Jump to content

4 takt outboard - kun 8-10 års levetid?


Sjøfalk

Recommended Posts

Du har min fulle støtte "Sjøfalk" i mye du sier her, men du må nok påregne å betale for arbeidet som er utført,motoren er tross alt 8 år

gammel,dette er langt utenfor garantitiden og man kan ikke regne med at verkstedet utfører gratisarbeide.

Jeg foreslår at du prøver å komme til en minnelig ordning med den andre parten. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er altså ingen ting galt med motoren - "bare" kondens pga en konstruksjonssvakhet.

Men i tillegg til den vanllige servicen, krever de full betaling for alle timene de har brukt pluss deler, ellers skrur de ikke sammen motoren....

En misfornøyd Sjøfalk

 

Hei, forstår at du er misfornøyd `Sjøfalk`. Her burde Brunswick Marine "ta regninga" og gi beskjed til forhandler om å skru sammen motoren uten omkostninger for deg, hvis de skal ha noen troverdighet igjen. :headbang:

Håper du får en god sommer allikevel med eller uten "kondensproblemer". Lykke til. :flag:

Link to post
Share on other sites

Synes dette mer og mer virker som en sak klar for TV i form av FBI (forbrukerinspektørene) eller TV2 hjelper deg. Da blir det kanskje litt mer fart i importør og forhandler?

 

Selv om motoren ikke lenger er under 5 år (reklamasjon) innrømmes det tydeligvis at motoren har en betydelig svakhet fra fabrikk. Det er kanskje for mye forlangt at du skal slippe helt uten kostnader, men at du skal måtte betale hele kaka synes jeg er langt over streken fra importør og forhandler.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en kjedelig beskjed fra verkstedet for noen dager siden. Min 8 år gamle Mercury 90 HK four stroke hadde tatt inn 2-3 liter vann (i oljen) siden siste årlige service!!!! Den var nesten ikke brukt og har bare vært på vannet ved bruk (tatt opp og ned) Kun brukt i ferskvann i år. Beskjeden var at den må skrus opp for å sjekke hva som er årsaken. Omfattende arbeid som de ikke har tid til nå i høst. Hva har skjedd? Jeg har forhørt meg litt og vannlekkasje av dette omfanget er uvanlig. Jeg har hatt årlig motorservice hos anerkjent verksted og motoren er lite brukt.

 

Hvis dette er helt som du skriver, (tviler ikke på det) håper dette løses til din fordel hvis du bringer saken inn for forbrukerombudet. Slik jeg oppfatter det, har du levert inn en motor til service hvor verkstedet har "oppdaget" dette. De påberoper at dette er mangel som må utbedres, men kan ikke finne årsaken til dette. Motoren har hatt jevnlig service tidligere år uten at dette har inntruffet. Kondensproblemene grunnet en lite heldig motorkonstruksjon vil vel ikke "inntreffe" først etter 8 år - med ellers likt bruksmønster? :rolleyes: Denne forklaringen er etter mitt skjønn "tynn"

 

Hva skal man da som forbruker oppfatte dette som? Jeg tror du ikke kommer noen vei med hverken importør eller verksted før de får kniven på strupen her. Forhold deg til kun verksted i første rekke, så får han forholde seg til importør.

 

--- Neste gang.... - kjøper du vel en motor i fra en anerkjent produsent? :saint::lol:

 

Er i midlertid det motsatte tilfelle, at du har oppdaget vann i oljen selv og satt motoren på verksted for dette må du nok dessverre belage deg på å ta regningen for dette selv...

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Slik jeg oppfatter det, har du levert inn en motor til service hvor verkstedet har "oppdaget" dette. De påberoper at dette er mangel som må utbedres, men kan ikke finne årsaken til dette. Motoren har hatt jevnlig service tidligere år uten at dette har inntruffet. Kondensproblemene grunnet en lite heldig motorkonstruksjon vil vel ikke "inntreffe" først etter 8 år - med ellers likt bruksmønster? :rolleyes: Denne forklaringen er etter mitt skjønn "tynn"

 

Korrekt - og motoren var inne til årlig service. Bruksmønsteret har vært tilnærmet likt de siste årene, kanskje 2 - 3 turer ekstra i kaldt vær forrige sesong. At det plutselig skulle bli 2-3 liter vann nå og ikke noen bemerkning om vann de foregående servicene er jo litt merkelig ja.

 

Jeg har ikke planer om å kjøpe en ny Mercury med det første nei.

 

Sjøfalk

Link to post
Share on other sites

har de nevnt pris?hadde blitt skuffet og forbannet av den dårlige kundeservicen .

 

De har ikke antydet pris eller timer brukt, selv på spørsmål (Bortsett fra hva de svarte på spørsmål i høst vedrørende mulig årsak til lekkasen da). De har heller ikke ringt meg tilbake slik som lovet mandag. Jeg vet ikke om de har montert den ferdig heller.

 

Før jeg tok opp pris med dem på mandag, sa de at de måtte bruke et par dager til på å sette den sammen. Jeg avtalte å hente den onsdag neste uke. Men det var før verkstedet truet med å ikke montere den.

 

Jeg må vel nok en gang forsøke å ringe dem...

Link to post
Share on other sites

Jeg ble i ettermiddag enig med Rønsdal om en redusert regning som endte opp på 13.000 (Halvparten av timene ble trukket fra).

Det var da noe...

Har hatt samme merke som deg, aldri mer.

 

Anbefaler deg sterkt å gå for Suzuki, Yamaha eller Honda neste gang.

 

Skal nå i gang med 9. problemfrie sesongen med Suzuki 4 takter :smiley: Og min Yamaha 2 takter er ca 15 år, den bare går og går :smiley:

 

Min konklusjon: Velg riktig merke, det er det viktige.

Link to post
Share on other sites

Skal nå i gang med 9. problemfrie sesongen med Suzuki 4 takter :smiley: Og min Yamaha 2 takter er ca 15 år, den bare går og går :smiley:

Du slår meg på Suzuki DF140 Andy, jeg skal begynne på min 7.sesong med DF140 uten feil/reparasjoner (kun vanlig service). Har i tillegg en Yamaha 40 Hk som er hele 30 år og en 80 Hk som er 25 år :yesnod:

 

Selv om det kanskje ikke er så voldsomt store kvalitetsforskjeller mellom ulike fabrikat i dag er det vel kanskje litt jevnere kvalitet på de japanske motorene. Jeg har hatt 2 reparasjoner på min Mercury 15 Hk på 13 år fra den var ny og selv om den ene reparasjonen bare var en bagatell ble den andre reparasjonen dyr nok.

Link to post
Share on other sites

Jeg ble i ettermiddag enig med Rønsdal om en redusert regning som endte opp på 13.000 (Halvparten av timene ble trukket fra).

 

Ja jeg føler med deg `Sjøfalk`, sure penger å betale. Kan ikke tro at forhandleren (Rønsdal) har subsidiert halvparten av timene fra egen kasse uten at De har hatt en avtale med importøren. :nonod:

Hva gjør du nå ?, selger motoren privat eller kjøper en mindre motor i tillegg som du kan benytte til trolling.

p.s. Kontaktet du Brunswick Marine Europe angående ditt problem?

Link to post
Share on other sites

Kan ikke tro at forhandleren (Rønsdal) har subsidiert halvparten av timene fra egen kasse uten at De har hatt en avtale med importøren. :nonod:

 

Ikke ett øre å hente hos importøren. Jeg vil ikke definere dette som noen form for subsidiering, men forhandler har trukket fra halvparten av timene.

 

Hva gjør du nå ?, selger motoren privat eller kjøper en mindre motor i tillegg som du kan benytte til trolling.

p.s. Kontaktet du Brunswick Marine Europe angående ditt problem?

 

Det er ikke butikk for forhandlere å ta motorer i innbytte. Samtidig er det svært lett å omsette privat til greie priser. Motoren er jo sjekket og funnet i fullgod stand uten noen form for korrosjon. Alle pakninger er skiftet + termostaten. Det er vel mest sannsynlig at jeg selger den privat og bytter til et annet merke (Suzuki, Yamaha eller Honda). Jeg har av og til behov for raske forflytninger over strekninger - så det er ikke aktuelt med annet enn 80-90 HK. En større motor vil ha en marsfart på lavere turtall - støyer mindre og bruker også mindre drivstoff. En dobbelt motorisering hadde vært greit, men passer ikke min Askeladden skjærgårdsjeep og vil dessuten gjøre farkosten litt for baktung.

 

Jeg vurderer imidlertid å beholde motoren ut sesongen og følge nøye med. Jeg vil prøve å endre kjøremønster litt ved å la den gå skikkelig varm før og etter trolling på høye turtall i fart. Skal også sjekke nøye oljenivået etter hver tur for å se om det dannes kondens. Motorblokken er produsert av Yamaha og den har startet og gått problemfritt i alle år - selv i minus 6-7 grader.

 

Jeg har ikke sendt noen mail til europeisk importør (produsent) ennå. Jeg har ingen tro på at det vil hjelpe meg nå, men jeg er likevel fristet til å fortelle hva jeg mener om servicen som ytes fra importør/produsent og hva jeg tror konsekvensen av dette blir på sikt. Markedskreftene rår.

 

Jeg har fått bekreftet at båtbransjen (les båtmotorer) er flere 10 år bak bilbransjen på mange områder. Dette gjelder støtte til forhandlere/verksted, mangel på sentrale feildatabaser (dette er ikke tilgjengelig for forhandlere i det hele tatt), opplæring og informasjon, kundeservice og praktisering av lovverket mht garantier og reklamasjoner, importørens krav til verksteder ( dagens moderne motorer krever blant annet avansert datautstyr - det stilles ikke krav om dette fra produsenter/importører.)

 

Det eneste som vil endre på dette, er om vi forbrukere reagerer og velger de merkene/importører og forhandlere som yter best service. Når de som har dårligst service ovenfor kundene mister salg og de som har best service og best produkter tar markedsandeler - ja da burde noen våkne opp og forstå sammenhengen.

 

Forbrukerrettighetene i Norge (og Norden) er mye bedre enn de fleste land. Norge er et lite marked for produsentene med kaldt vann (under 20 grader er kaldt!). Her har vi også store avgifter på motorer. Det betyr at vi har en mye eldre motorpark enn andre land. Vi er derfor avhengig av at produktene fungerer også etter 5 år og at produsenter er åpne om feil og bidrar med sine erfaringer ovenfor verksteder/forhandlere.

 

Produsenter og forhandlere har også en informasjonsplikt ovenfor kunder. Denne informasjonsplikten kan i følge forbrukerrådet, føre til ansvar utover reklamasjonsperioden. Dersom et produkt har en svakhet som gjør at det ikke egner seg til visse typer bruk - plikter de faktisk å gjøre kundene oppmerksomme på dette.

 

Verkstedenes har også et ansvar som profesjonelle fagpersoner og leverandør av tjenester. Hva som avtales forut for en tjeneste, hvem som tar initiativet til å utføre en tjeneste, informasjon gitt, avvik fra prisantydninger mm er forhold som vil vektlegges i en eventuell forbrukertvist.

 

Takk for at dere har fulgt med på denne tråden.

 

Jeg håper dette har vært nyttig for flere båteiere. Jeg er sikker på at også flere forhandlere vil være mer oppmerksomme på disse problemene og gi kundene bedre råd om produkter som passer deres behov.

 

Så håper jeg også at forhandlerne framover vil stille større krav til sine importører og at de blir mer forbruker og markedsdrevet.

 

Takk for støtte og god båtsommer til dere alle sammen.

 

Mvh

 

Sjøfalk

Redigert av Sjøfalk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Hei Båtvenner

 

Jeg har ikke skiftet motor.

 

Har hatt 2 turer i våres + 3 nå i høst. Site tur var det -8 til minus 3 i luften og 6 grader i vannet.

 

Sjekket oljen nå. Den er helt klar uten antydninger til kondens. Oljenivået er helt normalt.

 

Hva kan dette skyldes?

 

Vel. De skiftet alle pakninger - men de var ikke lekk.

 

De skiftet termostat - vet ikke om det betyr noe. Den gamle skulle være ok, men vet ikke om nye er stilt inn annerledes.

 

Jeg har imidlertid kjørt motoren hardere i løpet av 7-8 timer trolling. Jeg har hatt den oppe i ca 30 knop i ca 20-30 minutter.

 

Jeg har også tiltet motoren litt opp ved dorgingen slik at bunnpannen kommer litt høyere.

 

ER dette årsaken til at det nå ikke er kondens?

 

Jeg vet ikke. Men de fant altså ikke noen problemer/feil med motoren ved komplett demontering. (alt ble demontert til mminste skrue). Ingen korrosjon eller lekkasjer i pakninger. Ingen feil med termostat. Den og alle pakninger ble imidlertid byttet og jeg har kjørt den ca 50 timer i vanntemp på snitt 7 grader - men denne gangen med god varmkjøring på hver tur. Resulatet er ikke synlig kondens eller missfarge på oljen :thumbsup:

 

Merkelig - men det ser ut som om jeg er kvitt problemet enn så lenge. Jeg fortsetter med nye rutiner (litt tilt på dorging og god varmkjøring på hver tur)

 

Sjøfalk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har en 1990 mod 140 hk Evinrude.

Den ryker og bråker, men det finnes ikke korrosjon.

Skifter gearolje og plugger hvert år.

I tillegg kjøres den i ferskvannskumm hver høst.

Motoren sprayes inn med tynn olje.

Vedlikeholdet blir billig.

 

Når jeg leser på denne tråd så gidder jeg ikke bruke tusenvis av kroner for å få en ny motor som det kanskje følger masse problemer med.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

ja.. da var det min tur... håper bare inderlig at det kun er kondens hos meg og!

 

jeg kjøpte båten i forrige uke.. den er benyttet i vinter rigktignok! forige eier peiliet oljen for to uker siden, og da var den fin.

 

Leverte båten inn på mandag hos min lokale båtdoktor på Strømmen, og læregutten skulle skifte motorolje.

Det endte med at han var veldig usikker på om det var vann og hvor mye. Men sånt kan skje....

 

uansett så håper jeg at det ikke er tæring, toppakning eller sprekk i blokka... siden alle pænga gikk med til kjøp så er det ikke rom for store påkostnader eller ny motor.. Da blir det ingen båtsommer på oss :( alternativet blir og sette båten i hagen og late som om vi er på vannet.. alt ordner seg med litt fantasi :)

Link to post
Share on other sites

Det er en ting mange glemmer, det er å undersøke om termostaten fungerer, gjør den ikke det og den står åpen så får ikke motoren opp arbeidstemperaturen og det kan medføre

kondensering i oljen og i enkelte tilfeller bensin i oljen. Få termostaten undersøkt ,før du leter videre.

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.

Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Problemet med korrosjon på Mercury efi 4- takt , er velkjent fra 2000- 2003.

Altså : "Keep clear" modeller fra 2000-til 2003 4-takt efi.

Les medlemmet "Sjøfalk" erfaringer vedrørende problemet.

 

Men??? Sjøfalk sin motor var jo fri for alt som heter korrosjon? den hadde jo kondensproblemer?

Link to post
Share on other sites

beklager at jeg unødvendig siterte 3 linjer for mye der.. skal ikke skje igjen..

strengt tatt så ble det mer tekst og rot med tanke på at mitt innlegg ble fjernet :) men nok om det..

 

det jeg prøvde og si til Chagall var jo et på Sjøfalk sin motor så var det kondens og ikke korrosjon som var problemet..

Link to post
Share on other sites

Hei "snurresprett", tror De fleste som har fulgt denne tråden har gjort seg opp en mening om hva som skjedde med "sjøfalk`s motor.

Den enkleste og greieste forklaring importør/forhandler kunne komme med var dette, at kondens var årsaken.!!!!!

De har ikke nevnt med et ord alle klager som har kommet fra andre hold (internationale) vedrørende " Tæring".

Som jeg sa," keep clear" av Mercury EFI 4-takt 2000-01-02-03. God Sommer. :flag:

Link to post
Share on other sites

Snakket med min lokale båtpusher i dag! og de sa at dette med kondens var en kjent greie dersom motorene hadde gått i kaldt vann!

derimot så sa de at dette var meget gode motorer og at de hadde kun gode erfaringer med dette. Det han sa var at de hadde fått ufortjent pepper nettopp pga rykter osv. Ifølge han så var det ikke mange motorer med problemer når man så på ladsbasis av solgte kontra de med problemer. tvertimot så hadde andre motortyper og fabrikanter myye mer problemer, men at importører var utrolig flinke til og dysse ned saker.

 

Han nevnte E-tec som eksempel ! de har bytte så mange injectorer at de kunne ansatt en på full tid:)

Link to post
Share on other sites

Ser at Honda er et av merkene som anbefales i tråden - jeg har dessverre temmelig dårlige erfaringer der. En Honda 45 hk fra 1994 "døde" i 2003 - I følge Sørlandet Sylinderservice var eksosen gjennomrustet, oljesumpen på det nærmeste gjennomrustet og ett eller annet, også det forbundet med rust, gjorde at det nesten ble umulig å svinge til den ene siden. En 10 HK Honda fra ca 1980 med særdeles lite bruk og som antagelig stod på båten tilsammen mindre enn 6 mnd på 18 år, døde av korrosjon i forgasseren(!) og "et par ting i selve motoren" som jeg forlengst har fortrengt.

 

Vi har to til tre båter med påhengsmotor på vannet det meste av året og ytterligere et par til om sommeren når ungene er på besøk. Samtlige er nå utstyrt med Yamaha motorer og kluss og tull faktorene har vært så godt som ikke-eksisterende. Men Honda? Aldri igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...