Geir Hel Svart 14.Januar.2011 Del på Facebook Svart 14.Januar.2011 Ja biltema har tjære med glassfiber i. noen plasser fikk eg ikke baufilbladet i sprekkene og andre plasser kunne eg sikkert gjemme ein blyant Sprøyta ikke sikaen langt opp i sprekkene,men passe. men innvendig blir suene fylt opp med div tjære, om noen mnd så blir båten tatt opp og da blir sikaen fjerna å tjære dytta inn Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
M/S Kobben Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Hei! Er ny på Forumet og har skumlest det meste her på trebåttråden. Jeg har en 23" tidlig Rolfsnes båt (usikker, men flere som mener det) Rolvsnesbåten er vel den største trebåt produsenten på Bømlo, eller var.. :( Skuta mi er bygget rundt 1955 og har en -65 Sabb 8-10 hk G type. For kjennere av "myrabåtane" so e min med "skvettebaug" rund baug og lite ror. Den er ganske smal, for modellen var en form for sørlandssnekke.. Senere Rolvsnes båt har krysserbaug og er bred.. "Kobben" er kravellbygget og overbygget er oppbyggd fra det orginale, med finerplater og dekket med glassfiber helt ned til ripa.. Ikkje mitt valg, men er tett og greit.. Skal prøve å få lagt inn bilder av hu om ikke så lenge.. Mvh Dag Helge Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 19.Januar.2011 Del på Facebook Svart 19.Januar.2011 Er det noen som har brukt Royal impregnert materialer? Disse er kokt i fiskeolje og slikt og er garantert behandlingsfritt i 15 år.. På hus da altså.. Er også kommet på markedet noe som kalles "Kebony" Dette blir brukt endel som erstatning for edlere treverk fra tropiske strøk. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 20.Januar.2011 Del på Facebook Svart 20.Januar.2011 Har du noen større prosjekter med Kobben? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Platt Svart 20.Januar.2011 Del på Facebook Svart 20.Januar.2011 Hei Er det noen som vet hvor jeg kan finne info/bilder om Bjarne Aas sine "Aas-Terner" på nettet? Har søkt litt og synes det er skremmende lite stoff å finne om disse båtene. Noe er det jo, men bilder er det dårlig med... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 20.Januar.2011 Del på Facebook Svart 20.Januar.2011 Kobben skal på land en tur når vinteren er på hell og få sin årlige dose med olje og am. terpentin. Må prøve å bleke litt rust med Ferro-bet og slikt, er rust i spikerene.. Kjedelig og skjemmer skroget. Ellers så trenger den nye tiljer og litt generell puss. Har også planer om å få panel på skottet og ordne i el anlegget. Har vært provisorisk i nesten et år, så det trengs. Men med gammel trebåt så er det plenty å ta fatt på.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 God kveld alle trebåtelskere! Nå er vel ikke akkurat jeg en svoren trebåttilhenger, men har dere sett den jenta her? http://www.demokraten.no/lokalnytt/article5454729.ece Her er en artikkel om en kar i distriktet som har fikset opp flere Aas-terner: http://www.demokraten.no/lokalnytt/article1581706.ece Denne artikkelen er gammel (2005), men kanskje av interesse for noen allikevel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
rakator Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 (redigert) Hei Her et bilde av prosjektet mitt. Vet ikke så mye om båtbygger eller byggeår annet enn at den er bygget midt på 60-tallet. står en Sabb G i den. Øverste bordgang og dekk, dollbord og vindskjerm var på (nesten i) vannet for første gang i fjor. Da jeg satte den ut i juli i fjor hadde den ligget i naust i 12 år. Den var derfor tørr, noe som medførte travle uker med lensevakter. Ettersom den trutnet til etterhvert, kjørte jeg en tur inn Hardangerfjorden og ut igjen + småturer, og hadde mye glede av den selv om den aldri ble potte tett. Vårens plan: *fjerne løst bunnstoff, tette, prime og stoffe på nytt *Klinke 20 klink på 3 bord fra kjøl på styrbord side midtskips, og tette med Farm i gjennomføringer og sprekker rundt om *legge støysperre av blymatte i motorkasse og omliggende dørk *Legge ny dørkplank midtskips og forover *Snekre nye benker *Sette i stand wirestyring og fjernstyring av gasspådrag (kabel for vridning er fast, så den tar jeg en annen vinter) *pusse og legge ny finish med owatrol 2 (eller er det andre forslag?). Som det fremgår av bildet, er det en relativt pen båt, men det er stadig ting å sette fingeren på. Var toskete og gjorde oljing og lakking feil i fjor, da jeg la linolje toppet med owa 2. det resulterte i appelsinhud og koking. uansett er det tetting, stoffing og benker som er pri 1, så får jeg ta det andre som det passer. Mitt spørsmål er: Har noen noe bilde av benkløsning i en tilsvarende båt? Skal prøve å være flink og legge bilder etterhvert som arbeidet skrider frem. mvh Rakator Redigert 22.Januar.2011 av rakator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kvistadbonden Svart 27.Januar.2011 Del på Facebook Svart 27.Januar.2011 Er det noen i denne tråden som har erfaring med bruk av vifteovn i trebåten vinters tid? Har en Thermal 2000 i skuta nå, men er redd innemiljøet rett og slett blir fort tørt for treskroget. Båten ligger i boblehavn. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 28.Januar.2011 Del på Facebook Svart 28.Januar.2011 (redigert) I dag måtte jeg bare ta en titt på det som venter til våren. Ser fram til oljing og lakkering. Fikk montert ny fenderlist og sparkelist i fjor høst, samt natet opp dekket, så nå er det bare å vente på litt mildere vær. Redigert 28.Januar.2011 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Xentrix Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Rakator Vet ikke så mye om båtbygger eller byggeår annet enn at den er bygget midt på 60-tallet Det ser ut som en aanesenkogg men er ikke sikker, flott båt uansett. Og så har jeg et lite spørsmål: Hva er farm? prøver å få med meg mest mulig nå da tiden og været snart er idielt for oppussing igjen. skal bli fint å kunne stå ute å pusse og holde på uten å fryse av seg diverse. kommer nok mange spørsmål fra denne kanten fremover. skal legge til bilder etter hvert. Sitér dette innlegget "Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!" Link to post
Brodern Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Farm=Tetteguffe på tube :) Tyter ut når skroget trutner slik at man unngår sprengning. Vanlig silikon/tetteguffe er for hard og vil gjøre at skroget vil sprekke opp mer når det trutner/tørker. Sånn ca Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Xentrix Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 takker Brodern da fikk jeg svar på det. kjapp respons tydelig at båtfolket begynner å våkne fra dvalen ja Sitér dette innlegget "Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!" Link to post
Wartsila Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Ja, nå telles det ned til påske Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Brodern Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 (redigert) jupp. Har allerede lagt frem varmluftspistol, stålbørster, pussemaskin, skraper, vinkelsliper med pusserondeller og sikkert mer på hytta. Alt er klart :) Skal også begynne å titte på akslingen, vribar propell som ikke vrir seg Redigert 30.Januar.2011 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
MS Taifa Svart 1.Februar.2011 Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 Sika må aldri brukes i suene, den blir for hard og vil sprenge ut huden ved trutning. Det samem med trespon, det gir også sprengkraft ved trutning. Er det noen som kan forklare hvorfor dette ikke er et problem når man luser en båt? Da stanser man jo enhver mulighet for treet til å trutne (bevege seg) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 1.Februar.2011 Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 Jeg ville ikke ha luset båten under vannlinja, bare over. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
J.G Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Hva ville du gjordt under vannlinjen da, Bartesam? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Er det noen som kan forklare hvorfor dette ikke er et problem når man luser en båt? Den saken jeg kommenterte var angående en klingkerbygd båt. Når du snakker om lusing så gjelder det kravellbygde skrog, og disse har en helt annen styrke. Om du bruker Sika på et klinkerbygd skrog så får du en sprengkraft rettet utover fra spantene ved trutning, og dette fører til at sømmen strekker seg og båten blir "løs i fisken". Et kravellbygd skrog er jo mer "hel ved" på alle måter, tradisjonelt sett så drives jo også disse hardt med garn før det legges kitt over. Og dette blir rimelig hardt, faktisk bortimot like hardt som lusing. Under vannlinjen er det vel vanlig å drive med tjæredrev, for å bevare litt av flksibiliteten under trutning. Men strengt tatt så burde det vel kunne fungere med lusing også under vann... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
newfarm Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Da er båtpussen i gang og jeg skal bytte motor. Hva bør jeg bruke for å tette irundt hylsa for akslingen?? tips? tenkte litt på "farm" som jeg ser blir brukt her?! hvor kjøper jeg "farm"? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Kan bruke Sikaflex eller du kan støpe inn i epoksy. Viktig at det er tørt.... Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Lukas Svart 8.Februar.2011 Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 God dag godtfolk Etter å ha søkt litt rundt på forumet, og forsåvidt funnet noen tips om emnet, tenkte jeg allikevel jeg kunne spørre etter meninger om det å slipe/skrape ned et kravellskrog. Jeg har vært på utkikk etter sjark i det siste og fikk nylig tilbud om en pen båt, men fribordet har blitt malt rødt. Jeg er stor fan av utseende på kravellbygde trebåter og ønsker om mulig å få tilbake det naturlige treverket og deretter olje det, men jeg har litt dårlige erfaringer med at pigmenter (spesielt fra sterke farger som rødt) setter seg rimelig dypt i treverket og at dette kan være en utfordring å få fjernet helt. Litt avhengig om malingen er påført på bart skrog eller ei (noe jeg ikke vet enda) På et slikt skrog så vet jeg slipepapiret mettes med maling etter omtrent 5 sekunder og at sliping i utgangspunktet ikke bør være et alternativ, men at det skal skrapes. Slipes må det jo til slutt allikevel, så det jeg lurer på er om det i det i utgangspunktet er litt ambisiøst å håpe en skal sitte igjen med rent treverk til slutt uten å ha fjernet halve tykkelsen på bordene i skroget og evt. hva som er den anbefalte fremgangsmåten? Jeg husker farfaren min helte parafin over slipepapiret for å slippe at malingen satte seg, men da var det snakk om malte furugulv og en viss brannfare. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein-Nemo Svart 8.Februar.2011 Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Bruk varmluftpistol og skrape. Skrapa må være litt avrundet i hjørnene, slik at det ikke lager striper i treverket. Vær også forsiktig med varmen så det ikke blir mørke svimerker i treverket. Til slutt er bare å bruke eksentersliper eller liknende for å få en fin overflate for oljing. Sitér dette innlegget Link to post
Lukas Svart 8.Februar.2011 Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Har du prøvd dette? Jeg brukte varmluft på en båt malt med hvitmaling av ukjent type og hadde inntrykk av at varmlufta bare førte til at malinga trakk seg lenger inn i treverket. Hva er det som er så fy-fy med båndliper hvis man gir seg like før man kommer inn til bart tre og bruker eksenter derfra? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein-Nemo Svart 8.Februar.2011 Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 For min del fungerte det, men det kommer sikkert an på hvordan forbehandlingen har vært før påføring av malinglaget. Synes plansliping støver for mye, siden det kan bli mye sliping hvis det er mange malinglag. Kladding på slipepapiret kan også fort bli et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.