Jump to content

ÅR 2030- hva slags båt/motor tror du at vi kjører da ?


dieselfan

Recommended Posts

Jeg har aldri forstått vitsen med elektriske båter eller biler i forbindelse med miljøet.De går på strøm,javel,men strøm kommer et eller annet sted fra.Når vi bruker mer enn det som kommer fra fornybar produksjon må vi ty til fossilt brensel,og kulldioksyden strømmer opp like mye som fra en motor som går på ett eller annet oljeprodukt.I verste fall blir noe av energien borte på veien fra kullkraftverket til den elektriske båten,og resultatet vil vli verre enn om det brennes i en effektiv motor !En bil kan i beste fall produsere litt strøm i unnabakker det gjør ikke en båt.Den eneste gevisnten må være at el.biler ikke spyr ut røyk i bygatene og forurenser i byen,men oppe i atmosfæren blir resutatet det samme eller verre !!!Har jeg rett ?????????????

Det samme mener jeg gjelder hydrogen.Å spalte vann i oksygen og hydrogen krever energi,og så er vi isamme situasjon der også !!!!Har jeg rett ?????????

 

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

...jeg tror jeg kommer til å kjøpe en Oceancraft 761 med magnesiumscelle og 2x 80 hk elmotorer, overflatedrev og miljøoblat stemplet av Gutek, kommunene er borte og vi har bare 6 fylker. Gutek blir valgt til Miljøstrateg i fylket Sørlandet. Jeg kan kjøpe 2 magnesiumsbarrer fra Hydro's gjenåpnede fabrikk i porsgrunn, og dra på vannet en uke med to barrer på 11kg som drivstoff... Den ene akselen kan heves ut av vannet for crusing på en motor. Gutek- jeg gir deg 3 ganger rett.

 

Seilbåter overtar markedet og barnebarna kan se 502 V8 ere på museum i Arendal offshoreuka......

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri forstått vitsen med elektriske båter eller biler i forbindelse med miljøet.

 

elmotorer har vel en langt høyere virkningsgrad enn en aldri så effektiv bensinslurper. Har sett noen tall på det men husker dem ikke akkurat nå. Kort fortalt så kommer du vesentlig flere mil med elmotor per tonn CO2 utslipp.

 

Ellers synes jeg 2030 var nokså kort frem i tid. Bortsett fra moderne design og mer miljøvennlige motorer tror jeg ikke vi får noen stor revolusjon de neste 20 år..

 

I 1989 var jo båtene omtrent som de er i dag, hvis man ser bort fra at alle springer etter blytunge firetaktere, og at man absolutt skal ha mørkegrått semsket kunstskinn i setene sine.

 

I 2060 derimot. Da har vi alle ett eneste fremkomstmiddel. Båten, bilen, helikopteret, og campingvogna er slått sammen til en multifunksjonell doning som minner mye om noe fra tegneserien transformers. Doningen går selvfølgelig på saltvann, og eneste utslipp er ferskvann og oksygen. Dog står den stort sett i garasjen, for været er ikke spesielt hyggelig i den virkelige verden.

 

I cyberspace derimot, formes været til hva du vil. Og når du legger deg i cyberkammeret du har i stua di og kobler deg selv opp på nett så vil du ikke merke nevneverdig forskjell på den virtuelle og den virkelige verden. Så da treffes vi alle en konstruert solfylt dag i 2060 i en virtuell doning du selv har tegnet i 3D studio Max ;)

Link to post
Share on other sites

Vindkraft er framtida... :cool:

Tja, si det? Andelen seilbåter vil muligens øke noe, men med sine 5% av markedet vil fortsatt seilbåter være båter for spesielt interesserte. 2030 tror jeg blir omtrent som idag. Lenger fram må det finnes en mer miljøvennlig løsning for de 95% av oss som går for motor idag, og som også vil gå for motor i framtida.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Råolje brukes til langt mer enn drivstoff.

Som f.eks. til smøroljer av diverse kvaliteter, som råstoff til klær, emballasje, tanker, vaskevannsfat, duker, pressenninger, seil

og i kompositer som brukes til radio/TV/PC/hvitevarer og mye mye mer...

 

Nå kan man kanskje begynne å ane konsekvensene av at det tar slutt på oljen ?

Man vil da angre at man brant opp mesteparten i ovner og motorer.

 

Fornybar energi er derfor det desidert beste for oss alle, slik at oljen kan vare lengst mulig.

 

Jeg er overbevist om at seil igjen vil bli fremdriftsmetode nummer en på havet.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Mulig dere har rett? Jeg tror det ikke. Vi leser jo i en annen tråd at det slett ikke er uvanlig at en seilbåt går med 300 motortimer i året. I så fall forbrenner en seilbåt langt på vei det samme som jeg i min 8,5 tonns tunge tomotors motorcruiser. 90 % av tiden går jeg i 6 kn. for én maskin, og bruker 0,8 l/nm, eller om lag 5 l/t. En seilbåt har vel et mer effektivt skrog, og vil vel bruke noe mindre kanskje, men neppe dramatisk mindre?

 

Hvis vi i framtiden ser at det tas fram 2 speed gearkasser som gjør at motorbåter med enkeltinnstallasjoner kan gå effektivt i desplacementsfart, ser jeg ingen stor miljøgevinst i å gå fra motor til seil.

Det måtte i så fall bli om bruksmønsteret endrer seg slik at seilbåter virkelig går for seil, og bare unntaksvis bruker motor, kanskje kun ved tillegging oa. Da vil situasjonen bli en annen, og vi vil se en markant miljøgevinst ved å konvertere fra motor til seil.

 

På den annen side, dette vil bety slutten på det båtlivet vi ser i dag. Den store majoriteten vil falle fra og istedenfor å konvertere til seil vil de konvertere til campingbil og fise rundt på overfylte motorveier i Europa. Og hva blir miljøgevinsten da?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

På den annen side, dette vil bety slutten på det båtlivet vi ser i dag. Den store majoriteten vil falle fra og istedenfor å konvertere til seil vil de konvertere til campingbil og fise rundt på overfylte motorveier i Europa. Og hva blir miljøgevinsten da?

Da vil det bli bedre plass og støy i havnene slik at vi som holder ut får ett bedre miljø! :flag:

Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke innen 2020 men litt lenger fram så utvinner Norge de vi har i fjella.. Nemlig Thorium.. Dette hevdes og kunne ta over for Uran og dermed erstatte dagens "gamle" atomteknikk og bli en ren kraftproduksjon uten farlig avfall.. En Thorium drevet båt som man kun tanker en gang og har da drivstoff i de neste 20 år :yesnod:

 

Jeg tror helt sikkert at med morgensdagens teknikk så kan vi ha kraftfulle el motorer i båtene våre.. Se bare på Tusla bilen.. 240 hk el mener jeg og 0-100 på 3,6 sek og det med en rekkevidde på 30 mil pr lading.. En kommer langt uten og lade i båten da :yesnod:

 

Med tanke på vekten av dagens motorer... se bare på min der er det sikkert nærmere 1 tonn med motorer.. en kan ha mye batterier for den vekten..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg tror at på sikt vil nok prisene på drivstoff skyte i været, noe som i utg. punktet begrenser fartingen vår langs kysten. Videre vil ny teknologi gjøre forbruket av fossilt brennstoff drastisk mindre. Kan jo hende man finner andre energikilder også, som evt kan kombineres med fossilt brenstoffteknologi? Seilbåter vil nok få sin renessanse....

Link to post
Share on other sites

Ja, det skal bli spennende å se om plastbåtene kan bli like gamle som trebåter :yesnod:

 

De blir vel sannsynligvis mye eldre, da plast har en fordelen at den ikke råtner!

 

Ellers inneholder nok fremtiden brenselceller ja, ingen tvil om det! Men om det er skikkelig utbredt allerede i 2030, det er en annen sak...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Thorium er spennende som energi og vi har til dels store forekomster i Telemark.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Antagelsen om mer seil er vel basert på at det etterhvert blir så dyrt å brenne drivstoff at man vil forsøke å forbruke så lite som mulig av rent økonomiske hensyn. Da har båtfolket en rekke valgmuligheter, f.eks kan man enkelt og greit ta kortere turer (jeg brukte mindre kroner på drivstoff da jeg hadde motorbåt med 2x260HK bensin enn det jeg bruker på seilbåten jeg har nå), man kan kjøpe en båt som bruker mindre drivstoff per nautisk mil (deplacement fremfor planende båt), eller man kan kjøpe en båt som har fremdrift også uten bråk og lukt. At folk heller vil trekke på landeveien tror jeg neppe, siden drivstoffkostnaden (og andre miljøavgifter) vil gjøre dette til en like dyr ferieform.

 

Så mitt tips er at det blir en dreining mot seil, og at mange av de som har hatt store planende motorbåter vil bytte til hytteliv.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ja, det skal bli spennende å se om plastbåtene kan bli like gamle som trebåter :yesnod:

Vi har en plastbåt som ble bygd i 1965, den brukes stadig av min bror på Fevik. 44 år i år, og da er den veteran og vel så det. Ser ingen grunn til at den ikke skal holde i 44 år til. Den har allerede overlevd de fleste trebåtene fra sin samtid.

 

Tror forøvrig at man ikke kan overføre dagens bruksmønster på båt til langt frem i tid. Det vil bli mye dyrere å bruke forurensende motorer og man vil bli tvunget over til å seile om man vil ha en god aksjonsradius på sjøen. Seilbåter kan foflytte seg langt og rimlig. Det vil nok komme effektive el-motorer og effektive batteribanker og ladere som kan erstatte dagens små dieselmotorer i båtene. Det er allerede under utprøving batterier som lades fortere og kan tømmes mere enn tradisjonelle batterier.

Da vil det bli lettere å lade batteriene på med sol og vind. Får plass til mange batterier dersom man tar ut dieselmotor og dieseltank uten at vekten endrer seg. Det er håp, i allefall for oss som liker å seile. Dere som sverger til motorbåt uten å ha prøvd seiling oppfordres herved til å prøve, og da mener jeg ikke bare en liten tur på fjorden, men en hel ferie, for da kommer man kanskje over den første frykten for krenging i vinden og får oppleve det virkelige seilbåtlivet.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Det blir sikker flere seilbåter. Men jeg tror også at vi vil se "nye" motorbåt skrogformer som er mer lettdrevne enn dagens sirumpa flatbunnete strykejern. Det er rart å tenke på at slike lettdrevne båter fantes før, men at kravet til større fart og større plass har tvunget frem dagens misfostre som må tvinges gjennom vannet med størst mulig motorkraft. Det ble tidligere konstruert skrog med veldig lav friksjon. Dette var deplasementbåter som var smale og lange og spisse bak. Lang vannlinje gav farten som ble oppnådd med beskjedne motorstørrelser. Denne trenden burde komme tilbake hvis man vil spare miljøet. For båtliv må ikke forbys!

 

Jeg deler synet til Gutek langt på vei og ser ikke på elektrisk drift i båter som helt miljøvennlig. Selv fornybar elektrisk energi fra store dammer i fjellene har kostet masse miljømessige utslipp under byggingen. Enorm transportering av masse og utstyr under anleggsfasen med svære dieselmaskiner, produksjonen av sement til dammene, stål og kobber til maskinene, sprengning av tunneler, for å nevne noe.

Men når anlegget er ferdig vil slike kraftanlegg på sikt gi netto miljøgevinst likevel for de varer jo i 100 år.

 

Men la det være klart! Den norske fritidsflåtens forurensning av CO2-utslipp er så forvinnende lite i den store sammenhengen at det ikke vil duge til noe om du setter alle båtene på land. Klart båtene bør gjennomgå forbedringer også, men ikke kom her å påstå at dette betyr noe som helst i miljømessig gevinst. Det er tendenser i slike debatter å blande sammen CO2-utslipp som fører til klimaendringer med de lokale forurensningsproblemene man har i byene. Det er ikke samme sak.

Link to post
Share on other sites

Antagelsen om mer seil er vel basert på at det etterhvert blir så dyrt å brenne drivstoff at man vil forsøke å forbruke så lite som mulig av rent økonomiske hensyn.

 

Så mitt tips er at det blir en dreining mot seil, og at mange av de som har hatt store motorbåter vil bytte til hytteliv.

 

Jeg tror nok du må se dette i et bredere perspektiv Framtia. Hvis energi blir så dyrt som du tror så vil samfunnet stoppe opp. Om det er slik at fosil energi blir så dyr(noe som sikkert kan skje) så vil teknikk basert på andre energikilder komme som et skudd og denne teknikken vil også kunne nyttes i båter like enkelt som i biler/lastebiler/busser.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Fornybar energi er derfor det desidert beste for oss alle, slik at oljen kan vare lengst mulig.

 

Kloke ord.

Oljen er altfor verdifull til å brennes opp.

Den er et av våre mest brukte byggematerialer. Det er vanskelig å tenke seg en hverdag uten produkter laget av olje.

Nå vil det tvinge seg fram en endring her. Pengebingen vår, Nordsjøen, er allerede over peak production. Nye store felt blir ikke funnet. Vi må lete og produsere fra stadig fjernere og vanskelig tilkommelige områder. Dette vil i seg selv fordyre mye.

Nå er det sånn at vi vil utover i 2011 og 2012 se en stadig sterkere stigning i oljeprisen. I 2013 vil vi oppleve vår første knapphet på olje globalt og prisene vil gå gjennom taket. En kg polyester til 300 kr? En liter bensin til 30 kr?

Dette med båtene våre blir kanskje ikke helt som vi tror. Plastbåter kan bli tusenvis av år gamle og kan ikke bare legges til side for å forsvinne slik man kan med en trebåt. Det vil bli en del båter med store motorer rundt omkring som lett kan bli uomsettelige. Eller muligens blir brukt som stasjonær hytte.

Turbåten vil i økende grad bli en seilbåt. I tiden etter 2030 vil det muligens være trimaraner med svært lettdrevne skrog som kan oppnå akseptable hastigheter selv i svake vinder. Og utstyrt med en liten hybridmotor tilstrekkelig for manøvrer i havn.

Jeg prøver selv å posisjonere meg for ett slikt scenario. I år har jeg brukt 55 l. på båten. For mye. Men det går endel til for å unngå å irritere andre med seiling i trange farvann. Men jeg har et mål om å fylle tanken annenhvert år med normal bruk.

Og, i hagen er det kun elektriske maskiner. Jeg fyller bioetanol på bilen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...