Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Den motoren passer godt i en tresnekke fra 18 til 26 fot. Åpen eller med overbygg, alt etter hva du ønsker selv. Slike båter uten motor kan man ofte få bortimot gratis, utfordringen er å finne en i nærheten slik at ikke transportkostnaden blir for høy...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
hei hå jeg sitter med en sabb 10 hk som verker etter en båt å sitte i og med det så lurer jeg på hvillken båt jeg skal anskaffe meg og det er jo trebåt jeg vill ha da, så er d noen som kan annbefale en båt type som jeg kan begyne med har ikke erfaring innen båt. alt av inntresse

Her har du fått tak på en skikkelig god motor med den rette lyden :yesnod:

Som det allerede er blitt nevnt så kan denne motoren passe til en snekke.

Nå utover våren kommer det sikkert til å dukke opp en del slike gratis prosjekter på FINN, under rubrikken "Gis bort"

http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/resultat

Ellers kan du sikker følge med litt på de vanlige salgs annonsene også. Der pleier det å dukke opp en del billige prosjekter utover våren og sommeren.

Lykke til og hold oss oppdatert

Finnes det piller mot trebåt abstinenser????????

Det finnes vel ingen piller, men lukten av lakk, olje, terpentin og tjære pleier å hjelpe :yesnod:

telecaster:

regner med du vet at ole hadde 10fot gummijolle med 15 hk på. trur han er fornøyd med den.

Jeg prøvde den en gang i sommer, gikk overraskende bra også! :wink:

ja han nevnte det, en Honda jolle, om jeg ikke tar mye feil. Drar på båtmessa på onsdag og skal

se etter gode tilbud :smiley:

Har begynt å fundere veldig på en Walker Bay RID 8 eller 10, da kan ungene i familien

seile når de ønsker det, eller putre rundt med en 5-6 HK påhenger.

Prisen er ikke avskrekkende.

Walker Bay joller i Norge

Walker Bay priser

Det fineste hadde nok vært en trejolle, men de er tunge, dyre og faktisk ikke lett å finne?

Redigert av telecaster (see edit history)

vimpel_signatur.gif

Heisann...

Her på BP var det noen som linket til en pumpe / flotørløsning som følte på vannsøylen i slangen. Dette for å unngå at noen elektriske komponenter er "nedsenket" i kjølen. Er det noen som kjenner til hvor jeg kan få tak i dette?

Som dere skjønner finner jeg ikke tilbake... :lol:

Takker!

Heisann...

Her på BP var det noen som linket til en pumpe / flotørløsning som følte på vannsøylen i slangen. Dette for å unngå at noen elektriske komponenter er "nedsenket" i kjølen.

Som dere skjønner finner jeg ikke tilbake... :lol:

Takker!

Det finnes flere typer av disse. Denne har jeg nå montert hos meg, fordi jeg har prøvet andre som ikke virker tilfredsstillende. Denne er bare helt konge.

http://www.solhaug.as/display.aspx?menuid=5&prodid=17

Det finnes flere typer av disse. Denne har jeg nå montert hos meg, fordi jeg har prøvet andre som ikke virker tilfredsstillende. Denne er bare helt konge.

http://www.solhaug.as/display.aspx?menuid=5&prodid=17

Denne har jeg ikke sett før... Ser jo solid ut, men jeg synes det var rart at ikke det ble benyttet toplt kontaktsett for punpetilkoblingen.

Ellers bærer jo prisen preg av at dette er kvalitet..(missforstå meg rett) :lol:

Hva heter de andre typene? Er det topolt kontaktsett på disse?

Hvilke har du prøvd uten at de fungerte som ønsket?

Takker så langt!

Blir nok bra med jolle!

Jeg tittet i gamle bilder i stad, og fant et bilde jeg tok av Ørnen på vei hjem fra Halden trebåtfestival 2008. Du har kanskje ingen bilder av ho i fart? :flag:

Dumt jeg ikke fikk tatt med toppen av masta da :giggle:

oernen.jpg

Takk for bildet, nei jeg hadde ikke sett det før, kom gjerne med flere om du finner :-)

Satte stor pris på det!

Jeg har fått noen bilder av O-J, og håper på flere...

Redigert av telecaster (see edit history)

vimpel_signatur.gif

Sleipner 93: Godt innspill! men dette er en slik pumpe jeg har i dag.

Den har fungert greit, men jeg er på jakt etter noe som gjør at jeg slipper og ha elektriske komponenter nede i kjølen, hvor de da står i direkte kontakt med vann. Jeg sover ikke i båten, men har også irritert meg over at den starter "i tide og utide"...

Største fordelen jeg har funnet med denne pumpen er at det har vært lett og identifisere de båtene i innendørs opplag som ikke har frakoblet batteriet :lol:

Likte forresten tanken om mast. Har tenkt på det samme selv, men det blir vel helst ikke noe av...

Så kom jeg over en mast gitt, var ei gammal snekke som ble hugget, masten var i dårlig forfatting, men diverse fester og beslag satt på, så da får jeg sette i gang å dyrke meg ei mast! :giggle: Hvilket treslag bør jeg satse på?

Jeg skal også snart i gang med å legge hyttetaket, jeg har valgt å bruke det samme som var der fra før, furugolv 21x70. Disse legges med not og fjør og skrues til takbjelkene, men jeg er litt usikker på om jeg også bør lime, noen som har noen mening om det. planen er videre å behandle det med coelan, polyester eller epoxy.

Redigert av thomsped (see edit history)
Så kom jeg over en mast gitt, var ei gammal snekke som ble hugget, masten var i dårlig forfatting, men diverse fester og beslag satt på, så da får jeg sette i gang å dyrke meg ei mast! :giggle: Hvilket treslag bør jeg satse på?

Gran pleier å gi retteste emnet, er dessuten lettere enn furu. Gran er ganske vanlig til mast. På master til råseil er helst rotenden opp, for dette gir riktigere fordeling av spent og styrke - men atskillig tykkere emne og mer høvling! Jeg bruker alltid roten ned, men seiler da også med moderate seil.

Skal masten din bære seil, eller bare være til pynt?

Rule automatic pumper har jeg god erfaring med. Disse kjenner på trykket i slangen. Starter hvert andre minutt og kjenner om det er mottrykk. Kan være litt irriterende om natten når man skal sove så da kan det være greit å slå det av. Disse selges rundt omkring blant annet på Maritim.

Hadde en slik ifjor. Den smeltet.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Tenkte i år og kun benytte linolje på båten. Rå til det ikke trekker mer, og kokt til jeg får en fin overflate. Lurer bare på hvor blankt det blir? Har blitt meg fortalt at kokt linolje får helt opp i 90 glans, og det er jo meget bra. Skal bestille olje fra Tarinol. Der får jeg 10l rå, 10l kokt og 10l terpentin for under 2 båtlapper til sammen, inkludert frakt.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Gran pleier å gi retteste emnet, er dessuten lettere enn furu. Gran er ganske vanlig til mast.

Skal masten din bære seil, eller bare være til pynt?

Gran ja, får se meg rundt da etter et fint emne! Mast er ikke første prioritet på prosjektet mitt, men er jo greit å vite hva man skal se etter og tenke på, plutselig finnes den der! Det er jo ingen seilbåt jeg har, men jeg kunne tenke meg å ha mulighet til å heise et lite seil i en stille medvind eller ved f.eks motorhavari.

Dalton: Hvorfor ikke lakk? vil tro det tar veldig lang tid å bygge opp en blank flate med koktlinolje. Den må legges på i tynne skikt og har en lang herdetid.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...