Jump to content

Marine kikkert fra Biltema, positivt overrasket!


mateco

Recommended Posts

Heisann!

Har nettopp handla Marine kikkert med innebygd kompass hos Biltema til under 900 kroner, og jeg må si at jeg ble positivt overasket over hva jeg fikk for disse kronene.

 

kikkert_bt.jpg

 

 

Kikkerten er vanntett og flyter.

7 x 50 , Fokus fri

Individuell innstilling av dioptri fra –5 til +5 på begge okularene

Linser/prismer av BAK4 kvalitet som øker lysstyrken 40% og bedre dybdeskarphet i forhold til standard prismer.

Innebygd kompass med stabil avlesning og oversiktelig gradering.

Innebygd rødt lys for peileavlesning i mørket.

Syns vidde på hele 132 m over 1000 meter.

Innebygd horisontal og vertikal skala for avstandsmåling med tilhørende beregnings ring på kikkertens objektiv.

Gummiert gripeflate som gjør sitt til at kikkerten sitter godt og stødig i hånden.

 

Det innebygde kompasset består av en dreieskive med gradering og tallangivelse pr. 10’ende grad. Hadde i utgangspunktet forventet en noe ustabil avlesning på en slik billig kikkert, men ble meget positivt overasket hvor stabilt kompasset var.

 

Så til dere som vurderer å investere i ny kikkert, ta en tur på BT og prøv denne.

Sammenlign gjerne spesifikasjonene med tilsvarende kikkerter som koster over det dobbelte, og jeg tror de fleste vil bli som meg, positivt overasket over produktet!

 

Mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Er jo flott å høre at Biltema selger noe som er bra også. Ellers har jeg handlet mye skrammel der opp i gjennom åra. Lærer aldri. Kjøpte forresten noen sykkelhansker der for et par år siden. Og de funker enda selv om det nok er på hikkasen nå. Går vel i peisen i løpet av vinteren etter en opprydding sikkert. Kostet ikke mer enn 40 kr, så det så. I år har jeg ikke handlet stort der, noe mc rengjøring, polering og duk.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg litt nysgjerrig, så jeg slengte kikkerten på kjøkkenvekta!

Kikkert med beskyttelses deksler og bærereim veide 920 gram. Så er det avklart!

 

Skal den flyte i ferskvann så betyr det at kikkertens fortrengende volum må være over 9,2 dl.

Har ikke tatt "flyteprøven" enda!!

 

Kikkerten virker iallefall "solid" og stødig når man holder den i hånda. Og det aller viktigste, hele synsfeltet er krystallklart og i fokus. Det holder for meg!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Story om kikkert. Jeg tente på innlegget til mateco. Ukependler i utlendighet på verdens smarteste hotell på Forus. Fikk lov av Admiralen til å stikke bort på Biltema på Forus og kjøpe kikkert. Så kunne jeg slå ihjel kvelden med å lese bruksanvisning og kose meg med min nyeste dubeditt. Hulda trasket trøstig ivei.

 

Kom inn hos Biltema og vandret rundt mellom hyllene. Nå har jeg vært hos Biltema'ene ved Lysekil, Sarp., Sandefjord og Fredrikstad. På disse stedene, som til tider er marerittaktig overbefolket av kunder, er det ryddig i hyllene. Her lå det tomme esker her og der. En lyskaster lå blandt motorsykkelhanskene. Vinduspussermotorer plassert slik at den siden som ikke viste hva esken inneholdt lå ut mot kunden.

 

Fant en butikk-pc og slo inn 'kikkert'. 'Disk47' svarte maskinen. Gikk bort til kassa. Der satt en stk betjening og snakket med en annen betjening. Jeg måtte bryte dem av for å spørre. 'Du finnår det i disken, du må gå ut og så inn igjen'. Som fortalt, så gjorde jeg. Kom til disken. Der sto det en yngling og glodde stivt på en annen yngling som bladde i Biltemakatalogen. 'Hrrrm', sa jeg. Irritert sideblikk fra disken, jeg måtte jo se at han var opptatt. Etter en del sekunder til, avbrøt jeg den ordløse samtalen mellom katalogtitter og ekspeditør. 'Jeg skal kjøpe en kikkert, og du har den her'. 'Ka slags kikkårt, har du nummeret?' 'Det er denne', hadde printet ut innlegget til mateco. 'Den liggår i hyllå', han var stigende irritert. 'Hvilken hylle?' Butikken inneholder tross alt en del hyllemetere. 'Bådhyllå!' 'Hvilket nummer?, spurte jeg. 'Eg veit ikkje, må verå 6:2'. Jeg tok en runde til. 6:2 inneholdt ankerkjetting og ral dumpet av kunder fra andre hyller. Men ingen kikkerter, hverken der eller i noen andre båthyller.

 

Jeg gikk over gata til Clas O. og kjøpte meg batterier til datamusen min. Nå skal jeg sette meg til å tegne septiktank på AutoCAD. Så får jeg heller kjøpe kikkert hos Biltema i Moss.

Link to post
Share on other sites

Tydeligvis litt forskjell på butikkene. Nå handler jeg mest i Sarp, og der blir man ofte fulgt til riktig hylla av betjeningen på gulvet når man spør hvor ting ligger. Samme eier som i Fredrikstad (trivelig Danske), så det kan være betjeningen har fått dansk oppdragelse i kundepleie.

Link to post
Share on other sites

I grunnen veldig "off topic" dette, men jeg er rett som der innom Biltema Sandnes, og neste like ofte går jeg ut igjen uten å ha fått det jeg skulle ha. Er mye utsolgt, tomme hyller. De fører bare også et utvalg av sortimentet i katalogen. Har tatt dette opp med dem, men de skylder på for lite hylleplass i butikken.

 

Nei... Jeg ønsker "gamle" Biltema tilbake igjen. Den som solgte verktøy, bildeler og utstyr til bil. Vaskepulver, underbukser og kjøkkenredskaper er det nok av andre butikker som selger.

Link to post
Share on other sites

Individuell fokus = Fokus for hvert øye. Best og dyrest.

Vanlige på maritime kvalitetskikkerter og astronomiske kikkerter.

 

Fellesfokus og korreksjon på ett okkular for diff. mellom øynene.

Vanligst for å fokusere på varierende avstand. Jakt ol.

 

Autofocus = Fattigmanns utgave av individuell fokus. Ingen korreksjon for øynene fokuserer ikke nærmere enn ca 50 m.

Helt OK for folk med to like "standard" øyne.

 

Enkel kvalitetskontroll:

Hold kikkerten på armlengs avstand. Kikk i et okkular. Jo mindre lysprikk jo mindre lysfølsomhet.

 

Hold kikkerten på armlengs avstand. Kikk i et okkular. Snu kikkerten. Ser du et stort rundt bilde, tyder det på kvalitet. Aner du et firkantet mønster tyder det på "dårligere" kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Dæsken, den kikkerten skal jeg ha. Får ta en tur til Biltema i Oslo. Der får jeg i hvert fall hjelp til å finne frem til den hyllen der produktet jeg skal ha er utsolgt!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Individuell fokus = Fokus for hvert øye. Best og dyrest.

Vanlige på maritime kvalitetskikkerter og astronomiske kikkerter.

 

Fellesfokus og korreksjon på ett okkular for diff. mellom øynene.

Vanligst for å fokusere på varierende avstand. Jakt ol.

 

Autofocus = Fattigmanns utgave av individuell fokus. Ingen korreksjon for øynene fokuserer ikke nærmere enn ca 50 m.

Helt OK for folk med to like "standard" øyne.

 

Enkel kvalitetskontroll:

Hold kikkerten på armlengs avstand. Kikk i et okkular. Jo mindre lysprikk jo mindre lysfølsomhet.

 

Hold kikkerten på armlengs avstand. Kikk i et okkular. Snu kikkerten. Ser du et stort rundt bilde, tyder det på kvalitet. Aner du et firkantet mønster tyder det på "dårligere" kvalitet.

Viktig informasjon Dette, men vil pirke littegrann, '2nd Trikkern'!

Autofocus som du beskriver her er ikke autofocus, men fast focus. Altså stilles ikke forcus i det hele tatt, verken manuelt eller automatisk. Ellers er vi på linje! :cheers:

Har litt kikkerter på jobb, og vi har en Fujinon med idividuell focus, den er helt konge, utrolig god å se i, blir ikke sliten i øynene!

Må ta en tur på BT og sjekke hva dette er, mulig at det er en bra en. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Biltema på Forus ligger praktisk til. dvs nærmt Clas Ohlsson ..

Sykkelentusiaster omtaler området som "det gyldne triangel" - Biltema, Clas Ohlson og Bike Brothers... med mindre enn 100m fra dør til dør.

 

..men enig i at BT på Forus er den verste jeg har vært inne i. De er utsolgt for praktisk talt alt.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Ligner den ikke litt på denne (som forøvrig også Maritim forhandler)?

Jeg kjøpte denne for noen år siden og er fornøyd med den, flere som jobber i handelsflåten som har utrykt at denne er bedre enn det de har ombord. Hva de har ombord vet ikke jeg men jeg ser ofte helt enkle kikkerter, joda de er dyre og solide men alltid like gode å se gjennom...

Link to post
Share on other sites

Story om kikkert. Jeg tente på innlegget til mateco. Ukependler i utlendighet på verdens smarteste hotell på Forus. Fikk lov av Admiralen til å stikke bort på Biltema på Forus og kjøpe kikkert. Så kunne jeg slå ihjel kvelden med å lese bruksanvisning og kose meg med min nyeste dubeditt. Hulda trasket trøstig ivei.

Her har du bruksanvisningen til kikkerten, Hulda, så har du noe å lese på til du får tak i kikkerten.

 

Biltema på Forus er skittent og gameldags. Ikke noe som minner om andre BT butikker den der...

 

Enig, men det fins ikke noe Biltema på Forus. Det ligger på Lura, i Sandnes kommune. Det gjør også Kvadrat, Clas og Smarthotell :wink:

Link to post
Share on other sites

Ved en tilfeldighet fikk jeg bli med en av ekspeditørene inn på varelageret til Biltema-Lura. Varen jeg skulle ha var ankommet men ikke utpakket. På lageret var det varer fra gulv til tak :eek: , men ute i butikken gikk kunder og lette etter varer i halvtomme hyller.

Veldig ofte får en den forklaringen når en spør etter en vare ....at den er ankommet men ikke utpakket, så jeg tror endel av problemet ligger der.

Men nå skal jeg ut en tur ........Til Biltema :blush: .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...