Jump to content

Båtkjøp: Askeladden 605 Explorer eller Ibiza 20 Touring?


Orca74

Recommended Posts

Den erfaringen du viser til der er jo bare en person.

 

Ja huff og huff , nå har jeg henvist til uavhengig test og til konkret person/eksempel/dokumentasjon på dårlig kvalitet og sånt skal man ikke gjøre ustraffet skjønner jeg! :giggle:

 

Hva er forresten god nok dokumentasjon i dine øyne, sånn rent bortsett fra dine objektive meninger?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg ikke uttale meg om 20 foteren, men har erfaring med 22, 24 og 26 foteren til Ibiza.

Å påstå at disse har dårlige sjøegenskaper er direkte feil. Det er vel kanskje sjøegenskapene som er den største styrken til Ibiza, hvertfall på disse modellene. Les det du kommer over av tester.

At Ibiza modellene skal ha noe mer vindfang, eller drive mer i sjøen ved tillegging tror jeg heller ikke noe på sammenliknet med andre v-bunnede modeller. Som nevnt vil en flatbunnet båt drive mer av enn en v-bunnet, og ibiza er alt annet en flatbunnet. (22 foteren har vel 22 grader vinkel tror jeg).

 

Av de to modellene det er nevnt her, er det vel bare en smaksak hva som velges, kvalitet begge to.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Til alle dere som foreslår andre båter enn de nevnte Askeladden og Ibiza så sier jeg tusen takk, det er jo veldig mye fint der ute men tror jeg veldig gjerne vil ha den sitteløsningen de to innehar med et eget lite akterdekk (selv om jeg ble litt usikker når jeg ser de flotte båtene fra Skibsplast og Bella som ble foreslått lenger opp). Men jeg sier jeg tror fordi jeg ikke har erfaring med daycruisere. Løsningene med 'akterdekk' virker bare utrolig praktisk for meg.

Har stort sett vokst opp i Viksund 900 Futura og NB840 så er vant med store åpne dekk på hekken som kan benyttes til litt av hvert, men ikke fullt så kjent med så liten cabinplass som tilbys i DC'er. Spørsmålet blir vel litt hva man foretrekker ombord for begge deler får man bare ikke plass til i 20 fot....

 

Fartsområdet mitt er hovedsaklig indre Oslofjord så jeg tror nok både Askeladden og Ibiza takler det som skulle bli av sjø her rimelig greit.

 

Når det gjelder at disse båtene skal være av relativt dårlig byggekvalitet (var vel spesielt Ibiza som ble fremhevet her) så er dette litt interessant å høre da de innspill jeg ellers har fått fra de fleste jeg har møtt som har slike båter er tvert imot følelsen og opplevelsen av at disse båtene er skikkelig godt skrudd sammen.

 

Jeg er veldig takknemlig for alle innspill men må si jeg foretrekker at folk helst forteller litt om båter de selv eier (eller har eid) på godt og vondt istedet for å kritisere båter de ikke har egen erfaring med men stort sett bare baserer seg på annenhåndsopplysninger (men foreslå gjerne gode alternativer hvis dere vet om det). Har surfet nettet selv rimelig mye de siste månedene så vi har nok stort sett lest mange av de samme testene der ute alle sammen. Er derfor som sagt mer førstehåndsinfo jeg er på jakt etter. Men takk for alle bidrag!

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:lol: Uten å la dette bli noen stor sak, og en avsporing er det jo, men jeg oppfatter faktisk ikke Mouche som en kverulant, snarere tvertimot. Han er derimot flink til å debattere og diskutere, og han kopierer i flere innlegg inn relevante linker for å underbygge sine meninger og påstander. Oi, det ble visst mye positiv omtale av Mouche dette her. :lol: Men når det er sagt, så er jeg ikke alltid enig med ham, men det trenger jeg selvsagt heller ikke.

 

Det er uansett lurt å ikke være hårsår når man debatterer på slike forum som baatplassen.no. Det er ytringsfrihet i Norge, og denne gjelder også her på forumet. Men man må nok finne seg i at ikke alle har de samme meningene og tolkningene som man selv. :wink:

 

 

Ja huff og huff , nå har jeg henvist til uavhengig test og til konkret person/eksempel/dokumentasjon på dårlig kvalitet og sånt skal man ikke gjøre ustraffet skjønner jeg! :giggle:

 

Hva er forresten god nok dokumentasjon i dine øyne, sånn rent bortsett fra dine objektive meninger?

 

Så så, ta det med ro karer :wflag: Vi har alle meninger, og alle kan mene noe om disse igjen. Jeg ville bare komme med mitt synspunkt for trådstarter, ikke for å hisse opp andre. Jeg tåler absolutt kritikk av mine innlegg, og det synes jeg alle må gjøre.

 

:cheers: Skål gutter

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Fartsområdet mitt er hovedsaklig indre Oslofjord så jeg tror nok både Askeladden og Ibiza takler det som skulle bli av sjø her rimelig greit.

 

Ikke undervurder indre Oslofjord! Det er mye store båter, ferger osv og kombinasjon av sydvesten og masse andre bølger på kryss og tvers kan gjøre det ganske ubehagelig for mindre båter.

Ibiza20 har god bredde og gir en stabil "arbeidsplattform", lite bevegelse når man flytter seg og folk kommer ombord osv, men jeg synes den var noe for flat i bunnen og dermed litt hard i sjø, egentlig,litt skuffet på det punktet. Dette er ikke som sammenligning til andre båter nevnt her, men kun mitt inntrykk etter fem sesonger med båten. Kjørte også båten hele strekket mellom Asker og Lillesand flere ganger og i forskjellige etapper og på flatt vann gikk det jo like raskt som å kjøre bil! Toppfart var rundt 45 knop med en 150hk to-takter og Rakerpropell.

Jeg opplevde båten som godt skrudd sammen, ikke eksepsjonell på noen måte, men bra og godt nok. Eneste problemet jeg hadde var skyvedøren inn til cabinenen hvor "opphenget" til skyvedøren var underdimensjonert. Sikkert endret siden min båt som var fra 1995. Kjenner mange som har, eller har hatt, en Ibiza og tilgode å høre noen si at kvaliteten ikke var bra eller at de ikke var godt skrudd sammen.

Ibiza har et godt renome og populære i bruktmarkedet hvilket er av betydning når, ikke hvis (!), trefots-syken setter inn!

 

Godt valg!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ikke undervurder indre Oslofjord! Det er mye store båter, ferger osv og kombinasjon av sydvesten og masse andre bølger på kryss og tvers kan gjøre det ganske ubehagelig for mindre båter.

 

Det har du rett i! Indre oslofjord kan være overraskende ruskete med sjø fra alle kanter. Mye krappe "småbølger" på rundt meteren som blir ganske heftig til tider. :sailing:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Båten tåler det, men for de som er ombord blir det ikke så behagelig i planingsfart 20 knop eller mere rett mot bølgene. Litt vanskelig å være mere konkret for hvor stor er stort og hvor ubehagelig er ubehagelig om du skjønner hva jeg mener.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Enig i det Mouche skriver, og du finner neppe noen som overgår 20 foterne til Ibiza og Askeladden hverken når det gjelder kvalitet eller sjøegenskaper.

Syns du det blir ubehagelig i for mye bølger, er det bare å kjøpe større båt, ikke andre merker. :smiley:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Kjøpte selv 605 explorer, og er godt fornøyd.

 

Vi vektla følgende fortrinn i cockpit, hvor vi oppholder oss når vi er på sjøen.

 

-Rommer mange mennesker (6-8).

-Stor plass i cockpit (spes ift bella, yamarin).

-Det er mulig å stå på dørken helt akter i hjørnene.

Kjempefordel når man fisker, eller skal trekke dreggen.

-Selvdrenerende dekk!

-Badevennlig.

 

Båten takler grov sjø, men rister litt på mindre, krappe bølger.

Har noe fyldig forskip, som gjør at du kan bli våt, spesielt på akterbenken.

Hvorvidt dette er bedre eller værre enn andre båter i samme størrelse, skal jeg ikke si noe bastant om.

 

Negativt kanskje mangelen på kallesjegarasje, som har ført til at kallesjen er parkert hjemme. Det er fint vær de dagene vi er på sjøen.

 

Til slutt handler dette mest om hvilke egenskaper man prioriterer.

 

Har intet å tilføre om Ibiza, men det er vel en grunn for at noen båter er populære, selv om de er dyrere enn snittet i klassen.

 

Lykke til med valget.

Link to post
Share on other sites

Takk for input'en Havarita.

 

De fleste som har bidratt i denne tråden har stort sett referert til Ibiza så det er fint å høre erfaringen til noen Askeladder også.

 

De momentene du nevner ang. cockpit er også mitt utgangspunkt for hvorfor jeg foretrekker denne type design som disse to båtmerkene innehar.

 

Er Ibiza dyrere enn snittet? Det er ikke helt mitt inntrykk når jeg titter på finn.no da synes jeg Ibiza stort sett er priset som andre 20-fotinger av samme årsmodell (da ser jeg bort fra de fleste ukjente eller ikke-norske merker) .

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har hatt en Askeladden 605 explorer m/115hk 4-takt siden 2004. Mine erfaringer er veldig gode og samsvarer godt med de samme som Havarita har.

Uteplassen på Askeladden er veldig praktisk, i mine øyne bedre enn på Ibiza 20 touring, som også var alternativet da jeg kjøpte båt. Jeg tar ikke av kalasjen som Havarita, men har den stående som "targabøyle". Løsningen er kanskje litt spinkel, det er en del bevegelse i kalesjestativet når du kjlører i mye sjø og Askeladden har forsterket løsningen med et ekstra stag fra 2006 (?). Innfestingen til ene kalesjebøylen røk da vår båt var ganske ny, men det fikset leverandøren veldig raskt og siden har det ikke vært problemer.

 

Mest behagelig marsjhastighet med motoren vi har er egentlig rundt 20 knop, da er motoren ganske stille og går rolig. Marsjer lett rundt 25 også, men da er støynivået høyere. Maks fart på GPS rundt 33knop, endres veldig lite av last ombord. Båten har liten planingsterskel og planer fint også i lavere hastighet. For meg var den litt uvillig til å ta ror ved bakking i starten, men det er bare spørsmål om litt trening.

 

Tror ikke du gjør noe dårlig valg om du havner på Askeladden, eller Ibiza. Tror jeg ville fulgt magefølelse og lommebok her....

Link to post
Share on other sites

Takk for input'en trainman.

 

Jo det blir nok til sist lommeboken som avgjør, men all den nyttige tilbakemeldingen jeg får her på forumet bidrar så absolutt til at magefølelsen nok gjør et "riktigere" valg.

 

En ting jeg undres: hvilke budsjetter opererer dere med for slike båter?

For eksempel hva er en fornuftig årlig kostnad å sette på bruk/timer, vedlikehold, reparasjoner og service, evt. andre utgifter? (båtplass og opplag er så ekstremt varierende utfra hvor man bor så det holder jeg utenfor i denne sammenheng).

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regn med rundt 3.000kr. i året i service utgifter, samt kanskje ett par tusenlapper på båtpleie produkter ala bunnstoff/polish/verktøy og annet. I tillegg kommer forsikring. Regn med rundt 5-6.000 kr. der også.

Båtplass er jo nesten en must med en slik båt og her varierer prisene enormt. Man kan få båtplass fra tusenlappen og opp til nesten svimlende summer. Men min gjetning er at du bår få deg en såkalt tremeters plass og disse koster rundt 4-6.000 kr. så fremt du ikke skal ligge på Oslos beste vestkant.

 

Bensinutgifter er jo ikke faste så her må du nesten regne ut selv etter hvor mye du kommer til å bruke båten, samt hvor fort du liker å kjøre. I snitt så blir det vel ca. 50 timer i året man bruker båten, og regner man da ca. 10 liter i timen i snitt, så blir dette 500 liter drivstoff som du kan gange med rundt 14-15kroner pr.liter. (ved fylling på marinaer)

 

Legger du i tillegg av litt ekstra for uforutsette utgifter (hvis man ikke har garanti) så er du også sikret her...

 

Selv har jeg nå 120 timer på telleren og sesongen er ennå ikke over. Men jeg kjører veldig mye båt dog. Har vel brukt rundt 14.000kr i bensin hittil i sommer....(!)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

I motsetning til de fleste (alle?) andre her som har svart, så eier jeg pr idag en Ibiza 20 Touring, 2001 modell med 150 hk Evinrude totakter.

 

Er nå i 3dje sesong med båten, og er rett og slett veldig fornøyd med båten den dag i dag. Båten har i tillegg til et Origo 1500 kokeapparat og trykkvann, sjøvannstoalett med septiktank. Da vi kjøpte båten var disse tre tingene et minimum. Porta Potti er også en mulighet, og var vel standard. I tillegg har jeg Ilas ankervinsj, ikke et must, men utrolig kjekt å ha når det først sitter montert på båten. Solseng til akterdekket (med mulighet for å sove på), og ekstra kalesjedel utvider muligheten for at en familie på 4 kan overnatte i båten. Veldig mange båter er solgt med sistnevnte.

 

Båten ligger utrolig pent i vannet, har fått mange kommentarer fra hyttenaboer som blir passert av oss. Utseende er tidløst, og båten fremstår ikke som spesielt gammel sammenlignet med dagens produksjon. Akterdekket er et av båtens store fortrinn, og sammen med den rette bakveggen på kalesjen er det ypperlig for den som liker å f.eks fiske. Man kan gå ut på akterdekket og holde på der, for så å gå inn og sette seg under tak. Frem til 200? hadde båten to ekstra sitteplasser på akterdekket som kan felles opp/ned. Genialt!

 

Fordekket er et annet av båtens store fortrinn, litt nedsenket og helt flatt. Selv om du kommer nedlastet med matposer og poser fra glassbutikken entrer du båten ganske lett. Om du må ta et skritt til siden for å gjenvinne balansen er det ikke noe problem, dekket er helt flatt og ikke spesielt glatt (teak)

 

Båten min har ikke trimplan, hadde vært en fordel. Dette pga sofa, vanntank og ankervinsj er på babord side. I tillegg er det litt lite stuverom ombord, hadde trodd det skulle vært det under benkene inne i lugaren, men det er det ikke med unntak av der hvor toalettet står.

 

Store vindusflater trukket langt bak gjør at det overhodet ikke trekker i cockpit. Kan ligge i 40 knop uten at knapt et hårstrå på fruens hode beveger seg.

 

Ingen 20 fotere er spesielt komfortable når det røyner på, men personene om bord gir seg før båten.........

 

Har ikke erfaring med 605, så denne kan jeg ikke uttale meg om.

Link to post
Share on other sites

I tillegg er det litt lite stuverom ombord, hadde trodd det skulle vært det under benkene inne i lugaren, men det er det ikke med unntak av der hvor toalettet står.

 

Er det virkelig ikke stuerom under benkene?

Det var veldig overraskende og ikke minst nyttig info. Har ikke vært inne i kabinen på en 20 Touring enda, men stort sett alle andre båter jeg her vært innom har da mulighet for lagring under benkene fremme.

 

Det som jeg lurer litt på da er hva er det i såfall er som hindrer slik lagring, dvs hva som opptar plassen i benken - flytemateriale? Hvis bare luft, så kanskje man kan byggeinn noe lagring selv...

Link to post
Share on other sites

Men min gjetning er at du bår få deg en såkalt tremeters plass og disse koster rundt 4-6.000 kr. så fremt du ikke skal ligge på Oslos beste vestkant.

 

Hmm, hvor finner man ledige tremeter-båtplasser i grei avstand fra Oslo til den prisen der?

 

Jeg har begynt å sjekke litt rundt og mitt inntrykk er at prisen er stort sett det dobbelte, minst. På leiemarkedet i hvertfall. Og det andre markedet kommer man jo ikke inn på sånn helt uten videre såfremt man ikke er villig til å betale skjorta eller stå på venteliste i årevis.

 

Så alle tips om hvor og hvordan man kan få seg en båtplass til en fornuftig penge i kurrant avstand fra Oslo mottas med STOOOR takk

(kurrant i den form at blir det for langt å kjøre så blir skuta bare brukt i helgene, noe som nok ikke er tilfredstillende for min del)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...