Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Ja biltema har tjære med glassfiber i. noen plasser fikk eg ikke baufilbladet i sprekkene og andre plasser kunne eg sikkert gjemme ein blyant :diving: Sprøyta ikke sikaen langt opp i sprekkene,men passe. men innvendig blir suene fylt opp med div tjære, om noen mnd så blir båten tatt opp og da blir sikaen fjerna å tjære dytta inn

Endelig båt igjen

Link to post

Hei! Er ny på Forumet og har skumlest det meste her på trebåttråden. Jeg har en 23" tidlig Rolfsnes båt (usikker, men flere som mener det) Rolvsnesbåten er vel den største trebåt produsenten på Bømlo, eller var.. :(

Skuta mi er bygget rundt 1955 og har en -65 Sabb 8-10 hk G type. For kjennere av "myrabåtane" so e min med "skvettebaug" rund baug og lite ror. Den er ganske smal, for modellen var en form for sørlandssnekke.. Senere Rolvsnes båt har krysserbaug og er bred..

"Kobben" er kravellbygget og overbygget er oppbyggd fra det orginale, med finerplater og dekket med glassfiber helt ned til ripa.. Ikkje mitt valg, men er tett og greit..

Skal prøve å få lagt inn bilder av hu om ikke så lenge..

Mvh Dag Helge

Link to post

Kobben skal på land en tur når vinteren er på hell og få sin årlige dose med olje og am. terpentin. Må prøve å bleke litt rust med Ferro-bet og slikt, er rust i spikerene.. Kjedelig og skjemmer skroget. Ellers så trenger den nye tiljer og litt generell puss. Har også planer om å få panel på skottet og ordne i el anlegget. Har vært provisorisk i nesten et år, så det trengs. Men med gammel trebåt så er det plenty å ta fatt på.. :cool:

Link to post

God kveld alle trebåtelskere!

 

Nå er vel ikke akkurat jeg en svoren trebåttilhenger, men har dere sett den jenta her?

 

http://www.demokraten.no/lokalnytt/article5454729.ece

 

Her er en artikkel om en kar i distriktet som har fikset opp flere Aas-terner:

 

http://www.demokraten.no/lokalnytt/article1581706.ece

 

Denne artikkelen er gammel (2005), men kanskje av interesse for noen allikevel.

Link to post

img_1616.jpgimg_1558.jpg

 

Hei

 

Her et bilde av prosjektet mitt.

Vet ikke så mye om båtbygger eller byggeår annet enn at den er bygget midt på 60-tallet. står en Sabb G i den.

Øverste bordgang og dekk, dollbord og vindskjerm var på (nesten i) vannet for første gang i fjor.

 

Da jeg satte den ut i juli i fjor hadde den ligget i naust i 12 år. Den var derfor tørr, noe som medførte travle uker med lensevakter.

 

Ettersom den trutnet til etterhvert, kjørte jeg en tur inn Hardangerfjorden og ut igjen + småturer, og hadde mye glede av den selv om den aldri ble potte tett.

 

Vårens plan:

*fjerne løst bunnstoff, tette, prime og stoffe på nytt

*Klinke 20 klink på 3 bord fra kjøl på styrbord side midtskips, og tette med Farm i gjennomføringer og sprekker rundt om

*legge støysperre av blymatte i motorkasse og omliggende dørk

*Legge ny dørkplank midtskips og forover

*Snekre nye benker

*Sette i stand wirestyring og fjernstyring av gasspådrag (kabel for vridning er fast, så den tar jeg en annen vinter)

*pusse og legge ny finish med owatrol 2 (eller er det andre forslag?).

 

Som det fremgår av bildet, er det en relativt pen båt, men det er stadig ting å sette fingeren på. Var toskete og gjorde oljing og lakking feil i fjor, da jeg la linolje toppet med owa 2. det resulterte i appelsinhud og koking.

 

uansett er det tetting, stoffing og benker som er pri 1, så får jeg ta det andre som det passer.

 

Mitt spørsmål er: Har noen noe bilde av benkløsning i en tilsvarende båt?

 

Skal prøve å være flink og legge bilder etterhvert som arbeidet skrider frem.

 

mvh

 

Rakator

Redigert av rakator (see edit history)
Link to post

Rakator

 

Vet ikke så mye om båtbygger eller byggeår annet enn at den er bygget midt på 60-tallet

 

Det ser ut som en aanesenkogg men er ikke sikker, flott båt uansett.

 

 

Og så har jeg et lite spørsmål: Hva er farm? prøver å få med meg mest mulig nå da tiden og været snart er idielt for oppussing

igjen. skal bli fint å kunne stå ute å pusse og holde på uten å fryse av seg diverse.

 

kommer nok mange spørsmål fra denne kanten fremover. skal legge til bilder etter hvert.

"Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!"

Link to post

Er det noen som kan forklare hvorfor dette ikke er et problem når man luser en båt?

 

Den saken jeg kommenterte var angående en klingkerbygd båt. Når du snakker om lusing så gjelder det kravellbygde skrog, og disse har en helt annen styrke. Om du bruker Sika på et klinkerbygd skrog så får du en sprengkraft rettet utover fra spantene ved trutning, og dette fører til at sømmen strekker seg og båten blir "løs i fisken". Et kravellbygd skrog er jo mer "hel ved" på alle måter, tradisjonelt sett så drives jo også disse hardt med garn før det legges kitt over. Og dette blir rimelig hardt, faktisk bortimot like hardt som lusing. Under vannlinjen er det vel vanlig å drive med tjæredrev, for å bevare litt av flksibiliteten under trutning. Men strengt tatt så burde det vel kunne fungere med lusing også under vann...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

God dag godtfolk

 

Etter å ha søkt litt rundt på forumet, og forsåvidt funnet noen tips om emnet, tenkte jeg allikevel jeg kunne spørre etter meninger om det å slipe/skrape ned et kravellskrog. Jeg har vært på utkikk etter sjark i det siste og fikk nylig tilbud om en pen båt, men fribordet har blitt malt rødt. Jeg er stor fan av utseende på kravellbygde trebåter og ønsker om mulig å få tilbake det naturlige treverket og deretter olje det, men jeg har litt dårlige erfaringer med at pigmenter (spesielt fra sterke farger som rødt) setter seg rimelig dypt i treverket og at dette kan være en utfordring å få fjernet helt. Litt avhengig om malingen er påført på bart skrog eller ei (noe jeg ikke vet enda)

 

På et slikt skrog så vet jeg slipepapiret mettes med maling etter omtrent 5 sekunder og at sliping i utgangspunktet ikke bør være et alternativ, men at det skal skrapes. Slipes må det jo til slutt allikevel, så det jeg lurer på er om det i det i utgangspunktet er litt ambisiøst å håpe en skal sitte igjen med rent treverk til slutt uten å ha fjernet halve tykkelsen på bordene i skroget og evt. hva som er den anbefalte fremgangsmåten? Jeg husker farfaren min helte parafin over slipepapiret for å slippe at malingen satte seg, men da var det snakk om malte furugulv og en viss brannfare.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...