roeren Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 På de fleste tre-motorbåter av typen "snekke" er vel ikke undervannskroget så veldig ulik fra den ene til den andre typen. Derfor er vi vel mer opptatt av hvordan vi behandler denne delen av båten vår Å, jo, jeg tror nok det er forskjell på undervannsformen, ja! Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 14.Mars.2010 Del på Facebook Svart 14.Mars.2010 kom over denne igjen, legger den in her eg siden de er en trebåt Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
sabb 13 Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 hei hå jeg sitter med en sabb 10 hk som verker etter en båt å sitte i og med det så lurer jeg på hvillken båt jeg skal anskaffe meg og det er jo trebåt jeg vill ha da, så er d noen som kan annbefale en båt type som jeg kan begyne med har ikke erfaring innen båt. alt av inntresse Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Den motoren passer godt i en tresnekke fra 18 til 26 fot. Åpen eller med overbygg, alt etter hva du ønsker selv. Slike båter uten motor kan man ofte få bortimot gratis, utfordringen er å finne en i nærheten slik at ikke transportkostnaden blir for høy... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sabb 13 Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 ok d hørtes jo bra ut. transport er ikke noe problem. vis d er noen som vet av en snekke uten motor så er d bare å si i fra tilstan er ikke så falig med da jeg vil pusse selv?? Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Finnes det piller mot trebåt abstinenser???????? mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 15.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 hei hå jeg sitter med en sabb 10 hk som verker etter en båt å sitte i og med det så lurer jeg på hvillken båt jeg skal anskaffe meg og det er jo trebåt jeg vill ha da, så er d noen som kan annbefale en båt type som jeg kan begyne med har ikke erfaring innen båt. alt av inntresse Her har du fått tak på en skikkelig god motor med den rette lyden Som det allerede er blitt nevnt så kan denne motoren passe til en snekke. Nå utover våren kommer det sikkert til å dukke opp en del slike gratis prosjekter på FINN, under rubrikken "Gis bort" http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/resultat Ellers kan du sikker følge med litt på de vanlige salgs annonsene også. Der pleier det å dukke opp en del billige prosjekter utover våren og sommeren. Lykke til og hold oss oppdatert Finnes det piller mot trebåt abstinenser???????? Det finnes vel ingen piller, men lukten av lakk, olje, terpentin og tjære pleier å hjelpe Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Honduras Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Finnes det piller mot trebåt abstinenser???????? Ja, mener de heter "Lekk-i-Morgen"... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Champagne Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Ja, mener de heter "Lekk-i-Morgen"... Honduras, de har jeg prøvd, de funket kun når man har tildels mye råte, jeg er råtefri så jeg må ha noe annet, sterkere! Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 (redigert) telecaster: regner med du vet at ole hadde 10fot gummijolle med 15 hk på. trur han er fornøyd med den. Jeg prøvde den en gang i sommer, gikk overraskende bra også! ja han nevnte det, en Honda jolle, om jeg ikke tar mye feil. Drar på båtmessa på onsdag og skal se etter gode tilbud Har begynt å fundere veldig på en Walker Bay RID 8 eller 10, da kan ungene i familien seile når de ønsker det, eller putre rundt med en 5-6 HK påhenger. Prisen er ikke avskrekkende. Walker Bay joller i Norge Walker Bay priser Det fineste hadde nok vært en trejolle, men de er tunge, dyre og faktisk ikke lett å finne? Redigert 15.Mars.2010 av telecaster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Blir nok bra med jolle! Jeg tittet i gamle bilder i stad, og fant et bilde jeg tok av Ørnen på vei hjem fra Halden trebåtfestival 2008. Du har kanskje ingen bilder av ho i fart? Dumt jeg ikke fikk tatt med toppen av masta da Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Nydelig båt! :coo: Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Heisann... Her på BP var det noen som linket til en pumpe / flotørløsning som følte på vannsøylen i slangen. Dette for å unngå at noen elektriske komponenter er "nedsenket" i kjølen. Er det noen som kjenner til hvor jeg kan få tak i dette? Som dere skjønner finner jeg ikke tilbake... Takker! Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 15.Mars.2010 Del på Facebook Svart 15.Mars.2010 Heisann...Her på BP var det noen som linket til en pumpe / flotørløsning som følte på vannsøylen i slangen. Dette for å unngå at noen elektriske komponenter er "nedsenket" i kjølen. Som dere skjønner finner jeg ikke tilbake... Takker! Det finnes flere typer av disse. Denne har jeg nå montert hos meg, fordi jeg har prøvet andre som ikke virker tilfredsstillende. Denne er bare helt konge. http://www.solhaug.as/display.aspx?menuid=5&prodid=17 Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 16.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Dæ å nøføse....for en flott båt.... Begynner nesten å grine Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
killmeister Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Det finnes flere typer av disse. Denne har jeg nå montert hos meg, fordi jeg har prøvet andre som ikke virker tilfredsstillende. Denne er bare helt konge. http://www.solhaug.as/display.aspx?menuid=5&prodid=17 Denne har jeg ikke sett før... Ser jo solid ut, men jeg synes det var rart at ikke det ble benyttet toplt kontaktsett for punpetilkoblingen. Ellers bærer jo prisen preg av at dette er kvalitet..(missforstå meg rett) Hva heter de andre typene? Er det topolt kontaktsett på disse? Hvilke har du prøvd uten at de fungerte som ønsket? Takker så langt! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 (redigert) Blir nok bra med jolle!Jeg tittet i gamle bilder i stad, og fant et bilde jeg tok av Ørnen på vei hjem fra Halden trebåtfestival 2008. Du har kanskje ingen bilder av ho i fart? Dumt jeg ikke fikk tatt med toppen av masta da Takk for bildet, nei jeg hadde ikke sett det før, kom gjerne med flere om du finner :-) Satte stor pris på det! Jeg har fått noen bilder av O-J, og håper på flere... Redigert 16.Mars.2010 av telecaster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Rule automatic pumper har jeg god erfaring med. Disse kjenner på trykket i slangen. Starter hvert andre minutt og kjenner om det er mottrykk. Kan være litt irriterende om natten når man skal sove så da kan det være greit å slå det av. Disse selges rundt omkring blant annet på Maritim. Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 16.Mars.2010 Del på Facebook Svart 16.Mars.2010 Sleipner 93: Godt innspill! men dette er en slik pumpe jeg har i dag. Den har fungert greit, men jeg er på jakt etter noe som gjør at jeg slipper og ha elektriske komponenter nede i kjølen, hvor de da står i direkte kontakt med vann. Jeg sover ikke i båten, men har også irritert meg over at den starter "i tide og utide"... Største fordelen jeg har funnet med denne pumpen er at det har vært lett og identifisere de båtene i innendørs opplag som ikke har frakoblet batteriet Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 (redigert) Likte forresten tanken om mast. Har tenkt på det samme selv, men det blir vel helst ikke noe av... Så kom jeg over en mast gitt, var ei gammal snekke som ble hugget, masten var i dårlig forfatting, men diverse fester og beslag satt på, så da får jeg sette i gang å dyrke meg ei mast! Hvilket treslag bør jeg satse på? Jeg skal også snart i gang med å legge hyttetaket, jeg har valgt å bruke det samme som var der fra før, furugolv 21x70. Disse legges med not og fjør og skrues til takbjelkene, men jeg er litt usikker på om jeg også bør lime, noen som har noen mening om det. planen er videre å behandle det med coelan, polyester eller epoxy. Redigert 17.Mars.2010 av thomsped (see edit history) Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
roeren Svart 17.Mars.2010 Del på Facebook Svart 17.Mars.2010 Så kom jeg over en mast gitt, var ei gammal snekke som ble hugget, masten var i dårlig forfatting, men diverse fester og beslag satt på, så da får jeg sette i gang å dyrke meg ei mast! Hvilket treslag bør jeg satse på? Gran pleier å gi retteste emnet, er dessuten lettere enn furu. Gran er ganske vanlig til mast. På master til råseil er helst rotenden opp, for dette gir riktigere fordeling av spent og styrke - men atskillig tykkere emne og mer høvling! Jeg bruker alltid roten ned, men seiler da også med moderate seil. Skal masten din bære seil, eller bare være til pynt? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Rule automatic pumper har jeg god erfaring med. Disse kjenner på trykket i slangen. Starter hvert andre minutt og kjenner om det er mottrykk. Kan være litt irriterende om natten når man skal sove så da kan det være greit å slå det av. Disse selges rundt omkring blant annet på Maritim. Hadde en slik ifjor. Den smeltet. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
rolk Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Hvilke har du prøvd uten at de fungerte som ønsket? Takker så langt! Jeg har prøvd Jabsco sin variant av samme. Mitt forslag, skygg unna. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Tenkte i år og kun benytte linolje på båten. Rå til det ikke trekker mer, og kokt til jeg får en fin overflate. Lurer bare på hvor blankt det blir? Har blitt meg fortalt at kokt linolje får helt opp i 90 glans, og det er jo meget bra. Skal bestille olje fra Tarinol. Der får jeg 10l rå, 10l kokt og 10l terpentin for under 2 båtlapper til sammen, inkludert frakt. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Moas-ark Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Gran pleier å gi retteste emnet, er dessuten lettere enn furu. Gran er ganske vanlig til mast. Skal masten din bære seil, eller bare være til pynt? Gran ja, får se meg rundt da etter et fint emne! Mast er ikke første prioritet på prosjektet mitt, men er jo greit å vite hva man skal se etter og tenke på, plutselig finnes den der! Det er jo ingen seilbåt jeg har, men jeg kunne tenke meg å ha mulighet til å heise et lite seil i en stille medvind eller ved f.eks motorhavari. Dalton: Hvorfor ikke lakk? vil tro det tar veldig lang tid å bygge opp en blank flate med koktlinolje. Den må legges på i tynne skikt og har en lang herdetid. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.