipejobb blir det innkjøp av tilsvarende kvalitet.

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Link to post
Share on other sites

Dersom det er maling eller lakkrestar så legg seg i papiret så er det eit godt gamalt knep å hella litt parafin på papiret før du byrjar og slipa.

Jeg har skrapet og skrapet, men enda er det litt lakkreste igjen, så jeg får prøve med parafin også da.... skal bli spennende dette..

 

HALLIS....kan du prøve å finne ut hva dette papiret heter, og hvor en kan få tak på det?

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte MYE papir da jeg bygget båten min, men fant aldri noen "genial" løsning på problemet du beskriver. Prøvde selv stålbørste og med tynner på papiret uten nevneverdig suksess.

Men noe som viste seg var at det er forskjell på boshc sine røde og hvite papir. de røde var bitte litt bedre mot pakking.

Ellers synes jeg at det i enkelte billige papir var større kornforskjell enn på dyrere. Ville vært forsiktig med 40 papir om du skal lakke over, ettersom slipemerkene fra så grove papir vil ses igjennom lakken. Fant ut at 120 papir av god kvalitet slipte like godt som et 100 papir av dårlig kvalitet, men med et finere resultat. Pakkingen ble omtrent den samme... Jeg endte opp med å handle hele pakker med 50 fra jernvarehandleren min og fikk en god pris på det. Da ble det ca ei krone dyrere for stykket kontra europris.

 

Rådet mitt blir, ikke bruk for grovt papir der hvor det er lett synelig, ellers vil du få en stor jobb til slutt...

 

Beundrer pågangsmotet dit! Du burde lage en stor tråd hvor du kunne samle alle spørsmålene og erfaringene dine. Tårdene dine er god lesning ettersom du spør om masse forskjellig. Det gjør det til spennende tråder for erfarene og mindre erfarene entusiaster! :flag:

 

Ps... ikke glem å bruke båten også... Er for fin til å bare ligge under arbeid :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker også mengder av slipepapir fra biltema, men kobler alltid til støvsuger. Har ikke noe problem med at støvet pakker seg da, untatt på overflater som er så fete at støvet setter seg helt. Alternativt da er en stålbørste så er det fort rent igjen :flag:

Link to post
Share on other sites

Ps... ikke glem å bruke båten også... Er for fin til å bare ligge under arbeid :yesnod:

 

Takk for alle tips og oppmuntringer...

Ja jeg er ikke redd for å stille spørsmål, og har fått så mye hjelp her på BP, så det kommer jeg til å fortsette med :yesnod:

 

Bruke båten ja...jo jeg gjør jo det også.

Men synes faktisk det er mer spennende å pusse, skrape, lakke og male en å bruke båten.... Gruer meg til den dagen det ikke er noe mer jeg kan "fikse" på. Men det er vel ingen fare...har du trebåt, er det alltid noe en kan fikse og forbedre.

Link to post
Share on other sites

Det er kun en løsning på problemet ditt, og det er å bruke avsug. Helst bør du ha en proff avsuger, men du kan bruke en vanlig støvsuger. Du oppnår med dette flere fordeler: Ikke tilstoppet papir, eksentersliperen suger seg til underlaget, trenger ikke så mye trykk fra deg og arbeidsmiljøet blir mye mye bedre. Type papir har noe å si, men ikke all verden.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv bosch sliper, og den har tilkobling for avsug og det tror jeg det fleste "brukbare" eksenterslipere har. Dersom slange ikke passer direkte på sliperen, ville eg ha prøvd og tapet på støvsugerslangen. Dersom du har bosch sliper kan du få kjøpt rund stuss til å sette på det ovale hullet som er beregnet for støvpose.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nok ingen flott og dyr sliper.... :nonod:

En billig sak fra Biltema...

 

Det fulgte jo med en liten pose som kan monteres på sliperen til oppsamling av støv. Kanskje jeg kan prøve å tape fast munnstykke fra støvsugeren der.

 

Men jeg må vel med tiden innvistere i en bedre sliper. Men på en annen side, jeg kan jo kjøpe mye sliperoundeler for det en proff sliper koster... :cool:

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg en bosch til ca 1000kr. med hastighetregulering. Føler den er adskillig bedre enn billigere modeller. Men for all del.. de billige gjør jobben de og! Selv sverger jeg til mye håndpussing, når finishen skal taes. Synes det blir best.

 

Når det gjelder maskin er det viktigste hastighetsreguleringen, slik at du kan tilpasse den til det trykket og papiret du bruker, samt det du pusser på.

Link to post
Share on other sites

I tilegg til holdbarhet er det stor forskjell på vibrasjonene i billige og dyre maskiner. Jeg har en blå Bosch, brukte en gang en grønn og ble helt utslitt i hånda etter et kvarter i ugunstig arbeidsposisjon av alle vibrasjonene, med den blå tenker jeg ikke engang over vibrasjonenene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...