Jump to content

Hvite flekker etter olje lakkering av trebåt

trebåtfrelst

Recommended Posts

:smash: Hva kan jeg gjøre for å unngå hvite, matte striper over hele dekk etter påføring av båtolje?

Kan det ha noe med at jeg bruker hendene som "pensel" og derfor bakterier?

Har ikke tatt så mange strøk enda ca 3.

Prøvde før Owatrol d1 og d2 men har nå gått over til biltema båtolje (grunn og slutt). Fikk hvite striper/flekker fra begge typer.

Begynner å vurdere hvitmaling av dekk. :cryin:

hviteflekker.jpg

Redigert av trebåtfrelst (see edit history)

LeveL

Dette skulle vel tyde på at du har gjort jobben litt sent på kvelden og så har det kommet dugg på lakken før den var tørr
Ja jeg har oljet etter båtturer ca kl 19-20.

Noen ganger også rundt kl 15 med fin sol. Noen ganger blir det borte også etter nytt strøk så da er det luftfuktighet som er årsaken?

Det er jo så mye regn i år :sad:

LeveL

Noen ganger blir det borte også etter nytt strøk så da er det luftfuktighet som er årsaken?

Det er jo så mye regn i år :sad:

Det kan være like store problem med fine sommerdager.

Jeg gjorde den feilen å lakke en benk en fin sommerkveld...og det jeg ikke tenkte på var at det kom dugg i løpet av natta og la seg på lakken....og resultatet ble det samme som på bildet ditt...

Men tror nok dessverre du bør skrape ned til teaken igjen og gjennta prosessen for å få det skikkelig fint

PS...håper at det med å male det flotte dekket ditt med hvitmaling var en spøk..happy14.gif

Redigert av Wasco (see edit history)
Kan det ha noe med at jeg bruker hendene som "pensel" og derfor bakterier?

Hvorfor i all verden bruker du hendene som pensel? Blir vel vanskelig å få et jevnt strøk med dette verktøyet, og jeg har tro på at dette kan være noe av grunnen, i tillegg til for sen lakkering.

Husker at jeg selv har hatt problemer med at det ble hvitt der hvor oljen hadde samlet seg, hvor skråpartier ender. Oljen rekker ikke å herde før fuktigheten kommer...

Lakk tidligere på dagen, stryk ut tynnere lag, så tror jeg problemet er borte.

Hvorfor i all verden bruker du hendene som pensel?

Kanskje han følt at båten behøvde en "håndspåleggelse"... :giggle:

Denn slags får vi overlate til Snåsamannen

Nei, men ærlig talt, jeg la ikke merke til denne detaljen i den første posten.

Det er jo viktig at lakken pensles godt ut, og med tynne lag

Redigert av Wasco (see edit history)
PS...håper at det med å male det flotte dekket ditt med hvitmaling var en spøk..happy14.gif
Syns det er mange båter som ser fine ut hvite på dekk, men jeg håper jo å slippe det. he he

Hvorfor i all verden bruker du hendene som pensel?

Fordi jeg bruker hendene like mye med pensel så hvorfor ikke tenkte jeg, men jeg ser poenget med jevn påføring og må vel innrømme at denne snarveien ikke er bra nok. :puke:

Takker for alle gode råd her!

LeveL

Det er noen båter som er fine med hvitt dekk...men det ville være en forbrytelse å male en så flott teak dekk med flotte natinger som det du har på båten din....
Tusen takk det varmet. Jeg håper jeg ikke er uverdig eier etterhvert. Mulig jeg alt har passert den grensen men man må jo tenke positivt. :saint:

LeveL

Ikke uverdig...men heldig eier... :yesnod:

Det hadde jo vært hyggelig om du kunne legge ut noen flere bilder av båten din.

Er resten av båten like fin som fordekket, så må det jo bære en flott båt du har.

Takk igjen. Jeg er glad i båten. Ang flere bilder må jeg ordne litt først så jeg håper det kan gjøres snart i år. Litt sprekker og jeg er ikke snekker. :sweat:

LeveL

Hvor er det sprekkene sitter?

Er det skroget som er utett..eller??

Ikke snekker....

Nei det er ikke jeg heller. Men hvis du er inntresert så kommer kunnskapen og erfaringen etter hvert.

Hvis du klikker på linken min "Mitt prosjekt" kan du se hva jeg har gjort inne i styrhuset mitt. Før jeg begynte med dette prosjektet var min eneste erfaring som snekker ei spekefjøl og et fuglebrett på sløyden for 40 år siden.... :lol:

Før du lakker så anbefaler jeg at du fjerner lakken du har lagt på som har blitt hvit. Pusse over med 240 papir og vaske godt med rødsprit, det går med mye filler og rødsprit! Første strøkene tynner du ut opp mot 50 prosent med tynner anbefalt av produsenten, da trenger den bedre inn i treverket og den hefter mye bedre til underlaget. Når de to første strøkene er herdet pusser du over igjen for å fjerne "nupper" da veden reiser seg litt når den blir fuktet med lakken, epifanes anbefaler 320 korning på mellomslipingen. Min erfaring er at lakken med fordel kan tynnes litt på de resterende strøkene, jeg bruker ca 5 % tynner, da blir lakken mye bedre å jobbe med. jeg bruker kun kvalitetspensler til lakken og en veldig finhåret fordriver som jeg bruker til å stryke ut med. Passer på å tørke av fordriveren ofte slik at denne glatter godt og suger opp evt overflødig lakk, bruker en egen boks til å "dra" fordriveren på da det lett kan bli mye luftbobler hvis man bruker lakkboksen til dette!

Minst like viktig er det å sjekke temperatur, en overskyet dag med rundt 20 grader er det mest ideelle, best å lakke på formiddagen da rekker lakken å bli overflatetørr før kvelden og natta kommer med mye høyere luftfuktighet og kondensering. Lakke i sollys er ikke å anbefale i det hele tatt!!!

mellom toppstrøkene pusses det også med 320 og påfølgende avfetting med rødsprit. kronglete detaljer kan mattes over med sånn pusseduk som rørleggerne bruker!

Dette er min anbefaling, jeg sier ikke at dette er fasit, men jeg er i allfall veldig fornøyd med resultatet jeg fikk!!

Håper seriøst at du ikke maler det flotte dekket ditt!!

Lykke til!

Ronny

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Valg av riktig pensel til lakkering er viktig.

Spør etter lakk-pensel i malerbutikken.

Men så lurer jeg på hva Christensen mener med dette:

jeg bruker kun kvalitetspensler til lakken og en veldig finhåret fordriver som jeg bruker til å stryke ut med.

Hva er en fordriver?

En fordriver er en flat bred pensel som du bruker "tørt" (dvs du dypper den ikke i lakkboksen) du trekker denne fordriver penslen forsiktig over området du har lagt på lakk for å få vekk alle spor etter lakkpenselen. Dette kan fint brukes ved rulling også hvor man avslutter med å trekke fordriver over området man jobber (ikke vent lenge!!) for å fjerne den typiske appelsinhuden \ nuppene det blir når man ruller.

Christensen bruker kvalitetspensler fordi han sansynligvis har funnet ut at gode pensler røyter mindre, røyting er syyyykt irriterende når man lakker siste strøket. :lol:

Helt riktig at jeg tenker på røyting når jeg sier kvalitetspensler, de skal stryke godt ut, ikke røyte i det hele tatt, nesten da! Fordriveren jeg har brukt er 100mm bred og veldig flat, ikkeno hulrom inni til å bære lakk! Går du innom en malerforretning vil de helt sikkert hjelpe deg med dette!

Lykke til

Ronny

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Ja dette skal dere få svaret på med en gang.. Kvite flekker er på grunn av Ovatrol D1, som jeg på det sterkeste ble advart mot i sin tid. Bland heller god gammeldags linolje/ terpentin/ ev. soppdreper som metningsolje så slipper en denne misfargingen.

Per :smash::smash:

Det kan selfølgelig være at det er brukt D1 på en overflate som fremdeles holder linolje og terpentin da får du hvite flekker. Men som regel så vil du da også se koking (bobler i olje hinnen) i og med at trebåtfrelst har indikert at han jobbet med dette i ett tidspunkt hvor det er stor sansynlighet for duggfall så tror jeg heller det er fuktighet som har forårsaket dette.

Wasco, mht pensler, trikset er ikke nødvendigvis å bruke hundrevis av kroner på en spesial-pensel-med-hår-fra-albino-lamaer-som-har-gresset-i-5000meters-høyde :crazy:

Trikset er å finne en pensel du liker å jobbe med og bevare denne. en skikkelig kose pensel til lakk, en god fordriver til lakk, og egne pensler til maling. Jeg har lakket mange hundre meter med Esso eller Rema pensler fordi jeg ikke klarer å huske hvor jeg satt god-penslene, og de pleier jeg å finne rett etter jeg har lakket siste strøket på våren..

Når man har funnet en pensel type man liker å jobbe med, behandler du den som du ville behandle noen du er riktig glad i! Vask av pensler er viktigst, og 10 år gamle lakkpensler som har blitt behandlet riktig røyter ikke, nye 100-200 kroners pensler de røyter de og, så det er greit å la de stå med busten i vann ett par dager før du bruker en jomfrupensel sånn at trevirket i skaftet får svelle så setter du den i en boks med terpentin til halvveis opp på busten. Når du da skal lakke, rister du terpentinen ut av busten og tørker den lett med en ren fille som ikke loer (IKKE PAPIR) før du dypper'n i lakken og setter i gang.

Dyre pensler med finere hår og flere hår har en tendens til å klare å holde på noe mer lakk uten å dryppe, det er kjekt når du blir så rutinert med lakk jobben og lærer deg trikset med å ta andre og tredje strøket i samme strøk uten å få renner eller gardiner\sig. og du slipper å dyppe penslen like ofte. Men du må da like å jobbe med en lakk med tjukk viskositet.

Da kan du klare å nesten halvere tiden du står med lakk jobben hver vår.

Mvh

Champagne

For at penselen ikke skal røyte kan det være lurt å ha på superlim i "hårrota".

Dette er det glupeste og beste jeg har hørt i dag! :flag: At en ikke har tenkt på dette tidligere :headbang: For så mange "dyre" og "gode" pensler som reker :cryin:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...