bliss X Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Det var sikkert den gang alle somre var fyllt med sol, varme og passe seilvind fra riktig retning. Jeg husker også de! Nei tvert imot. Det var f.eks nattseilas Oslo - Smøgen i oktober. En utfordring som krevde full konsentrasjon, lagånd og godt samarbeid. Hadde ikke vært det samme med plotter eller GPS. Kartplotter er et flott hjelpemiddel og i langt større grad enn papirkart i stand til å fortelle meg hvor jeg er selv om jeg har registrert at ikke alle er enige i det heller! Jeg er helt enig i at det er et flott hjelpemiddel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Ja. Kan du utdype dette litt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
10ta9c Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Alle båter med IMO klasse har faktisk et magnetkompass (Får håpe jeg ikke tar kjeften for full her). Jo, jeg tror du tar kjeften for full. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Dette lille stykket fra Bissen til Havstensund kan være litt av en utfordring i mørket uten plotter/gps eller radar: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Hvorfor det? Det er jo bare å kjøre i hvit sektor! Sitér dette innlegget . Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Hvorfor det? Det er jo bare å kjøre i hvit sektor! Hvit sektor akter. Ingenting forut Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Er det noe problem da? Sitér dette innlegget . Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Har du prøvd? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Ja,senest for et par uker siden. Kom fra vest mot Kristiansand og på innsiden av Flekkerøya hadde vi kun hvit lys bak inntil vi fikk neste lykt forut, kan ikke se at det var veldig vanskelig å snu seg av og til for å se om man er på rett kurs! Systemet med lyktene er jo fantastisk bra og enkelt å manøvrere etter, samt gøy! Sitér dette innlegget . Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 (redigert) Jeg hadde stolt mer på den hvite sektoren enn kartplotteren, aller helst ville jeg hatt radaren på, lyskaster er også kjekt. Sitter man ute kan en maglite være nok til at pulsen holder seg i ro, farten er jo også en faktor man kan justere. Redigert 26.September.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Lyskaster....da ser man ikke noe i en halvtime etterpå Sitér dette innlegget . Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Joda, noen lyskastere har en trykk-og-hold knapp ved siden av av-på knappen, da kan du flashe forann båten ett lite øyeblikk i søket etter staken midt i sundet uten å ødelegge alt av nattesyn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Ja,senest for et par uker siden. Kom fra vest mot Kristiansand og på innsiden av Flekkerøya hadde vi kun hvit lys bak inntil vi fikk neste lykt forut, kan ikke se at det var veldig vanskelig å snu seg av og til for å se om man er på rett kurs! Systemet med lyktene er jo fantastisk bra og enkelt å manøvrere etter, samt gøy! Tror ikke du helt vet hva du snakker om hvis du ikke har gått fra Bessen til Havstensund i mørket uten elektroniske nav hjelpemidler. Vil oppfordre deg til å prøve før du uttaler deg om det er problematisk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Jeg har nok kun gått gjennom Havstensund i dagslys. Men på kartet du la ut er det jo hvit sektor bak til du får ny kurs ved hvit sektor forut både om du går syd eller nord, så du mener de kunne bare latt være å sette opp lyktene? Det er jo en grunn til at de står som de gjør og jeg må få lov til å si at å navigere fra hvit til hvit til hvit i mørket må være det enkleste man kan gjøre! man trenger ikke tenke på annet en å være i hvit sektor og vite hvor man er på kartet så kan man glemme staker, holmer og skjær! Man trenger ikke noen lyskaster for å si det sånn! Sitér dette innlegget . Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Nå vet ikke jeg hvor flinke kartene dine er, men innaskjærs hvor du har merker, lykter og fyr å forholde deg til, så er hodet ditt og kartet en langt mer sikker posisjonering. Egentlig --- egentlig så behøves ikke kartplotter til norsk innaskjærs navigasjon. Og hvis du trenger plotter til å fortelle deg hvor du er sommers dagen, er det et godt tegn på at sjøen ikke er noe for deg ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
rosaethe Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Hvis dere føler at en kartplotter er til hjelp, og dere har råd til å kjøpe en, så gjør det. Kan denne hjelpe dere til og unngå en ulykke så er det vel verdt pengene uansett?? Har dere plotter montert så for guds skyld bruk den hvis dere har behov og lyst. Gjerne en sommerdag slik at dere blir vant til hvordan kart og terreng stemmer overens den dagen dere virkelig trenger den. Kunne godt tenke meg to stykker jeg, så kunne jeg hevet i land de gamle papirlefsene en gang for alle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Tror ikke du helt vet hva du snakker om hvis du ikke har gått fra Bessen til Havstensund i mørket uten elektroniske nav hjelpemidler. Vil oppfordre deg til å prøve før du uttaler deg om det er problematisk. Bare en liten tanke....hva gjorde båtfolket for 15 år siden før plotteren kom... Sitér dette innlegget . Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Bare en liten tanke....hva gjorde båtfolket for 15 år siden før plotteren kom... De seilte ikke om natten :lol: siden de ikke kunne kikke akterut og sjekke fyrets/lyktens sektor Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 hva gjorde båtfolket for 15 år siden før plotteren kom... Brukte sikkert solur. Det gjorde vikingene også. De klarte å komme seg helt ned til Myklagard... det er langt det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lagavulin Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 ..man trenger ikke tenke på annet en å være i hvit sektor En sannhet med visse modifikasjoner... Det var vel en politibåt for et par år siden som fulgte hvit sektor vestover fra Homlungen fyr, syd for Skjærhalden. Link. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 En hvit lyktesektor er trygg bare innenfor et avgrenset område. Det kan med andre ord ligge hindringer i form av skvalpeskjær, grunner, jernstaker osv. innenfor hvit sektor. Men man må bruke sjøkartet uansett når man seiler etter fyrlykter, og ellers, og ikke seile ukritisk i hvit sektor. Jeg har inntrykk av at det er en relativt utbredt misforståelse blant enkelte fritidsbåtbrukere at man er trygg bare man er i en hvit sektor. Slik er det nemlig ikke. Man må konfere med sjøkartet når man seiler etter lykter. Svært uheldig er det da at enkelte tester til båtførerprøven opererer med lignende setning som "Man er trygg i hvit sektor.". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 (redigert) Gjelder jo ikke alle hvite sektorer. man må jo se i kartet hvilke som kan brukes. I det viste eksempelet, var det hvit som gjalt. Det tilfellet du viste til, var det vel også hvit som gjalt, om jeg ikke husker feil, men ikke det fyret det ble kjørt etter. Eller var det et par "overetter" de skulle hatt i hekken. Redigert 26.September.2009 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per T Kålin Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 (redigert) Når man ligger i kvit sektor og kartet viser at det ligger hindringer i denne sonen så kan en ofte oppleve at det er mulig å legge seg på skillet mellom kvitt/ grønt eller skillet Kvitt/ rødt. Da kan en temmelig nøyaktig vite hvor en er i forhold til ovennevnte hindringer. Redigert 26.September.2009 av Per T Kålin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzumar Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Egentlig --- egentlig så behøves ikke kartplotter til norsk innaskjærs navigasjon. Og hvis du trenger plotter til å fortelle deg hvor du er sommers dagen, er det et godt tegn på at sjøen ikke er noe for deg ... Woops.. der forsvant mange brukere av båtplassen og finn.no ble sikret årsomsetningen. Trenger og trenger... en kommer seg alltid hjem uten, men er blir det en kosetur? Ikke for meg i alle fall. Tror mange med stor båt har glemt hvordan det var å være liten. Det er jo komplett umulig å lese kart når båten rister og skvalper. I en 20 fots båt har en problemer i litt sjø selv om framdrift er stoppet og en bruker lupe. Hva en gjorde før plotteren? Jo, da rodde en båter på denne størrelsen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 man trenger ikke tenke på annet en å være i hvit sektor og vite hvor man er på kartet så kan man glemme staker, holmer og skjær! Man trenger ikke noen lyskaster for å si det sånn! Generellt er jeg helt enig med deg, men av og til kommer usikkerheten innpå deg, du føler at du har fulgt sektoren lenge og mener at den nye lykten burde dukke opp, helst isted. Da kan du flashe med lykten for å bekrefte at du ikke er på vei inn i fjæresteinene. Det hender jo også at du ikke har lykter der du går og da kan også lett bruk av lys komme til gode. På kartet er heller ikke jernstengene markert med farge og da kan det være praktisk å flashe opp refleksen på stangen før en avgjør hvilken side man skal gå på. Jeg har opplevd flere ganger å måtte gå helt opp i staken og lyse opp staken med lanternene før jeg går forbi, da er det enklere med lyskaster, men kjørelys er det jo ikke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.