Jump to content

ÅR 2030- hva slags båt/motor tror du at vi kjører da ?


dieselfan

Recommended Posts

En elmotor inkl batterier + solceller og vindgenerator er vel ikke spesielt mye dyrere enn en dieselmotor er i dag ?

jeg hadde ihvertfall klart meg fint med en elektrisk løsning og hadde nok valgt det om jeg skulle kjøpe ny båt i dag for bruk ved kystseilas her hjemme , for langtur så ville jeg nok valgt en hybridløsning , noe som også allerede er her

Link to post
Share on other sites

Skal det bli noe helt nytt, så er det jo elektrisk som er saken, i en eller annen form, med Thorium om 100 år (kjøling av Thoriumreaktor krever flytende bly, på flere hundre grader(600-700), i de konstruksjonene som hitil er tegnet..)

Eller batteridrift, som er mer nærliggende. Nå er det heldigvis sånn at transport av elektrisitet ikke krever verken lastebiler eller båter. Jeg ser for meg en familiebåt, 30 til 40", med en liten vindgenerator og flere høyeffektive solcellepanel. Disse lader batteribanken mens båten ligger i havna. Skal du ut med båten før du har fått full lading kan du hurtiglade i båthavna på få minutter, eller fylle 10 liter diesel på tanken til generatoren i båten.

Ellers blir nok båtene mye som nå, tenker jeg! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vel, om vi bygger den elektriske fremdriften selv, noe de færreste er i stand til, så blir det kanskje like billig som å kjøpe dieseldrift. Men om du går til en forhandler og bestiller en eldrevet båt i dag, så koster det flesk. Hvorfor? Fordi vi da snakker om ikke serieproduserte enheter, men håndlaget maskineri. I tillegg er den beste batteriteknologien enda så ny at den også koster for mye. Men om noen år så kanskje... Er det slik at etterspørselen (lkjøperne) styrer markedet, eller bør fabrikanter satse på å lage noe som de kanskje, kanskje ikke får solgt?

Skulle gjerne hatt en liten elektrisk båt til småturer, men da måtte jeg bygget den selv. (God ide til ny prosjekttråd?)

Link to post
Share on other sites

Hadde hvert artig og regnet litt på det faktisk.

 

Ser ombord hos meg så har jeg ca 1 tonn med motorer pluss ca 1 tonn med fuel ved fulle tanker.. det er mye vekt som kunne hvert brukt til batterier, ladere, og El motorer.

 

Av rekkevidde så har den ca 220nm+ i marsj 25 knop.

Og kunne koble dette til eksistrende drev burde være mulig.

 

Med tanke på bruksmønster av båt her på Østlandet så tror jeg helt sikkert at det hadde hvert både effektivt og svarende og bli uavhengig av dieseldyr :yesnod:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

En elmotor inkl batterier + solceller og vindgenerator er vel ikke spesielt mye dyrere enn en dieselmotor er i dag ?

 

Jeg synes det kunne vært skikkelig spennende. En skikkelig stor batteribank ned i en slags langkjøl, motor som kan brukes som generator når man seiler med "overskuddsvind", solcelle og vindgenerator at man kommer alltid til fulladede batterierer og kanskje en 10 kw dieselgenerator som backup for langtur. Jeg hadde likt båten.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Problemet med olje er at folk flest tror at den dagen det er slutt på olje så har vi alternativ energi å kjøre bilene og båtene våre på ,

Det er ennå kull igjen til å drive verden.

Fra Wikipedia:

The United States Energy Information Administration gives world reserves as 930 billion short tons[50] (equal to 843 gigatons) as of 2006. At the current extraction rate, this would last 132 years.[51]

..men kull løser jo ikke akkurat noen miljøproblemer.

 

Og er det ikke utrolig: så mye smarte folk som har forsket på fornybar energi de siste 10 årene, men ikke en god idè !

Vi står midt i en foss av energi (fra sola), men klarer ikke samle den opp på noen fornuftig måte.

 

Tror kjernekraft blir nødt til å ta over. Vedr Thorium så mente en nobelprisvinner fra i fjor, at hvis vi satte alle kluter inn på forskning kunne et forøkskraftverk være i drift om 20 år. Dvs 50 år (minst) før det kan bli lønnsomt. Og det er jo ikke sikkert at de får det til...

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Og er det ikke utrolig: så mye smarte folk som har forsket på fornybar energi de siste 10 årene, men ikke en god idè !

Det mangler ikke ideer. det mangler midler til forskning og utvikling, og de midlene vil ikke bli tilgjengelige før oljeprisen er så høy at noen ser et marked for alternativ energi. P t er olje/gass billigere enn vindkraft, bølgekraft, solenergi, etc. Vi må antagelig over peak oil før dette endres.

Vi står midt i en foss av energi (fra sola), men klarer ikke samle den opp på noen fornuftig måte.

Vannkraft er jo et derivat av "fossen" fra sola :smiley:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Elbåter har ikke slått til enda, selv om man har motorteknologien, fordi batterier innenfor våre økonomiske muligheter enda ikke tilfredsstiller våre krav til kapasitet for ønsket rekkevidde. Nok batterikapasitet blir alt for store og tunge greier, og er dyre å erstatte når de blir for dårlige. Men hybridløsninger er lansert og fungerer.

De nye batteritypene er enda alt for dyr. Det forskes og utvikles på dette enda. (Lettere, mindre og med større kapasitet).

Link to post
Share on other sites

Med god idè mener jeg noe som faktisk kan erstatte olje og gass. Og kull.

Solkraftverk funker i Sahara. Men selv om vi dekker Sahara med solkraftverk løser ikke dette verdens energiproblem.

Vindmøller ser ut til å være det beste man har tenkt på av ting som kan funke globalt. Men dekker man et land med vindmøller snakker vi fortsatt bare om noen få prosenter av behovet Er det 20% vindkraft Danmark har? Og landet formelig tyter jo av vindmøller allerede.

 

Vannkraft er jo vel og bra det, men vannet havner jo oppe i fjellet 'av seg selv'. Det er ikke noen spesielt ny lur ide som skaffer vannkraft Og veldig regionalt er det også.

 

Høres ut som om jeg er kritisk til fornybar energi - det er jeg alldeles ikke, Men at det skal være så vanskelilg å komme opp med en ny, universal idè ...

 

Så noe om alger som produserer hydrogen. Der kunne det kanskje være en erstatter for olje og gass. Men vet ikke noe om hvordan dette skalerer eller effektiviteten på dette.

 

Husk - lille Norge produserer vel et par millioner fat oljeekvivalenter om dagen, av ca 80 millioner fat pr dag globalt. Det skal noen vindmøller og algebassenger til for å erstatte dette.....

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Thorium, thorium, thorium. Rett og slett fordi det er en enorm mengde energi i det. Den enrgien gjøres om til elektrisk energi som så benyttes.

 

Stømprisene har blitt nesten halvert siste månedene. Dette skyldes i første rekke at vannmagasinene er fulle. Ekspertene sier dog at den lave strømprisen også vil komme til å holde seg. Dette er fordi Finnland øker kjernekraftkapasiteten sin. Så mye kraft finnes det i kjernekraft teknologi og her kommer thorium inn som en mindre risikofull kilde.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I 2030 så bestiller jeg en flett ny Fairline med Thorium kraftforsyning ombord :yesnod: Drivstoff for 20 år er inkl i prisen og de store Yachtene går like stille som en trikotasjebåt :yesnod::cool::cool: Altså ingen argument for og sitte på skeive for og nyte stillheten og komme seg billig fra a-å :lol::sailing:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi vil se mere type Polarcus bauger på fritidsbåter?

Har ingen hensikt. X-bow er ikke noe lettere å drive gjennom vannet enn andre.

 

Thorium, thorium, thorium.

Feil.

Vind, vind, vind.

Det er massevis av den og den er helt gratis.

 

Og fremtiden heter flerskrog.

Gir svært lettdrevne skrog.

 

Storbåtfplket tenker mye i den retning nå om dagene. STX Canada har en diger trimaran containerbåt på tegnebrettet. Austal sjøsetter en 102 m. Ro-Ro trimaran til våren.

 

Dette er et konsept på et lite fartøy for distribusjon av containere.

 

cargocover.jpg

Seilkatamaran.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke vi får en ny energibærer som erstatter olja, men mange. Noe passer her, noe passer der. I mange tilfeller er flytende drivstoff veldig godt egnet, som biler, båter, fly. Det blir nye drivstoff, basert på gjennvinning eller dyrking. På Hawaii er det et prosjekt med dyrking av alger som "spiser" Co2. Disse er velegnet til å lage etanol av. (Bioetanol, samme som er utvinnet av sukker i Trøndelag og på Toten i ca 200 år :lol: ) Matrester, plastrester, planterester fra hagen, alt dette kan bli drivstoff. Men for å få det til, må Jens & Co komme å hjelpe til... er ikke gratis å utvikle noe som helst, og skal store firma betale, vil de se lønnsomhet.

Problemet med at dere og jeg kan slenge ut søpla og løvet fra hagen og lage noen dråper dieselerstatning, er at da blir det jo avgiftsfritt.. :rolleyes:

 

Edit: Liker seilkatamaranen, Mulligan! :cheers:

Ser at seil kommer til å bli supplert med motordrift, effektivt og økonomisk.

Redigert av GunR (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis vi et øyeblikk ser bort fra hva slags energikilder som vil være tilgjengelige i framtiden, og bare tenker egen lommebok: er seilbåt et alternativ?

Da tenker jeg på kostnadene ved å bytte slitte seil.

Hva sier seilbåtfolket til dette, har dere regnet på seilkostnader vs. eventuelt dieselforbruk m/annen type båt fordelt over de årene dere har båten?

 

Er ikke meningen å være negativ til seil, synes seilbåter er flotte og seiling er noe jeg kunne tenkt meg å lære, men det blir lengre fram i tid :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da tenker jeg på kostnadene ved å bytte slitte seil.

Hva sier seilbåtfolket til dette, har dere regnet på seilkostnader vs. eventuelt dieselforbruk m/annen type båt fordelt over de årene dere har båten?

Det er veldig forskjell på hvordan man bruker seilbåten. Og enda større forskjell på dette og motorbåt. Og så har man forskjellene innad hos motorbåtene da, som er kjempestore. Jeg har en kompis med en eldre princess 45 som bruker 4 liter pr. mil i marsjfart. En annen kompis seilte 2000 mil i sommer (moosewine). Da blir det 8000 l. diesel og til 8 kr literen blir det 64 000.- Det er omtrent det samme som en 55 kvm storseil i kevlar fra gran. Med turbruk varer dette seilet i 5-10 år. Kjøper man et rimeligere seil varer det faktisk lengre...

 

Dessuten vil seil som jeg syns er ubrukelige fungere fint i 10-15 år for mange andre. Derfor er dette komplisert å vurdere, men forsåvidt artig nok å filosofere over.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

På Hawaii er det et prosjekt med dyrking av alger som "spiser" Co2. Disse er velegnet til å lage etanol av. (Bioetanol, samme som er utvinnet av sukker i Trøndelag og på Toten i ca 200 år :lol: ) Matrester, plastrester, planterester fra hagen, alt dette kan bli drivstoff.

 

Såvidt jeg husker er 'han' som kartla menneskegenene igang med å 'konstruere' mikroorganismer som omsetter biomasse mer eller mindre direkte til en slags dieselolje.

 

Dette er veien å gå. :cheers: Hydrogen har jeg ikke særlig tro på på sikt - alt for komplisert å håndtere.

Link to post
Share on other sites

Da tenker jeg på kostnadene ved å bytte slitte seil.

 

Som Sun Flyer sier, veldig individuellt.

 

På min forrige båt brukte jeg sånn ca. 15000.- på seil over 15 år.

På nåværende bruker jeg sånn ca. det samme i året.

 

Men for all del, det er ikke noe i veien for å bruke 100k i året hvis du er fanatisk nok.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...