Hansi Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Skal en drive båtsport får en gjøre på dertil egnede steder og ikke innaskjærs midt på sommeren i sterkt trafikkert farvann. Dessuten har vi noe som heter lover og regler i samfunnet. Å begynne å blande inn bilferger som går på grunn i denne debatt blir å ta ting litt ut av proporsjoner mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 La meg si det slik salt - jeg skjønner hva du skriver og sågar mener, men har vanskeligheter med å se sammenheng eller relevanse! Den type kjøring som man ser dokumentert her på dette stedet, som jeg kjenner meget meget godt, er rene skjære galskapen, intet annet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Wasco Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Ungdomkriminelle byvankere kan havne på ville veier, mens disse "båtverstingene" antagelig om 10 år ender opp som seriøse båtplassenmedlemmer med skikkelige voksenbåter ...også sitter de sikker å akker seg over ungdommen som raser og ikke viser hennsyn til andre folk... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Han som la ut videoen på YouTube er medlem her. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 (redigert) Da er jaksesongen i gang....vi tar'n..... Redigert 3.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Whistler Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Han som la ut videoen på YouTube er medlem her. Og poenget var? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Wasco Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Sikkert ikke noen poeng...bare litt intern humor Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 antagelig om 10 år ender opp som seriøse båtplassenmedlemmer med skikkelige voksenbåter Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 (redigert) Beklager men videoen får bare terningkast 2 (av Salt) så det er forbedringspotensial for neste produksjon. Nærbilder gjør seg...fotografen bør pelle seg ned nærmere vannkanten. Isteden for å følge båten hele tiden kan den heller pasere tett ved kamera og la den gå ut av bildet. Med et billlg vannsikkert kamera ( i tillegg til til hovedkamera) ombord økes tilstedeværelsen. Ikke teppelegg med musikk. La motor og sprutelyd slippe til også. Lykke til men finn en bedre location enn havna i Kragerø....... Redigert 3.September.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Den type kjøring som man ser dokumentert her på dette stedet, som jeg kjenner meget meget godt, er rene skjære galskapen, intet annet! . ulovlig? ja. uklokt? ja. farlig? njei. galskap? absolutt ikke. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
oslofjord Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 (redigert) Blir zapcata den nye folkebåten ? Det finnes billige og lette gummibåter på markedet fra før av , men zapcatter kan få større apell til det vide publikum. 75 kg.og sammenleggbar..vinteropplaget går som en drøm. Folk uten brygeplass kan dra den opp på stranda. Billig er den også. Passer både til insjøer, elver og hav. (dog begrenset av forbud motmotorisert ferdsel i utmak ?) Lettplanende...klarer seg sikkert bra med mye mindre motor enn de anbefalte 50 hk. Muligens planer den med 9.9 hk og er samtidig stor nok for far. Dette er dog IKKE drømmebåten for meg selv om jeg tror den vil slå ann blandt de som ikke har båt fra før. Man blir sikkert lei den ganske raskt, men.....terskelen for de som ønsker en planende båt for voksne er med denne typen båt blitt lavere. Med denne båten blir sjøen for alle...... www.zapcats.com/zap.htm "It all started when a bunch of crazy South Africans decided to race inflatable boats down a gruelling river. The Tugela River" Båtkonstruksjonen er altså et resulat av elveraftere som vill få opp farta med påheng og bedre gummibåt. "Weighing just 75Kg" Ikke rart båten i kragerø steilet....kun 75 kilo, vindløft i baugen og to persoer og motor bakerst. Reasons why Zapcat's are better boats: "Better Power to Weight ratio than a Ferrari Testarossa. Seriously Fast - safely reaches speeds of up to 60mph. No Wake - won’t annoy others in the marina, great for slalom skiing! Excellent fuel efficiency – heaps more fuel efficient than a regular boat. Very light - It gets carried away! Easy to tow - Minimal load, won’t slow you down. Tow at up to 35 knots. Capable of handling rough seas. A wave large enough to break over the boat won’t cause the boat to flood. The water runs out the open transom. Built for racing - Tough – Aluminum transom, composite Kevlar spoiler. The boat won’t tip over to the side when alighting. The catamaran design keeps the boat stable when stationary. V hull boats tip from side to side. Folds down to less than 2m3 - Pack it away when you go, unpack it when you reach paradise / home etc. Recommended Outboard Motor: Tohatsu 3 cylinder 50Hp Short Shaft" Linket inn noen bilder fra nettet: Redigert 4.September.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Det var da voldsomt til entusiasme. En kunne nesten tro ar du er importør eller forhandler for disse leketøyene? Salgsteksten har vel også noen paradokser: ....Seriously Fast - safely reaches speeds of up to 60mph..... og ....Very light - It gets carried away!.... En båt som blir så påvirket av vindløft som den vi så på filmen (med 2 personer og anslått hastighet 25 knop), går ikke under betegnelsen "safe" i min bok. Jeg vil kalle dette leketøy som bør brukes med sikkerhetsutstyr og på kontrollert bane/farvann med tanke på egen sikkerhet. Det viser jo bildene dine også. For all del, dette er sikkert like morsomt som det meste annet av fartsbåter. Villmannskjøring i en trang havn med 5 knops fartsgrense derimot hører ikke noe sted hjemme, uansett båttype. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Helge Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Denne lette plastleken ville neppe medført personskader på personer i de store båtene den passerer . ( Lite masse og lite fart blir lite massefart..) ........men det kollektive hylekoret synes jeg er ute av proposjon.... Vel... vekten av båten + vekten av motoren + vekten av bensintank og bensin + vekten av 2 personer ombord er vel nok til at dette multiplisert med hastigheten igjen multiplisert med hastigheten (hastigheten i kvadrat) blir mer enn nok bevegelsesenergi til at dette langt fra er bra inne i havneområdet. Synes (som flere andre) "hylekor" er på sin plass her. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
KenBjork Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Det kan selvsagt diskuteres om dette er falig eller ikke.Men det er ikke hovedproblmet. Problemet er først og frems holdningen, både til de som kjører, den som filmer og de som har kommentert denne videoen. Det er tydelig at disse karene først og fremst ønsker å vise at de er konge på haugen. Deres ide er. Vi gjør som vi vill Vi bryr oss ikke om regler og forordninger Politiet er noen idioter Vi er de smarte gutta Legg merke til tittelen på videone....the police was eating donuts Fra en av kommentarene. Haha, morro! Har hatt den politi balja etter meg noen ganger jeg også..! 5 knops grensa går visst ca 30 meter lenger ut enn streken mellom gunnarsholmen og sjøbadet. Who cares.. Haha Politiet kjører runt i ei balje, og vi smarte gutta kjører fra dem..hahahaha... 5 knops grense.....who cares....hahahaa Denne holdningen er drepende og livsfarlig. Det være seg på vann eller på land... Jepp, det er det som er "holdningen" I høst eller våren.. var det ett trasig eksempel, ung-gutt på jobben 20år ca. Kjørte som en gris med bil. Mange sa at dette må du slutte med før det går galt. Deriblant meg da jeg kjørte minsten i barnehagen i halv 10 pausa og han skulle på butikken. Plutselig fant ut at han ville rase forbi mot bakketopp. Tiltale han etterpå, rolig og bestemt uten å være idiotisk hissig. blabla bla du må roe deg ned, for dette er stor sjans for at det ender tragisk. Du kan dø av dette mister.. Vel vel han ligger under torva idag dessverre, men heldigvis uten å skade andre. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
oslofjord Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 (redigert) Paradoksalt kan denne båten være løsningen for de som er mer opptatt av regler enn sikkerhet. Valgmulighet for det en planende ungdomsbåt som også er stor nok for voksne og som tåler litt bølger: Ulovlig men sikkert alternativ: 15 hk påhenger på Jolle/rib på ca 13 fot som veier er par hundre kilo uten motor. Lovlig men farlig valg: Zapcat (75 kg og lettplanende) med 9.9 hk. Et tredje valg er de typiske ungdomsbåtene som feks. Ibiza junior eller barne-rib, med de takler ikke hekkbøger fra større båter og det ser komisk ut hvis far låner båten. Desuten vokser ungene fort ut av ungdomsil båtene. Det fjerde alternativet er en 14 fots ikke-planende jolle med 4 hk....men det er ikke kuuuult nok. Denne regeltilpassede zapcatten kan oppgraderes fra 9.9 hk til .fks 25 hk på 16 årsdagen. 25 hk er vel en optimal motorstørelse for voksne så slipper man båtføreprøve for alle som skal låne den. I dagens samfun er regeltilpassing viktigere enn sunt bondevett og da er denne båten perfekt hvis man vil ha en lovlig men farlig båt for hele familien. Redigert 5.September.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Takke meg til en trepram, det er båt det, i tillegg kan en ro den. Det må da være en båt som passer mye bedre for ungdomen. Kan da ro til butikken om morran og tilbake til kvelden akkurat tidsnok til å rekke middan. Så har de noe å gjøre den dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Paradoksalt kan denne båten være løsningen for de som er mer opptatt av regler enn sikkerhet. Det kan muligvis tenkes at folk kan være opptatt av begge deler, og dessuten anser at sikkerhet forutsetter noen regler. Lovlig men farlig valg: Zapcat (75 kg og lettplanende) med 9.9 hk. Ikke lovlig. Den sammensetningen kan oppnå høyere fart enn 10 knop. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Daffy Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Det må da være en båt som passer mye bedre for ungdomen. Kan da ro til butikken om morran og tilbake til kvelden akkurat tidsnok til å rekke middan.Ja det er nok morro frem til de er ca 8-10 år Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Stailo Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 Disse båtene er sikkre. Det blir kjørt løp med dem over hele verden, og det er veldig lite skader. Å si at disse båtene ikke er sjødyktige er bare tull de blir brukt som rednings båter i sør afrika. Det er der sporten kommer fra. Noen av redningspersonelle som fant ut at de heller kunne brukes i til å kjøre løp med, så disse båtene er opprinnelig redingsbåter. Har en slik båt selv. Det er utrolig kjekk båt, her er noen flere bilder av når jeg gikk rundt i ca. 105-110km\t. Fikk ikke en eneste skramme og grunnen til det er at du ikke er fastspent, båten veier heller ikke noe nevneverdig. De kan manøvreres på en 5øre å kan oppnå 2,5-3g i svingene så de har mer kontroll på den filmsnutten en det folk tror... Men klart ikke akkurat lurt å kjøre 20-30 knop i havnebassenge... Men folk gjør dumme ting hele tiden men vill ikke akkurat kalle dette for veldig farlig. Men skulle alle kjørt på dette vise ja da hadde det gått galt. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 11.September.2009 Link til dette innlegget Svart 11.September.2009 (redigert) Hvis ungdommene og jeg spleiser på en båt ville jeg nok savnet styrkonsoll, men når det gjelder sikkerheten er det vel en fordel at man ikke har en hard klump midt i båten man kan slå seg i (???) Hva slags motor bør man velge hvis man kjøper for familiemedlemmer over 16 år ? Bør kunne ligge i plan med noen voksne uten å ligge i maks turtall, men samtidig er det et poeng at ungdommenr i familien ikke kommer over 20-30 knop. 25 hk er vel passende (??) for da slipper man også sertifikatkrav. Er 9.9 hk som alle kan bruke....bare tull ? Er den selvlensende ved brygga med feks. en 25 hk på hekken og er den selvlensende med 2 voksne ombord i bølgene ? Jeg ser noen av utlendingene har propellbeskytter og det er vel fint hvis man havner i sjøen. Redigert 11.September.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Og hva skulle han som har lagt ut filmen bli tatt for da? Grising med båndbredde? Tenkte nok mer på han som kjørte ja Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 22.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 Her er også en som gasser på i trange Eidkilen i Kragerø: Er vel ikke helt fornuftig hastighet hvis det kommer noen imot rundt svingen.. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
KenBjork Svart 22.September.2009 Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 Vart glovarm og oppgitt. Er så mange uten hjerne. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Hansi Svart 22.September.2009 Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 Ren galskap, sette seg selv og andre i fare, ingen nåde for slike stunts. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 22.September.2009 Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 :headbang: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.