Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Jasså, mener du jeg er amatør? :cryin:

Nå tror jeg du missforsto, eller kanskje jeg brukte litt feil ord...sorry

Det jeg mente er at dette er så fint, at det må være en profesjonell som har gjort det. Og det stemmer jo også. En profesjonell er en som tar betaling for det han eller hun gjør. Og du betalte 4000 kr for jobben, så det var tydligvis utført av en profesjonell

 

En amatør er en som gjør noe av ren kjærlighet, uten tanke på fortjeneste.

amatør - fra fransk amateur - en som elsker

 

Så de fleste av oss er vel amatører. Vi holder på med båtene våre av kjærlighet til trebåter og sjølivet. Neppe fordi vi tjener oss rike på det.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post

He-he, jeg skjønte hva du mente Wasco. :wink: De gutta som laget denne kompassrosa ER virkelig proffe. Detaljene er visstnok laserskåret, og etterpå limt med West System epoxy. Jeg tror dessverre ikke at jeg har noe bedre bilde av den, men sjekk bokstavene. :yesnod: Som overflatebehandling la jeg glassfiberduk og epoxy, pluss 8 strøk Epifanes. baaten_min_008.jpg

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post

Men når sant skal sies, så tror jeg det ligger mye kjærlighet bak et slik flott stykke arbeid...

Sikkert mer kjærlighet en ønske om fortjeneste - så sånn sett kan en kanskje si at de også er litt amatører... :yesnod:

 

Ordet amatør har fått en negativ betydning i vårt språk.

Men egentlig er amatør noe av det fineste du kan kalle noen. De betyr at de er drevet av kjærlighet og henngivenhet, og ikke av ønske om fortjeneste

Link to post

Hei! Kom over denne siden på träbåtsakuten, fin side med mange fine bilder! www.nyhamnssag.se

Vil også minne om siden Båtjonas Kjempe fin bildeserie av Zita.

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post

Dette var en flott link! Takk for den, Thomsped! Det var velbygde tradisjonsbåter.

Jeg la merke til en detalj som kanskje skiller svensk og norsk byggemetode på klinka båter. De lager dyp fals i bordgangene der klinken sitter, mens vi vanligvis klinker hele bordtykkelsen kun med høvlet skråkant på underbordet. Interessant!

Link to post

Det la jeg også merke til, ser ut som veldig solide og velbygde båter. Er ikke sikker på at det typisk for svenske båter heller, aldri sett det tidligere. Men båten man ser falsen tydelig på er en livbåt, mulig det har en hensikt når båten ofte ligger tørt. Den får en stor flate å trutne på og trutner kanskje fortere :confused:

Link to post

Falsing av bord: På bildene av den livbåten fra Nyhamnsag er falsingen vist ved akterspeilet; mange robåter med speil her i Norge har helt skråhøvlede suer her, for å få glatt anlegg mot speilet, i stedet for å lage hakk for bordgangene i dette. Ser man nøyere på andre bilder fra båten, ser man at suene her antagelig er helt vanlige, uten fals.

 

Den "norske snipan" som de har bygd, ser ut som en nokså vanlig 4-bords-båt, nærmest en Strandebarmer. Men stevntoppene er litt atypiske, svært norsklignende, men anderledes enn strandebarmere vanligvis har. Oselvere har lignende stevntopper, men noe høyere loddrett kant på innsiden, før buen. Dette for å gi godt feste for fortøyningstau.

 

Garnéring: Det var ganske vanlig med glatt garnering i "potetbåtene" i Sunnhordland, de som seilte poteter til Bergen. Og i store Åfjords- og Nordlandsbåter av åttrings- og fembøringsstørrelser er det vanlig med en slags garnéring av kvist ("ris") under ballast-steinene, for å spare båten. Garnéringen under potetene innbiller jeg meg derimot var for at det skulle bli mindre jord mot bordgangene, og dessuten lettere å laste potetene ut.

Link to post

Takk for oppdateringen omkring garnering.

Men fremdeles gjennstår spørsmålet omkring garnering i fritids båter.

Jeg tenker da først og fremst på fritids båter med overbygg. Jeg er ingen ekspert på området, men så langt jeg kan se er det ikke vanlig at klink bygde fritidsbåter har garnering i fek. forpiggen, mens dette er helt vanlig i kravell bygde båter.

 

Den eneste "forklaringen" jeg kan finne på dette må være at klink bygde båter har et "mykere" skrog hvor det er en viss bevegelse når båten møter bølgene. Derfor er det kanskje ikke mulig å ha garnering, fordi denne vil bli ødelagt av bevegelsene i det klink bygde skroget.

 

Dette med at kravell bygde båter er stivere og mindre beveglige, var jo et av argumentene de gamle fiskerne brukte i sin motstand mot kravell bygde båter.

Prisen var selvsagt også en faktor. Kravell bygde båter ble dyrere, og ikke minst, det krevde mer kunnskap omkring matematiske beregninger og kalkyler.

De gamle klinkbygde båtene ble som oftes bygget på øyenål og tradisjoner nedarvet gjennom generasjoner.

Link to post

Heisan! I dagmorges hører vi til PINSEmenigheten alle sammen. :lol:

 

Jo, du har nok rett i mye der, Wasco. Men garnering i forpigg / salong / lugarer var også for bekvemmelighet, da det kunne være kaldt å ligge / sitte mot skutesiden. Og selvfølgelig også pga. utseendet i lystfartøy. Så det kunne bli brukt i begge båttyper for dette formålet.

Men i de gamle ishavsskutene f.eks. var det kraftig garnering av plank som ekstra forsterkninger.

Link to post
Og selvfølgelig også pga. utseendet i lystfartøy. Så det kunne bli brukt i begge båttyper for dette formålet.

Men er dere enig i min påstand om at det er mer vanlig å se garnering i kravell bygde fritids båter, enn hva tilfelle er med klinka båter?

 

Så en liten "nøtt"

Vi kjenner til kravell og klink båter.

Men hva kjennetegner en båt som er "klavert"

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post

Go morgen..

 

Et lite spm. Det har vært endel som har ytret ønske om å kjøpe den nybbygde båten min. Den er 23 ft, bygget i furu på eikespant, med mahogney detaljer. Motoren er er ny 3 cyl yanmar. Elektriske anleget er tipp topp, med to batterier og automatisk laderegulator.

 

dsc00548.jpg

 

dsc00556.jpg

 

Ingen tørr si hvor mye den er verdt... sikker i frykt for at jeg skal bli skuffet :lol:

Selv har jeg ingen ide, ettersom jeg aldri har sett på prisene for slikt...

 

Håper dere har noen ærlige, gjennomtenkt prisvurderinger til meg. Så ser jeg selv, etterpå om det er verdt å selge den.

Dersom jeg selger den, er planen og bygge en maken, ettersom jeg begynner å kjede meg litt.. :sleep:

Redigert av killmeister (see edit history)
Link to post
Det jeg har hørt om "klavért" er at en klinkbygd båt kunne få kravellhud utenpå klinkhuden (med bord til å glatte ut klinkbordleggingen; disse hadde kileformet tverrsnitt), og dette ble kalt "å klavére" båten.

Helt riktig..

Regnet med at du skulle klare den, roeren :yesnod:

 

Go morgen..

 

Et lite spm. Det har vært endel som har ytret ønske om å kjøpe den nybbygde båten min. Den er 23 ft, bygget i furu på eikespant, med mahogney detaljer. Motoren er er ny 3 cyl yanmar. Elektriske anleget er tipp topp, med to batterier og automatisk laderegulator.

Det har jo vært en par nybyggde åpne snekker til salgs på FINN i løpet av sommeren. Men det var vel ikke så mye mahogney detaljer på disse.

Ut fra de prisene som var på disse nevnte båtene, vil jeg annslå en salgs summ på din båt til rundt 350-375.000.

Sier ikke at det er verdien på båten, men vil anntyde at det er markeds prisen.

Link to post

Noen som kan gi meg sine meninger om hvor mye jeg kan få for Saphira?? hun er nå til salgs :nonod:

 

Har funnet ut at jeg har alt for mange hobbyer som tar alt for mye tid og penger.... så nå må jeg kvitte meg med noen.

 

Altså en 25 fot trebåt med nesten ny kalesje nypusset skrog og overbygg, nyoverhalt SABB G 10hk, trenger rep./nytt tak på kahytt og styrhus.

 

Bilder og oppussingstråd her: Saphira

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...