Jump to content

ÅR 2030- hva slags båt/motor tror du at vi kjører da ?


dieselfan

Recommended Posts

Sitat Krimart: " ... vi klarer bare ikke i dag å bruke den til annet enn hydrogenbomber".

 

Ja, for vi har jo olje som vi må bruke opp først! Slik er menneskets natur, skuffende nok. Hvis man hadde lagt ned like mye ressurser i utvikling av alternative energikilder som man har brukt på våpenkappløpet, ville det nok vært løst for lenge siden.

 

Jeg er svært enig i dine betraktninger i innlegget. Håper bare at noen tar opp design av nye banebrytende båter når det gjelder økonomisk framdrift som kan bli tilgjengelig for folk flest.

Jeg vil påstå at pr. i dag er den mest miljøvennlige og økonomiske båten en trebåt med 6-8 hk motor. Trevirke er fornybart og nedbrytbart, og disse motorene bruker lite drivstoff, derav lavt utslipp, og metallet kan gjenvinnes.

Hurra for trebåten! :flag:

Link to post
Share on other sites

Trevirke er fornybart og nedbrytbart, og disse motorene bruker lite drivstoff, derav lavt utslipp, og metallet kan gjenvinnes.

Hurra for trebåten! :flag:

 

Uenig. Tre er mangelvare nesten. Man kan ikkje bygge trebåter av den hurtigvoksende granen som smarte Ap fylte landet vårt med etter krigen....Allt tyder på at glassfiber varer "evig", så da er gjennvinning ikkje noko tema vel?

Ellers er min favorittbåt lagd av Aluminium :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Trevirke mangelvare? Ja takket være alle avisene som lages. Nei, folk bør skrive innlegga sine på data for å spare på skogen, så vi får bygget oss trebåter. (Så der bidrar vi på forumet, jo!).

Jeg har forresten 20 løvtrær på tomta mi som jeg må bli kvitt. Det burde holde til et par prammer og noen årer.

Link to post
Share on other sites

Finnes det båter i 2030 ? Neppe iflg det skeptikere hevder:

 

I følge Mayaenes kalender skal jorden opphører å eksistere den 21. desember 2012.

 

Vi får bruke de to siste årene på å sette oss kraftig i gjeld, kjøpe drømmebåten og seile rundt i til "Lyset går" til jul.

(om du tør ta sjansen da).. :lol:

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

2060 scenario er at man får store landbaserte fusjonskraftverk til å virke, det er noe helt annet enn fisjon. Fusjon smelter to hydrogenatomer til et helium atom. Fisjon spalter uran. m.a.o. slipper man unna problemer som med radioaktivt avfall og fare for ukontrollert kjernereaksjon. Brennstoffet finnes overalt.

Jeg tror problemet med radioaktivt avfall blir lite sammenlignet med kontrollproblemet med den plasmaen som fusjonen trenger for å holdes i gang, og som må holde noen millioner grader. Jeg ser ikke helt klart for meg hvordan dette skal fungere i småskala ombord i en fritidsbåt... :eek:

 

Det var riktignok mye støy rundt noen "vitenskapsmenn" som rapporterte vellykkede forsøk med kald fusjon for en del år siden, men av en eller grunn var ikke forsøkene repeterbare :rolleyes:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

2030: Fantastisk bra emne.

 

Nye skrogmatrialer ( som enda ikkje er utviklet ), gamle skrogmatrialer ( tre, nye produksjonsmetoder kombinert med nye samanføyingsmetoder og moderne overflatebehandling vil gjeva tre minst like gode egenskaper som grp har i dag ) , Alle nye båter vil bli levert med el motor.

Energien vært lagra på batterier, eventuelt i kombinasjon med brenselceller.

Båtane vil i stor grad sjå ut som, og oppføre seg som idag, med nokre endringar i skrogform, utstyr og innredning. Ei potte vil framleis være ei potte, men det vært nok ikkje lov å sleppe ut kloakk i sjøen lenger. Veteranbåtane, med forbrenningsmotor som gjekk ut av produksjon i 2020, vil framleis være i bruk og bli drevet av biodrivstoff eller med nye el motorar og batteripakker. Olje vært kun nytta til produksjon av varer, ikkje forbrenning. Etter innføring av påbud om 100 % resirkulering av alle handelsvarer i 2023 er oljeetterspørselen ubetydelig. All brenning av boss, kull, gass vart forbode i 2025. Batteria som vært nytta i 2030 vil sannsynligvis være minst 2 ganger meir effektive energibærere enn diesel er i dag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner en som for flere år siden bygget om en 25 Hk påhengsmotor til elektrisk drift. El.motoren var tatt fra en kræsja vinsj. Det funka faktisk, men batteriene var selvfølgelig problemet den gangen, så prosjektet ble etter en stund dumpa. Nå er jo batteriene blitt mye bedre, så ideen overleveres herved til utprøving mot at det opprettes en tråd om prosjektet selvsagt. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

har for egen del forandra mitt 10 års perspektiv på båt, som en direkte følge alle de artige inleggene jeg har lest :flag:

 

trikkeren: ...om ingen andre tar opp tråden så skal jeg gjøre det til våren, da drar ungane og gamlefar igang et lite prosjekt.... :cheers:

 

Det blir fokus på lette, enkle, rimelige løsninger. Båten blir mellom 15-18 fot, oveflatedrev, strak aksling, batteripakke fra elbil, 40hk, thruster og fleksibel innredning, flatbunnet skrog for innaskjærs bruk og grunne farvann.... ..om ingen har bedre forslag :cheers:

Link to post
Share on other sites

2030 - Det er jo bare 20 år til. Så mange av båtene som selges idag vil vel fortsatt være på sjøen.

 

Trenden er vel seilbåt så klart og jeg tipper de får en elektrisk eller kanskje dieselelektrisk motor.

 

 

Går en 20 år tilbake i tid har det ikke skjedd noe revulusjon i båtverden fram til i dag bortsett fra en utvikling på navigasjon- og elektrosiden. Men miljøperspektivet vil sikkert gi en utviklingen som Fanafjord skriver. Det er vel også naturlig at vi går over fra det særnorske transportrelatert båtlivet (motorbåter) til mer aktivt seilbåtliv i tråd med resten av Europa.

Link to post
Share on other sites

Noen må hjelpe arkitekt HALLSTEIN GUTHU med få få denne på sjøen. (Spør om jeg ikke må sette igang å lage en selv :eek::confused: )

les mere her

untitled.jpg

 

http://www.hallsteinguthu.com/

Redigert av Ina II (see edit history)

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Men et forbruk på 0,7 liter i timen i 6 knop høres lite realistisk ut... Kan dette virkelig stemme?

Ja, det mer enn kan stemme, det er helt sannsynlig.

Vår 46 fot lange og 27 tonn tunge båt klarer seg med en liter pr. NM i 7 knop, og nedover mot en halv i 6 knop.

 

Jeg tror at den store forandringen vi vil se i fremtiden er at de store og sultne motorinstallasjoner vil forsvinne, og at vi blir deplasement alle sammen. Jeg har også en klar følelse at de aller fleste som har konvertert vekk fra fart, ikke ønsker seg tilbake, har jeg rett?

Link to post
Share on other sites

Syntes det så ut som en rar seilbåt uten ordentlige seil. Ser ikke helt vitsen med å prøve og presse en motorbåt om til en kvasi-seilbåt som egentlig ikke funker. Hvorfor da ikke gå for en ordentlig seilbåt? Velprøvd konsept, har blitt videreforedlet i sin nåværende form siden ca år 1600 (de første lyst-seilbåter med rigg som likner på de vi har i dag. Seiling som sådan har selvfølgelig eksistert tusener av år tidligere).

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Men seilbåter finnes jo, og motorbåter likedan.

Det er her snakk om en båttype som passer til enkeltes behov eller ønske om å reise billig og langt, uten for mye bunkers om bord og uten å måtte seile.

 

Jeg kan godt springe på dekk godt påkledd i regn og sludd, bo i kjelleren og gå på potta i bøttekottet i korte perioder, men ikke på langtur.

 

Da vil jeg ha god komfort, og her byr dieselelektrisk fremdrift og fornybar energi i kombinasjon med et energivennlig skrog på mye bra.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

..vinteren har gjort meg enda litt eldre, gubbete sier noen, saken er at jeg får mer og mer lyst til å gli bortover havflaten med et rolig fortrengerskrog ala nye Sanvik 6 dager i uka også kjøre meg en tur med en Hydrolift s-24 med Yanmar D-max 400 på søndagene...

er det noen som ser bildet... litt splitta, ikkesant ??

Hvilke konkurenter har Sandviken??

Link to post
Share on other sites

..vinteren har gjort meg enda litt eldre, gubbete sier noen, saken er at jeg får mer og mer lyst til å gli bortover havflaten med et rolig fortrengerskrog ala nye Sanvik 6 dager i uka også kjøre meg en tur med en Hydrolift s-24 med Yanmar D-max 400 på søndagene...

er det noen som ser bildet... litt splitta, ikkesant ??

Hvilke konkurenter har Sandviken??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...