Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Nå lurer jeg på om vi snakker om helt forskjellige ting?

 

Når jeg snakker om dollbord, er det kantkonstruksjonen som kan massivt lamineres på dekksspantene/bjelkene. Hvorfor det skal monteres på finer kan jeg ikke skjønne...?

 

Normalt tvinges, skrues og plugges disse lektene rett i bjelken med epoxy. Og den som får det til å sprekke... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå lurer jeg på om vi snakker om helt forskjellige ting?

 

Når jeg snakker om dollbord, er det kantkonstruksjonen som kan massivt lamineres på dekksspantene/bjelkene. Hvorfor det skal monteres på finer kan jeg ikke skjønne...?

 

Normalt tvinges, skrues og plugges disse lektene rett i bjelken med epoxy. Og den som får det til å sprekke... :smiley:

 

 

Veldig vanlig at det brukes marine plywood under staver og dollbord.

Dersom det begynner å sprekke og man er sikker på at jobben med dekket er gjort riktig er det mulig at det er grunnet, for mye bevegelse i båten, være seg små dimensjoner på bjelkelaget, dekksbjelker (ergo svikter dekket) dårlig feste mellom dekksbjelker og spant (ergo svikter dekket) eller at dekksbjelkene har riktig dimensjon men ikke ble restaurert \ sjekket da de ikke var synlige skader på bjelkene men de har mistet sin styrke og er myke (eik råtner innenifra og ut)

Link to post
Share on other sites

Ser på nyhetene i dag at deet skal lages et innformasjons hefte til hjelp for huskjøpere.

Her skal det fortelles om de viktige tingene en skal se etter ved huskjøp.

 

Burde det ikke også lagen noe tilsvarende for bårkjøpere, og i vårt tilfelle for trebåt kjøpere i særdeleshet.

Hva er det viktigste en skal se etter når en skal kjøpe brukt trebåt?

Hvor er det vanlig at råte oppstår?

Finnes det farlig, og mindre farlige råteanngrep?

osv..osv...

 

Nå er jo utfordringen den at mange kjøper båt på impuls og gjærne usett, og da hjelper det vel ikke med all verdens hefter og bøker.

Link to post
Share on other sites

skvettbord sier vi her i skjeberg hvertfall. sittebenkt håper jeg du lærte hva var i barndommen :giggle:

amalie 36, dollbord er jo det ytterste bordet rundt dekket. det bordet fenderlista er skrudd fast i, og de bordene som "rammer inn" dekket.

jeg mener at man bør bruke hel ved her for å unngå sprekker da skroget beveger seg. min mening og erfaring fra båter jeg har sett.

men ikke å være vanskelig, rom for mange meninger her :wink:

Link to post
Share on other sites

Er enig med Nedgård i det han skriver, har også erfaring at epoxy sprekker opp.

Problemet vil kanskje være å få en trebåt så stabil i konstruksjonen at man ikke får denne type bevegelse uten omfattende ombygning, et annet problem kan vel også være at is og snø under den kalde årstiden kan medføre frostspengning og medfølgende sprekk dannelse.

Link to post
Share on other sites

også enig med deg fosna.

en kamerat nede i havna, rev av alle dollbord og dekk, og kom helt ned til dekksbjelkene.

da han skulle bygge opp igjen, la han et lag finer opp på bjelkene, for å stive av båten.

for så å legge staver og dollbord. dette la han i ren epoxy, og skrudde ikke en skrue.

dollborda, som er ganske brede, skjøtet han i bredden med epoxy.

da det hadde gått noen år, fikk vi se at dollborda gikk opp i limskjøtene, samt at de svarte epoxy-natene gikk opp.

riktig nok bare dette var noen få steder på båten hans, men det gjorde meg i alle fall sikker på at jeg aldri skal gjøre liknende.

beste måten er gamle-måten:

dollbord og dekk i heltred, skrues til bjelkene, og nates med elastisk masse. det har hold i 100år, og vil alltid holde.

dette med å lime ned dekk og dollbord er nytt, noen sjanser og får det ok til. noen får det ikke til, de fleste får det ikke til.

for de fleste sprekker det opp med tiden.

hva er da vitsen? når det finnes en safe metode og gjøre det på? :wink:

Link to post
Share on other sites

Limer man dekkstaver på kryssiner må man skru stavene. Kun liming med epoxy har tendens til å slippe etter noen år. Slipper først i ytterkantene. Det blir jo gått på dekket, og hele konstruksjonen beveger seg i sjøgang hvis ikke dekksbjelkene er skikkelig forankret til spantene. Ikke lurt å blande ny og gammel byggeteknikk. Er enig med dem som sier at på en gammel båt bør man etterligne den opprinnelige metoden når man bytter dollbord eller dekk. Gamle båter var bygget for å "gå" i sjøgang.

Noe helt annet er det hvis båten blir bygget fra grunnen av med moderne metoder og limt med epoxy. Da blr konstruksjonen stivere og sterkere. Det er nå min mening om den saken.

Link to post
Share on other sites

trebåtere; prøv og riv opp alle natene deres, legg så i epoxy.

snart skal vi se at alt sprekker, og dere får bløte senger. :giggle:

 

 

Jeg tror vi er i litt forskjellig verden her. :smiley:

 

Da har Mulligan og jeg uttrkt oss klønete! Vi snakker om dollbord-limtrebygget. Du blander inn nater, da gir jeg meg :wflag:

Link to post
Share on other sites

Som et bidrag til debatten om dollbord: Her en et par bilder av mine, pluss mine gjøremål utover vinteren.

dollbord_bb.jpgdollbord_sb.jpg

Sprekker i dollbord

vegg_mot_kabin.jpg

Dårlig finer her...

kabler_under_doerk.jpg

Spaghetti under dørken

koblingsskap.jpg

...og spaghetti inne i skapet

pentry.jpg

Pentry skal fikses opp

skader_i_skrog.jpg

Og skrogskader skal repareres

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...