Jump to content

Marine kikkert fra Biltema, positivt overrasket!


mateco

Recommended Posts

Jeg kjenner ingen som leverer slik børste. Jeg har prøvd å få fatt i en rustfri børste. Hulda bruker disse 'flapdiskene' som er beregenet for rustfritt på propellen. Gir meget bra resultat. I år polerte jeg også til høyglans, brukte da settet som CO selger for polering av rustfritt stål. Hele operasjonen tok et par timer.

Litt utanom temaet til trådstarter.... men prøv Vannlinjerens neste gang du skal ta propellane. Groe forsvinn som "dugg for sola"...

 

Har ein Tasco kikkert, som ser forbausane lik ut som BT sin, bortsett frå "huset" over kompasset. Kjøpte den for ca. 1500.- i Singapore for 10-15 år sidan. Denne er også svært lyssterk og god. Minuset er vekta.. om det skal være noko!! Skal teste BT sin neste gang eg er innom ..

Redigert av PandaPP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

........Lys på kompasset er vel litt overdrevet. Jeg vil anta at jeg kan se kompasset så lenge jeg kan se noe med kikkerten. Fornøyd med kjøpet.

 

Er ikke heeelt enig med deg der Hulda!

Kompasset henter sitt naturlige lys fra den hvite "vorta" i øvre del av kikkerten (oppe på selve kompasset). Prøv å dekke til "vorta" med en finger og det naturlige lyset i kompasset forsvinner.

 

I cockpit i skumringen er gjerne alt lys avslått mens du gjennom kikkerten nyttigjør det begrensede naturlige lyset du har på utsiden. Og da kommer lysknappen til sin rett!!

 

Ellers er det kjekt å lese at du er fornøyd med handelen! :smiley:

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Så har også jeg vært hos Biltema for å handle kikkert og duppeditter. Og de hadde faktisk alle 4 tingene jeg skulle ha! (se mitt innlegg #45) Riktignok var den grove børsten mye større enn jeg hadde tenkt meg, så den sto jeg over.

 

For å finne frem, tuslet jeg først inn mot verktøyavdelingen, og fant fort børstene. Fant så en dataterminal hvor jeg slo inn art.nr. for kikkert og sigarettenner. Ruslet til hyllen for bilutstyr og hentet sigarettenneren.

 

Men for kikkerten, sto det 'servicedisken'. Så ble det en lang tur tilbake til inngangspartiet (Biltema i Oslo er diger!) der denne disken befinner seg. Der var det en svenske som klødde seg svært bak et sted da jeg sa kikkert, men så kom det faktisk et menneske til (også han svenske), og sa at: "Jo den kikaren finnes under båtprylar hyll 105".

 

Så gjennom labyrinten av reoler til hylle 105. Men kikkert? Ikke tale om at jeg fant noe der mellom tauverk og lanterner.

 

Ny runde på jakt etter ekspeditør. Og det fant jeg faktisk ganske fort! Han (også svenske), fulgte meg tilbake til hylle 105, og som han sa, "du skal veta hvart du søkar". For på nederste hylle, 10cm over gulvplan 80cm langt inne lå det siste eksemplaret av kikkerten de hadde på lager!

 

Så nå har også jeg ny kikkert! Og den er faktisk flere hakk bedre enn de tre andre jeg hadde fra før av. Jeg har ikke testet den noe særlig, men tar den med på båten til helgen og tester litt mer (dersom fruen tillater, det er jo tross alt fødselsdagsgave fra henne til meg på min 66 års dag i november.) Etter denne helgen skal den gjemmes og overleveres som stor overraskelse på dagen min i november! men hva i granskauen skal jeg gi henne på hennes fødselsdag den 20. september? Hjeeelp!!!

 

Jeg var også hos Clas Ohlson og handlet inspeksjonskamera og LED-lys. Men mer om det i en annen tråd.

 

Lars H.

admin for Sagaforumet

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Så har også jeg vært hos Biltema for å handle kikkert og duppeditter. Og de hadde faktisk alle 4 tingene jeg skulle ha! (se mitt innlegg #45) Riktignok var den grove børsten ... KLIPPET

 

Med fare for å virke spydig; ta meg opp i beste mening, Lars. :smiley: Utrolig interessant og detaljert epos om dine bevegelser og opplevelser på Biltema forleden. Uansett, gleder meg til å høre hvordan helgen med den nye kikkerten har vært! Eller i hvertfall hvordan kikkerten har vært. Hehe...

 

Selv skal jeg ned med mitt skjeve eksemplar (skylder fremdeles på kikkerten og ikke augo mine) og se om jeg finner et som er bedre. Gir rapport! :crazy:

Link to post
Share on other sites

Den kikkerten som har imponert meg mest er en russisk Tento( 7*50). Kjøpte den for 20-25 år siden, og den fungerer like bra og perfekt i dag etter alle disse årene i båten.

Jeg har også samme type kikkert (Tento), som deg. Har vært meget fornøyd inntil jeg prøvde Biltemas kikkert, da fant jeg ut at jeg ville skifte ut den gamle til fordel for Biltemas kikkert.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå har jeg funnet frem en utmerket gammel kikkert jeg arvet etter min far, og det skal bli spennende å sammenligne med den nye.

 

brilliant3.jpg

 

Er det noen som kjenner dette merket med denne logoen forresten?

 

brilliant2.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

La fruen få kikkerten, du finner deg sikkerten ny dings som kan være kjekk å ha føre november. :lol:

Det blir vel litt for kronglete. Nå har jeg handlet denne kikkerten for henne til meg. Jeg har gått inn på hennes bankkonto og overført kr. 899,- til min konto. Skal jeg så føre pengene tilbake og pakke kikkerten inn med rød sløyfe med lapp til min kjære? Og så må hun finne på noe smart til meg? Nei, - dette ble komplisert, en gave om gangen får være nok! Det blir vel en stor bukett roser og et skjevt smil på hennes dag dersom ikke dere klarer å hjelpe meg med en "dameting" til henne. Å gi henne et eller annet teknisk til båten, er nærmest skilsmissegrund selv om hun elsker båtlivet. Koner er rare!! (og min leser heldigvis ikke internett)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det blir vel en stor bukett roser og et skjevt smil på hennes dag dersom ikke dere klarer å hjelpe meg med en "dameting" til henne. Koner er rare!! (og min leser heldigvis ikke internett)

 

Lars H.

Amen, LarsH, min leser heller ikke dette jeg sitter og knotter med. Min Hulde Viv hadde bursdag 6 september, og vi har 40-års bryllupsdag 13. september. Vi 'har vært sammen' i 44 år. Jeg må nok innrømme at jeg fremdeles ikke kjenner damen helt. Så, jeg booket tur til Dublin for oss og et vennepar. Det var naturligvis ikke noe jeg gjorde helt uten etter beordring og megen tilrettelegging.

 

Erfaring 1: Damer går helt av hempa om de får lov å drive shopping (behøver ikke være veldig dyrt).

Erfaring 2: Det var ok at kompisen og jeg pub'et mens damene bedrev shopping.

Erfaring 3: Admiralen, som ikke har drukket annet enn et tekkelig glass hvitvin, heiv innpå rom & cola (sjokkerende).

Erfaring 4: De ble ikke billig, prisen har ikke gått opp for meg enda. Dog effekten kommer til å holde seg minst en måned.

 

Konklusjon: Kan anbefales, bedre enn roser, dog en del dyrere. Og ikke minst, jeg er klar for en tur til. Dublin, folkemusikk og ikke minst Riverdance var helt topp! Subsidiært går neste tur til Edinborough. Men jeg vil helst en tur til Dublin. Selv om Dublin var veldig bra, får jeg ikke Admiralen med på å seile til Dublin. Damer er i sannhet rare! Hun stoler mer på Norwegian og fly som holder på å dette frahverandre. Dog har de nye stoler, som er bekvemme. Og det faktum at de måtte skifte fly grunnet lekkasje, med forsinket ankomst med flere timer, vil hun heller fly. Jeg ville heller seile. Man er så forskjellige.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå har jeg funnet frem en utmerket gammel kikkert jeg arvet etter min far, og det skal bli spennende å sammenligne med den nye.

Er det noen som kjenner dette merket med denne logoen forresten?

Lars H.

 

I dag har jeg sett gjennom Biltema til sjøs. Utmerket, helt utmerket! Den danker min ca. 35 år gamle Brilliant 7X50 No.74431 ned i støvlene. Arvegods etter min svigerfar. Kjøpt hos Josland i Larvik, og han solgte ikke noe skitt til min svigerfar.

 

Jeg er meget tilfreds med kjøpet av Biltema kikkert.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en biltema "Marine-kikkert" i dag jeg og! Dette ser virkelig bra ut. For meg betyr det mye at den er stiv i konstruksjonen slik at de nøye innstilte linsene/speilene ikke skipler seg. Om så skjer blir øynene helt ko-ko av å se gjennom en slik...

 

Kompasset hadde noen grader feilvisning, men skitt au. Avstand/størrelsesavlesningen var kjekk!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Helt enig Hulda, denne kikkerten er bra. Og den passer både for mine stålgrå og fruens lyseblå, krystallklart og brilliant bilde.

 

Ligger nå i hjemmehavnen Son før vi drar over via Horten indre havn og dieselfylling (har vært tur retur Son - Göteborg på en tank) til Grisebukten Kommersøya. Vi kunne godt dratt over idag, men slapper av her i Son som er et som svenskene sier "mysig ställe". Har hatt en liten runde med TCnano og shinet opp litt på det mørke blå feltet rundt navneskiltet. Nå skinner det flott i mørke blått! Og svarte renner er fjernet med "Black Streak Remover"

 

Men tilbake til kikkerten. Som sagt er jeg så langt kjempefornøyd. Men det dillet med avstandsberegning irriterer meg litt. Kunne godt klart meg uten de stolpene på kryss og tvers med tall i synsfeltet. Kompasset er imidlertid greit dersom kartplotter og annen elektronikk skulle svikte og jeg skulle ha behov for optisk krysspeiling for å bestemme min posisjon.

 

Ser at du også Hulda har gammel "Brilliant" kikkert. Har den samme logoen/emblemet som den jeg viste bilde av? Min gamle Brilliant-kikert er en solid gammel sak helt uten innslag av plastikk.

 

Nå har vi hatt en bedre middag med "svensk" rødvin, og fruen slapper av på øret i akterkabinen. Jeg ser på nyhetene på TV, og i kveld blir det vel å sjekke opp flere kanaler. RiksTV-pakken er helt åpen frem til 8. oktober. Så nå kan fruen se på syke dyr på Animal Planet!

 

Dersom været holder, 20oC her nå, blir vi ute til neste helg da fruen skal jobbe fredag, lørdag og søndag. Så kom dere på sjøen, nå er det Indian Summer!

 

Ellers var det en fornøyelse å rase gjennom den nye tunnelen mot Vinterbro på vei til Son. Korkene før dette området var tidlgere ille. Men nå er det 4-felts motorvei fra Oslo til Sverige. Så da betyr ikke 7 mil vei til båten så mye, sparer sikkert et par minutter på dette. Og mye mer dersom en havner der i rushet.

 

Hilsen oss ombord på Trudelutt

Trude, Lars og skipshunden Japp

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Helt enig Hulda, denne kikkerten er bra. Og den passer både for mine stålgrå og fruens lyseblå, krystallklart og brilliant bilde.Men det dillet med avstandsberegning irriterer meg litt. Kunne godt klart meg uten de stolpene på kryss og tvers med tall i synsfeltet.

 

Ser at du også Hulda har gammel "Brilliant" kikkert. Har den samme logoen/emblemet som den jeg viste bilde av? Min gamle Brilliant-kikert er en solid gammel sak helt uten innslag av plastikk.

 

Et lite triks med de forbannede stolpene; Det er bare å lukke det høyre øyet!!!

 

Brillianten min har ikke emblemet, men den har serienr.! Og det virker som den er produsert før man fant opp plastikken, her er alt knallhardt.

Link to post
Share on other sites

Men det dillet med avstandsberegning irriterer meg litt. Kunne godt klart meg uten de stolpene på kryss og tvers med tall i synsfeltet. Kompasset er imidlertid greit dersom kartplotter og annen elektronikk skulle svikte og jeg skulle ha behov for optisk krysspeiling for å bestemme min posisjon.

 

Litt på tynn is, men det "dillet" tror jeg er enkelt å fjerne. Skru ut okkularene, og se ettet om dte ikke er "glasskiver som kan fjernes. (Det kan jeg på min gamle militære M16.)

 

Apropos kompasset. Greit å bruke på å peile andre båter på mulig "kollisjonkurs". Dersom peilingen ikke forandrer seg over tid - så møtes dere på samme sted om en stund. Endrer peilingen seg, så vet du om du går forran eller bak. Det forteller ikke plotteren din deg - hvis du ikke har overlagret radarbilde eller AIS da.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ligger nå i hjemmehavnen Son før vi drar over via Horten indre havn og dieselfylling (har vært tur retur Son - Göteborg på en tank) til Grisebukten Kommersøya. Vi kunne godt dratt over idag, men slapper av her i Son som er et som svenskene sier "mysig ställe".

 

Misunner deg dieselforbruket. Huld har i ferien brukt snitt 10 liter/timen. Og da raser det unna i 7- til 8 knop. Men nå seiler jeg for det meste. Allikevel, 200 liter kostbar fludium forsvant til atmosfæren.

 

Det virker som om aksellageret mitt kniper. Jeg har sjekket og det hender at de plutslig, etter flere år i sjøen, krymper. For at sakene ikke skulle riste i filler, var jeg nødt til å kjøre på høyere turtall. Med en tørst amerikaner under dørken, er det bare å betale. Det er ikke billig å øke to knop, forbruket går opp fra 4- til 11 liter/time. Det skulle vært en lov mot slikt, og den kommer sikkert.

Link to post
Share on other sites

Men er denne kikkerten fullt med nitrogen? Det sies at den er vanntett og flyter, men finner ingenting om nitrogen?

Lars H.

pt. hjemmehavnen i Son

webkam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei, søren om jeg finner det. Mulig det står på esken? Jeg har lest det et eller annet sted. Nå finner jeg heller ikke 'sentralfokuseringshjulet'. Heller ikke kan jeg snu på øyemuslingene, de sitter limt fast. Jeg kan brette dem inn, men ikke snu (vri) på dem. Jeg er glad kikkerten er bedre enn bruksanvisningen.

 

Jeg mener bestemt at jeg så det et sted.

Link to post
Share on other sites

Nei, søren om jeg finner det. Mulig det står på esken? Jeg har lest det et eller annet sted. Nå finner jeg heller ikke 'sentralfokuseringshjulet'. Heller ikke kan jeg snu på øyemuslingene, de sitter limt fast. Jeg kan brette dem inn, men ikke snu (vri) på dem. Jeg er glad kikkerten er bedre enn bruksanvisningen.

 

Jeg mener bestemt at jeg så det et sted.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...