Jump to content

Kartplotter - ødeleggende for turopplevelsen?


Festina_Lente

Recommended Posts

Det var sikkert den gang alle somre var fyllt med sol, varme og passe seilvind fra riktig retning. Jeg husker også de! :wink:

Nei tvert imot. Det var f.eks nattseilas Oslo - Smøgen i oktober. En utfordring som krevde full konsentrasjon, lagånd og godt samarbeid. Hadde ikke vært det samme med plotter eller GPS.

Kartplotter er et flott hjelpemiddel og i langt større grad enn papirkart i stand til å fortelle meg hvor jeg er selv om jeg har registrert at ikke alle er enige i det heller!

Jeg er helt enig i at det er et flott hjelpemiddel.

Link to post
Share on other sites

Ja,senest for et par uker siden. Kom fra vest mot Kristiansand og på innsiden av Flekkerøya hadde vi kun hvit lys bak inntil vi fikk neste lykt forut, kan ikke se at det var veldig vanskelig å snu seg av og til for å se om man er på rett kurs! Systemet med lyktene er jo fantastisk bra og enkelt å manøvrere etter, samt gøy!

.

Link to post
Share on other sites

Ja,senest for et par uker siden. Kom fra vest mot Kristiansand og på innsiden av Flekkerøya hadde vi kun hvit lys bak inntil vi fikk neste lykt forut, kan ikke se at det var veldig vanskelig å snu seg av og til for å se om man er på rett kurs! Systemet med lyktene er jo fantastisk bra og enkelt å manøvrere etter, samt gøy!

Tror ikke du helt vet hva du snakker om hvis du ikke har gått fra Bessen til Havstensund i mørket uten elektroniske nav hjelpemidler. Vil oppfordre deg til å prøve før du uttaler deg om det er problematisk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nok kun gått gjennom Havstensund i dagslys. Men på kartet du la ut er det jo hvit sektor bak til du får ny kurs ved hvit sektor forut både om du går syd eller nord, så du mener de kunne bare latt være å sette opp lyktene? Det er jo en grunn til at de står som de gjør og jeg må få lov til å si at å navigere fra hvit til hvit til hvit i mørket må være det enkleste man kan gjøre! man trenger ikke tenke på annet en å være i hvit sektor og vite hvor man er på kartet så kan man glemme staker, holmer og skjær! Man trenger ikke noen lyskaster for å si det sånn!

.

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvor flinke kartene dine er, men innaskjærs hvor du har merker, lykter og fyr å forholde deg til, så er hodet ditt og kartet en langt mer sikker posisjonering.

 

Egentlig --- egentlig så behøves ikke kartplotter til norsk innaskjærs navigasjon. Og hvis du trenger plotter til å fortelle deg hvor du er sommers dagen, er det et godt tegn på at sjøen ikke er noe for deg ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hvis dere føler at en kartplotter er til hjelp, og dere har råd til å kjøpe en, så gjør det.

Kan denne hjelpe dere til og unngå en ulykke så er det vel verdt pengene uansett??

Har dere plotter montert så for guds skyld bruk den hvis dere har behov og lyst. Gjerne en sommerdag slik at dere blir vant til hvordan kart og terreng stemmer overens den dagen dere virkelig trenger den.

Kunne godt tenke meg to stykker jeg, så kunne jeg hevet i land de gamle papirlefsene en gang for alle.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du helt vet hva du snakker om hvis du ikke har gått fra Bessen til Havstensund i mørket uten elektroniske nav hjelpemidler. Vil oppfordre deg til å prøve før du uttaler deg om det er problematisk.

 

Bare en liten tanke....hva gjorde båtfolket for 15 år siden før plotteren kom...

.

Link to post
Share on other sites

Bare en liten tanke....hva gjorde båtfolket for 15 år siden før plotteren kom...

De seilte ikke om natten :lol: :lol: siden de ikke kunne kikke akterut og sjekke fyrets/lyktens sektor

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En hvit lyktesektor er trygg bare innenfor et avgrenset område. Det kan med andre ord ligge hindringer i form av skvalpeskjær, grunner, jernstaker osv. innenfor hvit sektor. Men man må bruke sjøkartet uansett når man seiler etter fyrlykter, og ellers, og ikke seile ukritisk i hvit sektor.

 

Jeg har inntrykk av at det er en relativt utbredt misforståelse blant enkelte fritidsbåtbrukere at man er trygg bare man er i en hvit sektor. Slik er det nemlig ikke. Man må konfere med sjøkartet når man seiler etter lykter.

 

Svært uheldig er det da at enkelte tester til båtførerprøven opererer med lignende setning som "Man er trygg i hvit sektor.".

Link to post
Share on other sites

Gjelder jo ikke alle hvite sektorer. man må jo se i kartet hvilke som kan brukes. I det viste eksempelet, var det hvit som gjalt. Det tilfellet du viste til, var det vel også hvit som gjalt, om jeg ikke husker feil, men ikke det fyret det ble kjørt etter. Eller var det et par "overetter" de skulle hatt i hekken.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når man ligger i kvit sektor og kartet viser at det ligger hindringer i denne sonen så kan en ofte oppleve at det er mulig å legge seg på skillet mellom kvitt/ grønt eller skillet Kvitt/ rødt. Da kan en temmelig nøyaktig vite hvor en er i forhold til ovennevnte hindringer.

Redigert av Per T Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Egentlig --- egentlig så behøves ikke kartplotter til norsk innaskjærs navigasjon. Og hvis du trenger plotter til å fortelle deg hvor du er sommers dagen, er det et godt tegn på at sjøen ikke er noe for deg ...

Woops.. der forsvant mange brukere av båtplassen og finn.no ble sikret årsomsetningen.

Trenger og trenger... en kommer seg alltid hjem uten, men er blir det en kosetur? Ikke for meg i alle fall.

Tror mange med stor båt har glemt hvordan det var å være liten. Det er jo komplett umulig å lese kart når båten rister og skvalper. I en 20 fots båt har en problemer i litt sjø selv om framdrift er stoppet og en bruker lupe.

Hva en gjorde før plotteren? Jo, da rodde en båter på denne størrelsen!

Link to post
Share on other sites

man trenger ikke tenke på annet en å være i hvit sektor og vite hvor man er på kartet så kan man glemme staker, holmer og skjær! Man trenger ikke noen lyskaster for å si det sånn!

Generellt er jeg helt enig med deg, men av og til kommer usikkerheten innpå deg, du føler at du har fulgt sektoren lenge og mener at den nye lykten burde dukke opp, helst isted. Da kan du flashe med lykten for å bekrefte at du ikke er på vei inn i fjæresteinene. Det hender jo også at du ikke har lykter der du går og da kan også lett bruk av lys komme til gode. På kartet er heller ikke jernstengene markert med farge og da kan det være praktisk å flashe opp refleksen på stangen før en avgjør hvilken side man skal gå på. Jeg har opplevd flere ganger å måtte gå helt opp i staken og lyse opp staken med lanternene før jeg går forbi, da er det enklere med lyskaster, men kjørelys er det jo ikke :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...