Jump to content

Båtkjøp: Askeladden 605 Explorer eller Ibiza 20 Touring?


Orca74

Recommended Posts

Hei alle sammen,

 

jeg skal endelig ta pengene ut av banken å kjøpe meg båt. Har spinket og spart i mange år og nå orker jeg ikke vente lenger, lysten på båt er bare for stor.

 

Har brukt de siste måneder på å sondere markedet for å få en oversikt over hva som finnes (det er jammen ikke lite) og hvilken båttype jeg ønsker.

 

Det er daycruisere rundt 20 fot som gjelder og primært merker som Ibiza, Askeladden, Yamarin, Flipper, Uttern, Nordkapp eller Skibsplast (jada veldig tradisjonelt, men føles tryggere for en fersking i faget). Innenfor budsjettet mitt på 150'-250' har jeg vel egentlig konkludert nå at det er en brukt Askeladden 605 Explorer eller en Ibiza 20 Touring jeg ønsker meg mest, men med hhv 585 Explorer/Freestyle og 19 Touring som alternative kandidater hvis pengene ikke skulle strekke til.

 

De primære egenskapene jeg ser etter er:

Praktisk båt (derfor ønsker jeg den seteløsningen som disse tilbyr, med 'akterdekk') med mye uteplass .

Kabin med mulighet for overnatting, men mest for stuing av stæsj og for å kunne legge de små litt nedpå hvis behov.

Innebygd vanntank og gjerne toalett

Og selvfølgelig gode sjøegenskaper, men høy fart i form av stor og dyr motor er ikke viktig. Holder at den går relativt tidlig i plan og kan marsje fint på 25-30 på rolig rpm.

Solid byggekvalitet.

Ikke veldig følsom stabilitet- og manøvreringsmessig i forhold til antall personer ombord.

 

 

Noen som har erfaring med disse modellene og kunne gi litt input på deres styrker og ikke minst svakheter?

Noe spesielt jeg burde være obs på ved besiktigelse / testing før kjøp?

 

mvh

Link to post
Share on other sites

OG DEN JEG HAR SELV IBIZA 19 TOURING.jeg har 115 suzuki den gjør 36 knop.Meget god sjø båt kan anbefales. har ikke vil valgt askeladden 585 eller 605

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Ibiza er vel kjent for sine gode skrog. Har dog ikke personlig erfaring annet enn tester man har lest opp igjennom årene. Askeladden går alltid ut av tester som den trauste, trygge, familievennlige og følgelig kjedelige. Ibiza står for kjøreglede, praktikalitet, smarte løsninger osv.

Derimot er vel kravet om "ikke så veldig følsom stabilitet- og manøvreringsmessig i forhold til antall personer ombord" litt vanskelig å oppnå om du samtidig ser etter kjøreglede og bølgeknusing :-) Uten at jeg tror Ibiza kommer til å gi deg store problemer i forhold til dette.

 

Lykke til heldiggris... :seeya:

 

 

Edit: Føyer meg med flertallet sålangt ved valget om Ibiza 19 eller 20 Touring.. Til tross for at kabinen er liten, er uteplassen genialt utformet! At du kan kjøre trygt og behagelig med 200 hk på disse båtene tror jeg bevitner om at skroget ikke kommer til å være problemet.

 

Edit 2: relevant tråd

Redigert av rikardo (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

- ibiza 19 og 20 touring går mye finere sjøen

- slår mye mindre

- har et mye bedre skrog.

 

Sammenlignet med 605?

 

Vil det si at 605 går dårlig i sjøen, slår mer og har et dårlig skrog?

 

I alle fall ikke min erfaring. Er jo som kjent ikke den spenstigste båten i klassen, og oppleves mer som trygg og stabil enn racerbåt. Men min erfaring er at den går bra i sjøen - har mye erfaring med å "være på havet" mtp på at vi ikke har skjærgård her. Ingen problemer å holde 20-25 kn med 2 voksne og 2 barn i litt grov skjø uten at noen har noe å utsette.

 

Se forøvrig erfaringsdatabasen for mer informasjon om hva mine erfaringer med 605 er! Jeg kan varmt anbefale denne båten i alle fall!

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill.

 

Lurer litt på hvordan det er æ være passajer på disse i 25-30kn i litt sjø i forhold til mer tradisjonelle båter med tanke på den sofa-løsningen som er valgt. Her får jo ikke passasjeren noe eget sete med den støtten det kan tilby. Eller muligens er ikke dette noe problem da vi kanskje ikke snakker de store bølger og krefter uansett?

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer litt på hvordan det er æ være passajer på disse i 25-30kn i litt sjø i forhold til mer tradisjonelle båter med tanke på den sofa-løsningen som er valgt.

 

Har ikke opplevd dette som noe problem. Har selv vært passasjer i en 615 Bowrider i en lengre tid før vi fikk vår 605, og tror ikke du trenger å bekymre deg over dette. Klart at egen stol nok gir passasjeren bedre sidestøtte. For oss er vi imidlertid mer fornøyd med muligheten for at mor og to barn kan sitte sammen framme. (de har til nå heller ikke falt ut av setet ;-)

Redigert av arnstein156 (see edit history)

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på hvordan det er æ være passajer på disse i 25-30kn i litt sjø i forhold til mer tradisjonelle båter med tanke på den sofa-løsningen som er valgt.

 

Litt sjø i 25/30 knop i en 20 fots båt er ikke så behagelig for noen vil jeg mene. Nå er "litt sjø" et nokså vagt begrep, men hvis vi snakker om solgangsbris så tror jeg du bør være innaskjærs for å holde den hastigheten i denne type båter mot vind/sjø.

 

Skibsplast 605 mener jeg ble laget med tanke på at den skulle være lettdreven og de annonserte denne båten lenge med 70hk til, mener jeg å huske, 199.000. Det ble vel også laget en utgave av båten som het "off-shore" og som hadde en helt annen vinkel på skroget og beregnet på tøffere kjøring. Kombinasjon av lettdreven og god i sjøen (ikke slå i kjøring mot sjø) er krevende å få til!

 

En Ibiza20 Touring har vel innebygget vanntank med dusj og trykkvann og sjøtoalett kan monteres i kabinen. Jeg hadde det på min, ble aldri brukt!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når valget står mellom Askeladden 605 og Ibiza 20 Touring, så mener jeg valget ditt ikke akkurat er enkelt. Jeg har en Askeladden selv, men da en 535 Bowrider. Kan dog ikke sammenlignes med 605.

 

Jeg mener askeladdens utseende samt opplevd kvalitet går forran Ibiza. Jeg står selv på terskelen til å vurdere meg en ny båt og jeg har også 605 og Ibiza 20 Touring på min liste. Hadde man fått 605 explorer med en motore med 200+ HK'er så hadde valget blitt enda vanskeligere. 150HK'er på en Explorer blir litt i det minste laget etter min smak, og dermed så går "ballen" over til Ibiza 20-21 Touring. Magefølelsen sier meg at Ibiza 21 Touring er en litt mer sjøsterk båt og den går også meget bra med største motoralternativ. (rundt 45knop)

 

Jeg har følgende å svare på dine kritterier:

Praktisk båt (derfor ønsker jeg den seteløsningen som disse tilbyr, med 'akterdekk') med mye uteplass .

Her er nok Ibiza'en best!

Kabin med mulighet for overnatting, men mest for stuing av stæsj og for å kunne legge de små litt nedpå hvis behov.

Her blir det det samme hva du velger tror jeg.

Innebygd vanntank og gjerne toalett

Usikker

Og selvfølgelig gode sjøegenskaper, men høy fart i form av stor og dyr motor er ikke viktig. Holder at den går relativt tidlig i plan og kan marsje fint på 25-30 på rolig rpm.

Vil tro Ibiza'en også trekker det lengste strådet her, da jeg har for meg at Askeladden trenger større motorisering for å klare samme fart.

Solid byggekvalitet.

Her tipper jeg Askeladden...

Ikke veldig følsom stabilitet- og manøvreringsmessig i forhold til antall personer ombord.

Askeladden har flatere V-bunn og virker derfor mer stabil enn Ibiza'en. Men dette går litt ut over sjøegenskapene.

 

Dette er vertfall min mening....

 

EDIT: Har du vurdert AMT 200DC?

http://www.kellox.no/index.php?id=13116

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Askeladden har flatere V-bunn og virker derfor mer stabil enn Ibiza'en. Men dette går litt ut over sjøegenskapene.

 

Takk for gode innspill.

Ikke for å være pirkete, men en flatere V-bunn gjør vel egentlig båten mindre stabil...

 

(stabil er som kjent evnen noe har til å vende tilbake til utgangspunktet raskest mulig. Når det er sagt - det er ikke noe mål å ha kjempegod stabilitet bestandig, ref. ferger, de er bygget for å være litt 'trege' i sjøen slik at man ikke blir så fort sjøsyk).

 

 

Men den vil være litt mer følsom for sidevind ved kai med flatere bunn antar jeg.

Link to post
Share on other sites

Det er daycruisere rundt 20 fot som gjelder og primært merker som Ibiza, Askeladden, Yamarin, Flipper, Uttern, Nordkapp eller Skibsplast (jada veldig tradisjonelt, men føles tryggere for en fersking i faget). Innenfor budsjettet mitt på 150'-250'

 

EDIT: Har du vurdert AMT 200DC?

Jeg hadde gått ut bredt når det gjelder undesøkelser i markedet. Om kravene er ca 20 fot og budsjettrammen 15' - 250' så er det en del å velge i. AMT 200DC er flott men blir vel i en annen prisklasse. Alle de merkene du nevner bør være aktuelle; ta også med Ryds, Finnmaster og Bella.

 

Se gjerne på de båtene du nevner, men sjekk også f.eks. en noen år gamle Skibsplast 605 eller den ennå større 655 som disse (litt over budsjett, men er mulig å prute...)

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

 

Eller hva med en Bella 620 som denne..

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18372373

Pass på at motor er av nyere dato, helst min. 100 hk, og at det ikke er en gammel 2-takter.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill.

Ikke for å være pirkete, men en flatere V-bunn gjør vel egentlig båten mindre stabil...

 

(stabil er som kjent evnen noe har til å vende tilbake til utgangspunktet raskest mulig. Når det er sagt - det er ikke noe mål å ha kjempegod stabilitet bestandig, ref. ferger, de er bygget for å være litt 'trege' i sjøen slik at man ikke blir så fort sjøsyk).

 

 

Men den vil være litt mer følsom for sidevind ved kai med flatere bunn antar jeg.

Nå skal jeg trå litt forsiktig her.... men...

 

En flatere bunn går stødigere i vannet. Ligger man feks. rolig med båten og beveger seg rundt, så vil en båt med flat bunn "gynge" mindre.

En båt med skarp V-bunn vil virke litt vinglete om man er litt uerfaren. Da den ofte legger seg mer til sidene når man svinger etc.

 

En båt med skarpere v-bunn tar bølgene bedre og biter seg bedre fast i vannet under fart. Men er litt mer krevende og kjøre hvis man er fersk.

 

En båt med flatere V-bunn slår ofte også litt mer i bølgene, men den virker altså mer "trygg" Dette er jo også hva som blir sagt når dem tester Askeladden. Askeladden er en trygg solid båt. Ibiza er mer "leken" og svarer mer på tilting samt beveger seg mer i vannet under aktiv kjøring.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Velg for all del Askeladden eller Nordkapp av de merkene du vurderer. Ibiza er og blir ubrukelig i vind/sjø og kvalitetsmessig.

Var jeg deg hadde jeg gått for en Nordkapp. Tåler skikkelig juling og holder høy kvalitet.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Testing av et båtblad en dag eller to på sjøen er vel en ting.

Noe annet er en båt som er skikkelig skrudd sammen, og som holder år etter år, noe min erfaring er med Nordkapp.

 

Alle har vel ulike erfaringer, så sånn er det vel bare.

 

Drive sidelengs inn mot brygga med vinden? Ja da er Ibiza perfekt.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Foreslår at du da tar en titt på denne tråden hva angår kvalitet på Nordkapp;

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...amp;hl=nordkapp

 

Har ikke selv hatt en Nordkapp, men vurderte en ved kjøp av ny båt for et par år siden, men Ibiza har jeg hatt i fem sesonger og var rimelig fornøyd med den selv om jeg heller ikke vare bare imponert over sjøegenskapene da jeg syntes den var noe "hard" i sjøen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå var jo jeg litt dum som gadd å diskutere noe som helst med den beryktede BP-kverulanten Mouche :wink:

 

Den erfaringen du viser til der er jo bare en person. Slikt vil jeg tro skjer med alle båter fra alle fabrikanter fra tid til annen. Dessuten var jo mange av problemene ikke relatert til båten i seg selv, men til motor og forhandlerarbeid (stoffing etc.)

 

Ganske artig at du da innrømmer at Ibiza ikke er spesielt gode i sjøen. Selv foretrekker jeg gode sjøegenskaper fremfor noe annet, da det er på sjøen jeg bruker båten :smiley:

 

Trekker meg ut av diskusjonen så Mouche får sin etterlengtede seiersfølelse. :flag:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Nå var jo jeg litt dum som gadd å diskutere noe som helst med den beryktede BP-kverulanten Mouche :wink:

 

Trekker meg ut av diskusjonen så Mouche får sin etterlengtede seiersfølelse. :flag:

 

:lol: Uten å la dette bli noen stor sak, og en avsporing er det jo, men jeg oppfatter faktisk ikke Mouche som en kverulant, snarere tvertimot. Han er derimot flink til å debattere og diskutere, og han kopierer i flere innlegg inn relevante linker for å underbygge sine meninger og påstander. Oi, det ble visst mye positiv omtale av Mouche dette her. :lol: Men når det er sagt, så er jeg ikke alltid enig med ham, men det trenger jeg selvsagt heller ikke.

 

Det er uansett lurt å ikke være hårsår når man debatterer på slike forum som baatplassen.no. Det er ytringsfrihet i Norge, og denne gjelder også her på forumet. Men man må nok finne seg i at ikke alle har de samme meningene og tolkningene som man selv. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...