Flem340 Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Skal skifte ut noe av den gamle belysningen i båten, og vurderer å sette inn bla. LED downlights og LD leselamper. Er det noen som har erfaring med dette, om det gir bra lys eller blir det et ukoselig skarpt lys ? De som selges i båtbutikkene virker noe overpriset, finnes det andre steder å få kjøpt dette ? <{POST_SNAPBACK}> 36-1503 og 36-1504 hos Clas Ohlson til 69,- stk. er vel rimelig fas med GU4 og GU5,3 sokkel Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Jeg har montert LED i vanlig leselamper. Ukoslig lys, blått og jævlig. Dyre pærer, ikke plagsomt solide heller ( tåler overspenning INNMARI dårlig- vanlig landstrømslader er nok til å knekke disse.) Satser nå på halogen, for G4 sokkel. Mye lys, lite strøm. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
aksel Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Derom du ønsker å forsøke LED er det enkelt å kjøpe en eller flere LED "pærer", serikoble med en 500 ohms motstand og montere i den gamle lampen. Ønsker du mer lysstyrke, så kobler du flere LED dioder i paralell. LED dioder kan kjøpes i elektro foretninger som ELFA på Storo i Oslo og Clas Olsson Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Jeg har montert LED i vanlig leselamper. Ukoslig lys, blått og jævlig. Dyre pærer, ikke plagsomt solide heller ( tåler overspenning INNMARI dårlig- vanlig landstrømslader er nok til å knekke disse.) Satser nå på halogen, for G4 sokkel. Mye lys, lite strøm. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Hej Suzuki! du verkar ha pejl på dette med pærer, finns det halogen E14-sockel ??? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Suzuki Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Hej Suzuki! du verkar ha pejl på dette med pærer, finns det halogen E14-sockel ??? <{POST_SNAPBACK}> Det har jeg faktisk aldri sett. Bygg om til G14 sokkel davel.. ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Det har jeg faktisk aldri sett. Bygg om til G14 sokkel davel.. ? Suzuki <{POST_SNAPBACK}> det får vel bli vinterprosjekt 2006 da! ferien begynner på fredag! E14 skruv sokkel o halogensokkel på den, har halogen i salongen i taket, det funkar jättebra! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Baracuda Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Hvis du kikker på markeringslysene på nyere vogntog med ett litt blålig skinn så er di med led. Vurderer dette selv men det er ett grelt lys, mor vil ikke ha det. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 John_Kr: Fant et produkt på www.elfa.se med nr.: EL334-15W2C5.... Tror du DEN dioden er sterk nok til å brukes i et array? (For å erstatte lanternepære?) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Krapyl Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Åpningsvinkel +/- 25°. Tenkt å bruke fler? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 oppdaget på lørdagskvelden, at etpar små røde ledlamper, for å kunne lese kart i mørten. Monteres i cockpiten, nede ved dørken. Så kan man bare bøye seg ned, med kartet for å glane.. Tips ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Marwin Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Åpningsvinkel +/- 25°. Tenkt å bruke fler? <{POST_SNAPBACK}> Tja-aa... Må vel DET for å dekke lanterne-gradene... Har lest gjennom denne (og andre) strengen, og tenker å bruke en 555-osc. for å pulse diodene; Dermed kan jeg kjøre større strøm i pulsene (50 - 100 Hz) og de vil SE sterkere ut, samtidig som total strøm vil gå ned (Trur eg!) (Løftet denne strengen opp igjen (i stedet for å starte ny) nå når båten er på land og loddekløen begynner å spire) Er redd for at den vinklingen jeg NÅ har lagt her, passer best for "strømknotinger" Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Krapyl Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Kjør på Marwin. Er født med loddebolt i handa. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Marwin Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Flottis!!! Og tanken var å få med noen flere av samme kategori her, og kanskje komme opp med en vettug løsning. Mulig vi må fri til "De Høye Herrer" her og få en "lukket kanal", for ikke å forvirre de øvrige "båtplassomane" Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
liberty Svart 21.September.2005 Link til dette innlegget Svart 21.September.2005 Her er en side med mangen intressante led pærer http://www.superbrightleds.com/cgi-bin/sto...0.10012&next=50 Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 oppdaget på lørdagskvelden, at etpar små røde ledlamper, for å kunne lese kart i mørten. <{POST_SNAPBACK}> Rødt lys gjør at du ikke ser de røde detaljene i kartet. fyrsektorer, og symbol for lykt forsvinner. Jeg har prøvd meg litt fram, og funnet ut at en oransje skive foran maglithen fungerer bra, men om det finnes oransje LEDpærer...? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Marwin Svart 22.September.2005 Link til dette innlegget Svart 22.September.2005 Takk liberty, det var en god link! Til Herman: Ja, det finnes i alle farger + ultrafiolett! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
pero Svart 10.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2006 Noen som har forsøkt å montere LED i båten? Erfaringer? Vil tro at det er mye strøm å spare på dette? Clas har fått innLed-lampe, Synes ikke prisen er så avskrekkende heller. Pero Sitér dette innlegget Link to post
Som Svart 10.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2006 (redigert) Ikke kjøp den, styggere lys enn det finnes ikke. Skarpt blått kaldt lys, ikke brukenes til noe. Leverte tilbake lampen for et par dager siden. Tett er den heller ikke. Kan ikke brukes noe sted, men skal strøm spares så er det et bedre alternativ å slå den helt av. Jeg endte med "ordinære" spotter på 5 & 10w, som også kan dimmes ved behov. De gir fint lys, og skal du ha noe ute så gå for en annen type LED som er laget for det. Clas ansatter nok ikke meg etter dette ........... Forresten, hvordan går det med oppussingen av Friendshipen, er den kommet på sjøen ? Redigert 10.Januar.2006 av Som (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2006 Det finnes allerede en tråd om dette som du finner under Led-belysning. Prøvde å legge tråden på dette svaret, men ikke blitt så kunnen i teknikken ennå (eller enda som det heter nå eller nu) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
pero Svart 10.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2006 Forresten, hvordan går det med oppussingen av Friendshipen, er den kommet på sjøen ? Takker for svar, da forkaster jeg den ideen. "Lydia Nalen" ligger fortsatt i krybba. Har laget en lengre liste med gjøremål. Ambisjonene er det ingenting i veien med.. Kona drar bort noen dager i begynnelsen av februar, da er det ungefri og ingen plikter. Blir et maratonløp da håper jeg. Tar med fotoapparat og oppdaterer hjemmesiden med utførte oppgaver etter hvert. Eller kanskje jeg legger inn en tråd her, etter inspirasjon fra andre som har gjort tilsvarende. Som noen har nevnt, det er lite seilbåtprosjekter her.. Pero. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 10.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2006 Du mener kanskje denne her. Og der viser Ingar til enda 1-3 tråder. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 10.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2006 Beklager, trodde jeg hadde fått med meg det meste som ble diskutert her. Husket ikke noe om LED, så jeg regnet med at det kanskje ikke hadde vært noe tema. Pleier å sjekke først... Pero. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2006 Du mener kanskje denne her. Og der viser Ingar til enda 1-3 tråder. Ja! Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Verrie Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Sist innlegg i denne tråd er fra september 2005. Jeg antar der har skjedd en stor utvikling innen Led lamper. På nye-båten har vi en del dekkslys (under overbygg til belysning av dollbord). Disse ønsker jeg la stå på en del og vil naturligvis fokusere på strømforbruk i forhold til dette. Hvor handler man best lyspærer i LED, og fåes LED lyspærer til alle sokler nå ? Tidligere opplevdes LED pærer som intense nær lyskilde, men ikke på avstand. Hvordan er dette nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Impuls 3 Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Tyske myndigheter har nylig godkjent bruk av LED-baserte navigasjonslanterner. Det har vært et problem med skjermingen. Man bør altså være forsiktig med å sette inn LED-pærer i en gammel lanterne til erstatning for glødetrådbasert pære. Har selv en Lopolight LED ankerlanterne i mastetoppen. Den trekker ca 0,35A og lyser fint. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.