Jump to content

Kartplotter - ødeleggende for turopplevelsen?


Festina_Lente

Recommended Posts

Det er jo litt fristende å si at hvis en skal sitte med nesa langt nede i en haug med instrumenter når en er på sjøen så kan en da vel like godt lage seg en simulator heime i kjelleren, og gjerne med litt bølgebevegelse i gulvet.

 

Men fra spøk til alvor. Jeg har alltid hatt stor glede av GPS sammen med papirkart, og jeg tror faktisk dettte er på en måte grunnlaget for en trygg ferdsel på sjøen i de fleste værtyper. Skulle jeg velge kartplotter så ville det kun bli som et back-up til det jeg kaller "grunnutstyret".

Noen få ganger kunne jeg godt tenkt meg å hatt radar og da var det tykk tåke...

Link to post
Share on other sites

Det kan virke som om stemningen går i favør av kartplotteren, ja. De fleste synes å mene at den er et fremskritt, og i de fleste tilfeller vel verdt investeringen - og at den øker sikkerheten for båt og mannskap. Og hvor mange millioner som har blitt brukt til å utstyre lystfartøyer med elektronikk av alle slag vites ikke - men det er mange båtkroner.

 

Min betraktning gikk i retning av at vi også mister noe med alle våre elektroniske hjelpemidler. Av dere som leser tråden - noen har nevnt at det hender det at de er utpå med kartplotter avslått. Jeg har inntrykk av at den stort sett kommer på samtidig som VHF og annen elektronikk hos de aller fleste. I realiteten er plotteren på mer eller mindre alltid. Tar jeg feil?

 

Jeg vil også tro at behovet for å bruke kartplotter i det daglige er litt forskjellig om man fører motorbåt eller seilbåt. Jeg prøver egentlig å se plotter/ ikke plotter fra et seilbåtperspektiv. Seilbåter går for det meste saktere, og man befinner seg på samme måte som på flybridge: ute under åpen himmel. Det ser ut som om mer eller mindre alle nye seilbåter utstyres med plotter, kanskje uten at man har gjort en skikkelig behovsanalyse. Kartplotter i seilbåt er også kjekt å ha...men de aller fleste turene er i nærområdet, der vi er godt kjent.

Å kjøre rundt i Bergen med TomTom'en lysende i frontvinduet når du har bodd i Bergen hele ditt liv er etter mitt syn dustete - og en fare for sikkerheten. Når trenger jeg egentlig en TomTom? Hvis jeg reiser til Hamburg eller Paris en eller annen gang i livet.

 

Å bruke kartplotter i hjemmefarvann kan sammenlignes. Den kan allikevel ikke se kajakkpadleren i landskyggen der du kommer kjekk og grei fordi du har hjelpemidler. Uten hjelpemiddel hadde du senket farten ytterligere og holdt skarp utkikk.

Link to post
Share on other sites

Selv om kartplotteren har sin nytte bør man evne å navigere uten. Og det kan jo bli både lærerikt og koselig å ta en tur i mørket på denne tiden, og bare navigere etter kart og kompass. Som trådstarter er inne på.

 

Jeg har opplevd svikt av kartplotteren i tett snøvær. Gps antennen klarte ikke den statiske elektriseten som oppsto, den døde fullstendig, måtte kjøpe ny. Jeg har aldri opplevd maken, kjente det stakk i nakken da jeg var på dekk, og det freste fra vhf antenna.

 

Da var det godt å ha radar.

Link to post
Share on other sites

I mørket bruker jeg ofte delt skjerm kart med radarovelegg på ene siden og bare radar på andre. Med radaroverlegg på kartet kan jeg enkelt sjekke nøyaktighet på kart/posisjon. Radarbildet blir litt rotete oppe på kartet slik at for å kunne se små radarmål foretrekker jeg et seperat vindu for dette.

 

Hvis jeg er i et område hvor jeg ikke er bekymret for tømmerstokker og lignende, går jeg noen ganger i 25 knop i mørket. Legger inn et waypoint på plotteren som jeg lar autopiloten styre mot, jeg holdert da oversikt på skjermene og matrosen holder utkikk. Hvis jeg ser på radaren at det ikke er andre båter i nærheten slår jeg regelmessig av lanternene i korte perioder for å bedre kunne se hva som befinner seg rundt båten. Holder også øye med ekkoloddet for å sjekke dybden opp mot kartet spesiellt hvis jeg eksempelvis befinner midt ute på Vänern hvor jeg da ikke kan bruke radaren til å kontrollere posisjonen.

 

Uten elektronikken ville jeg ha måttet avslutte fiskingen og sørget for å være inne igjen før det mørkner, eller i hvertfall nær havn, med elektronikk kan jeg fiske så lenge fisken biter og for så å gå inn igjen.

 

Har 2 plottere med 3 GPS antenner ombord. Har også et par andre GPSer med meg som jeg kan bruke som backup, har også paprikart med meg, men de brukes bare til å planlegge fisket ikke til navigasjon.

 

Når jeg dorger hvis været er bra befinner jeg ute på bakdekket og koser meg, hvis jeg står på bakdekket ser jeg hverken over taket eller noe særlig gjennom frontruta, da er det kjekt å kunne kaste et øye på radarskjermen og plotteren. Da er det bare å justere kursen med autopilotfjernkontrollen ved behov.

 

For meg er elektronikken et fenomenalt hjelpemiddel enten jeg fisker eller forflytter meg, elektronikken har åpnet opp helt nye muligheter og øker sikkerheten betraktelig, i tillegg synes jeg det er interessant å instrumentere opp båten og lære å utnytte alt utstyret på best mulig måte, men nå skal det understrekes at jeg er teknolog og ikke musemusvokter.

Link to post
Share on other sites

Å kjøre rundt i Bergen med TomTom'en lysende i frontvinduet når du har bodd i Bergen hele ditt liv er etter mitt syn dustete.

 

Vel, man må ikke glemme at mange gps'er for bil i dag inneholder mer enn bare kart over området du ferdes i. F.eks gir flere av de automatiske trafikkmeldinger, fotoboksvarsling, musikkspiller, bluetooth handsfree osv.

 

Dessuten er det nok ikke alle som kan alle gateadressene i Bergen, og da er den kjekk å ha selv om man egentlig er ganske så kjent.

 

Nok om det. Kjøp kartplotter og bruk den etter ditt eget ønske uavhengig om det ser dustete ut eller ikke. :drink:

Link to post
Share on other sites

Apropos ned med mann og mus: Denne debatten får meg til å sammenligne med det å ha god sex! :giggle: Noen liker det med lyset på, og noen med økt spenning i totalt mørke :ghost: , opplevelsen kan være forskjellig, men man kommer da som regel i mål. :flag: Treffsikkerheten kan imidlertid øke noe med lyset på....... :saint:

 

Hovedpoenget er likevel at lyset kan slås av og på frivillig.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kartplotteren er en velsignelse og en betydelig sikkerhetsfaktor for fritidsbåtføreren og andre navigatører. Den forteller deg ganske nøyaktig hvor du er hen i verden og på den måten gir den en betryggende referansesjekk mot papirkartet. Poseidon har rett - det er den største nyvinningen i navigasjonen etter kompasset.

 

Vis meg skipperen i handelsflåten for ikke å si supplyfarten som bruker papirkartetet i dag. Ingen, kun plotter og radar pluss en del andre elektroniske hjelpemidler. Tror ikke de gidder å oppdatere papirkartene engang.

 

Forstår ikke hvorfor vi på liv og død skal være så bakstreverske. Alt var ikke bedre under krigen. Kartplotterne kan den minst erfarne båtfører lære seg å forstå på et blunk. Den har garantert reddet mang en novise fra villfarelse på sjøen det siste 10-året.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Synes at kartplotter er et utmerket hjelpemiddel; det frigjør ressursene til å kunne holde ENDA bedre utkikk og følge med på det som angår seilasen ombord.

Dessverre har jeg inntrykk av at (enkelte) folk (som med andre hjelpemidler ikke ville ha gjort det) tar seg fram om natten i høy hastighet fordi en vet hvor en selv befinner seg. Selv liker jeg ikke å gå noe særlig om natten; for lite trening. Min bekymring er aldri om jeg vet hvor jeg er, men om jeg skulle mistolke et annet fartøys intensjoner og således havne i trøbbel. Til og med "proffene" sliter innimellom, det hører jeg av og til på VHFen, til tross for AIS og allverden hjelpemidler. Det er en ikke tvil om at en del av dem som er ute i mitt område (da snakker vi båtfolk, eller folk i båt) her om sommeren , og da gjerne om natten, har "luktet på luten". En kartplotter kan nok få dem hjem over fjorden, men til betydelig risiko for oss andre. (også) Jeg stiller også spørsmålstegn ved å stole for mye på kartplotterens nøyaktighet. Det er for mange mulige feilkilder; gamle oppmålinger, feil setting av datum osv. Jeg blir "svett" når jeg leser lenger oppe i tråden her at man kan finne på å slå av lanternene innimellom UANSETT hvor lite sannsynlig man måtte mene at det er at det er båter i nærheten.... og hva er i nærheten ? Det kan nettopp være MEG som prøver å identifisere objekter på lengre hold som du forvirrer ved å gjøre dette. Det er heller ingen garanti for at radaren din viser en liten jolle med tre mann oppi hvor den ene holder opp en lighter som "lanterne". Slikt har jeg sett 2 ganger.

Vel, dette ble kanskje en liten avsporing. Jeg kan se at kartplotteren kan ta en del av "kosen" når du er ute med seilbåten, men med motorbåt er det kanskje litt annerledes?

Oppsummering: Hos oss er det papirkartet som brukes til planlegging og faktisk "fin-navigering". Kartplotter settes opp med en rute slik at "alle" kan på en enkel måte se at vi er noenlunde der vi skal være.

Takket være kartplotteren, så minsker "gapet" mellom de profesjonelle og oss "sivilister". VI kan ligge mer "riktig" i farvannet og blir flinkere slik, og DE blir sløvere når de ikke lenger trenger å være like mye "på hugget" som før.....

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke hvorfor vi på liv og død skal være så bakstreverske.

Nå tror jeg ikke trådstarters mening var å være bakstreversk. Det nevnes opplevelsfaktor, og jeg mener denne er større uten plotter. De turene jeg husker best er de jeg har hatt før kartplotteren og GPS'en gjorde sitt inntog, men det er selvsagt helt individuelt. I dag er plotteren i bruk stort sett hele tiden, men jeg må innrømme at jeg savner litt den tiden da vi måtte klare oss uten slike hjelpemidler.

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd svikt av kartplotteren i tett snøvær. Gps antennen klarte ikke den statiske elektriseten som oppsto, den døde fullstendig, måtte kjøpe ny.

Kartplotteren var det som gjorde seilasen for oss på vei hjem fra Koster i tett snøvær som kom litt øst om Svenner og varte til Stathelle 1. påskedag 2007... Da var det tett snøvær, og det snødde store "kjærringer" med sikt ned mot 50meter.... På vei inn Dypingen lå det et par småbåter og fisket, de var ikke lette å få øye på... Det var da fruen beordret at radar måtte vi ha...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Spørs om du skulle legge ut i snøføyken med 50 metsers sikt.. Hadde du lagt ut i slikt vær uten kartplotter?

Det er klart at en kan finne frem.. Men med tanke på sikekrhet.. Så kan du ikke finne frem når kartplotteren tar kvelden. Men det spiller ikke noen rolle.. Men du kan heller ikke bli funnet av andre. Verken av skip som kommer eller av noe redningstjeneste om du skulle få noe havari underveis.

Så det kommer temaet opp. Jeg hadde ikke lagt ut i slikt vær med eller uten kartplotter.

Synes det viser dårlig sjømanskap..

 

Innen luftfartsverdenen har vi ett utrykk.

"Its better to be down here wishing you were up there, than beeing ut there wishing you where down there"

Link to post
Share on other sites

De turene jeg husker best er de jeg har hatt før kartplotteren og GPS'en gjorde sitt inntog, men det er selvsagt helt individuelt.

 

Det var sikkert den gang alle somre var fyllt med sol, varme og passe seilvind fra riktig retning. Jeg husker også de! :wink:

 

Kartplotter er et flott hjelpemiddel og i langt større grad enn papirkart i stand til å fortelle meg hvor jeg er selv om jeg har registrert at ikke alle er enige i det heller!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Plotteren min slås alltid på før avgang, og den slås av når fortøyningene er på plass igjen. Det første jeg gjør når den er startet opp er å slå på track, da har jeg logg på alle turene.

Lager man ruter på forhånd slipper man å zoome ut.

Er jeg i ukjent farvann liker jeg å ha kystkartet liggene fremme, mye enklere å diskutere mål over ett papirkart og oversikten er bedre med ett stort kart fremfor en 15" skjerm.

Link to post
Share on other sites

Spørs om du skulle legge ut i snøføyken med 50 metsers sikt..

De fleste som ferdes på sjøen drar på tur når været er akseptabelt. De fleste også hører på værmeldingen for dagen. Men på de kanter av verden hvor vi bor kan været skifte fort uansett årstid. De alle fleste som har litt erfaring fra sjøen vet dette også. En kartplotter er et godt hjelpemiddel til å lette navigeringen.

Link to post
Share on other sites

Mulig et dumt spørsmål, men står det ikke omtrent det samme på skjermen på plotteren som i kartene hva angår merker, skjær og lykter? Forøvrig så har jeg et like stort behov for å feste blikket på kartene en gang i blant som jeg har for å kikke på plotteren, men jeg sitter ikke med blikket festet på plotteren som det virker som du tror at man må? I motsetning til hva som er tilfelle på kartene, i allefall de jeg har sett, så er det ikke avmerket på disse papirkartene hvor jeg befinner meg i motsetning til hva jeg opplever er tilfelle på skjermen, men mulig jeg har misforstått?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei

Har nettopp bestilt ny autopilot ...

Synes trådstarter har et godt poeng når han vil diskuterer båtgleden.

Det hender at jeg heller ønsker å sitte i en åpen snekke med en enkel ledlanterne som eneste elektronikk istedenfor en fullt utrustet innelukket båt.

På kvartfestivalen for noen år siden lå hele fiskebrygga full av millionplast, men aller innerst var det ei lita snekke. Full av ungdommer av begge kjønn og masse godt humør.

Folk satt i sine elektroniske festninger rundt og så igrunnen litt misunnelige ut ;-)

 

Å putte utstyr i båter er vel litt av det samme som 3-fotsyken. Artig å holde på med og gleden ligger ofte i prosessen og lærekurven under montering og bruk. Selv om en klarer seg godt og stortrives uten er utvikling av båten en viktig trivselsfaktor for mange.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Spørs om du skulle legge ut i snøføyken med 50 metsers sikt.. Hadde du lagt ut i slikt vær uten kartplotter?

 

Så det kommer temaet opp. Jeg hadde ikke lagt ut i slikt vær med eller uten kartplotter.

Synes det viser dårlig sjømanskap..

Vel nå la jeg ikke ut i dette været, jeg hadde seilt i vel tre timer da snøværet kom og var utaskjærs ved Svenner fyr.... Det var meldt nedbør og tiltagende vind senere på dagen og vi startet en dag tidligere hjemover enn planlagt... i strålende solskinn og vindstille... Jeg vurderte det dithen at det var sikrere å komme seg til land enn å bli liggende ute i Skagarak.. At snøværet det ble snø og ikke regn, var ikke meldt... og at det ble tett var heller ikke meldt... Men det er klart en kan forvente at været kan forverre seg.. Så det som ble vurdert var at det vare sikrere å fortsette den siste timen eller to til nærmeste havn som var hjemmehavnen og at jeg seilte i kjent farvann..

 

At du mener det er dårlig sjømannskap kan jeg fint leve med, spesielt siden du ikke var ombord...

 

Fra Koster når vi forlot det

dscf0002.jpg

 

Dette bildet er tatt ett par timers seilas fra Koster

dscf0013.jpg

 

En times tid senere tatt under spray hooden

dscf0018.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...