Jump to content

Kartplotter - ødeleggende for turopplevelsen?


Festina_Lente

Recommended Posts

Jeg har i lengre tid ønsket meg en kartplotter. Synes det er dyrt, og kartene skal de også ha penger for, så forløpig har det ikke blitt. Etter en opplevelse der vi seilte ut av Sognesjøen i litt usiktbart vær, tørnet sydover ut i havet, og skulle finne veien inn igjen noe lenger sør så stod vi i valget mellom to sund. Ifølge kartet var det nordligste sundet seilbart, ett skjær merket med stake - mens i det sydligere sundet var der mye skjær og jeg ville helst ikke gå dit. Jeg var skipper og navigatør ombord, men hadde ikke merket av posisjonen underveis på kartet - slik at jeg visste ikke med 100% sikkerhet hvor jeg befant meg: ved nordsundet eller sydsundet. Vi seilte innover, og gikk inn det sundet vi mente skulle være det beste (nordsundet) men staken dukket aldri opp som skulle bekrefte at vi var i rett sund, ikke før vi var kommet langt inn og jeg så den, nedbøyd nesten til vannflaten (dette var året etter Inga).

 

Og siden har jeg, med henvisning til sikkerhet for skip og mannskap, med god samvittighet kunnet ønske meg kartplotter. Denne har jeg ennå ikke kjøpt.

 

For to uker siden seilte jeg i Hjeltefjorden utenfor Bergen. Nesten ingen vind (ingen kryssende cruiseskip!) og utover kvelden, når det mørknet, så forsvant også all den andre båtttrafikken. Jeg duppet og krysset frem og tilbake på vei hjem til Askøy seilforening, farten opp i 3 knop - så ned mot 2, ned til 1,6, opp igjen til 1,8. Det ble helt mørkt. Månen kom opp, stjernene likeså, det blinket i vann og klukket i kjølvannet, og månen speilte seg i vannet. Landskyggen gjorde at det ble vanskeligere å vite: når må jeg slå nå? Kan jeg gå litt lenger? Jeg kikker på ekkoloddet - bra dybde - jeg kan ikke "høre" landet heller - vi går litt til...

 

Denne turen føyer seg inn i listen over minneverdige seilturer jeg ikke ville vært foruten. Noe av naturopplevelsen oppstod som en følge av at jeg forholdt meg til vinden, vannet, lyset, og andre sanseinntrykk. Så spør jeg: ville turen blitt det samme med kartplotter? Neppe. Jeg ser at plotterne (som GPS'ene i bilen) som oftest kommer på ved oppstart og blir slått av etter ankomst havn. Joda, det hadde vært gøy med kartplotter - det er en artig (men dyr) gadget - men det er som nevnt kun en gang jeg virkelig har hatt reellt bruk for den. Jeg seiler jo for det meste i kjente farvann - og jeg har en GPS som kan gi meg posisjon. Jeg lurer på om dere er noen andre som tenker at kartplotteren - egentlig kunne jeg klart meg uten den?

 

Er mengden kartplottere en reell forbedring av sikkerheten i den norske fritidsbåtflåten, eller er det et resultat av massiv markedsføring, en gøyal gadget, og en risiko for sikkerheten til sjøs? Vi har aldri før sett så mange uforståelige dyre ulykker der godt utstyrte fritidsbåter med alle tenkelige gadgets ombord går på grunn, synker, kolliderer.

 

mvh,

Even

Link to post
Share on other sites

Radar er det beste man kaan bruke som navigering, men det er som oftest dyrest.. Kartplotter får man ned i noen få lapper, som er et utroligt godt hjelpemiddel, spesielt i tåke - snøkave o.l..

Ved hjelp av plotteren kan du finne nøyaktig posisjon som du kan som ekstra sikkerhet peile inn i papir karta og dermed ferdes sikkert på dine veier.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

plotter kombinert med autopilot er veldig nyttig for min del. Med 7,5 knop blir det fort rett kurs en times tid, og da blir det veldig rett linje med autopilot som går ut plotter/gps. Betydelig rettere om autopiloten skulle gått ut i fra kompass, eller om jeg styrer selv.

 

Også en liten håndholdt en, om man skal tilbake til hotellet fra et kafebesøk i en storby.

 

Og i bilen, for dem som bor på plasser hvor gatene går på kryss og tvers, og ikke bare langs fjæra.

 

Rett etter mobiltelefonen er det en av de nyttigste gadgets oppfunnet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i dag ikke noe plotter på flybridgen, der bruker jeg ett vanlig kystkart sammen med autopiloten. Savner ikke noe datamaskin i det hele tatt der oppe. Men dette er jo samtidig godværs broen også da. Når jeg sitter inne er radar og plotter behagelig å ha, først og fremst radaren. Med radar spiller været liten rolle for når turen skal gjennomføres.

Med radar og litt terreng rundt deg finner du ut hvor du er også, du bør klare å skille to sund som du skriver om også. Bruker du peilelinjal og avstandsring kan du enkelt få bekreftet det du mente ut fra papirkartet. Det er også spennende å bruke radar! For en seilbåt kan radarantennen settes opp i strømsparings mode, altså at den tar 2 runder hvert 5. minutt og gir beskjed om det er ekko innenfor en satt grense, veldig greit ved kryssing av større områder.

Link to post
Share on other sites

Nei og nei, i kveld var jeg en kosetur til hytta. Tilbaketuren ble mørk. Fant ikke blåsa jeg normalt ligger på.

Rotet rundt i landskyggen, sakte fart. Hvor i h.... er jeg og hvor er blåsa. Så, plutselig var de der,

de knasende lydene av knust rur og oppskrapt plast. Full fart akterover.

Mørkt, dårlig med lys, er jeg lekk eller tett. Jeg håper og tror jeg var tett.

Jeg vil ha kartplotter, i kveld var det for "koselig.

Nå venter vi bare på stormen som er meldt her i Troms natt til lørdag

SNADD

Link to post
Share on other sites

Har selv gått på kysten i mange år. Skaffet meg en liten kartplotter for 3-4 år siden. Personlig synes jeg at dette er et svært flott hjelpemiddel. Er jeg på ukjente plasser har jeg kart i tilegg. De elektroniske karten har jeg funnet flere feil på hva sjømerker angår, men lande og grunner er veldig nøyaktig oppmerket,også utenfor hovedleia. Tenker da på steder som Smøla, Sør-gjesslingene osv. Dette er plasser som du må bruke kartlupe på hvis du bruker vanlige kart. Kartplotteren har der zoom-funksjon som er veldig hendig.

På åpne kyststrekkninger foretrekker jeg kart i tilegg for å få bedre oversikt.

Radar har jeg ikke montert, har gått på kysten med turbåt siden 93, har kun hatt bruk for radar toppen 4-5 ganger. Går både om natten og i dagslys. Skulle jeg ha bruk for radar vil det være i tåke, nattseilas.

 

Jeg mener videre at radar uten å ha autopilot er bortkastet, skal du ha glede av radar i nedsatt sikt må du ha en stabil kurs for at du skal kunne tolke andre skips bevegelser. Der er sikkert noen som vil protestere på dette utsagnet.

Å drive radarplotting uten å ha en stabil kurs er veldig vanskelig.

Har en følese av at mange har radar, men kunnskapen om bruk og hjelpemiddelets begrensinger er heller beskjedent.

Link to post
Share on other sites

Jeg var skipper og navigatør ombord, men hadde ikke merket av posisjonen underveis på kartet - slik at jeg visste ikke med 100% sikkerhet hvor jeg befant meg: ved nordsundet eller sydsundet. ............................................ - og jeg har en GPS som kan gi meg posisjon.

Jeg forstår ikke problemet. Hvis ikke det er spænding du søger, hvorfor satte du ikke positionen fra GPS ind i kortet?

I øvrigt tror jeg at dette med oplevelsen uden kortplotter kan være en speciel "sejlbådsting".

For mig som motorbådssejler indgår sikker og nøjagtig navigation i selve sejloplevelsen. Vi motorbådsfolk har jo ikke så mange glæder som sejlbådsfolkene.

Redigert av motorbåd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt spørsmål blir egentlig tredelt:

 

1. Har mengden elektroniske navigasjonshjelpemidler i fritidsflåten ført til bedre og sikrere navigasjon sånn samlet sett? Min påstand er at vi må være ærlig og si at mengden ulykker kan tyde på at det heller er blitt verre, og at det oppstår en type ulykker som skyldes at vi har disse helpemidlene. Og at ulykkene ofte involverer store dyre båter som føres av folk som ikke har tilstrekkelig kompetanse. Men at disse folkene TROR at med en kartplotter kan jeg dette likevel.

 

2. Har mengden elektroniske hjelpemidler ført til et bedre båtliv? Trenger vi egentlig kartplotter? Hvor ofte trenger vi den egentlig i forhold til hvor ofte den står på? Går vi da glipp noe ved å navigere elektronisk som vi kunne fått med oss hvis vi bare hadde hatt gamlemåten å navigere på?

 

3. Og -er det en industri bak som pusher disse tingene - mens vi blir litt lite reflektert i forhold til hva vi mister underveis?

 

Hilsen en som er litt misunnelig for at han ikke har penger til kartplotter....eller?

Link to post
Share on other sites

Kartplotter OG papirkartet fremme og ajour er et must i fremmed

farvann, særlig innaskjærs.det er nå min erfaring. :smash:

 

Ville aldri tort å legge ut på f.eks.turen fra Fredrikstad

til Hitra uten begge deler. Det var faktisk veldig bra

å ha en kartleser også, på flere strekker hadde jeg mer enn nok med å ratte!

 

Savner virkelig autopiloten vi hadde i Gygra, og radaren også, så vi får nå se

hva det blir etterhvert.

 

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ikke si at kartplotter i båten ødelegger følelsen av å være tilstede på samme måte som GPSen i bilen.

Etter å ha fulgt anvisningene fra damen i bil-GPSen gjennom en storby så aner jeg ikke om jeg har kjørt på nord- eller sørsiden, eller hvor jeg egentlig er i geografien når hun annonserer "FRAMME!". Kjøre tilbake igjen samme vei uten GPS? Ikke tjangs.

 

I båten navigerer jeg alltid på papirkart. Kartplotteren brukes som en bekreftelse på at jeg har rett.

 

Eneste stedet hvor kartplotteren tar vekk noe av gleden er ved landkjenning etter et lengre strekk på havet. Tidligere var det spennende å matche opp fyrkarakteristikker og lyktesektorer etc med kartet for å finne ut hvor på kysten man egentlig traff, og om det stemte med DR'en. Nå ser man jo på meter'n hvor man er umiddelbart på kartplotteren.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg syes plottereeen er et veldig kjekt hjelpemiddel av flere årsaker.

 

1. Den hjelper deg å finne frem også utenfor leder i mørket. F.eks. på vei inn i trange uthavner o.li.

2. Når vi seiler langt og har med uerfarent mannskap er det veldig greit for meg som skipper å be mannskapet forsøke å styre etter den linja jeg har lagt opp på plotteren. Da kan jeg fint legge meg 3-4 timer og sove godt. Samtidig som båten er på rett kurs.

3. Den gir langt mer detaljer enn et papirkart. Ja. Det finnes enorme kart som er veldig detaljert, men å køle rundt med ark på 1x1 meter i hele båten for å finne detaljer i uthavner osv. Det gidder jeg ikke. Det er gammeldags.

4. Den gir en sikker posisjon.

5. Sikkerhet når jeg seiler alene. Det er ikke alltid det er like greit å finne ut av papirkartet mitt inni trange leder blant mange båter i ukjent farvann. Da er kartplotteren uunværlig for meg, og den gjør at jeg kan.

 

Jeg er enig i at man alltid skal ha med papirkart for området man ferdes i, og ikke minst vite hvordan man skal bruke det, hvordan fastsette posisjon osv., men er ikke enig i at det ødelegger turfølelsen, selv om jeg helt klart ser trådstarter sitt poeng. Jeg opplever imidlertid så mye annet bra når jeg er ute på eventyr at akkurat det med kartplotteren plager meg lite. Det hender vi skrur den av om natta og seiler etter lykter, stjerner osv.. Det er gøy

Link to post
Share on other sites

Mitt spørsmål blir egentlig tredelt:

 

1. Har mengden elektroniske navigasjonshjelpemidler i fritidsflåten ført til bedre og sikrere navigasjon sånn samlet sett?

 

Kanskje. Med jevne mellomrom kommer det opp avisartikler som sier at slikt utstyr fører til flere ulykker, på samme måte som annet sikkerhetsutstyr som vinterdekk og bilbelte. Felles er at man aldri måler de ulykkene som ikke skjedde, og det at man faktisk vågde seg utpå sjøen når man kanskje uten utstyret ville vært hjemme. Sitter alle på land skjer det selvsagt ingen båtulykker.

 

2. Har mengden elektroniske hjelpemidler ført til et bedre båtliv?

 

Ja, det øker mulighetene og friheten fordi man kan gjøre ting som uten hjelpemiddel ville forblitt ugjort. Selvfølgelig med den risikoen som alltid ligger i det å gå i båt. Også er det helt frivillig.

 

3. Og -er det en industri bak som pusher disse tingene

 

Utvilsomt.

 

Jeg synes plotteren er en fin "fasit" av typen "-I følge kartet er det en grunne her, men jeg mener at den ligger lenger nord". Med plotteren slipper jeg å lure.

Link to post
Share on other sites

Mitt spørsmål blir

...... et som kan utløse sterke følelser.

 

1. Nei. Jeg har puslet med elektronisk navigasjon en smule. 1.6 Mhz og 450 MHz systemer. Hyperbolske og range-range. Samt Transit og senere GPS. Og utviklet en skepsis som gjør at jeg ikke umiddelbart stoler på hva jeg leser.

GPS og kartplotter er vanligvis rett innenfor 15 m. 95% av tiden. Det er det med de resterende 5% da. Og det kan være kartfeil. Noen mottagere har innebygd "skepsis" som gjør at de sjakker seg selv hele tiden. Andre har ikke.

Jeg går ALDRI innaskjærs på kartmaskina. Jeg kan heller ikke se den fra styreposisjon. Vil ha minst mulig leamikk i sittebrønnen. Kun en vindmåler og en logg.

 

2. Nei. Unntatt de med et stort duppedittbehov.

 

3. Ja.

Link to post
Share on other sites

Er mengden kartplottere en reell forbedring av sikkerheten i den norske fritidsbåtflåten, eller er det et resultat av massiv markedsføring, en gøyal gadget, og en risiko for sikkerheten til sjøs? Vi har aldri før sett så mange uforståelige dyre ulykker der godt utstyrte fritidsbåter med alle tenkelige gadgets ombord går på grunn, synker, kolliderer.

 

Personlig tror jeg det er mer kompetanse (eller mer korrekt mangel på sådann) kombinert med store og veldig ofte raske båter enn elektronikken i seg selv som gjør at man ser en oppblomstring av dyre ulykker. Alle skal jo ha båt nå, og førerprøven er jo bare "ungdommen" må ta. Mitt inntrykk er at mange av disse 'Petter Solberg'ene' (ref. klikk.no) dessverre tror båt er det samme som bil og sjø er det samme som vei, men bare med litt mer plass og færre regler...

 

Radar er det beste man kaan bruke som navigering,

 

Radar er ikke ment til navigering i forhold til geografien og kan derfor ikke erstatte / settes opp mot en kartplotter. Radarens funksjon er å redusere muligheten for kollisjon med andre skip og objekter på sjøen ved reduserte siktforhold. Hvorfor den er uegnet som "kart" er fordi den, bokstavelig talt, ikke reflekterer landkonturer korrekt. Ofte skyves grensen mellom land og sjø mange hundre meter tilbake og i verste fall vises hverken skjær eller flate landområder i radarplottet i det hele tatt.

 

Jeg synes kartplotter er et glimrende hjelpemiddel, men det viktige er at man betrakter det bare som et hjelpemiddel og ikke lar det ta over seilasen. Å sitte å stirre inne kartplotteren mens man dundrer avgårde er ikke særlig bra hverken for sikkerheten til de ombord eller andre i samme farvann. Kartplotteren skal kun brukes til å jevnlig verifisere på en enkel måte at man er der man tror man er samt hjelpe deg å stake opp den ønskede kursen videre.

 

Når det er sagt, overnevnte gjøres også stort sett ganske så greit vha kikkert, kompass, passer og kart for de som tar seg bryet med å lære seg å gjøre bestikk skikkelig (og holder dette ved like). Men hvis man først skal ha GPS ombord så vil jeg anbefale at man får dette som en kombiløsning med kartplotter. Primært fordi det kan være vanskelig for de som ikke er helt inne på det med kart-datum og koordinatsystem å sette rett posisjon fra GPS i papirkartet. Men også fordi i situasjoner med nedsatt sikt (nattemørket er ikke nødvendigvis det) er det å gjøre korrekt bestikk nesten umulig og da er kartplotteren virkelig fin å ha (og gjerne en radar også).

 

Og skulle du ut på langtur slik at du mangler referansepunkter til land etc så er navigasjon etter stjernene selvfølgelig en mulighet. Men det å ta ut korrekt posisjon vha sekstant er såpass vanskelig at det stort sett ender som en morsom utfordring for de spesielt interesserte. Selv mange av dagens kapteiner og styrmenn i handelsflåten behersker ikke dette lenger (noe de strengt tatt heller ikke trenger).

 

Mitt forslag er å kjøpe kartplotter hvis du har råd men å bruke denne bare hvis du må (men lær deg den godt før du legger ut på tur så du vet hvordan den fungerer og hvilken informasjon den gir og enda viktigere - ikke gir). Men ta i alle rottefelle med papirkart og kompass.

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...