Jump to content

Futuristiske båter og konsepter

Kosmix

Recommended Posts

Futuristiske fantasier har det aldri manglet på.

Hverken blandt båt designere eller bil designere.

Men heldigvis tar de som oftest feil.

Se på bil magasiner fra 50 og 60 tallet. Der ble det framstilt en del fremtidsvisjoner om hvilke type biler vi ville kjøre rundt med i år 2000...

Heldigvis tok disse fremtids retta visjonærene feil.

Det samme med klær.

For 50 år siden trodde mange vi ville gå rundt i fjollete plastklær i år 2000.... men heldigvis tok de også feil.

Uenig med deg Wasco, man tok ikke "heldigvis" feil, man tok beklageligvis feil....

Jeg ville helst hatt en jetmotordrevet bil som kunne kjøre på autopilot i 350km/t på motorveien 10m over bakken. Jeg ville gjerne hatt en bil som kunne fly til og fra Oslo, jeg ville gjerne hatt en robot som gjorde rent i huset. Alt dette mente man nærmest var done-deal i 50-årene. Amerikanerne viste vei med framtidsvisjoner som var fantastiske. I dag ser man for seg en framtid med knøttsmå elektriske biler som humper rundt på norske bygdeveier.

Takke meg til folk med visjoner.

Når det gjelder båter ser jeg absolutt sjarmen med gamle trebåter osv, men det er design og visjoner som driver utviklingen videre. Hvis ikke hadde vi fremdeles rodd rundt i hule trestokker.

Han som saget stokken i lange planker og klinket opp det første skroget ble nok møtt med hoderisting og utestengelse fra det gode selskap, men hans visjoner lever videre i dag, noen tusen år senere.

Jeg synes futuriske design er helt topp, og nyter linjene på nye Fjord40, diverse Wally-båter osv. Ikke så mange som er enig med meg, men det tar jeg ikke så tungt. Den Super S'en var også lekker.

På tross av dette tøffer jeg rundt i en Polar 22 Classic, så det går å ha to tanker i hodet samtidig, som Dørum sier :cool:

Flatskjermer som kunne heges på veggen kunne nok noen forutse.

Men den forandringen som virkelig har forandret vår hverdag de siste 20 årene var det ingen som kunne forutse.

Den har funnet sted på området kommunikasjon.

Internett og mobiltelefon, for å nevne to stikkord.

Jeg og mange med meg husker enda den tiden vi måtte stå i laaaaaaaaaaaang kø for å få en hustelefon....

Vi kan vel ta med en småfrekk seilbåt også, Ocqueteau Tilapia:

resized_600pix_DSCF2420.jpg

Denne har en ganske spesiell rigg, med karbonfibermast uten stag/vant og kun 1 rulleseil som er skjøtet bak cockpit. Noen som har forsøkt å seile denne?

Jeg må være ærlig nok til å innrømme at det var denne artikkelen i VG som gjorde at jeg for alvor begynte å kikke på finn.no etter førstegangsbåt.

Når jeg tenker meg om, har denne endel likheter med drømmebåten One:

1402.jpg

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...