Jump to content

Båtkjøp: Askeladden 605 Explorer eller Ibiza 20 Touring?


Orca74

Recommended Posts

Akterdekket er et av båtens store fortrinn, og sammen med den rette bakveggen på kalesjen er det ypperlig for den som liker å f.eks fiske. Man kan gå ut på akterdekket og holde på der, for så å gå inn og sette seg under tak.

 

Hvor gjør man av kalesjen når den ikke er i bruk? Tenker da på standard-delen, ikke den som også dekker over akterdekket. Er den kjapp å slå opp i tilfelle en overraskende værendring etc?

Link to post
Share on other sites

Akterveggen tas av, kalesjen pakkes sammen rundt stengene, pakkes inn i et medfølgende trekk, og hele greiene legges inn i lugaren. Kommer det regn, henter man ut kalesjen, hekter den på hver side, tar av trekket (glidelås) og fester kalesjen. Ikke verdens beste løsning, men fungerer bra, og med litt trening tar det ikke lang tid (tar litt lenger tid for å pakke sammen enn å sette på)

Link to post
Share on other sites

I motsetning til de fleste (alle?) andre her som har svart, så eier jeg pr idag en Ibiza 20 Touring, 2001 modell med 150 hk Evinrude totakter.

 

Jeg hadde ikke en 150hk Evinrude to-takter på min Ibiza 20 Touring, men en 150hk Johnson to-takter så forskjellen er vel ikke større enn at jeg er berettiget til å ha en mening? :wink:

 

Forøvrig er jeg ganske enig med deg i dine kommentarer/erfaringer med båten!

 

Et trygt kjøp og sikkert lett å selge igjen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ibiza 20: Erfaring fra prøving med mange mennesker om bord.

Alle snakker om fart, men komfort/hygge-fart er i snekkefart, er det ikke? Da er Ibiza'n imponerende med lite steiling.

Litt underlig med vannet som kommer opp av dekk bak ved mye last, men det kan vel stenges med en kran.

Synes Ibiza skulle hatt et skarpere og høyere skille mellom sjø og båt akter, men sittegruppen er vel endret i nyere modeller.

Den spiser motsjø inntil en viss høyde på en imponerende måte uten å ha Smuggler-skrog. Med hensyn til sjøegenskapene virker den som en større båt, men savner kanskje litt av "lekenheten" man forventer i størrelsen. Vanskelig å få i pose og sekk.... som alltid.

 

BTW: Mouche bidrar på hyggeligste måte her så langt jeg har sett. Sure karakteristikker av andre blamerer kun vedkommende selv, men det er jo ikke hyggelig verken å høre eller se i skrift. Dannelse er mer enn å holde kniv og gaffel...

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stenge kranen og bruke øse eller pumpe. Det er til vanlig ikke noe stort problem, men med 6 ombord ble det slik.

Ville vel lagt inn en enveis ventil om mulig. Ellers vil følge følge vanlige fysiske lover: Renne fra det høyeste til det laveste, det var i hvert fall slik sist jeg sjekket. :smiley: Jeg ble også overrasket over løsningen fordi det virket så primitivt sammenlignet med båtens inntrykk ellers. Håper du får svar fra noen som har eid båten.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har den siste modellen..

 

Drenerings ventilen skal etter boka være stengt under bruk av båt, men det gjør jeg etter behov.

Det er ikke et problem, ved mye folk ombord og tung motor som jeg har, så kommer det vann inn når vi ligger stille og vi er 2-3 voksne bak.

Da beordrer jeg folk fremover, alt vannet renner ut og jeg stenger ventilen. Ingen Øse behov her....

Var da 4 voksne og to unger ombord.

 

Kjempe fornøyd med båten..

Link to post
Share on other sites

Ved mye last, mange i båten kan det kommer inn vann gjennom selvdreneringen. Også hvis man bakker. Men har ikke vært noe problem, litt bevegelse for motor framover og vannet er ute igjen.

 

Skal jeg ha en del mennesker med i båten, hopper jeg ombord først og stenger ventilen, så er det ikke noe problem.

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ibiza 20: Erfaring fra prøving med mange mennesker om bord.

 

Syntes det er litt betenkelig at man må stenge ventilen for selvdrenering på 20 fot Ibiza når det kommer full last i båten for å unngå våte føtter. :rolleyes:

Er ellers fullstendig klar over at det anbefales å stenge selvdreneringen under bruk av båten.

Tror faktisk Ibiza 20 fot er den eneste i denne klassen som har denne egenskapen. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hadde samme vurderingen her i våres og valgte bort Askeladden 605 grunnet et punkt og det var kalesjeløsningen. Bøylene er for lange til å stues bort og hvem vil kjøre rundt med en flagrende/klaprende liksom targa på en fin sommerdag? Har vært mye på sjøen i sommer sammen en kompis som har 605 og han lar kalesjen med bøyler og det hele ligge hjemme, bruker kun havnepresseningen....

 

Jeg endte riktignok opp med en 21touring diesel av ymse årsaker og noe av det jeg er mest fornøyd med er kalesje garasjen, bruker havnepressening når båten ikke er i bruk

Link to post
Share on other sites

Vi hadde Askeladden 605 for noen år siden. Og var meget fornøyd med alt ..., unntatt kalesjeløsningen. Vi modifiserte denne slik at den kunne legges sammen, puttes i en pose og legges i kabinen foran. Kappet alle bøylene og monterte rørhengsler med låsepinne. Bildet under viser et av hengslene.

 

bilde4.jpg

 

bilde3.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser dere snakker om (bl.a.) dreneringshullene på Ibiza'n. Jeg kjenner ikke båten spesielt godt, men vet i alle fall om to stk (dog 19 foteren) som sank ved brygga. Årsak (antatt): Lav høyde på dekk i forhold til vannflate. Dreneringshulleen til selvlensingen noe tiltettet pga løv osv (dette var høst), og kraftig regnvær over en periode medførte mer vann inn enn ut. Da tok det skremmende kort tid før selvlens ble til selvsenk, for å si det sånn. "Selvsenk" var forøvrig uttrykket også verkstedet brukte der en av båtene ble levert etterpå.

 

Det er farlig å konkludere på få tilfeller, og dessuten var det jo snakk om 19 fot, og ikke 20 som her. Jeg har likevel (antar 2-3 år siden?) stilt spørsmålet om Ibiza'n var/er overrepresentert på denne type hendelser. Fikk vel egentlig ikke noe klart svar, eller klare meninger om det. Forståelig nok, det må man vel i så fall spørre forsikringsselskapene om.

 

Om jeg ikke husker feil, så var det vel en Ibiza 19 som også sank under tilsvarende omstendigheter på Hvaler for vår nåværende statsminister?

 

Beklager at dette var litt på siden i forhold til trådstarters opprinnelige spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Beklager at dette var litt på siden i forhold til trådstarters opprinnelige spørsmål.

 

Synes ikke det var såå veldig på siden. Meget interessant info faktisk. Sjøsikkerhet er noe jeg setter høyt når båt skal vurderes, og da liker jeg at det ikke eksisterer fare for ukontrollerbare vanninntregninger.

 

Men utfra det du skrev så er vel problemet mer at båten fylles opp fordi dekket bak er eksponert for vær samtidig som dreneringshullet ikke ettersees ofte nok, ikke at vannet kommer inn fra sjøsiden. Men med noen liter regn ombord så blir jo båten som om den var godt lastet og da svikter vel selvdreneringen til slutt også, tett eller ikke tett...

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Første gangen jeg har hørt at man blir våt på beina grunnet selvlensingen...

 

Hvis dette er tillfelle, så skal vertfall ikke jeg kjøpe meg Ibiza...

En båt av såpass størrelse bør vel ikke ha slike "problemer" som gjør at man blir våt på føttene så fort man har 3-4 voksne i båten. Høres for meg veldig merksnodig ut.

 

Når ikke engang min lille 17 foter tar inn vann via dreneringshullene med 4 voksne og to barn i båten (med ventilen åpen) så blir jeg litt skeptisk når jeg leser dette...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Familien min har hatt Askeladden siden 2001. Vi startet med en Askeladden 475. Derfra gikk vi opp til en 515 freestyle, derfra opp til en 605 explorer og nå vurderer mor og far å kjøpe en Askeladden C6.

 

Men det jeg egentlig skulle frem til var at Askeladden alltid leverer. De er kanskje ikke de morsomste og sprekeste båtene å kjøre, men du verden så behagelige de er å kjøre og ikke minst enkle å kjøre. Skroget til Askeladden tåler mye sjø og er gode for all slags bruk. Alt fra å dra vannski til å kjøre i god sjø. Sier ikke at ikke Ibiza er det, men jeg har svært god erfaring med Askeladden.

 

Askeladden 605 har vært på markedet lenge, det er en grunn til dette. Det er båter som selger og som er populære.

 

jeg tror begge disse båtmerkene er trygge kjøp, men som sagt har jeg meget god erfaring med Askeladden. Synes også de er spreke å se på!

 

Lykke til med kjøpet! Håper du blir fornøyd uansett! =)

 

Mvh

 

Jonas

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...