Jump to content

Båtkjøp: Askeladden 605 Explorer eller Ibiza 20 Touring?


Orca74

Recommended Posts

Selvdrenering, ja. Såpass mye vann at det dekker foten. Ville stengt kranen under slike omstendigheter.

 

Snakket en del med Ibiza-gutta under Båter i Sjøen forrige helg hvorpå jeg påpekte problematikken ang. selvdreneringen.

 

Svaret der er at joda det kan nok komme litt vann inn hvis båten fylles med en del folk helt akter, men at 'litt' i så måte vil begrense seg til renna på innsiden der selvdrenerings-uttaket befinner seg (eller inntak som det vil bli i dette tilfellet), og ikke utover dørken. Men de påpekte samtidig at dette ikke er noe stort problem da de selvfølgelig ville re-designet hele løsningen hvis det gikk på sikkerheten løs. Det er også forutsatt i hht Ibiza at er du mer enn 1-2 ombord så skal kranen til selvdreneringen stenges. Selv om disse gutta nok ikke er så objektiv i sine synspunkter da de tross alt er der for å selge båter så synes jeg løsningen med avstenging er akseptabel så lenge dette er godt beskrevet i brukermanualer etc.

 

Men en annen ting jeg reagert på er messetilbudet på deres på nye båter. F.eks var Ibiza 20 Touring satt ned med ca. 5000 kr eller hele 1.1%. Noe som jeg synes er veeeldig lite tatt totalsummen på 435' i betraktning og det faktum at man kjøper båt mer eller mindre direkte for vinteropplag, som igjen betyr at den pris-messig er å anse som et halvt år eldre og "brukt" når neste sesong setter i gang. Hvilken rabatt Ibiza ønsker å opptre med er selvfølgelig deres 'problem', men det lure de gjør denne gang er at de i tillegg til den voldsomme rabatten på 1.1% legger ved prislisten for 2010. Her er samme båt nå plutselig blitt 40 000 kr dyrere - som betyr at de faktisk gir deg 45 000 kroner i rabatt på en pris som per i dag ikke er i effekt.

 

Jeg spurte hvorfor Ibiza ville gå for en slik prisøkning på ca. 10% til neste år og svaret jeg fikk var at de regnet med å selge færre båter pga finanskrisen, noe som sikkert er riktig. Men betyr ikke det at Ibiza kanskje må redusere prisen for å lokke kjøpere da finanskrise og høy pris ikke akkurat gjør at pengene flyter vilt og fritt der ute? Neida argumentet var da at Ibiza kommer til å redusere produksjonen i hht antakelsen om lavere salg og dermed blir det færre båter tilgjengelig i markedet og derfor vil prisen presses opp etter gjeldende økonomiske lover og regler innen tilbud og etterspørsel....

 

Antar at økonomene hos Ibiza har sikkert sittet å fin-tenkt på dette en stund men som potensiell båtkjøper så kan jeg bare si til Ibiza at jeg kommer garantert ikke til å vurdere båtkjøp i dag utfra en hypotetisk fremtidig pris som er basert på redusert produksjon og om muligens i verste fall en konkurs.

Men hadde de derimot ført opp en 2010-pris på 870' så hadde jeg slått til sporenstreks for det er jo ikke hverdag man oppnår et messetilbud på hele 50%...

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Du bør vel ha litt kalring på hver side til fendere iallefall, så til 2,5 meter båt ville jeg nå hatt en 3 meter ja, nå er riktignok som regel båtene noe smalere en maksbredden i høyden der utriggerene rekker opp på skroget, men å gå for 2,5 meter bredde til 2, 4 meter båt høres litt vel trangt ut, blir jo nesten som den er "spikret" mellom utriggerene da, og du vil vel ikke at den skal ligge å "gnikke" oppi disse hele tiden?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Nå har jeg ikke lest hele tråden her, men kan komme med mine erfaringer etter den første sesongem med min Ibiza 20 touring.

Løsningene ombord er helt geniale etter mitt behov. Familien sitter trygt i sittegruppa og jeg i førerstolen. Vindskjermen går såpass langt bak at fartsvinden blir effektivt fjernet også for de som sitter litt lengre bak.

Selvlensende badedekk og "arbeidsdekk" hvor bading, fisking, teinesetting etc kan gjøres uten å sjenere noen i salongen.

Utrolig kjekk kalesje som stopper like bak salongen. Da har jeg speed sjark.

Ta ned kalesjen og jeg har daycruiser.

Jeg har flaps på min, noe som er utrolig greit med tanke på at salongen ofte har mange passasjerer og båten legger seg noe på siden.

Båten er relativt lettdreven. Jeg har logget 41 knop på min under optimale forhold med standard alu propell og 135hk motor (40 knop er vel normalen).

Planer veldig greit med båten full av folk også. Logget 35 knop med 9 personer (6 voksne og 3 barn)

 

Det negative er at selvlensinga slipper inn vann om båten blir baktung (mye folk) Ingen problem annet enn at en kan bli våt på skoene om en står bak ved "selvlenserenna" og båtten ligger litt på siden slik at vannet renner utover dekk. Blir ikke mye vann, men dog.

Båten har vel ikke det hvasseste skroget og slår litt om det blir mye sjø. Her på vestsiden av karmøy har det likevel ikke vert noe problem da jeg kan trimme baugen litt ned for å unngå dette, men noen båt som er ideel til å hoppe i bølger med er det ikke.

 

Alt i alt kjempefornøyd. Vi mener vi har funnet den optimale båten for vårt bruk.

 

Askeladden 605 er jo også en kjempeflott båt med noe av de samme løsningene så jeg forstår at valget ikke er enkelt.

Link to post
Share on other sites

du skal vel ha ibiza 20 touring du trenger 3 m plass.

 

Jo mest sannsynlig så skal jeg det, men har ikke utelukket Askeladden helt enda.

 

Dessuten er markedet så rolig nå at jeg stresser ikke med kjøp, derfor kan et veldig godt tilbud på den ene eller den andre typen bli avgjørende. Observerer faktisk at det er veldig få annonser de siste uker som ender som 'solgt' (på finn.no ihvertfall). Nå er dessuten sesongen veldig på hell så her sitter ikke pengene like løst for tiden.

Link to post
Share on other sites

Askeladden 605 er jo også en kjempeflott båt med noe av de samme løsningene så jeg forstår at valget ikke er enkelt.

 

Takk for input'en Marulf.

 

Ja valget er veldig vanskelig. Koker vel til slutt ned til et spørsmål om beste pris.

 

Det positive du fremhever om båten er mye de samme meninger jeg har gjort meg og som også støttes av flere Ibiza-eiere her på forumet. Noe som tyder på at Ibiza 20 touring alt i alt er en veldig bra båt med stort sett bare småting å henge seg opp i.

 

Faktisk det eneste negative som gjentas her i forumet er problemet med selvlensinga. Men som selgeren til Ibiza sa - det er bare å stenge kranen før du fyller båten med folk.

Link to post
Share on other sites

Har plass i havn med uteriggere. Bruttoplass er 2,75, men selve båtplassbredden (lysåpningen) er 2,45. Der har jeg ligget med en Askeladden Explorer 605 i tre sesonger, og det har gått veldig greit.(stille havn). Husk at bredden på Askeladden 605 er 2,33 i fra ytterkantene av fenderlista, så bredden på skroget under er betydelig smalere.

Link to post
Share on other sites

Hos oss oppgis plassbredden i bruttometer. Plassen jeg har nå er 3,5 meter. Det er målt fra midt på gangbar utligger til midt på utligger på motsatt side. Lysåpningen er kun 315 cm. Har tidligere hatt en 20 fots Draco liggende på en plass som var 2,5 meter brutto. Lysåpningen var da 215 cm, men det holdt i massevis til Dracoen. Nå skrår nok Dracoene mer innover i skroget enn en Ibiza eller Askeladden, men har plassen lysåpning på 2,5 meter bør det i alle fall være greit med plass.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg tenker og kjøpe en 605, jeg har 2.23 lysåpning imellom gummilistene jeg har montert på innsiden av plassen. (Tre utliggere) men tar jeg vekk gummien igjen har jeg 2.30 lysåpning. spørsmålet er da om jeg klarer meg med dette for og få inn en 605? Noen erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Min forrige båt var en 1999 Ibiza Touring med en totakt 115hk Johnson på hekken, storfornøyd med båten, den mest praktiske båten jeg har både eid og sett i denne klassen, Hadde jeg skulle hatt en slik type båt igjen har jeg ikke nølt ett sekund på å handle en slik igjen=)

1984 26 Saltrø PlankSnekk

1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT!

1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt*

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser på profilbildet mitt der fenderen henger så ser du at skrogsidene er temmelig rett, og ikke skråner veldig mye inn, så jeg tror du vil få problemer med å legge til med 2,23. Jeg har ikke målt båsen min, men annslår at det er rundt 2,60-2,70. Har du veldig enkel innkjøring til båsen kan du jo kansje klare deg med 2,40-2,50. Fenderlista bygger jo kansje 2-3cm. Uansett lykke til

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...