Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Lovet noen bilder , men tok sin tid , er langt til peru hvor eg er...

rusten_spiker_under_propp.jpg

Her er hvodan en rusten spiker ser ut under en gammel slepebåt..

 

kopper_nageler_over_vann__staal_under.jpg

Denne "kleggen" har kopper nagler over vann og stål under...

 

betong_under_vannlinjen.jpg

Var diskutert tidligere med betong / sement under vann , her er resultatet av det...

 

 

treplugger_i_spant.jpg

Viser treplugger som holder spantene , er saum imellom...

 

Så et FORFERDELIG bilde MAKK !!!!!

 

makk.jpg

Link to post
Share on other sites

Før brukte de plugger av einer. Det er et materiale som ikke råtner så lett, og er sterkt som bare det. Nå bruker de mere eik tror jeg på restaureringsjobber. Hvis du ser på en klinket snekke, så er det ikke så tett mellom spantene der, men noe tettere er det sikkert på en bår som er bygget med trenagler. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Om de brukes bare plugger må de jo vere rimelig tykke bord , eller en full spantet båt ? max 30 cm mellom spantene ?... Eller er eg helt på vidda her......

Disse bildene fra restaureringen av skøyta Pil, gir nok svar på noen av disse spørsmålene.

Her er det brukt solide bord, dobble spant , og som dere kan se så er det tett mellom spantene.

nyhud2.jpg

 

styrbord_spant_8.jpg

Bildene er hentet fra en link Skjælø la ut

http://www.bragdoya.no/Wiki.jsp?page=RestaureringAvPil

 

Og selv om man ser hodet, kan fortsatt spikeren være tynn som ei synål.

Oppdaget fort det da jeg byttet spant på den jeg har stående

Jeg blir vel nødt til å finne ut hvordn jeg kan trekke ut og ta noen stikkprøver på naglenes tilstand.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har sett på denne og har dere hørt på prisen på denne

Håper Champagne kommer på banen og gir deg noen tips her. Selv om jeg har forstått at han ikke er noen stor fan av Storebro... :giggle:

Lykke til med planene trehest....

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper Champagne kommer på banen og gir deg noen tips her. Selv om jeg har forstått at han ikke er noen stor fan av Storebro... :giggle:

Lykke til med planene trehest....

 

 

Har no lagt inn eit bud på denne, tenkte jeg skulle godsnakke litt med champagne om denne. Syntes denne såg fin ut jeg

Link to post
Share on other sites

Hvilken måte da. Anna behandling av treverket meiner du. Hadde den ikkje passafint inn i Aurlandsfjorden då?

Kjenner ikke så mye til detaljene rundt dette.

Men som Bartesam sier, mahogny er en feit tresort, og jeg regner derfor med at den skal behandles på en spessiel måte.

Spørsmålet er vel også om disse båtene passer for det tøffe vestlandsværet... :giggle:

 

Ikke mange mahogny båter å se på disse trakter.

Men det er vel ikke fult så værhardt der du bor...

Link to post
Share on other sites

Synes du skal prise deg lykkelig jeg trehetst, for at Champagne tok en kikk på båten...

Det hadde vært verre å kjøpe "katta i sekken"...

 

Det er jo ikke mangel på båter til salgs....

Så lykke til med den fortsatte jakten

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes du skal prise deg lykkelig jeg trehetst, for at Champagne tok en kikk på båten...

Det hadde vært verre å kjøpe "katta i sekken"...

 

Det er jo ikke mangel på båter til salgs....

Så lykke til med den fortsatte jaketn

 

Ja vil no ikkje gå i den samme hengemyra som før, Er gla for champagne, greit og ha noen utenfor som kan plante beina på jorda att når du har sett deg blind på formene

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...