Jump to content

Kartplotter - ødeleggende for turopplevelsen?


Festina_Lente

Recommended Posts

GPS og kartplotter er vanligvis rett innenfor 15 m. 95% av tiden. Det er det med de resterende 5% da. Og det kan være kartfeil. Noen mottagere har innebygd "skepsis" som gjør at de sjakker seg selv hele tiden. Andre har ikke.

 

Er helt enig med Mulligan her. Aldri godt å vite hva det er du putter ombord i form av hvor 'bra' den er. Problemet med bl.a. kartplottere er at alle kartplottere ikke er like. Tvert imot, noen har bl.a. vektorkart andre har rasterkart, noen har en bra gps-mottaker og andre har det ikke, noen har feilrettingsalgoritmer mens andre gir deg en rå og uprossesert posisjon osv.

 

Årsaken til dette er at det dessverre ikke er noe bindende regelverk som setter krav til standard for kartplottere for fritidsbåtmarkedet. Krav til sånt utstyr trår først i kraft når man beveger seg over på såkalte ECDIS-systemer for skip. Men selv her kan kravspesifikasjonen være så som så.

 

Så ikke kjøp kartplotter i den tro at den erstatter sjømannskap.

Link to post
Share on other sites

Hei, utrolig mye bra som sies her, og det meste er vel sagt....men selv så er jeg teknolog, jobber med maritime radiosystemer til daglig, og er helt helfrelst på elektroniske duppedingser. Men som Mulligan så riktig sier; Kjenn begrensningene i utstyret. Selv bruker jeg kartplotter kun som hjelpemiddel. Jeg har ALLTID en finger på kartet. Om natta bruker jeg de visuelle navigasjonshjelpemidlene som er tilgjengelig. blir'e tåke/dårlig sikt, er dog kartplotteren kjekk. Radar har jeg ikke fått anskaffet ennå. Men med ekkolodd, skøkart og godt syn/hørsel kommer man langt....for ikke å si helt frem.

Link to post
Share on other sites

ført til bedre og sikrere navigasjon sånn samlet sett? Min påstand er at vi må være ærlig og si at mengden ulykker kan tyde på at det heller er blitt verre,

Tror faktisk ikke det.....

Vi vet jo faktisk ikke hvor mange ulykker/grunnstøtinger det ville vært med så stor økning i antall fritidsbåter som vi har hatt de senere år, hvis vi ikke hadde hatt GPS/kartplotter.

Link to post
Share on other sites

Så er vi tilbake til temaet om folk som ikke vil dra på tur uten at kartplotteren fungerer. Vi har seilt i mange hundre år uten kartpotter.. Så plutselig må alle ha det?? Synes det er rart. Men hver man sin smak..

Du sier du vil ha noe som gjør at du kan være trygg på hvor du befinner deg til en hver tid. Kan jo kjøpe deg en GPs som gir deg posisjon og fart for under 1000 lappen.. Da har du alltid din pos som du kan plotte i kartet. Resten er jo bare ekstra,. kan jo alltid betale 10 000 kr for å få fine farger på skjermen for så å ikke finne frem hvis du får strømbrudd. (noe du sannsynligvis ikke får noen gang)

får jo også kart og gps til PC det fungerer veldig bra. Men så er det jo noen som er negative til alt under mange 1000 kr.. Hehe Har selv en kartplotter ved kartbordet inne i kabinen.. Men har ikke kjøpt kart enda. Hehe

Link to post
Share on other sites

Jeg har GPS. Og den er absolutt nyttig - og blir ofte brukt. Men får jeg en mangetommers fargeskjerm i cockpit så er jeg redd for at øynene mine blir klistret på de fine fargene og bevegelsene der og at jeg kanskje står i fare for å miste noe av opplevelsen av å være på tur - det som skjer rundt meg.

Nå er jeg jo frarøvet muligheten til å suse avgårde i 20 knop pluss fordi jeg har en seilbåt - og det er dermed minimal fare for at jeg renner på land fordi jeg kikket ned i kartplotteren et øyeblikk...men for min del er jeg mer opptatt om jeg kan miste noe av det som gjorde at jeg opprinnelig søkte ut på sjøen: sanseopplevelsene - og bli opphengt i det som skjer i den digitale verden på skjermen.

 

MEN: jeg skulle gjerne hatt kartplotteren den dagen jeg var på vei inn et sund, det var bølger og blåst, og jeg hadde mistet kontrollen på hvor jeg var. Strengt tatt skulle jeg som skipper visst hvor jeg var hele tiden - og jeg det visste jeg ikke. Spørsmålet er hvorvidt den sjeldne gangen jeg virkelig trenger kartplotter rettferdiggjør innkjøp, og i tillegg er det fare for at den vil bli brukt hele tiden fordi den er så gøyal - og fordi den kostet en hel haug med lapper.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er hvorvidt den sjeldne gangen jeg virkelig trenger kartplotter rettferdiggjør innkjøp

 

Tja, betyr den ene gangen at du ender med å gå ned med mann og mus fordi du ikke hadde kartplotter eller at du tar situasjonen og de rådene forhold i betraktning og utøver godt sjømannskap med utgangspunkt i dette? Hvis sistnevnte så klarer du deg fint uten kartplotter ombord, alltid.

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan bare snakke for meg selv, og jeg har absolutt glede av turen - selv med kartplotter.

 

Noen av oss har hatt en utfordring med å skape trygghet på sjøen for en ikke sjøvant ektefelle og familie. Det vil jeg si har gått mye lettere takket være plotteren.

 

Selv om jeg har navigert i mange år bare med papirkart, så gjorde plotteren det lettere å innvie henne i hvordan posisjon, visuell navigasjon og kart fungerer i forhold til hverandre. Og kan det skape større glede og trygghet for henne, så blir det også det for meg.

 

Da har jeg ikke noe behov for å være pompøs i forhold til det å nyte naturopplevelsen.

 

Ved lengre strekk der man skulle tro plotteren ikke var nødvendig, så gjør likevel plotteren og autopiloten det enklere for meg å stikke fra, gå ned på kartbordet og merke av posisjonen. Nyttig i forhold til om strømmen skulle finne på et hyss. Kombinasjonen og samarbeidet mellom plotter og kart er bare et pluss slik jeg ser det.

 

Når det gjelder uhell og sikkerhet, så heller jeg mer til de som hevder at økningen i antall båter medfører økning i antall uerfarne folk med råd til båt er årsaken. Ikke de tekniske løsningene.

 

Sitter man med nesa nedi skjermen og forstår hva de driver med, så smeller det ikke.

Sitter jeg med nesa nedi fordi jeg ikke forstår, så smeller det.

 

Jeg tror det er så enkelt.

 

Et lite poeng til... To tre ganger den gangen jeg bare hadde papirkart, så holdt det på å smelle fordi jeg satt med nesa nedi kartet. :lol: Jeg så litt dårlig, brilla lå hjemme, og oppløsningen på kartet var veldig lite i forhold til tussmørket... Men med plotteren hadde ikke de hjemturene blitt så lite hyggelige :smiley:

 

For meg, så har teknikken gjort det mulig å ha det hyggelig SAMMEN med familie og ektefelle på en enklere måte. Teller ikke det også?

Link to post
Share on other sites

Mye klokt her, og mye rart. For kartplotter er nok ikke perfekt. Den har sine feilkilder og feilmarginer. Men det pussige er at hver gang jeg har mulighet til å kontrollere den, f.eks. hjemme i båsen, så stemmer det nesten på meteren.

 

Jeg har hørt nok historier om kartplottere som plasserer båter langt oppå land, til at jeg vet at de ikke alltid har rett. Men her kommer vi til det rare.

 

Mange argumenterer som om manuell navigasjon skulle være feilfri. Feilmarginen og feilfrekvensen varierer selvsagt fra person til person, men at man aldri bommer i mørke og tåke, det har jeg vanskelig for å tro.

 

Jeg syntes det var fantastisk da jeg for mange herrens år siden oppdaget hvordan man kunne seile i mørke ved bruk av fyr og andre hjelpemidler, men det betyr ikke at plotteren er overflødig. For min del bruker jeg alltid papirkart til planlegging. Det gir oversikt og man vet hva man har i vente. Men underveis er det stort sett plotteren som gjør jobben. Er jeg i tvil om noe, så sjekker jeg, gjerne også mot papiret.

 

Min erfaring er at ting går galt når det er som mest kritisk. Når man blir distrahert av mye folk, trafikk, mye vind og sjø, i det hele tatt alt som tar oppmerksomheten bort fra navigering. Da er det godt å kunne kaste bare et blikk på plotteren og vite hvor man er, og hva som ligger foran.

 

Å gjøre det til et spørsmål om enten eller, er da helt unødvendig. Men hvis man ikke vil eller kan spandere de kronene, så går det helt utmerket uten. Det er bare litt mer jobbigt.

Link to post
Share on other sites

Plottern blir som et sjøkart. Man bruker den som referanse til omgivelsene. Holder man visuell utkikk og samtidig ser på plotteren at omgivelsene stemmer med plotterens markering, er mye gjort.

Fordelen med en plotter kontra et sjøkart er etter min mening at man kan zoome inn slik at man ser tydlig små detaljer som man ellers ville slite med å tyde i papirkartet.

Jeg har en 11" Garminplotter (4011) og stortrives med den.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Historiske forløp i årenes løp.

 

Først fikk vi kompass til å finne retningen.

Kartet måtte også ombord slik at vi kunne styre etter kompasset.

Sekstanten kom også ombord slik at vi kunne få større utseilt distanse.

Kartet viste dybder så vi måtte også få oss en dybdemåler.

 

Så fikk vi kjennskap til at det var noe som kunne ta peilingen via duppeditter der oppe i himmelrommet. Tiden gikk og årene med. Siste båt (2003) hadde en GPS ombord og endelig skulle vi også få teste ut dette systemet. Selv hadde jeg anvendt GPS i forbindelse med regattaer, men admiralen hadde ikke brukt dette systemet. Å sette seg inn i bruken var ikke noe problem. Morsom liten sysak. Jeg stoler ikke mer på GPSen enn 80 % i trange farvann. Synet, hørselen og nesa er mitt middel i samsvar med ekkolodd og kartet (og en god lyskaster). GPSen gir oss en indikasjon på hvor vi kan være, men den får ikke lov til å ta kommandoen fra oss. Admiralen oppdaget at hun mistet en del opplevelser da hun som oftest satt med nesa ned i GPSen. Dårligere utkikker ble hun også. Så nå bruker hun ikke GPSen på seilas. Tilbake til basic for henne.

 

Selv er jeg teknokrat og liker nye duppeditter som kan gjøre livet enklere ombord. Men så er det dette spørsmålet om hvor mye strømkapasitet en skal ha ombord til enhver tid. For tiden har vi 220 Ah og ønsker ikke å øke dette. Aggregat sørger for lading og her har vi også en ny utfordring ved bruk av 220 V. Dette ser ikke ut til å ta slutt da en ny verden har åpnet seg for oss.

 

Ny autopilot er innkjøpt, men ikke montert. Ønsker meg heller et vindror. Eller vi går for en kombinasjon. Radar står fortsatt langt nede på ønskelista. Stasjonær PC er også klargjort til å installeres ombord - må bare finne en strømløsning vi kan leve med. Microbølgeovn også... Vaskemaskin og komfyr satte jeg ned beina og sa nei. Et sted går grensen.

 

Har alt dette vært ødeleggende for turopplevelsen. Tror ikke det, men et sted bør en sette en grense for hva en skal dra med seg ombord. Så lenge vi kan ha følelsen av at duppedittene er barlast kan vi leve med løsningene.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har nesten problemer med å ta endel av innleggene her alvorlig. Hvorfor bruker hele den proffesjonelle kystflåten kartplotter?

Jo fordi det gjør seilasen tryggere.

 

Tar duppedittene all oppmerksomhete slik at seilasen blir farligere?

Ja selvfølgelig, for de som ikke har gjort leksa si, men det er vel ikke duppedittenes skyld. For oss andre som har lært å bruke det tilstrekkelig for det behovet vi selv har, gjør den bare seilasen tryggere.

 

For meg uten seilerfaring vil det være direkte uansvarlig å seile for jeg har knapt vært i en seilbåt, men det er vel ikke seilbåtens skyld :crazy:

 

Til slutt, selv om jeg alltid har hatt motorbåt, har jeg mange ganger slått av motoren og bare ligget å duppet i vannet og vært i pakt med naturen som dere skriver. og ja det er eksotisk. Men jeg slår ikke av hverken kartplottere eller kjøleskap, men jeg filtrer dem vekk, så de forstyrrer meg ikke. :wink:

Link to post
Share on other sites

Historiske forløp i årenes løp.

 

Først fikk vi kompass til å finne retningen.

Kartet måtte også ombord slik at vi kunne styre etter kompasset.

Sekstanten kom også ombord slik at vi kunne få større utseilt distanse.

Kartet viste dybder så vi måtte også få oss en dybdemåler.

 

Knallbra innlegg!!!

 

Hvem av oss kjører hest og vogn for tia.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du tar kjeften for full :drink:

 

Jeg kan ikke begripe at man kan hevde at teknikk som forteller hvor dypt det er, hvor på kloden jeg er, hvilke merker jeg skal se etter osv. skal gjøre seilasen mer utrygg. Eller at det skal frata meg gleden ved turen.

 

At jeg skal ha et alternativ i bakhånd, og være i stand til å bruke begge alternativer - se, det er en annen sak :wflag:

Link to post
Share on other sites

Jo fordi det gjør seilasen tryggere.

 

Er du så sikker på at seilasen blir tryggere. Det visuelle vi ser med øynene og lyden vi hører med ørene og landlukta vi inntar med nesa kan ingen elektronikk erstatte på nåværende tidspunkt.

 

Større skip er i en annen klasse enn våre småbåter. Likevel har skipene en fordel, men forsøk å tenke seg til å blende alle vinduene i styrehuset og overlat brovakta til instrumentene. Lurer på hva dette hadde gjort med nervene demmes. Det er dette med det mentale en opplever ved bruk av duppeditter i småbåter. En blir for avhengig og glemmer grunnleggende kunnskap enten en vil eller ei. En kan jo påstå at dette ikke vil skje, men over tid tror jeg dette går ditt peppern gror.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner hva trådstarter mener. Det kan bli mye fokus på den lille lysende skjermen. Enhver XTE skal korrigeres umiddelbart. Nesa er mer i kartplotterenenn å se seg rundt. Men alt i alt synes selv at kartpolotter er en nyttig dings, brukt riktig. Det et er mye opp til en selv hviordan man bruker den. (finens også en av-knapp). Det å seile på fyrledene om natten mener jeg forsatt er best med papirkart. Du mister oversikten med kartplotter. Men det er greit å ha den som en umiddelrar belkreftelse på hvor er jeg nå likevel.

 

Skal du seile langtover åpene strekk er det ingen tvil om at en GPS er nyttig, men det holder egentlig med en liten håndholdt GPS og kart. Den store fordelen med kartplotter er at du med et blikk raskt kan se hvor du er. Sist jeg seilte til Skagen og kom inn om natten i kuling og regn med sjøsykt mannskap, båttrafikk fra alle retning og ødelagt autopilot var det greit å ha plotteren. Selv om det sikkert hadde gått greit uten også. Fra "gamle dager" uten plotter og GPS husker jeg et par ganger jeg hadde flaks, p.g.a slurvete navigering var jeg et annet sted enn jeg trodde, slikt unngår man med plotter.

 

M.h.t ulykker er det uten tvil mange som skyldes feil bruk av kartplotterne og uvitenhet om f.eks. nøyaktigheten på disse. En ting er at det senker terskelen for uerfarene. Men værre er det å fforstå at man må legge inn noen hundre meter sikekrhetsmargin.

Link to post
Share on other sites

Selvsagt greier en seg uten kartplotter eller gps, man greier seg uten mye ombord... Personlig så synes jeg plotteren er et fint hjelpemiddel som bidrar til å øke tur gleden ombord... Plotteren forteller oss med ca. 95% sikkerhet hvor vi er innenfor en feilmargin på ca. +/- 15meter og det er bedre enn hva jeg hoster opp med papirkartet mitt og gammeldags navigasjon... Dette sammenholdt med visuelle peilinger gjør båtgleden optimal..... fruen og ungene kan se på plotteren og sammenligne dette mot det en ser med det blå øyet.... Faktisk er dette såpass nyttig at fruen beordret radar ombord... så dette kommer på neste båt..

 

Jeg har alltid greid meg uten alt jeg ikke vet om eller kjenner til nytteverdien av ombord....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er merkelig med desse dupidittene, brukt riktig er de en lettelse i båtbruken, feil og de er en fare.

Siden eg ofte er aleine om navigering, rangerer eg Kartplotter og Autopilot som de nyttigeste investeringene eg har gjort i egen båt. Det har frigjort meg, til å i større grad ha min fokus på ting utforbi båten, og såleis høynet turopplevelsen for meg. Selvsagt er det ein fare for at de kan stoles på for mye, men kjører du fortere i bil fordi det er Airbag, og svinger du fordi dama i Dachbordet sier sving, eller ser du først og fremst på veien? I nattnavigering dekker eg ofte til plotter, men lar den stå på, om eg trenger en bekreftelse av min posisjon. Det er nok ofte slik at det ein ikkje har av duppeditter greier en seg utmerket uten. når det har kommet ombord, skjønner en ikkje hvorfor en har argumentert mot. Jada har møtt meg i døra fleire ganger.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Enig med Nives her. Autopilot og kartplotter er de hjelpemidlene jeg setter høyest. Kjørte fint før dette også, men har det mere avslappet underveis nå. Båten går på kursen mens jeg studerer kart og omgivelser, og plotteren bekrefter om jeg er der jeg har kommet frem til i kart og omgivelser,og hvor omtrent jeg skal se etter staker o.l. Plotteren gjør det helt klart tryggere å navigere, om man er klar over dens begrensninger og marginer. For de som blåser avsted gjennom skjærgården og tror ALT er på kartet i milimeter nøyaktighet, tviler jeg på om det hadde vært noe håp uten heller. Ulykkene kunne kanskje vært færre ved at de ikke torde dra ut uten. Har forøvrig hørt endel ganger etterhvert, av folk som har gått på: "Skjønner ikke dette. Jeg så jo på plotteren at jeg gikk ved siden av skjæret". Alle kan selvfølgelig være uheldig, men det er jo lov å titte utenfor båten med øynene i trange farvann, og bruke lav fart og utkikk om man er usikker.

Link to post
Share on other sites

Min svigerfar er styrmann på snøggbåtene som går nordover fra Bergen. Iflg ham så er ikke presisjonen på plotterne bedre enn at du garantert ville kjørt på land hvis du bare gikk etter plotteren. Det er flere mulige feilkilder, de vanligste er vel unøyaktige kart og forstyrrelser/interferens på signalet.

 

Jeg har selv sittet helt i ro på fjellet og sett på at GPSen virret femti-hundre meter frem og tilbake. Dette er et sted på Bergensbanen hvor toglinjen går i en stor bue, antar det kan ha hatt noe med å gjøre at jernbanen fungerte som en reflektor og akkurat dette punktet ble et slags "fokuspunkt" for signalene.

 

Poenget mitt er vel at det, etter mitt skjønn, er rimelig dristig å la kartplotteren avgjøre om du er på riktig side av et umerket skjær i trangt farvann. Men bevares, det er jo ellers et glitrende hjelpemiddel selv om jeg ikke har noe mer enn en enkel håndholdt GPS-mottaker i min egen båt. Trives i grunnen utmerket med papir, linjal, passer og blyant :yesnod:

 

Men drit og dra, nå drar jeg ut og seiler i stedet :sailing: Kone og barn er borte, så da kan far seile rundt alene i drittværet hele helgen. Gjøkke noe det så lenge klærne er bra :yesnod:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Radar er ikke ment til navigering i forhold til geografien og kan derfor ikke erstatte / settes opp mot en kartplotter. Radarens funksjon er å redusere muligheten for kollisjon med andre skip og objekter på sjøen ved reduserte siktforhold.

 

Her er jeg, og forhåpentligvis mange andre som har navigert innenskjærs på norskekysten med kommersielle fartøy, sterkt uenige med deg. En skipsradar er både et navigasjons- og antikollisjonsinstrument. Faktisk kan man ene og alene basere sin seilas ved bruk av bare radar, om det kun er dette navigasjonsinstrumentet som er installert om bord. Kompass og papirkart hører selvsagt med.

 

Men har man tilgang til andre navigasjonsinstrumenter enn radar, benytter man selvsagt flere kilder til å bestemme sin posisjon, eksempelvis GPS.

 

Radar bør også brukes når sikten er god slik at man lærer seg å bruke denne, både i navigasjonsøyemed, men og for å avgjøre om det er fare for kollisjon med andre fartøy. Radaren er ikke ment bare for bruk under nedsatt sikt for "å redusere muligheten for kollisjon med andre skip og objekter på sjøen", slik du skriver, men under alle siktforhold, ref. blant annet sjøveisregel nr. 5 og 7.

 

Flere steder langs kysten av Norge er det så få eller ingen lykter og lanterner ved mørkeseilas, at det i hovedsak er radaren som danner basis for trygg navigasjon. Slik er det også under nedsatt sikt.

 

Hvorfor den er uegnet som "kart" er fordi den, bokstavelig talt, ikke reflekterer landkonturer korrekt. Ofte skyves grensen mellom land og sjø mange hundre meter tilbake og i verste fall vises hverken skjær eller flate landområder i radarplottet i det hele tatt.

 

Når det gjelder den første halve setningen, så kan en radar aldri bli et "kart" da den nettopp ikke er det.

 

Dette er derimot riktig og viktig, spesielt om radarantennen er plassert høyt over vannflaten, slik den gjerne kan være på større skip, og når man har med spesielt flate landområder å gjøre i tillegg til kanskje en fjellvegg i bagrunnen. Da kan man istedet for å få reflektert det lave landområdet, se den høyere fjellveggen. Men dette har med å kjenne utstyrets muligheter og begrensninger å gjøre.

 

Kartplotteren skal kun brukes til å jevnlig verifisere på en enkel måte at man er der man tror man er samt hjelpe deg å stake opp den ønskede kursen videre.

 

Jeg bruker elektroniske kart med posisjon fra GPS(kartplotter/kartmaskin) for å verifisere at jeg er, og ikke tror, der jeg skal være.

Link to post
Share on other sites

Synes GPS er et fantastisk hjelpemiddel og sikkerhetsredskap - men for all del man må jo ikke koble ut hjernen når man skrur på GPSen.

 

Jeg har selv opplevd et par ganger å har gått på venstre av en stake mens tracken på GPSen viste at jeg hadde gått på høyre. Men dette gjør jo ikke GPS unyttig. Man vet iallefall hvilken stake det handler seg om og man kan se på dypdene på sjøkartet om jeg bør kjøre på venstre eller høyre side. Jeg bruker kartplotteren for å hvite i hvilket område jeg er og så leser jeg sjøkartet og velger ut fra den om jeg burde holde meg på høyre eller venstre siden av leia.

 

Når det gjelder om den ødelegger turgleden så gjør den det ikke for meg. Jeg synes det er spennende å følge med, å lage alternative ruter etc, etc. Men de hender at den er ikke på i det hele tatt.

 

Ut av sikkerhetshensyn synes jeg det er viktig å kunne avlese posisjon av en GPS og plotte den på en papirkart. Er jeg på skikkelig tur har jeg alltid tre uavhengige GPS ombord: Kartplotteren, en handholdt tur GPS (med en del reservebatterier), og GPS-funksjonen i mobiltelefonen. Jeg synes å navigere bare etter papirkart alene kan være problematisk når man ikke har virkelig trent seg skikkelig.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Støtter innlegget 46, la oss si du seiler inn ett sund og plotteren viser at du ligger midt i sundet, radaren derimot viser at du ligger nærmere på styrbord side. Hvilket utstyr stoler du mest på? Svaret på dette skulle bekrefte hvilket utstyr som er mest pålitelig...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder bruk av elektroniske kart hvor fartøyets posisjon blir presentert i dette elektroniske kartet fra GPS, bør man som flere har vært inne på, kjenne utstyrets kapasiteter, muligheter og begrensninger.

 

Det norske Veritas har for en del år siden gjennomført en undersøkelse som viser at bruk av satellittnavigasjon, eksempelvis GPS, sammen med offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon(ENC-Electronic Navigational Chart) i et typegodkjent ECDIS(Electronic Chart Display and Information System), kan redusere navigasjonsulykker til sjøs med så mye som 40 %.

 

I Canada kom Canadian Coastguard i en lignende undesøkelse frem til at bruk av GPS(DGPS) og ECDIS reduserer ulykkesfrekvensen for større skip med hele 75 %.

 

Men nå snakker jeg om dyre systemer for kommersiell skipsfart. Det er likevel ikke utenkelig at lignende tall kan oppnås for lystbåtflåten på lang sikt, om det er ønskelig, især om fritidsbåter får tilgang til ENC for et rimeligere beløp enn hva som er tilfellet i dag, og om eiere av lystbåter skaffer seg nok kunnskaper om navigasjonsutstyr og elektroniske kart.

 

Uansett, for å komme tilbake til trådens utganspunkt, synes jeg ikke at en kartplotter ødelegger turopplevelsen da den blir brukt til å verifisere at jeg er der jeg skal være. :smiley:

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...la oss si du seiler inn ett sund og plotteren viser at du ligger midt i sundet, radaren derimot viser at du ligger nærmere på styrbord side. Hvilket utstyr stoler du mest på? Svaret på dette skulle bekrefte hvilket utstyr som er mest pålitelig...

 

Her er jeg helt enig. :yesnod:

 

Når dessuten posisjoner på land, øyer, holmer, jernstaker, varder osv. i kartet ikke stemmer med terrenget, er også her radaren genial da den arbeider uavhengig av kartprojeksjoner, datum og nøyaktighet ved sjømåling.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...