Teerex Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 (redigert) Da er vel ferskvannskjørte motorer gull verdt. De fleste motorer har jo et par små anoder inne i topplokkets kjølekappe, disse kan det nok være lurt å sjekke innimellom selv om det er litt styr å komme til. Redigert 20.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Gabi Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 I dorgefart er faktisk E-tec rimeligere i forbruk enn 4-takterne. Sjekk f.eks. tabellene her og se det utrolig mye høyere MPG (miles pr. gallon) tallet for E-tec i dorgefart. Ren utklassing fra E-tec. The stratified fuel combustion chamber is key in this advanced technology. Fuel reaches the exhaust port only after it has closed, at one-half the time of traditional direct injection engines. This means the fuel charge does not escape the combustion chamber - especially during idle - as it is burned and turned into power. The stratified combustion chamber also offers better fuel efficiency because of its precise fuel flow. The E-TEC system senses when to change the number of droplets into the chamber, depending on the engine needs, which is extremely fuel efficient. http://www.thehulltruth.com/boating-forum/540912-fuel-economy-2-vs-4-stroke.html#b Alltid "moro" å bli servert kurver hvor konkurentene "taper" pga at "vinneren" blir tilgodesett med en ekstra verdi på grafen som ikke dermed kan sammenlignes med noen ting. Idiotisk. Min 225hk Mercury Verado 2007-modell brukte under 3l/t i dorgefart. Mulig e-tech er sinnsykt mye bedre? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Alltid "moro" å bli servert kurver hvor konkurentene "taper" pga at "vinneren" blir tilgodesett med en ekstra verdi på grafen som ikke dermed kan sammenlignes med noen ting. Idiotisk. Min 225hk Mercury Verado 2007-modell brukte under 3l/t i dorgefart. Mulig e-tech er sinnsykt mye bedre? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Forbruket utgjør neppe den helt store forskjellen i praksis da. Men E-tec går på ganske lavt tomgangsturtall, dvs bare 500 rpm på V4 og V6-motorene. Så det er vel derfor den har fått en ekstra verdi i tabellen, som du antyder ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Gabi Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Verado har 625-650rpm i tomgangsturtall. Grafen starter på 1000rpm. Tviler på at de andre motorene har tomgang på 1000rpm. Yamaha F250 står på nettet at har 600rpm som tomgang. Så grafen gjenspeiler ikke den virkelige verden kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Det oppleves som lettere komisk når man diskuterer om en 200/300 hk utenbordsmotor bruker 3, 4 eller 5 liter i timen på dorgefart! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 (redigert) Litt komisk kanskje Men div. tester viser iallefall at ingen motorer bruker så lite bensin som E-tec i dorgefart. Men hvor mange kroner man sparer.. det er jo en annen sak. Men planlegger man en jordomseiling i dorgefart så er det jo kjekt å vite at man med E-tec kanskje kommer dobbelt så langt på en tank. Eller på reservekanna om man har vært så dum å kjørt tom. Redigert 20.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
-morten- Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Har hatt båt siden jeg var 12år og har til dags dato aldrig dorga! At en 4-takter varer kun 10 år er nok noe skeptikere har funnet på! Jeg har skrevet innlegg på dnne tråden før, og de korosjonsproblemene som har vært har ingenting med motorkonstruksjonen å gjøre. Det er et legeringsproblem. Min 2002 modell ser ut som ny både utvendig og innenfor skallet! Den får sitt påkrevde stell og den har ikke hatt et feilslag. Er alt i orden og at den blir brukt riktig, varer den nok minst i 10 år til Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Teerex Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 (redigert) Å "dorge" eller dorgefart er jo forsåvidt et annet ord for å putre rundt og kose seg i sola, eller i havneområder evt. ellers der man ønsker å ta det med ro, og nyte naturen eller kaffen. Man trenger jo ikke ha snøret ute Redigert 20.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kiekhaefer Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Å joda, jeg dorger mye under fiske og liker å gli rundt i "dorgefart" bare for å nyte stillheten, så litt betydning har forbruket i sånne situasjoner, E-Tec er suveren på dorgefart , den bruker svært lite fuel i dette turtalls området. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Å "dorge" eller dorgefart er jo forsåvidt et annet ord for å putre rundt og kose seg i sola, eller i havneområder evt. ellers der man ønsker å ta det med ro, og nyte naturen eller kaffen. Man trenger jo ikke ha snøret ute Dorg er jo et fiskeredskap. Man dorger etter makrell, blege, eller annen fisk. Å kjøre i dorgefart er vel blitt et begrep på å kjøre i veldig sakte fart. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 1-3 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Mckongen Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Har en Honda 4t 45 hk som er 20 år gammel i år. Hvordan den ser ut innvendig kan man ikke si noe om før man skrur den fra hverandre. Men den går som om den var ny. Ikke noe tull enda. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.