Jump to content

Båtliv i Trøndelag


Brigg

Recommended Posts

Vindmåleren til Trondheim Havn viser middelvind på 12 m/s i går kveld. Vindkastene var oppe i 20 m/s. Det er heldigvis ikke vanlig i Trondheim midt i juli.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da ble det omsider feriestart. Kom ombord i båten i går, men sørvesten var ikke helt ferdig å blåse fra seg. I dag har det imidlertid vært roligere, slik at det var mulig å komme seg utpå. Ligger nå i Vik i Flatanger. Ferieplanene er forholdvis enkle: Fire uker uten mål og mening på Helgelandskysten.

 

Føret oppover i dag var ganske ok, men det var mye gammel tungsjø som slo inn fra vest på de stedene hvor det mangler skjærgård. Rundt Buholmsråsa var dønningene så pass at møtende båter ble borte når vi begge var nede i bølgedalene. Har sett mange båter i dag, og seilbåtene har vært i flertall. Sansynligvis er det mange som har benyttet sjansen til å komme avgårde etter å ha ligget værfast i flere dager.

 

I havnen her ligger det en seks - syv båter langs gjestekaia, slik at kaia er fylt opp. Kommer det flere får vi stable utenpå, noe som ikke er uvanlig i ferietiden. Hyggelig at også m/s Draugen ligger her. Det er alltid hyggelig å treffe på folk som man kjenner fra baatplassen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kom hjem i går etter 2 uker på Nøtterøy, samt 2 uker i syden. Krysser fingrene for kortvarig kuldesjokk.

Nybåten, kjøpt brukt i mai har allerede klokket 45timer i mitt eie. Synes det ligner bra sesong for meg. Dessverre kommer ikke båten opp fra sommerhavn på Nøtterøy før til lørdag. Håper været holder seg til da.

Link to post
Share on other sites

Tar ikke risikoen på kuldesjokk, så vi holder oss nede i Asker frem til tempen bikker 20-gradersmerket i Trondheim :giggle:

 

 

 

Det var voldsomt til skryting av det østlandsværet...

Klarer ikke la være... :worry:

21 grader i sjøen og 30+ i luften i går. :sweat:

 

I går bevitnet jeg også noe jeg aldri har sett i trøndelag. Måtte svømme bort til nærmeste båt for å spørre om hva disse rare greiene var for noe.
Gjenstanden så omtrentlig slik ut:

acc-suntop.jpg

 

Tenkte så klart det var en defekt kalesje. Den ikke er åpentbart ikke 100% lukket. Hadde planer om å komme med tips om hvor den uheldige båteieren kunne få reparert den - få den til å bli mer "trønder-style". Til min store overraskelse, så er den tenkt å være slik. Det er en kalesje mot solen!(!!) :blush:

Snakk om å tråkke i salaten... En stort antall båter hadde slike. Enkelte andre, hadde rett og slett tatt med hageparasollen og satt den opp på akterdekket. Selv hadde vi ikke i våre villeste fantasier tenkt at dette ville være noe problem. I stedet for å skygge, måtte vi søke ly i fjorden. Det ble vel 3 timer kontinuerlig bading i går :diving:

 

Var salg på våtdrakter på XXL, så da kan det kanskje bli bading i trøndelag'n også, når når man kommer hjem :giggle:

Link to post
Share on other sites

Da er vi fortøyd i Brønnøysund. Rolig vind fra morgenen av, men som typisk for nordavinden så øker den på utover dagen. Ble noe urolig sjø fra Lekafjorden og frem til Brønnøysund. Skydekket ble stadig lettere, og ut på ettermiddagen fikk vi oppleve sol fra klar himmel. Makstemperaturen passerte så vidt det var 13 grader, nå i kveld er det 11. Godt sommervær her på kysten med andre ord.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Etter ett relativt fuktig, (på grunn av mye regn), landsstevne i Forundet Kysten så har finværet også nådd Sandnessjøen. Gikk fra byen ved de syv søstre i dag og fant oss ei flott uthavn på Hjartøy ved Dønna der vi ligger for anker i natt. Dette er tydeligvis ei populær havn for det er ikke ofte man ser 6-7 båter for anker i samme uthavn på disse kanter.

Geir

skipper på Amica

Blogg

Link to post
Share on other sites

Endelig sol i midtNorge :-) Årets første båttur med dertil innflytt i båten. Tror ikke jeg har båret så mye ombord noen gang!

Men med 25 grader og vindstille var det en fantastisk tur i dag til Råkvågen. Spelet eller Råkvåg anno 1930 som det heter er i oppkjøring så her blir vi liggende til over helgen. Ungene fisker krabbe og vi voksne koser oss i solen :-)

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Ja nå kom finværet når jeg er ferdig med ferien!! Langturen som jeg planla i ferien ble det ingen ting av..sørvestlig stiv kuling i leia med store bølger og skumtopper først i ferien var lit i overkant av det matrosene hadde forventet.. Jeg tok raskt besluttning om å snu, og tuslet tilbake. vi lasta over alt vi hadde md oss i bilen..

Håper på fine helger på augusten da...

 

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article7982389.ece

 

Ganske positiv politikontroll i dag!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Endelig lit finvær i Trøndelagen også. har kosa oss på hytta i helga med fine båtturer rundt omkring, Røstøya, Magerøya, Hellandsjøen, Gjengstø. Makrellen er også på plass. Vi har hjemmehavn Taftøysundet. Slepering kjøring i dag til glede for store og små.

bilde

 

bilde

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Helt fantastisk helg var det. Masse folk, masse båter og deilig sommervær. Over 18 grader i sjøen er heller ikke hverdagskost uti fjorden her.


Noen bilder fra helga .

 

Rolig tempo og rolig puls i deilig vær

bilde

 

Mye folk og båter denne helga :-)

 

bilde

 

 

 

Mye krabbefiske og fangst

bilde

 

 

 

 

 

Late dager :-)

 

bilde

 

Avsluttning av helga med et fantastisk skue på himmelen. ( Beklager dårlig kvalitet)

 

bilde

 

 

 

Mvh

 

Pjolter

Redigert av Pjolter (see edit history)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Var fint å avslutte ferien i Trøndelag denne helga ja.!

 

For å oppsummere: mai og juni var det masse godvær og varme!

Jobba i starten av juli med et par fine dager på sjøen. Reiste sørover de to høstukene i Trøndelag.. Hadde bare sol og varme. Kom hjem til dette!

bilde

 

Sjelden/aldri har været klaffet så bra.

 

Håper det varer enda lenger utover sensommeren!

 

I tilleg bestilte vi en uke på Kreta siste uken i august for å sikre oss en uke med sol;) jaja.. Blir godt det også:)

Tok også en vannlinjevask fra sjøen i går. Forfriskende. 17,5 grader i vannet..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hadde en flott hyttetur til Storfosna i helga. Flott å reise med båt isteden for med bil. Benyttet "gjesteplass" inne på marinaen i bukta på Storfosna.

 

Lørdag var fantastisk, og vi fikk med oss Knarrlagsundet, Dolmøysundet, Kvenvær, og endte opp med å ta hele runden rundt Hitra i sol og flotte forhold.

 

Båtsesongen har vært bra i år synes jeg, og har klokket 70timer så langt i år på motoren. Holdt meg sørpå når det værste været var i trøndelag i Juni/Juli.

 

 

@Glalaks; Vær forsiktig ved Grillstadfjæra, jeg tok nedpå med finna på motorn min på noen steiner som jeg antar har trillet langt ved fylling av moloen. Det må nok ryddes litt i "leia" for å fjerne disse før marinaen åpnes.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen i helga var jeg og en gjeng ut til Sula. Vi leide to alu båter der. Jeg kjørte den ene mens en som er oppvokst der ute kjørte den andre.. det var nydelig vær og lite sjø. fantastisk fint der ute med en utrolig skjergård. Navigasjonsmessig veldig vanskelig utenfor ledene, men hadde heldigvis kjendtmann i den andre båten.. vi gikk på steder der jeg aldrig hadde turt å gå alene!

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...