Jump to content

Kartplotter - ødeleggende for turopplevelsen?


Festina_Lente

Recommended Posts

Hva de seilende gjorde før kartplotteren skal jeg være forsiktig med å være bastant på.

Jeg var nok blant de aller første i Norge som fikk kartplotter ombord i fritidsbåten, og jeg husker svært godt at den førte til at seilingsdiastansene og seilingsområdene økte betraktelig fra at vi holdt oss mye på kjente steder til at vi begynte å utforske større strekninger.

Papirkartet har imidlertid alltid vært med ombord.

Link to post
Share on other sites

Egentlig --- egentlig så behøves ikke kartplotter til norsk innaskjærs navigasjon. Og hvis du trenger plotter til å fortelle deg hvor du er sommers dagen, er det et godt tegn på at sjøen ikke er noe for deg ...

 

Jeg kan love deg at på kysten av Vestfold/Telemark og Agderfylkene i innaskjærs navigasjon så er en kartplotter til meget god hjelp slik at man til enhver tid vet hvor man er i forhold til de mange skjær man ikke ønsker nærkontakt med! Jeg opplever det slik at en kartplotter er et kart som i tillegg til å være kart hele tiden viser deg hvor din båt er selv om jeg skjønner at noen her mener at jeg tar feil på det punktet, det får jeg heller leve videre med!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Egentlig --- egentlig så behøves ikke kartplotter til norsk innaskjærs navigasjon. Og hvis du trenger plotter til å fortelle deg hvor du er sommers dagen, er det et godt tegn på at sjøen ikke er noe for deg ...

He, he, du kan få sagt det. Plotter er ikke et must for innaskjærs navigasjon, det er jeg enig i. Synes likevel at du er noe hård i dommen på oss som bruker plotteren som den åttende sans, eller stokk om man vil.

 

Jeg vil påstå uten å kunne dokumentere dette, at det hadde vært flere grunnberøringer og dermed flere forsikringssaker og til syvende og sist høyere poliser om ikke plotteren fantes. Den har muligens reddet liv for alt jeg vet.

 

Ser Bliss X kommenterer at jeg bommer på trådstarters innlegg. Det kan jeg tildels være enig i, men spørsmålsstillingen var om plotteren er en gøyal gadget og heller en risiko for sikkerheten til sjøs? Jeg har svart på spørsmålet gjennom min argumentasjon i mine innlegg. Festina Lente forstår jeg er en meget erfaren seiler og kan nok sin navigasjon. Likevel var han i tvil om hvilket sund han skulle gå inn i og tok en sjans. Kartplotteren hadde feiet all tvil til side. Som andre har kommentert, så er det jo bare å slå av apparatet utenom behov og nyte seilingens skjønne forening med elementene.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Etter en opplevelse der vi seilte ut av Sognesjøen i litt usiktbart vær, tørnet sydover ut i havet, og skulle finne veien inn igjen noe lenger sør så stod vi i valget mellom to sund. Ifølge kartet var det nordligste sundet seilbart, ett skjær merket med stake - mens i det sydligere sundet var der mye skjær og jeg ville helst ikke gå dit. Jeg var skipper og navigatør ombord, men hadde ikke merket av posisjonen underveis på kartet - slik at jeg visste ikke med 100% sikkerhet hvor jeg befant meg: ved nordsundet eller sydsundet.

 

Ikke meningen å være ufin her, men første bud som Skipper og Navigatør er at du til en hver tid er 100% sikker på hvor du er eller i det minste har hjelpemidler og kunnskap nok til å bruke disse til å finne ut hvor du er i løpet av kort tid.

 

Nå vet jeg ikke hvilke to sund du sikter til eller hvor godt kjent du er i området.

Mulig det hadde gått bra om du gikk inn det andre sundet og, men å navigere på den måten kan fort bli utrivelig både for båten og de ombord om en befinner seg i ukjent farvann.

Link to post
Share on other sites

Arnstein skriver: "Festina Lente forstår jeg er en meget erfaren seiler og kan nok sin navigasjon. Likevel var han i tvil om hvilket sund han skulle gå inn i og tok en sjans. Kartplotteren hadde feiet all tvil til side"

 

Jeg bør vel kanskje feie all tvil til side her: jeg er rotekopp på sjøen, og gjør slett ikke alltid det jeg burde. Listen over bommerter er lang, og i denne listen føyer hendelse ved Sognesjøen seg fint inn. Jeg skulle visst på prikken hvor jeg var - men var usikker fordi jeg ikke fortløpende hadde "plottet" posisjonen min i kartet. Jeg hadde med GPS, men plutselig så ble alt så travelt, jeg var på vei inn, god vind i seilene, det ble smalt - og jeg hadde ikke kontroll. En kartplotter ville ha djernet den uvissheten. En kartplotter ville ikke ha fjernet ansvaret for å vite hvor jeg til enhver tid befinner meg.

 

En annen ting er om sikkerhetsaspektet virkelig rettferdiggjør 200 000 kartplottere i fritidsbåter i landet vårt? Det var egentlig det jeg tenkte på da jeg begynte denne tråden.

 

Litt erfaren - men helt klart ikke meget erfaren, ja.....

 

Mvh,

Even

Link to post
Share on other sites

Spørs om du skulle legge ut i snøføyken med 50 metsers sikt.. Hadde du lagt ut i slikt vær uten kartplotter?
Tror ikke du helt vet hva du snakker om hvis du ikke har gått fra Bessen til Havstensund i mørket uten elektroniske nav hjelpemidler.
Jeg opplever det slik at en kartplotter er et kart som i tillegg til å være kart hele tiden viser deg hvor din båt er

 

Som tidligere nevnt : plotter er et nyttig hjelpemiddel så lenge man har respekt for hvor store feil som kan oppstå. Vi navigerte trygt alle år før kartplotterne også, ved hjelp av papirkart, logg, kompass, fyrlykter og staker etc. Hvis man gjør seg så avhengig av plotteren kan man få seg en ubehagelig overraskelse en dag. En ting er urealistisk tro på nøyaktigheten på plotter, noe annet er at den kan svikte som alt annet. Med kun 50 m. sikt bør man ha radar i tillegg. Å seile på fyrledene er moro og relativt enkelt. Krever at man følger med selvsagt. Hvit sektor aktenfra er da ikke noe problem! Man har da kompass som er kalibert og man kan ha en av mannskapet som ser akterut. Søkelykt for å lyse på stakene anbefales. Som tidligere nevnt foretrekker jeg papirkart da jeg seiler på fyr om natten, fordi det gir bedre ovversikt. Anbefaler sterkt alle plotterfreaker å gjøre en test: slå av plotteren (ev. dekk til) og prøv å seile kun på fyrene.

Link to post
Share on other sites

Synes det ble helt topp med plotteren i båten, det å kunne dorge frem og tilbake over grunnen og få en stor fin Lyr på hver eneste passering.

 

På små fluer, der man ligger stille og fisker, driver en av, og da var det greit med kombinasjonen ekkolodd og plotter for å finne ut hvilken side av fluen man er på og komme seg tilbake.

 

Nå er det en liten Garmin 276 jeg har og jeg savner tidvis større skjem, men som kombi plotter både til bil/båt/børbar er den flott.

Link to post
Share on other sites

Har god forstelse for de som velger vekk plotter, og er redd for at dette skal minske turopplevelsen.

Det er utvilsomt en del av opplevelsen å navigere med kart og kompass+ visuelt.

Men for meg har plotteren frigjort oppmerksomhet fra å følge en hoppende pekefinger i kartet, til å i større grad følge med runt båten.

Det plotteren har tilfort meg, er mye meir ro over å følge med på min posisjon og nærliggende navigasjonsmerker.

Til planlegging er kart desidert best, da det gir et mye bedre overblikk en ein plotter gir.

Største faren eg har erfart med bruk av plotter, er strølys ved nattnavigering. dekker den derfor ofte til i mørke, enten med mørk plast(når eg vil ha den konstant tilgjengelig) eller setter på lokket.

Nattnavigering krever meir planlegging, enten du har plotter eller går på kart, men det er en extra trygghet når plotter bekrefter det du meiner utifra visuelle opservasjoner.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Det var vel en politibåt for et par år siden som fulgte hvit sektor vestover fra Homlungen fyr, syd for Skjærhalden.

Jaja. Hadde navigatøren ombord lest sjøkartet, så hadde han visst at Homlungens sektorer ikke er de som gjelder så kloss i Homlungen. Det er overettlyktene Sauholmen/Børholmen som er riktig der i Lauersvelgen, og det viser kartet ganske tydelig.

(og den politibåten hadde sikkert også kartplotter ombord, forøvrig)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg synes plotteren hvis den står på gjør at jeg følger mindre med på det som skjer rundt båten fordi øynene blir trekt mot skjermen. Kartplotteren er et meget bra hjelpemiddel, den eneste virkelige bakdelen jeg ser med plotteren er at den skaper latskap... ja, du vet hele tiden hvor du er, men går strømmen så husker ikke jeg siste posisjon. Følger man med i papirkart vet man alltid hvor man er, hvis man gjør jobben sin : )

.

Link to post
Share on other sites

Følger man med i papirkart vet man alltid hvor man er, hvis man gjør jobben sin : )

Det samme mener jeg om plotter, følger man med på kartet på plotteren så vet man hvor man er også om den slutter å virke... Gjør man jobben sin så vet man hvor man er..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

plotter er et nyttig hjelpemiddel så lenge man har respekt for hvor store feil som kan oppstå.

Mest respekt har jeg når jeg tenker meg om hvor mange feil jeg kan gjøre.

 

Det er ikke noe tvil at de aller fleste uhell og ulykker skyldes menneskelig svikt - uansett! Det er så vanlig at det normal ikke ikke nevnes. Det er svært sjeldent at det er teknisk svikt som er årsaken til uhellet. (Og også teknisk svikt kan jo ofte tilbakeføres til menneskelig svikt lenger tilbake i årsakskjeden.)

 

Å navigere med oppdaterte kart og kompass med deviasjonstabell er viktig å kunne. Men du verden hvor mange feil du kan gjøre i denne prosessen før du setter et kryss på kartet og sier: her er vi. Disse feilene er det svært sjeldent at kartplotteren gjør. Så da er det bare de menneskelige feilene igjen.

 

Menneskets store styrke er at det er fleksibel og kan improvisere i uforventede situasjoner - når teknikken svikter allikevel, for eksempel.

Link to post
Share on other sites

Kartplotter eller ikke - min historie forteller meg igjen at kart er viktigst...og en stor porsjon godt sjømmanskap!

 

Året er 2007, det er høst og jeg skal hente min nygamle og første seilbåt i Molde og seile den rundt Hustadvika og til Kristiansund. Jeg har aldri seilet før og leier meg seilmannskap fra Trondheim. Ved avgang Molde er været flott. Men når vi kommer til Hollingen kommer en uanmeldt kuling som øker til storm. Vi dropper seilingen og går for motor men strever for å holde båten tørr og må vekselsvis gå mot og med vinden. Når vi er på høyde med Bud velger vi å gå inn mellom moloene der for å legge til på gjestebrygga. Det er så vidt vi treffer mellom moloene... Etter en halvtime landligge mener trønderen at vi kan gå videre. Jeg vurdere annerledes; ukjent båt, uprøvde seil og rigg og ingen av oss hadde gått Hustadvika før. Vi festet båten med 6 tau og dro hjem.

 

To dager etter drar jeg og min bror til Bud for å hente båten. Han er ikke båtvant. Men været hadde roet seg - kun endel gammel sjø. Vi kaster loss og går ut i havet. Da viser det seg at kartplotteren hadde streiket! Det var en kombi GPS/plotter/ekkolodd - den virket ikke!! Jeg finner fram kartet hvor jeg sirlig hadde tegnet inn ruten og ga broderen beskjed om å sette merke etterhvert som vi forflyttet oss, ca hvert 15 minutt. Da visste vi iallefall hvor vi til enhver tid var. DET var løsningen. Med overlevingsdrakter på gikk vi midtleia over Hustadvika og inn langøysundet. 3 timer.

 

Vi greide det uten GPS/plotter/lodd . men vi hadde ikke greid det uten kart!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Mulig det er noe helt galt med min kartplotter, men den har faktisk også et kart så at papirkart er så mye bedre enn en plotter har jeg fortsatt vanskeligheter med å forstå. Trodde heller ikke at kartene på plotteren var så mye "galere" enn papirkartene, men jeg tar sikkert feil der også. Siden jeg (tror at) kan lese og forstå kartet på plotteren så lever jeg i den naive tro at jeg også er i stand til å tyde de kartene som kommer i papirsform og selvfølgelig har jeg også disse med i båten - just in case, men behovet har ikke oppstått på de fem årene jeg har hatt en kartplotter.

Forøvrig må jeg også ta blikket vekk fra "andre ting" når jeg ser i papirkatene så heller ikke der forstår jeg forskjellen på kartplotter og papirkart.

 

Dog har jeg opplevd en betydelig usikkerhet mht nøyaktig hvor jeg var etter passering Rakkebåene for nordgående og med kurs inn mot leden langs Eftanglandet og da var plotteren til uvurdelig hjelp siden jeg rett og slett ikke klarte å se på papirkartet hvor jeg var på en dag med mye vind og sjø, regnvær, lite og redd mannskap og begynnende sjøsyke. Men for all del, de som sverger til at alt var bedre før krigen skal da få lov til å mene det, og leve deretter?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Her synes å være mange som er engstelig for alt som krever strøm for å virke. Det kan jo svikte....

Faktisk så engstelig at det beste er ikke å slike hjelpemidler i det hele tatt.

 

Det virker litt pussig.

 

Når man er på sjøen er det lurt å ha kart å se på, papikart, elektroniske kart, litt hipp som happ. Dog ha backup.

Hvis man har elektroniske kart kan man få vist posisjon, kurs og fart direkte i kartet.

For de fleste, i de fleste tilfeller, vil det gi betydelig mere nøyaktig posisjon enn ved bare å bruke visuelle hjelpemidler.

Det betyr ikke at en bare skal kikke i plotteren.

Med riktig bruk vil det bli bedre utkikk enn uten plotter.

 

At noen synes toppen av lykke er å navigere slik det ble gjort for 40 år siden, vel fint det.

Men at det er tryggere og bedre enn moderne navigasjon.... tror ikke det.

 

Er det Amish de heter de som har stoppet sin bruk av teknologiske hjelpemidler, det vil si, de bruker det som var tilgjengelig for ca. 100 år siden.....

Er nok en ny maritim sekt på vei....

 

Alle bør kunne visuell navigasjon, men å hevde at moderne navigasjon er mindre sikker....

 

Er så plotter nødvendig? Nei langt i fra.

Er plotter nyttig? Ja, uten tvil

Link to post
Share on other sites

Mulig det er noe helt galt med min kartplotter, men den har faktisk også et kart så at papirkart er så mye bedre enn en plotter har jeg fortsatt vanskeligheter med å forstå.

 

Med plotteren synes jeg at man i noen tlfeller får for dårlig oversikt, det er fordi man enten har et for lite utsnitt av kartet eller zoomet for langt ut så detaljene blir borte. Hadde man kunne hatt en skjerm som er like stor som et båtsportkart og med ekstermt god oppløsing så kan man sikkert få til det samme som på papir, men det blir dyrt. For vanlig dagseilas eller åpene havstrekk er det ikke noe problem, men ved seiling på fyrsektorer langs fyrledene er det etter min mening bedre å bruke papirkart, fordi det gir bedre oversikt.

 

Jeg mener ikke man skal kutte ut plotteren, bruker den selv. Men det er dårlig sjømannskap å gjøre seg avhengig av den. Hvis man ikke klarer å navigere uten bør man la være å seile ut. Det blir jo latterlig når det er her argumenteres nærmest som om det var umulig å navigere før plotteren kom. Hadde du ved turen forbi Rakke navigert på gammelmåten skulle du ha brukt dødregning -samt ta noen krysspeilinger og dermed få en noenlunde riktig posisjon.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en del, hvis meninger er så viktige at de må anses smittet av en slags maritim kusma. Det er sikkert smittsomt, og man må holde seg unna for å unngå smitten.

Det verste er at man også blir hoven...

 

Kan ikke hver og en få bruke det hjelpemidlet som er tilgjengelig uten at noen kusmahuer skal kalle dem mindreverdig og mindre naturelskere? :wflag:

 

Det er f*** så freidig å skryte av sin fantastiske evne til å navigere og nyte turen uten hjelpemidler når man ikke vet om man er i det ene eller andre der kun et av sundene er farbare...

 

Unnskyld! :sailing:

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man må huske på at for å navigere trygt vha papirkart, kan det være greit noen steder, mens andre steder helt håpløst for de fleste. For å navigere etter papikart om natten, må noen ha strøm på, og man må ha noe å peile etter. Tenk om strømmen gikk, eller det ble tett tåke i tillegg. Ja ja, de kjørte på grunn, men det ble bare 2 som drukna, og du som trodde papirkart var så bra sa en av de ombord. Oi, der var en lykt som ikke skulle vært der, og "iflg mitt papirkart skulle det vært lys der, men det er det ikke" merkelig.

Ta bind for øynene mine, seil meg langt til havs med plotteren, så skal jeg raskt fortelle deg hvor vi er. Eller fly meg med helikopter opp på vidda. Vha. plotter eller GPS, skal jeg raskt fortelle deg hvor vi er. Seiler du i kjente områder, eller steder hvor det er gode peilepunkter så kan sikkert papir være fint for noen. Men i mørke, tåke og kanskje inn i sund og viker, med grunner og verre ting, og hvor det ikke er fyrlykter, da er plotteren kjekk å ha. Noen kan sikkert heller være hjemme, noen kjører bil og motorsykkel, før hadde de bare beina eller kanskje en hest, de kom da frem før også. Noen tar til og med fly, at de tør, tenk om elektronikken svikta. Som regel går det greit, jeg behersker navigasjon, og har veldig stor glede av kartplotteren, på lik linje med de fleste, og liker man den ikke, eller ikke trenger den så er det bare å skru den av. Men jo flere måter du kan navigere på, og jo mer sjømannskunnskap du har, jo bedre er du rustet om du kommer ut i dårlig vær. Hadde vi spurt politi, sjøredningstjenesten, forsvar, røde kors mm på banen, vil de nok mene at uten plotter så hadde de ikke klart å redde så mange.

Mvh.

Cecilie

Redigert av Ceciliestorming (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde du ved turen forbi Rakke navigert på gammelmåten skulle du ha brukt dødregning -samt ta noen krysspeilinger og dermed få en noenlunde riktig posisjon.

 

Jeg visste godt hvor jeg var da det tydelig fremkom på skjermen jeg hadde foran meg, men hadde jeg "kun" hatt kartene og kompasset (som var tilgjengelig og ved min side!) å holde meg til så hadde jeg ikke følt meg like trygg, men skjønner at jeg burde føle det annerledes. Nå har jeg kommet meg opp/ned kysten av Oslofjorden og vel så det i båter somBB11, Yngling og diverse skjærgårdsjeeper på 18/20 fot, samt krysset fra/til svenskekysten fra Kragerø en del ganger i Vega, Fjord motorseiler og Mistral allerede som tenåring, sågar lenge før ordet kartplotter var skapt og uten vhf, mobiltelefon, radar, flybridge med ismaskin, fargetv med fjorten kanaler og microbølgeovn, så noe erfaring har jeg etterhvert opparbeidet meg i småbåter, men kun for novise å regne i det gode selskap her, det har jeg innsett for lengst.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg melder meg på som novise i foumet!!! Jeg ønsker en egen stripe på skuldra som viser det :smash:

 

Ikke trenger jeg skryte av noe heller, for faren min har sikkert mindre tiss enn svigermors tante osv.. I tillegg er jeg en helt unormal båteier som gir f*** i om kjærringa slår slipsknute eller dobbel windsor på tauet når vi legger til.

 

Bare det sitter så ikke i grønne granskauen om jeg går ut for å rette på ho.

 

Og jeg ber om at jeg heller må få slippe detta båtlivet med en mild form for henrettelse med skuddpremie i belønning dersom jeg blir en grumpy old man. Hvis jeg blir prostatabefengt med progressive på nesa kun til papirkartbruk - skyt meg :cheers:

 

Jeg vil ha min plotter i fred :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter ikke med nesa i plotteren, og heller ikke i papirkartet. Jeg bruker plotteren endel, og har utrolig mye glede av den. Men vel så viktig er det å bruke øyne, hørsel og lukt, dette er også nyttige hjelpemidler. Om natten er det svært viktig å følge nøye med. Mange av de stedene jeg seiler, er det ikke hvite sektorer. Det er vanskeligere å bedømme avstander i mørke og tåke, og det kan dessuten være fiskeredskaper i sjøen. Disse er jo ikke merket av på hverken papir eller elektroniske kart. Nå kjenner jeg plotteren min godt, vet hvordan den virker med andre ord. At det kan være litt feilmargin. Vi har kjørt inn i bukter om natten for å hente folk, det har vært mye småholmer, grunner og undervannskjær, da har plotteren vært til stor hjelp. Den etterlater seg et spor backtrack, som man kan følge tilbake. Jeg har utført dette mange ganger nå, og ikke en eneste gang har jeg vært ute for svikt. Om elektronikken hadde sviktet, så har jeg reserve GPS og papirkart, men disse har det heldigvis ikke blitt bruk for. Jeg ville også selvfølgelig sette ned farten. Jeg synes nattseilasen har blitt mye tryggere med plotteren, og jeg nyter seilasen enda kraftigere, synsinntrykkene blir så my sterkere.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det noen motsettning i å navigere elektronisk eller bare med kart og kompass? Det er ikke et enten eller.

Man må beherske basal navigasjon ved hjelp av kart og kompass, det er et absolutt minimums krav. Alt av teknikk vil på et eller annet tidspunkt svikte, og det er gjerne når du trenger det som mest. I hvertfall blir det best lagt merke til da.

 

Vi har det meste av tekniske hjelpemidler ombord, men blir seilegleden noe mindre av den grunn? Langt i fra. Vi velger selv hvordan vi vil sette opp navigasjonen, analogt eller digitalt, hva som måtte passe oss best der og da.

 

Vi seilte Nordsjøen nordover fra Helgoland til Egersund i sommer. Full tilgang på kartplotter, AIS og radar døgnet rundt, men allikevel ble 90% av navigasjonen gjort med kart, logg og kompass, understøttet av elektronikken. Hvilken natur opplevelse...Hør bare:

Stup mørk natt, 30 knops vind fra vest og tildels grov sjø, stirrende ut i mørket....plutselig et svakt lys rett forut...? Her..? Beregnet posisjon for 20 min siden sa 38 NM fra nærmeste land (vestkysten av Danmark), dobbelt sjekke,...ingen oljeinnstallasjoner avmerket på kartet, hmmm?? En rask sjekk på radar, plotter og AIS...fasit: "Ane Guild", fiskefartøy med redskap ute, kurs 263 grader, fart 3 knop, tid til passering :18 min, passeringsavstand 0,1NM. Hærlig... Vi fallt av 10 grader og med god klaring feide vi forbi i nattens mummel og mørke med full kontroll.

 

Sånne oppleverser blir ikke mindre minneverdige fordi vi hadde tilgang på elektronikk, heller tvert om.

Link to post
Share on other sites

Vis meg skipperen i handelsflåten for ikke å si supplyfarten som bruker papirkartetet i dag. Ingen, kun plotter og radar pluss en del andre elektroniske hjelpemidler. Tror ikke de gidder å oppdatere papirkartene engang.

 

Tror nok over 99% av fartøyene på verdensbasis bruker papirkartene. Veldig liten prosentandel fartøy som har to uavhengige godkjente ECDIS systemer og som dermed kan seile uten papirkart. Er faktisk ganske mange som ikke har elektroniske kart i det hele tatt.

Og har de ikke oppdatert papirkartene sliter de ganske raskt, i og med at det er noe som heter vettinger, portstate og flaggstatskontroller som sjekker slikt.

 

Men som du antyder bruker ikke skipperne papirkartene like mye lengre, de sitter på kontoret. Styrmennene derimot, de bruker papirkart kontinuerlig. :smiley:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Sitat Gyda:Vi seilte Nordsjøen nordover fra Helgoland til Egersund i sommer. Full tilgang på kartplotter, AIS og radar døgnet rundt, men allikevel ble 90% av navigasjonen gjort med kart, logg og kompass, understøttet av elektronikken. Hvilken natur opplevelse...Hør bare:

Stup mørk natt, 30 knops vind fra vest og tildels grov sjø, stirrende ut i mørket....

 

Hm: Gyda hva tok dere pieling ettter hvis det var stup mørkt. Elektronikkken har nok blitt brukt litt mer enn du nevner tror nå jeg. 10 % tilsvarer endel. Det du må bruke timer på ved å vente på stjerner elller andre peilepunkter løser plotteren på et par sekunder. Hvis f.eks du har vært nede og sovet, så kan du med et enkelt blikk på plotteren finne ut hvor du er når du kommer opp. I stupende mørke uten elektronikk ville du nok ha slitt endel. Men det virker absolutt som dere fikk bruk for elektronikken, takk for det. En kollisjon eller en grunnstøting er en for mye. Kanskje du er flink med sekstant og slike ting. Men det er jo de færreste som kan det, og det er gjerne event på større havstrekninger/kryssinger man bruker dette, og da også må man ha f.eks solens, stjerners posisjon i grader over horisonten, omregnet vha tabell, og så sette dette i kartet. Det er tungvint. Kanskje koselig for noen.

Det er tåpelig over større strekk å sitte å niglo på plotteren og elektronikken. Man sjekker med jevne mellomrom avhengig av hvor man er, vær og vind osv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...