Jump to content

Marine kikkert fra Biltema, positivt overrasket!


mateco

Recommended Posts

Kjøpte på Biltema i Førde i går. 899kr, og forventningene mine var midt på treet. Faktisk syns eg kikkerten er kjempe god å bruke. I går fikk eg kun testet den i mørket og den overrasket meg. 899 kr, kan ikkje forvente allverden men dette er iallefall verdt pengene (og vel så det) syns eg.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Faktisk syns eg kikkerten er kjempe god å bruke.

joda, folk var veldig fornøyd med sort/hvit TV også en gang i tida. Vi viste jo ikke bedre den gang. Framtiden hva gjelder kikkerter er imidlertid Stabifunksjon og etterhvert også autofokus. Fortsatt er de dyre. Omkring en Bærumstier eller så for en Fujinohn Technostabi 14/40, men prisene er vel på vei ned her også som med allt annet? Mitt tips nå; ikke kjøp en dyr konvensjonell kikkert. du ha kikkert nå, kjøp deg en billig BT-variant så lenge, og vent til prisene på en Stabikikkert har kommet ned på et akseptabelt nivå. Det er kikkerter av en helt annen klasse, og gir hakeslipp på alle som prøver den.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Om den eine eller den andre importerer en type kikkert fra Kina så skulle det spille liten rolle av hvem du kjøper den av. Det vi veit er iallefall at Biltema sjelden skaper seg vrang om noe må byttes. Så spørs det jo ôg hvilken butikk som ligger i nærområdet.

Har en sånn bt kikkert og er meget fornøyd. Klar og fin og fungerer ypperlig under normale lysforhold. Samt det at den har fast fokus er veldig flott- alltid klar samme hvor en vender den

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har plutselig avstands målestreken og kompasspeilingen lagt seg over mot høyre. Har ikke mistet den ned el liknende.

På min kom kompassnåla ut av stilling da jeg mistet den i dørken. Godt den ikke kostet mer.

Sikkert ingen som vil stjele den heller.

Link to post
Share on other sites

http://biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Kikkert/Marinkikkert-7-x-50-25737/

 

Ser at noen skriver denne kikkert har fast fokus, vil det si det samme som autofokus eller er det noe helt annet?

Fast fokus er fast fokus, dvs at fokus er fast innstilt fra fabrikk. Jeg stiller meg undrende til at det kan være lurt på en 7x50 kikkert, og det står da også "individuell fokus" i beskrivelsen på linken. Det burde jo bety at hvert "øye" fokuseres hver for seg, men jeg skjønner ikke helt at det kan være så veldig lurt heller. På bildet ser det ut som det er en fokuseringsring på venstre linse i tillegg til diopterregulering på begge okularer.

 

Jeg forslår at du tar deg en tur til Biltema og tar en nærmere kikk(ert) på den, og så rapporterer du her hva du fant ut :thumbsup:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Leser her at det er flere som har dårlige erfaringer med denne kikkerten, og det var da synd!

 

Selv har jeg hatt mitt eksemplar av Biltema-kikkerten siden denne tråden ble startet.i sept. 2009. Den har nå tre overvintringer i båten, og den har vært flittig brukt av rederinnen og meg selv i 3 lange båtsesonger. Og den fungerer 100% slik den var da den var ny-innkjøpt. Dette gjelder den første Biltema-kikkerten som beskrives i innlegg #1.

 

Fast fokus er fast fokus, dvs at fokus er fast innstilt fra fabrikk. Jeg stiller meg undrende til at det kan være lurt på en 7x50 kikkert, og det står da også "individuell fokus" i beskrivelsen på linken. Det burde jo bety at hvert "øye" fokuseres hver for seg, men jeg skjønner ikke helt at det kan være så veldig lurt heller..........

 

Instilling av indivinuelle diopetri-verdier på okularene er kompensasjon for svekket syn (for oss som er litt avhengige av briller).

Selv så er jeg litt nærsynt, dvs. -1 på det ene og -1.5 på det andre øyet.

Diopetri-verdiene stilles da inn deretter, og jeg ser krystallklart gjennom kikkerten.

 

Men så har det seg slik at rederinnen er langsynt slik at hun må stille til +2 på begge øynene. Dermed kan det lett oppstå en "innstillings-konflikt". :rolleyes:

Det spørs om jeg ikke må handle inn en egen kikkert til henne slik at jeg får ha min egen i fred! :confused:

 

 

:easter:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Har kjøpt (den mye omtalte) Biltemakikkert og har noe spørsmål i den forbindelse.

 

Ser at den beskrives som fast fokus men dette fungerer dårlig på min.

Finner ett punkt og stiller inn dioptri for hvert av øynene slik at den blir skarp og fin på det valgte punktet.

Når jeg da sjekker på andre avstander er den ikke i fokus.

Har jeg en feil på min kikkert? Eller har jeg misforstått noe?

 

Batterier stod montert i kikkerten ved opppakking.

Prøver å trykke på lys-knappen men den virker ubevegelig.

Noe lys dukker heller ikke opp.

 

Noen andre med ideer rundt dette ?

Redigert av Bidevind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heldigvis er det muligheter for å reklamere hvis kikkerten ikke fungerer som den skal (selvfølgelig ikke hvis skaden er selvforskyldt).

 

Kjøpte kikkert fra Biltema i sommer og er så langt meget fornøyd. Langt mer lyssterk og skarpere enn flere dyrere kikkerter jeg har prøvd og sammenlignet med. Men som det alltid er med slike prisgunstige noname produkter, det forekommer nok noe individuelle forskjeller på kikkertene. Min er bra, men kjøper jeg en til av samme type er det ikke sikkert den er like bra dessverre. Så vil tro det kan være en fordel å prøve kikkerten i butikken før kjøp, akkurat som ved kjøp av objektiver til speilreflekskameraer. Ville aldri kjøpt et objektiv uten å ha testet det først, det samme med en kikkert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...