Jump to content

Båtkjøp: Askeladden 605 Explorer eller Ibiza 20 Touring?


Orca74

Recommended Posts

vann på dekk fra selvlensingen,de er ikke et stort problem som gjør at du ikke skal kjøpe båten

når jeg skal bytte båt skal jeg ha ibiza gjen. den ibizaen jeg har nå er min andre ibiza.

jeg regner med at de er bedre på nye modeler,ibiza 21 er en meget pen båt.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Er misunnelig på cockpitløsningen til Askeladden. Bare av den grunn hadde jeg gått for denne båten. Det som evt. skiller i sjøegenskaper hadde jeg ikke brydd meg om.

Det er en liten båt det er snakk om. Båter som ikke brukes i høy sjø om en ikke må, og må en så er det ikke viktig om en klarer 15 eller 25 knop. Det er ytterst liten tid av båtlivet en driver å basker i sjøen. Mesteparten av tiden koser en seg i uthavn eller ved bryggen.

Innenfor rimelighetens grenser betyr praktiske løsninger mer enn sjøegenskaper på en båt i denne størr)elsen, det er nå min mening :-

Link to post
Share on other sites

vann på dekk fra selvlensingen,de er ikke et stort problem som .....

 

Hvis du har vann på dekk pga selvlenseren så vil jeg mene at du har et problem! :diving: Tror jeg med litt godvilje på en solskinnsdag som idag regner med at du mente dørk! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ser at det refereres til problemer med selvleningen på Ibiza. Nabobåten på hytta på Tjøme(Ibiza20) sank 2(!) ganger pga. dette! Den andre gangen ringte forsikringsselskapet til oss, tydeligvis fordi de lurte på om dette kunne være svindel, noe jeg er helt sikker på at det ikke var. Trodde dette bare var en produksjonsfeil med båten hans jeg? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Satt akkurat og studerte bilder av en 605 Explorer. Om bildet som viser badestigen er riktig, har denne båten en badestige som ser ut som den kan være vanskelig å hente fram for en person som har falt i vannet. Er dette riktig? I så fall en sikkerhetsdetalj det er verdt å ta med seg videre i vurderingen av båt. Ikke bare i denne tråden, men i forbindelse med andre båtkjøp også.

Link to post
Share on other sites

Da er badestigespørsmålet avklart, og dette mer eller mindre likestiller båtene på dette punktet. Da spørs det om kokemuligheter er av interesse for chryztaal, og om båten vil bli brukt til fiske? 605 har såvidt jeg kan se ikke kokeapparat, og heller ikke fiskekum. Ibiza 20 Touring har drenert fiskekum akter styrbord side (med flere bruksområder). Origo 1500 spritapparat henger på luka til babord stuverom akter.

Link to post
Share on other sites

Det eneste som jeg kommer på som irriterer meg med 605 må være at utgangen til badeplattform bak er på "feil" side.

 

"Grinden" som de har laget er genial i seg selv, men med "feil" side mener jeg at den burde vært på SB side, og ikke BB side som i dag. Grunnen til at jeg mener dette, er at solsengen også er på BB side. Kommer man da opp av sjøen etter et herlig bad, så blir det lett en amper situasjon om man må forbi mor og barn på solsengen med litt rennende vann over seg.

 

Utgang til badeplattform burde derfor selvsagt vært på SB side, slik at man ikke må over noe for å komme inn og ut. Dette er løst på C6 og nyere modeller, men kan ikke fatte hva de tenkte på da de laget dette til...

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

Utgang til badeplattform burde derfor selvsagt vært på SB side, slik at man ikke må over noe for å komme inn og ut. Dette er løst på C6 og nyere modeller, men kan ikke fatte hva de tenkte på da de laget dette til...

Sannsynligvis tenkte de ikke særlig i det hele tatt, det bare ble sånn.

 

Forøvrig overrasker det meg at det hevdes nesten uten videre at Askeladden 605 og Ibiza 20 har bedre sjøegenskaper enn Skibsplast 605. Det har nemlig ikke jeg noe særlig tro på, men så har jeg ikke brukt noen av båtene heller, det skal sies.

Link to post
Share on other sites

ADNOH, har du sagt A så får du si B. Hvilke løsninger snakker du om?

 

Tok litt tid før jeg så denne tråden igjen! Det jeg sikter til er følgende;

 

1.Drenert fiskekasse

2.Dørk som går helt ut til ripa og helt bak til hekkplata - veldig bra når du fisker eller driver med vannsport. Eller når du går ned i båten fra brygga, da slipper du å tråkke ned i seteputer.

3.Når jeg legger puta fra baksetet på deksel over motor og over fiskekasse får jeg en fin solseng uten å legge ut solseng som tar mye av dørkplassen.

4.Fin plass for soling over kabinen med håndtak, utfomet sete i tak over kabinen. Dette betyr at både jeg å kona kan ligge å sole oss uten å legge ut solseng som tar bort dørkplass for barna.

5.Dollbordene er fine når barna skal hoppe ut foran å gå opp igjen badetrappa - slipper at de må tråkke gjennom hele båten med bløte ben...

6.De brede dollbordene gjør at cocpit blir smal foran, dette er noe jeg setter pris på! det gjør at du kommer nærmere sidemannen og gjør en samtale lettere. I tillegg blir cocpit mer lun for vær og vind.

7.Vindskjermen blir mye mer stabil når den ikke har åpning.

8.Eget rom for fiskestenger.

9.Styreposisjon som fungerer godt når du både sitter og når du står og kjører.

10. Vi har overnattet 2 voksne og 3 barn i båten, 2 på solseng og 3 i cabinen.

11. Båten er egentlig 21 fot - skroglengde er 641cm

12.Båten har bredde er 220cm, dette gjør at det er lovlig å kjøre båten med de vanlige båthengeren i markedet. De fleste båthengerene er mellom 200cm og 208cm brede. Regelverket sier at båten makisimalt kan stikke ut 10cm på hver side av hengeren. Jeg har en BK henger med nyttelast 1150kg og bredde 206cm. (båten kan da maksimalt være 226cm bred).

13.Høy cabindør som gjør at adkomst til cabinen er helt ok for voksne også!

14.Fin plassering av toalett

15.Skrådde hekkplater, noe som gjør at båten tar sjø bakfra svært bra. Har ligget rolig og fisket i 1-2m bølger, båten bare løfter seg bak når du får baksjø og du slipper at det spruter over hekkplata.

Redigert av ADNOH (see edit history)

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Da spørs det om kokemuligheter er av interesse for chryztaal, og om båten vil bli brukt til fiske?

 

Kokeapparat har jeg plassert i kategorien 'kjekt å ha', i motsetning til vanntank & vask/dusj som jeg har under 'skal ha'. Kommer langt med primus eller termos.

 

Fiske hadde vært kjekt, men selv ikke pusekatten vår rører fisken hentet opp fra indre Oslo-fjord så den funksjonen er ikke så viktig for meg.

 

 

Ang. selvlensing, vil man fjerne faren for løvoppsamling etc vha en havnekalesje? M.a.o. når denne (og lukker) helt bak?

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, med havnekalesje (eller akterkalesjen som er levert som tilleggsutstyr) eliminerer du muligheten for løvansamlinger, samtidig kommer det ikke regnvann i båten. Det skal tilføyes at selvlensehullet er forholdsvis stort, jeg har ikke bekymret meg for denne muligheten at det kan gå tett, men båten ligger riktignok ikke nær løvtrær.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har hatt Askeladden 605 og var meget fornøyd med denne. Kjørte den mye i røff sjø og den tålte det utmerket!!! Hadde turer fra Bergen til Haugesund og Bergen til Florø.

Min båt var motorisert med 135 optimax, hadde da en toppfart på 38knop og en fin marsj på 25-30. På marsj så var forbruket rundt 20liter pr time.

 

Hadde valget vært mitt så hadde de helt klart blitt askeladden!!!

 

Lykke til :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at vektskålen min egentlig hadde tippet til Ibizas fordel pga helhetsinntrykket, men etter de siste innlegg ang. den elendige selvlensingsløsningen er jeg ikke så sikker lenger. Ønsker ikke en båt der jeg lurer på om den fortsatt flyter når jeg kommer til havna for å ta meg en tur...

 

Men ER det med lensingen virkelig et problem hvis man ser for seg å benytte båten innen hver 14.dag, eller er dette egentlig mer en utfordring for de med statsministerjobber som sikkert ikke tar seg tid til noe mer en et par turer i året?

Link to post
Share on other sites

Synes ikke du skal la selvlensingen avgjøre hvilken båt du velger. Som tidligere nevnt er selvlensingshullet forholdsvis stort, og det skal mer enn noen løvblad til for og blokkere dette. Bikkja spydde på akterdekket, en hel porsjon ufordøyd mat. Var bare og spyle dekket og borte ble det... Før statsministeren sin båt sank under storm, dette var en eldre 19 sport, oppfattet jeg aldri selvlensingen som noe problem (og gjør det fortsatt ikke).

 

Hadde selvlensingen på disse båtene vært et så stort problem som man kan få inntrykk av enkelte innlegg her, ville ikke da Ibiza tatt affære? Ville Ibiza vært der de er idag om båtene deres har for vane å synke?

 

La hjerte og magen bestemme, det er uansett fine båter begge to. Men som 20 Touring eier på 3dje året kan jeg bare si at jeg kjempefornøyd, og det blir Ibiza igjen neste gang også.

 

En annen ting som har vært et problem for Askeladden eiere etter konkursen er deletilgang. En av hyttenaboene fikk ødelagt en luke på en freestyle, i hele år har han kjørt rundt med plast og tape da ny luke ikke har vært og oppdrive. Men nå skal produksjonen være gjenopptatt, og delen skal kunne skaffes snart. Vet ikke hvordan dette stiller seg for de andre modellene.

 

edit: etter å ha sett bildene av statsministerens båt, var den nok ikke så gammel som uttrykt lenger opp i innlegget.

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde selvlensingen på disse båtene vært et så stort problem som man kan få inntrykk av enkelte innlegg her, ville ikke da Ibiza tatt affære? Ville Ibiza vært der de er idag om båtene deres har for vane å synke?

 

Et veldig godt poeng.

 

Det er det som gjør slike forum, reportasjer og tester gjennomført av båtmagasiner etc. litt vanskelig å bedømme - man vet nemlig ikke hvor mye man selv ville hengt seg opp i det som der karaktiseres som negativt. Men all input bidrar til det store bildet, selv om man til slutt må nok ha en prøvetur eller ti for å kunne konkludere.

Link to post
Share on other sites

Kan vel ikke levende forestille meg at dette kan være så veldig alvorlig... Det er ingen tester jeg har sett som har nevnt dette overhodet og jeg har heller aldri hørt dette før jeg så det på "trykk" her i forumet. Tviler ikke på at noen få har opplevd at båten har sunket grunnet tette selvlensende hull, men slike hull blir jo tette uansett åssen båt hullene er montert i. Vertfall så lenge båten ligger under løvtrær uten kallesje i lange perioder uten oppsyn fra eier.

 

Det som bekymrer meg mer er hvis man faktisk blir våt på beina med fire voksne bak i en Ibiza 20..... Hvis dette stemmer så må det jo være noe riv ruskende galt...?

Har sagt det før her i tråden, men min båt som er en Askeladde 535 Bowrider har ennå ikke tatt inn en dråpe vann fra disse hullene. Selv ikke med 4 voksne og to barn i båten. Man ser jo vannivået nede i hullene selvsagt og i værste fall så kan det kanskje komme en dråpe eller to opp ved full belastning, men vår på beina blir man altså ikke.

 

At en 20 fots Ibiza tilsynelatende da skulle ha dette problemet synes jeg er litt merkelig...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Man ser jo vannivået nede i hullene selvsagt og i værste fall så kan det kanskje komme en dråpe eller to opp ved full belastning, men vår på beina blir man altså ikke.

 

Eksakt slik jeg opplever det. I sommer var vi ved flere anledninger 6 unger med sekker og 2 voksne om bord på vei til Redningselskapets sommerskole. All oppakning lå på akterdekket, ungene fordelt i lugaren og i sofaen. Verken sekkene eller føtter ble våte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...