Jump to content

pussing av innvendig treverk.


JoachimogMalene

Recommended Posts

Hei

Da kom sjekta opp i går og i skal til å pusse ned alt innvendig treverk for å male/lakke eller noe,

slik at det blir fint igjen.

men hva synes dere vi skal gjøre?

trenger forklaring fra a til å..

hvordan skal vi pusse ned og hvordan skal vi gjøre det?

hva skal vi bruke til å male/lakke opp igjen?

 

Alle svar mottas med takk:)

Mvh Malene

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde en kjempe jobb med snekka mi i fjord. Da gikk jeg over all treverk ombord. Treverket var helt og pent, men ujevnt bleket. Stort sett var det ikke satt inn fra før, dermed vasket jeg rent med rødsprit først. Noen toppflater var lakket, de fjernet jeg lakken fra med varmluftpistol. For å jevne ut fargeforskjellene valgte jeg først å beise treverket med machogny beis. Deretter oljet jeg med Owatrol Edelolje. Tror det ble 3 lag. Dette syntes jeg ble pent.

 

Før:

14102007135.jpg

 

Etter:

08072008214.jpg

Redigert av 2mas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde det samme i en tidligere båt der interiøret hadde sett bedre dager:

 

Pusset vekk gammel lakk med eksentersliper og trekantsliper (forsiktig, teaklaget er veldig tynt og lett å slipe gjennom)

Vasket rent med rødsprit, og beiset deretter et strøk med Herdins vannbaserte beis.

Lakket deretter med 6-7 strøk Epifanes blank teaklakk, de første 2-3 strøkene godt uttynnet.

 

Interiøret ble riktig lekkert det, skikkelig blankt og mørkt i treverket. Mye arbeid, men verdt det når resultatet ble så bra. Ikke tenk på å male, det blir neppe pent og båten blir alt annet enn lettsolgt etterpå!

 

I nåværende båt var treverket sånn halvveis når jeg kjøpte den, En del skader/skjolder etter vannlekkasje, men ellers greit nok. Jeg slipte rent der det hadde vært lekkasjer, mattet lett over resten, og påførte deretter fem-seks strøk med Owatrol Teakolje. Dette frisket interiøret greit opp, slik at det nå ser "normalt" ut. Teakoljen gir en matt overflate, men tilfører fett til treverket slik at treverket får fargen tilbake. Påføres med pensel flere ganger vått i vått, vent 15-20 minutt og tørk av overskudd med lofri fille. Etter dette har det fått seg en årlig omgang med teakolje for å holde det ved like. er fortsatt fint ut.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Holder på med det samme som dere. Har pusset ned det meste av treverk og byttet ut en del. Skal bruke Owatrol D1 tror e , men blir farven den samme på det som er pusset ned og det som er helt nytt kryssfiner?

 

Ops. Malene, Lurt og finne ut om det er brukt lakk, beis eller olje i treverket. Ta med noe gammel treverk og la en byggkjede finne det ut.

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei...

Slenger meg alltid på når det er snakk om behandling av tre.

Men ett spørsmål. Er det rent trevirke det er snakk om, eller er det finner?

 

Er det finner, så må du våre veldig forsiktig med eksentersliperen.

Uansett er varmepistol det beste å bruke. Da fjerner du lakken som en lek. Og så kan du gå over med en eksentersliper med veldig fint pappir.

 

Her følger noen bilder fra ting jeg har gjort med min båt.

 

Her har jeg brukt varmepistol til å fjerne gammel brun maling

skott_2.jpg

 

Interiøret i styrhuset er beiset med en farge som heter Kirsebær

oppussing_012.jpg

 

oppussing_009.jpg

Link to post
Share on other sites

Ville nok valgt ett noe "snillere" verktøy en eksentersliper til å slipe på finer. En liten plansliper eller deltasliper er mer enn nok kraft til denne jobben.

Er veldig lett å slipe seg gjennom det ytterste sjiktet med eksentersliper og da blir det ikke noe fint!

Ellers er jeg enig i at varmepistol og skrape er det beste til å fjerne gammel lakk med.

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Det er finer ja. Og det lyse skyldes at lakken har begynt å miste grepet. Her må all lakk vekk, og deretter bør det nok entenbeises et strøk for å få fargen tilbake før lakking eller oljes direkte på renslipte plater avhengig av hvordan treverket ser ut etter at lakken er fjernet. Prøv med varmepistol og en skarp skrape først, mulig dere får av lakken da. Det kan være lurt å runde av hjørnene på skrapen med en fil for å unngå å lage dype riper i platene. Regn med¨å sette av en del kvelder, her er det mye godt arbeid. Men vel verdt innsatsen når resultatet begynner å vise..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Avhengig av hva som treverket er satt inn med, er det min erfaring at skrape ikke alltid er rette redskapen. På Owatrol for eksempel, bruker jeg varmepistol og skyver av lakken lett med kittkniv. Det er veldig skånsomt og går veldig raskt. Deretter skal det bare lett sliping til før deet er klart for beising og ny behandling med lakk eller olje.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...