Jump to content

Marine kikkert fra Biltema, positivt overrasket!


mateco

Recommended Posts

Nå finner jeg heller ikke 'sentralfokuseringshjulet'. Heller ikke kan jeg snu på øyemuslingene, de sitter limt fast. Jeg kan brette dem inn, men ikke snu (vri) på dem.

 

Nå beskriver du en fastfokus kikkert. Og det stemmer med bildet i trådstarters innlegg.

 

Prøv å lukke et øye av gangen mens du ser i kikkerten. Håper du ikke ser noen forskjell

Link to post
Share on other sites

Vel, bruker du briller og gjerne med forskjellig styrke for hvert øye, er ikke det noe problem. Hvert okular kan justeres individuelt for +/- 5 dioptre.

 

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå beskriver du en fastfokus kikkert. Og det stemmer med bildet i trådstarters innlegg.

 

Klar over det, jeg bare refererte til det som står i medfølgende bruksanvisning. Uansett er jeg fremdeles meget fornøyd. Selv om jeg ikke har funnet et eneste gram nitrogen enda, som LarsH arresterte meg på. Må nok krabbe til korset og innrømme at jeg nok har latt fantasien løpe av med meg.

 

Tittet på månen i går kveld, meget klar luft, kunne telle småstein der oppe.

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt sen i taklinga her, men kunne ikke dy meg fra å kommentere Lars sitt bilde av roterende stålbørster. Jeg tenker da på den som er avbildet først. Den har jeg sett på Biltema, men aldri turt å kjøpe. Den tror jeg er et "villdyr" en skal være utrolig forsiktig med å prøve. Kan ta livet av en elefant med den der hvis den slipper løs litt på egen hånd..Av hensyn til min egen sikkerhet og helse så unngår jeg slike drapsvåpen.

 

Per

Redigert av Per T Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Jeg plukket med meg en, og ble negativt overrasket. Må tune inn øynene virkelig i den. Merker det når jeg tar vekk kikkerten igjen; øynene "sklir" tilbake til normal stilling. Noe skjevt må det være, og det er ikke mine øyne som går i kryss...

Tok den med ned og prøvde annet eksemplar. Da stemte øynene mine. :) Utvilsomt et mandagseksemplar jeg fikk i første om gang.

Link to post
Share on other sites

Tok den med ned og prøvde annet eksemplar. Da stemte øynene mine. :) Utvilsomt et mandagseksemplar jeg fikk i første om gang.

 

Bra du fikk ordna med ny!

Spørs om det første eksemplaret hadde ramla ned fra øverste hylle og rett i betong-gulvet! :nonod:

 

Tror at det er svært få kikkerter som tåler et fall på 2 meter og rett i betongen, uansett om det er kvalitet eller ikke!! :nonod:

 

Håper du blir fornøyd med det nye eksemplaret!! :yesnod:

 

:sailing:

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Bra du fikk ordna med ny!

 

Håper du blir fornøyd med det nye eksemplaret!! :yesnod:

Nope. Den går i retur etter felttest på høsttur. Går for Nikon 7x50CF WP Compass til totusen hos xxl. Tror det er en spesielt god pris. Har ikke funnet tilsvarende pris i utlandet engang. Og treogethalvttusen i andre norske nettbutikker.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Var på Biltema i Ålesund i går. Tenkte å kjøpe kikkert til ein kompis i 50-års gåve. Biltema var naturlegvis utsolgt, kom kanskje til å få eit nytt parti før påske. Det hadde vore svært stor pågang etter kikkerten, og salget hadde vore mykje større enn venta vart det sagt! Truleg mange som har oppdaga at dette har vore eit godt kjøp!!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Nope. Den går i retur etter felttest på høsttur. Går for Nikon 7x50CF WP Compass til totusen hos xxl. Tror det er en spesielt god pris. Har ikke funnet tilsvarende pris i utlandet engang. Og treogethalvttusen i andre norske nettbutikker.

Den spratt plutselig opp til tretusen hos xxl i vinter, så det ble til å hente den hjem fra USA til enda litt rimeligere. Men nå har xxl satt den ned til to og et halvt, som jeg tenker er en grei pris for en veldig god kikkert.

 

Jeg er i hvertfall veldig fornøyd med den. Den knuser i biltema, syns jeg, men de er jo ikke sammenlignbare i pris. Den er imidlertid ikke fokusfri, slik mange 7x50 marinekikkerter er nå. Skulle gjerne prøvd en av disse 7x50 som koster 5-6 tusen. Kan de være så mye bedre?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kjøpte denne kikkerten i dag, og må si at jeg er meget fornøyd. Har aldri kikket inn i en kikkert med et så klart bilde og med en slik lysstyrke. Utrolig behagelig å bruke. Denne avstandsmåleren har jeg ikke satt meg inn i enda. Gleder meg til å prøve den ute på :sailing:

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne prøvd en av disse 7x50 som koster 5-6 tusen. Kan de være så mye bedre?

Vanskelig å si.... :rolleyes:

Men skulle du se "Phoebe" i Tønsberg-skjærgården,

må du gjerne prøve min Steiner Commander XP 7x50 med kompass.

Du får vel ca 18-20 Biltema-kikkerter for prisen på denne,

så jeg vil vel sånn sett blitt noe skuffet om du ikke ser noe forskjell... :sweat:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var på Biltema i Ålesund i går. Tenkte å kjøpe kikkert til ein kompis i 50-års gåve. Biltema var naturlegvis utsolgt, kom kanskje til å få eit nytt parti før påske. Det hadde vore svært stor pågang etter kikkerten, og salget hadde vore mykje større enn venta vart det sagt! Truleg mange som har oppdaga at dette har vore eit godt kjøp!!

 

De hadde flere igjen på Biltema i Bærum da jeg kjøpte forrige uke. Og jeg er fortsatt godt fornøyd med min.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvilken kjøpte du? Nikon-modellen som Klugg omtalte i innlegget foran, eller Biltema sin

 

Biltema sin........ Prøvde den ute i går kveld i skumringa og det funka bra. nå har jeg ikke prøvd andre proffkikkerter så jeg har ingenting å sammenligne med.....men syntes den føles som en kvalitetskikkert :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Heisann igjen folkens!!

 

Nå er det en stund siden denne tråden ble opprettet, og det kunne være litt intressant å lese om hvilke erfaringer hver enkelt eier av denne kikkerten har gjort siden da!

 

For min egen del så må jeg si meg meget fornøyd med kikkerten. Ser relativt godt og klart i mørket og har peilekompass som er stabilt. :thumbsup:

 

Eneste drawback må være at okkularene må stilles for bruk mellom meg å kjerringa. Har forskjellige øyner og derfor noe irriterende når kjerringa har vært borti den og stillet vekk for mitt "perfekte" syn. :lipseal:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har kjøpt denne sist sommer, og er som andre her godt fornøyd.

I alle fall hvis man ser på prisen.

Var inne på BT sine sider og fant et art nr 45721 på kikkeren.

Prisen mangler på websiden.

Sist jeg var innom butikken så jeg den i hylla, så stikk innom en butikk se.

Lykke til.

Redigert av qwerty (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...