Jump to content

4 takt outboard - kun 8-10 års levetid?


Sjøfalk

Recommended Posts

roesok: om dagens 4-taktere er bedre kan vei bare vite om 10 år.... Jevnlig service kan IKKE avdekke disse korosjonsproblemene. Du oppdager de ikke før motoren får vann i oljen.. Tror neppe motoren blir skrudd i molekyler på en service...

Og jeg griner ikke pga problemene jeg hadde. Fikk båten grisebillig og har tjent stort på det, men det er ikke regningssvarende å reparere levere slikt inn på verksted....

Link to post
Share on other sites

roesok: om dagens 4-taktere er bedre kan vei bare vite om 10 år.... Jevnlig service kan IKKE avdekke disse korosjonsproblemene. Du oppdager de ikke før motoren får vann i oljen.. Tror neppe motoren blir skrudd i molekyler på en service...

Og jeg griner ikke pga problemene jeg hadde. Fikk båten grisebillig og har tjent stort på det, men det er ikke regningssvarende å reparere levere slikt inn på verksted....

Enig at kvalitet over tid må vi vente med å se resultatet av. Men det var ikke det jeg reagerte på; det var derimot din påstand om at "jeg kommer helt sikkert aldri til å kjøpe en ny 4-takter. Med dagens 2-taktere ser jeg ingen grunn til å ta sjansen." Hva mener du med det? Regner med at du med 2-taktere da mener Mercury Optimax eller Evinrude E-Tec. Tror du de holder noe lenger enn f.eks. Yamaha, Honda eller Suzuki 4-taktere? Og på hvilken grunnlag kan du mene det?

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Produsentene tar skritt for å løse/redusere dette problemet både på materialsiden og konstruksjonsiden, men 100% garantier er umulig så lenge vi

snakker om sjøvannskjølte motorer.

Jeg tror heller ikke at 2T motorer vil ha noen fordeler på dette feltet pga betydelig mindre oljeforbruk samt høyere eksostemperatur på moderne 2T

motorer vil dette ikke ha noen positiv effekt på korrosjons problemet i eksos systemet.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter mitt syn vil jeg påstå at generelt sett vil 2 taktere være mer motstandsdyktige mot korrosjon enn 4 taktere. Påstander baserer jeg på motorer jeg har åpnet opp og inspisert i molekyler som noen så fint sa før meg. Hvorfor det er tilfelle, blir straks mer komplisert og basert på min oppfatning av problemet.

 

Jeg tror at 4 takterens svøpe er at den må bli like lett som en tilsvarende 2 taker, siden det er mer leamikk og støperom/ganger vil det tilsi tynnere godstykkelse samt høyere kompleksitet i støpeprosessen. Dette har jeg sett eksempler på hos f.eks honda 40,45,50 med forgasser hvor regelen var istykkerkorroderte bunnpanner og bortærede kompresjonsringer i toppene(der hvor toppakingen ligger ann mot toppen) Dette basert på 4-5 stk.

 

Videre kan det sies at problemet ikke bare gjelder Honda, men flere som Yamaha, Mercury også Suzuki. Dette er i hovedsak de merkene jeg har "plukket" på av 4 takt.

 

Jeg ser det at Verado spår mer problemer med direkteinnsprøytede 2 taktere. Jeg har åpnet en god andel ficht 2 taktere V4 og V6, det er ikke korrosjon å finne på hverken blokk i kjølekanaler eller eksosen, du kan imidlertid finne noen i eksostrompeten. Det er viktig å merke seg at den ikke vil føre til havari som på en 4 taker f.eks yamaha f 200-250. Jeg vil påstå at på grunn av økt sotdannelse i eksosen vil dette nettopp føre til økt bestandighet. Husk også at en 2 takter operer kjøliger ved høy belastning ref e-tec.

Link to post
Share on other sites

Yamaha 9,9 sport er levert med for stor stigning på propellen til mange båter,og vil "surne" over tid.Oppskriften på å få tilbake futten i motoren er å gå ned et par hakk i stigning på propellen,skifte tennplugger og justere blandeskruen 3 omdreininger ut fra bunn(spesiellt justeringsverktøy).Disse motorene skal ligge helt opp mot turtallsgensa for å holde seg rene.Sjekk turtallet med ny propell montert.

Link to post
Share on other sites

Hvis du tar en titt på Finn. no så ser du masse båter med motorer som er 10-12 år gamle som lever i beste velgående! Ved rett vedlikehold og rett bruk er det ikke noe som tilsier at en 4T påhenger er mye dårligere enn en 2T!

Det som er problemet med din motor er nok at det har vært syndet med materialvalg og legeringer.. Har sett bilder av påhengere der det har blitt tatt snarveger får å lage billige produkter. Der oppstår store spenninger i materialene slik at det svakeste leddet blir ødelagt. Dette har ingenting med at motoren har en kamaksel og ventiler i tillegg. Har ikke hørt om større problemer med selve motorene! Dessuten er det nok like mye mikk makk og teknologi i en moderne 2T.

Du har nok vært max uheldig å kjøpt en mandagsmotor som ikke er fult gjennomtenkt når det gjelder valg av legeringer og metalurgi

 

Legger ved et bilde av min Merc 115EFI 2002 mod. Kan ikke se utvendig eller innvendig at den er noe særlig brukt! ingen korrosjon eller rustdannelser

 

 

 

picture_275.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

1.8 liter Focus blokk, takk på F115. :lol:

(Mener denne ble utviklet av Yamaha for Ford og Volvo...? Og kalles vel Zetec)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Legger ved et bilde av min Merc 115EFI 2002 mod. Kan ikke se utvendig eller innvendig at den er noe særlig brukt! ingen korrosjon eller rustdannelser

 

Problemet er jo det at du vet jo ikke hvordan den ser ut inni, utseendet under motordekslet spiller ingen rolle for tæring inni blokk/eksos eller topp. Vi snakker jo ikke om utvendig motor korrosjon her!

Link to post
Share on other sites

Tenkte at her kunne eg svare litt om problemet.

Kjøpte en Yamaha F50 4-takt 97' modell i høst med båten. Visste at det ville bli litt arbeid da og fikk pakken rimelig og spyttet i nevene og startet å skru. Det viste seg at det var mye gale med motoren. i tillegg til det eg oppdaget ved befaring (stammen sto fast), var det alvorlig tæring i bunnpanne og eksos. Eksosrøret var rett og slett tæret bort. Nada annet enn 3 bolter igjen. I tillegg var det alvorlig korrosjon i bunnpannen i samme området. Da eg stakk borti med et skrujern røyk det rett gjennom og en storordre ble sendt www.boats.net.

Denne motoren var altså 14 år og egentlig et vrak om eg ikkje tok utfordringen. Kostet meg ca. 5000 i deler fra USA inkl. ny impeller, kjølerør med pakninger, alle vibrasjonsdempere, anoder og pakninger. pris her ca 14K. :lol:

 

Selve blokken var helt OK og den går som en klokke i dag.

 

Så jeg kommer helt sikkert aldri til å kjøpe en ny 4-takter. Med dagens 2-taktere ser jeg ingen grunn til å ta sjansen.

 

De problemene du nevner her har jo ingen verdens ting å si om det er en 4t eller 2t

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Problemet er jo det at du vet jo ikke hvordan den ser ut inni, utseendet under motordekslet spiller ingen rolle for tæring inni blokk/eksos eller topp. Vi snakker jo ikke om utvendig motor korrosjon her!

 

Jeg har sett bilder av motorer som har hatt problemer med legeringer og spenninger og der ser du tydelig også utvendig at her er noe alvorlig galt!! selfølgelig kan man ikke se om en kjølekanal er tett fordi om motoren ser strøken ut utenpå og inni motordekslet! Det var enkelte modeller som var plaga med dette.. dette gjeler flere merker. Det gjir jo en hvis pekepin om hvordan motoren er blitt lagra og vedlikehold om man ser at den er strøken utvendig og under dekselet. Feks er det store koroderinger rundt komponenter og ned på motorfestene osv..! fra utskrifta hos mekaniker fikk jeg se nøyaktig hvor mange timer den hadde gått på de forskjellige turtallene. totale timer var 350.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Var det ikke noe slikt angående Mercury fra midten av 2000 at selve motor var laget i samarbeid med Yamaha, mens resten var "amerikansk"? Og at det er på grunn av forskjellige legeringer på motor vs resten at det er noe korrosjonsproblemer.

Utfra hva jeg har lest div steder, så er det fra 2007-2008 eller deromkring hele motoren laget av Mercury, og da med legeringer som ikke skaper spenninger.

 

Men dette mer korrosjon, skiller det seg noe utfra om motoren står i vann eller tiltet fri fra vannet? Ville tro at når motor tømmes for vann når den tiltes at problemet blir mindre, eller vil saltet holde på fuktigheten? I tilfelle, er da enig i overflatekorrosjon, men ikke så mye spenningskorrosjon..?

 

TA

Link to post
Share on other sites

braketten vil normalt stå nedi vannet uansett om motoren er opptiltet eller nede. Derfor viktig at man passer på at brakettanoden byttes jevnlig

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

har en 9.9 hk Yamaha den er 12 år gammel nå. og fikk ny plugg i fjord, da ville ikke den lenger, men motor ser ny ut, og starter på første draget,

den fikk oljeskift etter 1 år , og intet annet en den pluggen i fjord.

Den sitter på jolla som ligger i båthuset (under tak)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har en Honda 7,5 tidlig 4 takter fra 1989. Fikk den til konfirmasjonen min i 92. Tok den med meg hjem i fjor vinter for å bruke den på jolla. Da hadde den stått lagret i 12 år. Den startet på 2. draget da jeg skulle sjekke om den var noe å samle på i forrige uke.

Gir, kjøling mm ser ut til å fungere - så ut fra det vil jeg si at min erfaring med 4 taktere er at de holder:)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Utfra hva jeg har lest div steder, så er det fra 2007-2008 eller deromkring hele motoren laget av Mercury, og da med legeringer som ikke skaper spenninger.


TA

Hei, dette har vært debattert tidligere. Mercury 4-takt efi fra 2000-01-02-03 ble produsert i samarbeid med Yamaha. Det var på disse modellene at korrosjonsproblemene på adapterplata oppsto.

Les deg opp i starten av denne tråden. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Etec og Optimax kan nok ha tilnærmet samme forbruk og støynivå med marsjfart, men på tomgang og i dorgefart er det vesensforskjeller både på forbruk, støy og gangkultur. Trivelig å dorge med en nærmest lydløs 4-takts motor. Kan være med på at 2-taktere kan være litt kjapper i starten og at det er en liten fordel ved f.eks. vannsport.

 

I dorgefart er faktisk E-tec rimeligere i forbruk enn 4-takterne. Sjekk f.eks. tabellene her og se det utrolig mye høyere MPG (miles pr. gallon) tallet for E-tec i dorgefart.

Ren utklassing fra E-tec.

 

The stratified fuel combustion chamber is key in this advanced technology. Fuel reaches the exhaust port only after it has closed, at one-half the time of traditional direct injection engines. This means the fuel charge does not escape the combustion chamber - especially during idle - as it is burned and turned into power. The stratified combustion chamber also offers better fuel efficiency because of its precise fuel flow. The E-TEC system senses when to change the number of droplets into the chamber, depending on the engine needs, which is extremely fuel efficient.

 

http://www.thehulltruth.com/boating-forum/540912-fuel-economy-2-vs-4-stroke.html#b

 

364833d1380496266-fuel-economy-2-vs-4-st364834d1380496266-fuel-economy-2-vs-4-st

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Angående metaller og legeringer brukes det kun det som er godt nok for x ant. års drift.. Produsentene tjener mye mere på og selge 2-3 motorer på en 30 års periode kontra 1 motor. For bra produkter gir lite salg og gevinst. Ellers har faktisk 4 takts motorene vært mere utsatt for korrosjon enn 2 takt. Dette kan dog fort forandre seg.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som i ramme alvor mener at en firetakter som er 11/12 år gammel er null verdt?

 

Den er verd mye dersom den er i 100% stand, men er den korrodert opp innvendig så er den etter mitt syn 0-verdt. Dette gjelder for så vidt også en 2-takter.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...