Wasco Svart 23.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 (redigert) Jasså, mener du jeg er amatør? Nå tror jeg du missforsto, eller kanskje jeg brukte litt feil ord...sorry Det jeg mente er at dette er så fint, at det må være en profesjonell som har gjort det. Og det stemmer jo også. En profesjonell er en som tar betaling for det han eller hun gjør. Og du betalte 4000 kr for jobben, så det var tydligvis utført av en profesjonell En amatør er en som gjør noe av ren kjærlighet, uten tanke på fortjeneste. amatør - fra fransk amateur - en som elsker Så de fleste av oss er vel amatører. Vi holder på med båtene våre av kjærlighet til trebåter og sjølivet. Neppe fordi vi tjener oss rike på det. Redigert 23.Oktober.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Woody Svart 23.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 (redigert) He-he, jeg skjønte hva du mente Wasco. De gutta som laget denne kompassrosa ER virkelig proffe. Detaljene er visstnok laserskåret, og etterpå limt med West System epoxy. Jeg tror dessverre ikke at jeg har noe bedre bilde av den, men sjekk bokstavene. Som overflatebehandling la jeg glassfiberduk og epoxy, pluss 8 strøk Epifanes. Redigert 23.Oktober.2009 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Wasco Svart 23.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 Men når sant skal sies, så tror jeg det ligger mye kjærlighet bak et slik flott stykke arbeid... Sikkert mer kjærlighet en ønske om fortjeneste - så sånn sett kan en kanskje si at de også er litt amatører... Ordet amatør har fått en negativ betydning i vårt språk. Men egentlig er amatør noe av det fineste du kan kalle noen. De betyr at de er drevet av kjærlighet og henngivenhet, og ikke av ønske om fortjeneste Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
killmeister Svart 23.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 woody:. hvilke tresorter er den laget av? Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Så de fleste av oss er vel amatører. Vi holder på med båtene våre av kjærlighet til trebåter og sjølivet. Neppe fordi vi tjener oss rike på det. Helt til vi går lei... og overlater alt til yngre romantikere..... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 24.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Helt til vi går lei... og overlater alt til yngre romantikere..... Alle kan gå lei... Men så lenge det finnes romatikere, finnes det håp Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 24.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Har lurt på en ting.. Hvorfor ser du nesten aldri garnering på en klink bygget båt, mens dette er ganske vanlig på kravell bygde? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bartesam Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Er vel fordi klinkbygde båter kanskje er sterkere pga at bordene er klinket i hverandre i tillegg til de er klinket i spantene. Kravellbygde er bare spikret/ naglet i spantene, og ikke i hverandre Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Wasco Svart 24.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Det stemmer det du beskriver der med tanke på forskjellen mellom klink og kravell. Men når det legges garnering på kravell bygde båter er vel ikke det først og fremst for å gjøre båten sterkere...eller?? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bartesam Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 (redigert) Er vel i tillegg til en forsterkning også for at båten blir glattere innvendig når det kom til stuing av fisk og annen last. Alt for tett garnering gjorde at båtene "brant" opp innvendig med råte som siste reis pga dårlig luftsirkulasjon Redigert 24.Oktober.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Moas-ark Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 (redigert) Hei! Kom over denne siden på träbåtsakuten, fin side med mange fine bilder! www.nyhamnssag.se Vil også minne om siden Båtjonas Kjempe fin bildeserie av Zita. Redigert 24.Oktober.2009 av thomsped (see edit history) Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
trikkern Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Dette var en flott link! Takk for den, Thomsped! Det var velbygde tradisjonsbåter. Jeg la merke til en detalj som kanskje skiller svensk og norsk byggemetode på klinka båter. De lager dyp fals i bordgangene der klinken sitter, mens vi vanligvis klinker hele bordtykkelsen kun med høvlet skråkant på underbordet. Interessant! Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Det la jeg også merke til, ser ut som veldig solide og velbygde båter. Er ikke sikker på at det typisk for svenske båter heller, aldri sett det tidligere. Men båten man ser falsen tydelig på er en livbåt, mulig det har en hensikt når båten ofte ligger tørt. Den får en stor flate å trutne på og trutner kanskje fortere Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
trikkern Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Ja, det samme tenkte jeg på. Smart. Kanskje dette er spesielt for livbåter? Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Falsing av bord: På bildene av den livbåten fra Nyhamnsag er falsingen vist ved akterspeilet; mange robåter med speil her i Norge har helt skråhøvlede suer her, for å få glatt anlegg mot speilet, i stedet for å lage hakk for bordgangene i dette. Ser man nøyere på andre bilder fra båten, ser man at suene her antagelig er helt vanlige, uten fals. Den "norske snipan" som de har bygd, ser ut som en nokså vanlig 4-bords-båt, nærmest en Strandebarmer. Men stevntoppene er litt atypiske, svært norsklignende, men anderledes enn strandebarmere vanligvis har. Oselvere har lignende stevntopper, men noe høyere loddrett kant på innsiden, før buen. Dette for å gi godt feste for fortøyningstau. Garnéring: Det var ganske vanlig med glatt garnering i "potetbåtene" i Sunnhordland, de som seilte poteter til Bergen. Og i store Åfjords- og Nordlandsbåter av åttrings- og fembøringsstørrelser er det vanlig med en slags garnéring av kvist ("ris") under ballast-steinene, for å spare båten. Garnéringen under potetene innbiller jeg meg derimot var for at det skulle bli mindre jord mot bordgangene, og dessuten lettere å laste potetene ut. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Det hørtes ut som en fornuftig forklaring Roeren! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Wasco Svart 25.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Takk for oppdateringen omkring garnering. Men fremdeles gjennstår spørsmålet omkring garnering i fritids båter. Jeg tenker da først og fremst på fritids båter med overbygg. Jeg er ingen ekspert på området, men så langt jeg kan se er det ikke vanlig at klink bygde fritidsbåter har garnering i fek. forpiggen, mens dette er helt vanlig i kravell bygde båter. Den eneste "forklaringen" jeg kan finne på dette må være at klink bygde båter har et "mykere" skrog hvor det er en viss bevegelse når båten møter bølgene. Derfor er det kanskje ikke mulig å ha garnering, fordi denne vil bli ødelagt av bevegelsene i det klink bygde skroget. Dette med at kravell bygde båter er stivere og mindre beveglige, var jo et av argumentene de gamle fiskerne brukte i sin motstand mot kravell bygde båter. Prisen var selvsagt også en faktor. Kravell bygde båter ble dyrere, og ikke minst, det krevde mer kunnskap omkring matematiske beregninger og kalkyler. De gamle klinkbygde båtene ble som oftes bygget på øyenål og tradisjoner nedarvet gjennom generasjoner. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
trikkern Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Heisan! I dagmorges hører vi til PINSEmenigheten alle sammen. Jo, du har nok rett i mye der, Wasco. Men garnering i forpigg / salong / lugarer var også for bekvemmelighet, da det kunne være kaldt å ligge / sitte mot skutesiden. Og selvfølgelig også pga. utseendet i lystfartøy. Så det kunne bli brukt i begge båttyper for dette formålet. Men i de gamle ishavsskutene f.eks. var det kraftig garnering av plank som ekstra forsterkninger. Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Men i de gamle ishavsskutene f.eks. var det kraftig garnering av plank som ekstra forsterkninger. I redningsskøytene fungerte garneringen også som et dobbeltskrog. Der var garneringen drevet slik at skøyten skulle kunne holde seg flytende om den slo hull i skroget. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Wasco Svart 25.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 (redigert) Og selvfølgelig også pga. utseendet i lystfartøy. Så det kunne bli brukt i begge båttyper for dette formålet. Men er dere enig i min påstand om at det er mer vanlig å se garnering i kravell bygde fritids båter, enn hva tilfelle er med klinka båter? Så en liten "nøtt" Vi kjenner til kravell og klink båter. Men hva kjennetegner en båt som er "klavert" Redigert 25.Oktober.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
roeren Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Det jeg har hørt om "klavért" er at en klinkbygd båt kunne få kravellhud utenpå klinkhuden (med bord til å glatte ut klinkbordleggingen; disse hadde kileformet tverrsnitt), og dette ble kalt "å klavére" båten. Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 (redigert) Go morgen.. Et lite spm. Det har vært endel som har ytret ønske om å kjøpe den nybbygde båten min. Den er 23 ft, bygget i furu på eikespant, med mahogney detaljer. Motoren er er ny 3 cyl yanmar. Elektriske anleget er tipp topp, med to batterier og automatisk laderegulator. Ingen tørr si hvor mye den er verdt... sikker i frykt for at jeg skal bli skuffet Selv har jeg ingen ide, ettersom jeg aldri har sett på prisene for slikt... Håper dere har noen ærlige, gjennomtenkt prisvurderinger til meg. Så ser jeg selv, etterpå om det er verdt å selge den. Dersom jeg selger den, er planen og bygge en maken, ettersom jeg begynner å kjede meg litt.. Redigert 25.Oktober.2009 av killmeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Det jeg har hørt om "klavért" er at en klinkbygd båt kunne få kravellhud utenpå klinkhuden (med bord til å glatte ut klinkbordleggingen; disse hadde kileformet tverrsnitt), og dette ble kalt "å klavére" båten. Helt riktig.. Regnet med at du skulle klare den, roeren Go morgen.. Et lite spm. Det har vært endel som har ytret ønske om å kjøpe den nybbygde båten min. Den er 23 ft, bygget i furu på eikespant, med mahogney detaljer. Motoren er er ny 3 cyl yanmar. Elektriske anleget er tipp topp, med to batterier og automatisk laderegulator. Det har jo vært en par nybyggde åpne snekker til salgs på FINN i løpet av sommeren. Men det var vel ikke så mye mahogney detaljer på disse. Ut fra de prisene som var på disse nevnte båtene, vil jeg annslå en salgs summ på din båt til rundt 350-375.000. Sier ikke at det er verdien på båten, men vil anntyde at det er markeds prisen. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
nedgård Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 nå har som kjent trebåtmarkedet stupt de siste 10 åra... men er vel mulig å sende bilder av den til et båtbyggeri, som kan anslå en pris? Sitér dette innlegget Link to post
Malvin Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Noen som kan gi meg sine meninger om hvor mye jeg kan få for Saphira?? hun er nå til salgs Har funnet ut at jeg har alt for mange hobbyer som tar alt for mye tid og penger.... så nå må jeg kvitte meg med noen. Altså en 25 fot trebåt med nesten ny kalesje nypusset skrog og overbygg, nyoverhalt SABB G 10hk, trenger rep./nytt tak på kahytt og styrhus. Bilder og oppussingstråd her: Saphira Sitér dette innlegget Min Prosjektblogg:https://baatplassen.no/i/index.php?autocom=...;"]Saphira Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.