Jump to content

ÅR 2030- hva slags båt/motor tror du at vi kjører da ?


dieselfan

Recommended Posts

Mulig dere har rett? Jeg tror det ikke. Vi leser jo i en annen tråd at det slett ikke er uvanlig at en seilbåt går med 300 motortimer i året. I så fall forbrenner en seilbåt langt på vei det samme som jeg i min 8,5 tonns tunge tomotors motorcruiser. 90 % av tiden går jeg i 6 kn. for én maskin, og bruker 0,8 l/nm, eller om lag 5 l/t. En seilbåt har vel et mer effektivt skrog, og vil vel bruke noe mindre kanskje, men neppe dramatisk mindre?

 

Jo, vil si at det er en dramatisk forskjell.. Min Yanmar på 13HK (båten er 29 fot lang og veier ca 3500kg), bruker 0,7l diesel pr time ved 6knop. Dvs ca 0,12l/nm.

Tror ikke en dobbelt så stor/tung seilbåt vil bruke særlig mer, da de bruker langt mindre av motorkraften for å oppnå den samme farten.

Link to post
Share on other sites

Mulig dere har rett? Jeg tror det ikke. Vi leser jo i en annen tråd at det slett ikke er uvanlig at en seilbåt går med 300 motortimer i året. I så fall forbrenner en seilbåt langt på vei det samme som jeg i min 8,5 tonns tunge tomotors motorcruiser. 90 % av tiden går jeg i 6 kn. for én maskin, og bruker 0,8 l/nm, eller om lag 5 l/t. En seilbåt har vel et mer effektivt skrog, og vil vel bruke noe mindre kanskje, men neppe dramatisk mindre?

 

Nå finnes det vel en del tråder her på forumet som klart vil kunne dokumentere at du nok tar litt feil i ditt anslag på hva en seilbåt forbruker av diesel på en sesong kontra en motorbåt med samme lengde og et par store grønne i kjelleren som dere ynder å kalle det! Men vi er vel alle slik i noen grad at vi mener hva som passer oss selv best i den aktuelle situasjon og i forhold til de valg vi har gjort og ønsker å gjøre?l :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Min Yanmar på 13HK (båten er 29 fot lang og veier ca 3500kg), bruker 0,7l diesel pr time ved 6knop. Dvs ca 0,12l/nm.

 

 

Min D2-40 bruker vel omlag 4 liter i timen når jeg går i 6 knop

 

Ser det er veldig stor forskjell på dieselforbruket her, selv seilbåter imellom. Men et forbruk på 0,7 liter i timen i 6 knop høres lite realistisk ut... Kan dette virkelig stemme?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ser det er veldig stor forskjell på dieselforbruket her, selv seilbåter imellom. Men et forbruk på 0,7 liter i timen i 6 knop høres lite realistisk ut... Kan dette virkelig stemme?

 

Det stemmer.. Vi syntes selv at båten brukte utrolig lite drivstoff da vi kjøpte den forrige høst. Når vi satt ut båten i våres, så gjorde vi en test, fyllte til randen med diesel og kjørte i akkurat en time i 6 knop før vi fyllte opp med litermål. Det gikk på ganske så nøyaktig 0,7l diesel.

 

Grunnen til at vi gjorde denne testen er at vi ikke har noen drivstoffmåler i båten. Nå er det lett å lese ut fra loggen om når det er tid for å fylle drivstoff igjen. Kjedelig å hele tiden måtte småfylle om man ikke vet hvor langt ned i tanken man har kommet. Heller ikke så artig å gå tom med tilhørende lufting osv..

Link to post
Share on other sites

OK! Dette forbruket skulle tilsi et meget lavt effektuttak. Du bruker ca 200 gram diesel pr. hk pr time, og med en tetthet på dieslen rundt 0,8 vil det si at du tar ut i underkant av 3hk i 6knop! At du klarer 6 knop med et turtall like over tomgang er ikke mindre enn imponerende! :crazy: Hvilken hastighet klarer du på max turtall?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

OK! Dette forbruket skulle tilsi et meget lavt effektuttak. Du bruker ca 200 gram diesel pr. hk pr time, og med en tetthet på dieslen rundt 0,8 vil det si at du tar ut i underkant av 3hk i 6knop! At du klarer 6 knop med et turtall like over tomgang er ikke mindre enn imponerende! :crazy: Hvilken hastighet klarer du på max turtall?

 

Matematikken i dette kan jeg ikke noe om, men du må gjerne komme til Halden for å få det bevist :smiley: Toppfart er ikke logget til mer enn drøye syv knop. Men båten gjør mellom 5,7-6,0 knop på litt i overkant av halv gass.

Link to post
Share on other sites

Seil. Sol og Vind lading, el motor, for trange manøver.

eller gjennvindingsanlegg som utnytter det som du legger igjen i potta/rammen, til energi. som igjen lader batteriene, Den typen de ennå ikke har oppfunnet.

Lurer også litt, på om der ikke dukker opp et nytt byggematriale.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Min D2-40 bruker vel omlag 4 liter i timen når jeg går i 6 knop, så REMs båtbruk er vel ganske økonomisk. Det er noe helt annet med planende båter der der forbruket gjerne er 50-100 liter i timen.

 

Ja, Princess-båter er anerkjent de mest økonomiske båtene på fjorden! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ser det er veldig stor forskjell på dieselforbruket her, selv seilbåter imellom. Men et forbruk på 0,7 liter i timen i 6 knop høres lite realistisk ut... Kan dette virkelig stemme?

D2 40 skal vel bruke 4liter pr time ved rett over 2400omr

Senker man turtallet til 1800 så ser vi 2liter på timen i diagrammet. Jeg har selv yanmar er det noen som forstår det forbruksdiagrammet ? Jeg mener vi bruker rundt 3liter på timen i ca 7knop

Link to post
Share on other sites

jeg sa ikke at båten var økonomisk :smiley: , men når man stort sett tusler rundt på tomgang med kun den ene motoren i drift må vel det kalles økonomisk bruk. Jeg kjenner mange som bruker båten sin på den måten, og jeg gjorde det samme da jeg hadde motorbåt selv.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

2030 - Det er jo bare 20 år til. Så mange av båtene som selges idag vil vel fortsatt være på sjøen.

 

Trenden er vel seilbåt så klart og jeg tipper de får en elektrisk eller kanskje dieselelektrisk motor.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Drømmen er elektrisk motor ombord ja :smiley: I gamle summeren !

Stillheten hadde vert deilig. Solcellepaneler blir meget meir effektive, og subsidieres av staten. Alle hus har solceller i stedet for takstein. Dekket på båten er belagt med slagfaste solceller som har teak-look.

 

Ser for meg redningsskøyta ligge longside med skjøteledning ombort til den som brukte opp strømmen halvveis :lipseal: opps....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv yanmar er det noen som forstår det forbruksdiagrammet ? Jeg mener vi bruker rundt 3liter på timen i ca 7knop

 

Tror x-aksen (turtall) mangler tall på diagrammene til Yanmar. Virkelig forbruk er også avhengig av aktuell propell effekt, altså hvor mye av motorens dreimoment som ytnyttes. Har selv den mindre 3YM30 og har funnet ut at vi bruker ca. 2,3 l/t ved 2500rpm/6kn.

/MS

Link to post
Share on other sites

Pengebingen vår, Nordsjøen, er allerede over peak production. Nye store felt blir ikke funnet. (...) Nå er det sånn at vi vil utover i 2011 og 2012 se en stadig sterkere stigning i oljeprisen. I 2013 vil vi oppleve vår første knapphet på olje globalt og prisene vil gå gjennom taket.

 

Du er vel litt vel pessimistisk Mulligan. Det er sannsynligvis store forekomster i Barentshavet, vest for Afrika, Indiahavet.... Bekymringen i oljebransjen er heller at oljeprisen er for lav og at lagrene av råolje bygges opp. Men jeg støtter deg i at vi bør redusere oljeforbruket til energiproduksjon. Gass derimot...

 

Jeg tror neste energibærer i kjøretøy kan være LNG. Solceller og spalting av hydrogen er umoden teknologi og virkningsgraden for lav. Batterier vil være tunge, dyre i mange år enda og representere et miljøproblem i forbindelse med fremstilling og sanering / resirkulering.

/MS

Link to post
Share on other sites

Men hvis det går som miljøforkjemperne prediker, blir det vel uthult kano og padleåre om ikke lenge. Da blir nok padleårene avgiftsbelagt. :lipseal:

Alle skriver om forbruket sitt som om noen desiliter mer eller mindre har særlig betydning. Se på timene man bruker båten pr. sesong og se for deg at dieselprisen er blitt 15-20 kr. pr. liter. Har du fortsatt råd til å bruke båten like mye, eller må du redusere bruken? Eller reduserer du bare farten for å spare? Eller skifter du til seilbåt? Jeg tror at folk i 2030 tjener forholdsvis like mye eller mer, og mange har sikkert råd til å kjøre båt med store motorer da som nå. Men det kommer helt sikkert snart store begrensninger på båtbruken for de med motorer som går på fossilt brennstoff. Begrensningene begrunnes i miljøproblemene, men som jeg har skrevet før så duger det lite i den sammenhengen.

Men det er altså noen i systemet som gjerne vil ta fra oss gleden med å ferdes på sjøen i egen båt og peker på de med de største båtene som miljøsyndere. Og det skal selvfølgelig gå ut over alle andre.

Jeg har stor diesel akkurat nå. I fremtiden kommer jeg helt sikkert til å bytte ut denne båten med en som bruker lite drivstoff fordi jeg er sikker på at drivstoffet kommer til å bli vesentlig dyrere enn i dag, og som pensjonist da må man redusere på mye regner jeg med.

Men vær litt optimist! "Nød lærer naken kvinne å spinne". (Det blir morro å se på!). :cool::cheers:

Link to post
Share on other sites

#46.

Vet ikke helt det. Det kan være store forekomster i artiske områder, men det vet vi ikke helt. US Geological Survey anslår at 84% av uoppdagede reserver finnes der. Men de er vriene å finne. Det er vanskelig å operere effektivt leteutstyr i is.

På Vestafrika er det vel ikke gjort noen funn de siste 10 åra. Samme med India. Det er Bombay High og noe småtteri i Khambat Bay. Noe som monner er ikke funnet der heller. Tilveksten holder ikke tritt med forbruket, så jeg tror fremdeles at 2013 kan bli et tidskille.

Link to post
Share on other sites

Problemet med olje er at folk flest tror at den dagen det er slutt på olje så har vi alternativ energi å kjøre bilene og båtene våre på , det folk flest ikke innser er at det er utrolig mye annet som i dag lages av olje eller trenger olje for å kunne produseres. jeg har ihvertfall inntrykk av det fra andre diskusjoner der det altid nevnes drivstoff til kjøretøy og ikke andre ting der olje er en "ingrediens"

Jeg tror og håper vi de neste 20årene ser et skikkelig løft for å komme over på alternativ energi som hovedkilde til langt flere ting enn det er i dag , det er bare tull at de fleste busser ,biler og tog må bruke fossilt brensel for å fungere.

Allerede i dag så vil vi klare oss med elektrisitet som energi i fritidsbåtflåten, jeg hadde gjort det og du vil også klare det , teknologien er her , problemet er at få eller ingen tar skrittet ut og lar det være et alternativ i prislisten når båt skal handles inn

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men det er nå en kjennsjerning at de nye alternative drivstoffene eller elektrisk framdriftsmaskineri og batterier er vesentlig dyrere i dag enn bensin/diesel-drift, og nesten ikke kjøpendes for vanlige folk.

Da må det vel slike ordninger til som er gjort for elbiler. Fritak for parkeringsavgifter i havner, gratis ladestrøm ved kaiene og lov å kjøre i kollektivfeltene til nyttetrafikken, osv. :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...