Jump to content

4 takt outboard - kun 8-10 års levetid?


Sjøfalk

Recommended Posts

Jeg registrerer at det er enkelte Yamaha og Suzuki " fanatikere" som til stadighet er ute å sverte andre merker spesielt er det Mercury som får lide for dette. Ofte er det gamle

fordommer som er ute og går, og ja Mercury og Evinrude/Johnson hadde kvalitetsproblemer på 80 og 90 tallet i varierende grad, og det var da japanske produsenter helt

fortjent fikk et godt rykte mens Amerikanerene sovnet i timen..

Men dette er det slutt på ,i de siste 10 årene har Amerikanske motorer hatt en formidabel økning i kvalitet og driftsikkerhet og dei er uten tvil ledende på tekniske nyvinninger.

 

På metalurgi siden har Amerikanske motorer alltid vert bedre en Japanske motorer, selv i dag har Mercury bedre (renere legering) støpegods en konkurentene, men selvsagt

kan korrosjon oppstå under ugunstige forhold og da hjelper ikke selv den beste legeringen. Japanske motorer har også slitt med problemer, ta V6 Yamaha 200-225-250 4T,

Denne motoren har slitt med store korrosjonsproblemer i eksosdelen i dei senere år ,til stor fortvilelse hos kundene (svært dyr reperasjon) uten for garanti tiden har Yamaha

avslått alle krav om utbedring, dvs kunden må ta kostnaden selv.

Yamaha F115 og F150 har hatt en del problemer med dei kontraroterende balanse akslingene på motorene. Suzuki har hatt problemer med vannpumpehuset (skjevhet)

på enkelte av modellene, samt div lakkproblemer, dette er bare noen få eksempler jeg har tatt frem.

 

Så konklusjonen er at ingen motor er laget av "gull" ,det er masseproduserte ting vi snakker om og feil kan oppstå i produksjonen av og til uansett hvor disse er laget.

Dagens utenbordsmotorer har aldri vert bedre ,samme hva slags produsent som står bak, alle kjente merker holder etter min mening en temmelig høy kvalitet i dag.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vis og vis

En motor som selges på det åpne markedet skal ikke gå i stykker vist dit og datt !!

 

Og att legeringene er dårligere en før er det ingen tvil om !

Jeg mener en motor skal ikke tære i stykker , Greit att den mekanisk blir sliten , men den skal ikke råtne !!

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Jeg registrerer at det er enkelte Yamaha og Suzuki " fanatikere" som til stadighet er ute å sverte andre merker spesielt er det Mercury som får lide for dette.

og akkurat det er litt ironisk , iom. at de powerheadene som anses å være mest utsatt er Yamaha utviklet (og noen også yamaha produsert om jeg ikke tar helt feil)

 

At tæring oppleves som et større problem nå enn tidligere har jeg mine teorier om:

- en 2-takter som kjøres på oljeblandet bensin vil ha mer oljesot liggende i eksossystemet - kan ikke skjønne annet enn at det må være rusthindrende

 

- 4-takterne idag er jo i mange klasser tilnærmet like lette som 2t - med mye mer leamikk. Denne vekten må jo være innspart et sted. F.eks ved å bruke tynnere gods der det er mulig. Tynnere gods = mindre å tære på før skade oppstår.

 

Termostat:

En kamerat av meg jobbet på Yamaha/Hondaverksted tidligere. Han sa at på F115 motorer har kaldere termostat enn f.eks F100. Og at de byttet til F100 termostat dersom motoren ble brukt mye vinterstid og småkjøring

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Yamaha F200-250, så er det såvidt jeg vet et problem som ikke har forekommet i Norge. Jeg skjekket dette så godt jeg kunne, før jeg kjøpte min, Mekanikeren som jeg bruker har jobbet med Yamaha i mange år, og bruker de selv i yrke. Motor med svært lite feil, sier han.

 

Har ikke lest om dette korrosjons problemet i Norge, og det er ikke alle motorer som rammes.

 

Min er 2002 mod, og fungerer helt fint, med 520 timer bak seg. Men det er klart, jeg tenker litt på hvor lenge den varer. Tiden får vise :smiley:

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I Norge er det nok et lite kjent problem, fordi salget av store 200-250 er lite i forhold til USA der kanskje 90% av produksjonen av store utenbordsmotorer

på verdens basis blir solgt.

Jeg mener det var enkelte årsproduksjoner av Yam V6 (2005-2007) som var spesielt berørt. Det står en del om dette på div Amerikanske forum (THT)

osv.

Det jeg vil frem til er at ingen produsent er imun mot feil . Motorfabrikkene bruker mange underleverandører i produksjonen og da er det en risiko for

komponenter med mangelfull kvalitet. Yamaha er blant de to største i USA (Merc-Yam) og har alltid levert varene opp i gjennom årene med jevn og god kvalitet, eller for å si det på en annen måte,det er ingen risikosport i å kjøpe en Yamaha .

Link to post
Share on other sites

8-10 år ja stemmer ja hadde en merc 50 2002 modell, kassert i dag pga store rustskader på/ved powerhead(påkost mere enn verdi på maskin)

Merkelig. Kan ikke skjønne at en 10 år gammel motor skal ruste opp. Forutsetningen er selvsagt at den er normalt behandlet; dvs. kjøres i ferskvann ved service, skifte av zinkanoder ved behov. Eller er det slik at det er store forskjeller fra merke til merke?

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

En feil som jeg tror mange gjør, er å dra kobberbasert bunnstoff helt til, og på motorbraketten. Alt som stoffes på motor skal være av alusafe bunnstoff, samme som for drev.

 

På drevbåter skal man som kjent ha et skille på ca 4 cm mellom bunnstoff og drev, for å unngå korrosjon og tæring. Desverre mange som ikke er klar over dette.

Vil tro det samme gjelder for utenbords, jeg har iallefall praktisert det slik.

 

I så måte kan det hende Aluminiumsbåter som bruker bunnstoff med lavt/ ingen kobberinnhold kommer bedre fra det?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte i 2002 en ny Yamaha F60. Solgte båt og motor etter ca. 5 år. I manualen stod det klart og tydelig at den måtte flushes med ferskvann etter hver tur i sjøvann. Dette ble selvsagt aldri gjort utenom ved opptak da båtplassen ikke hadde særlige fasiliteter. Vil tro at dette er "normal" prosedyre for de fleste. Poenget er at dette er aluminiumsmotorer med sjøvannskjøling som får saltlake både innvortes og utvortes. Selfølgelig korroderer det. Om motoren varer over ti år bør det regnes som bonus. Småmotorer som tas opp ofte og spyles kan vare en evighet. Men de store påhengerne med konverterte bilmotorer og alskens finmekanikk satt på høykant og plassert 20cm over havoverflaten tipper jeg sliter litt på sikt.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Solgte min Honda BF45 fra 1991 i fjor og den gikk som ei kule de årene jeg hadde den. Denne ble brukt året rundt og var aldri på land mer en noen få dager i året..... I følge denne tråden skulle denne motoren vært død mange ganger, men heldigvis kan ikke motorer lese :)

Link to post
Share on other sites

jeg har et beist av ei zinkanode som jeg har plumpa i sjøen ved siden av båten min,ei snekke riktignok. kobberledning som er koblet til anoda. den er koblet til akselen til propellen,den andre til blokka i motoren med krokodille klemmer. kobles lett av når jeg drar på sjøen. dette er i tillegg til vanlig anode oppsett i båten. så kan tæringene grafse i annodene i stedet for motoren når den ligger fortøyd. mulig dette er en ide på påhengere også siden tæring er et av problema?

Link to post
Share on other sites

Selfølgelig korroderer det. Om motoren varer over ti år bør det regnes som bonus. Småmotorer som tas opp ofte og spyles kan vare en evighet. Men de store påhengerne med konverterte bilmotorer og alskens finmekanikk satt på høykant og plassert 20cm over havoverflaten tipper jeg sliter litt på sikt.

Ja, selvfølgelig gjør de det, men er ikke med på at motorer over 10 år er bonus. Selvsagt kan motorer være rustet og i dårlig stand etter noen år, men de trenger ikke det.

 

Skjønner heller ikke argumentasjonen at store motorer skal ha mindre varighet enn mindre, grunnet alskens finmekanikk. Tror det har mindre betydning. Det som har betydning er hvordan en bruker og ikke minst behandler motorene. Med normal godt bruksmønster skal en 10 år gammel motor fortsatt ha mange gode år.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

hadde vært morro å sett på bruksmønsteret på disse motorene som tæres opp.

Brukes de mye/lite gjennom hele året?

Ligger de ute uten bruk gjennom deler av året?

blir de tatt opp om høsten og spylt/satt bort?

Står de seg ihjel?

finnes det fellesnevnere bortsett fra ca årsmodell og hk?

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Skjønner heller ikke argumentasjonen at store motorer skal ha mindre varighet enn mindre, grunnet alskens finmekanikk.

 

Ren synsing og spekulasjon fra min side :yesnod: . De nye store motorene fra eks Yamaha er jo nydelige maskiner.

 

http://www.yamaha-mo...250d-f225f.aspx

 

Masse ventiler og flere kamakslinger drevet av tannreimer. Endel dyrere enn tilsvarende bensin innenbords da. Men med regelmessig bruk og skikkelig vedlikehold holder de sikkert mye mer enn 10 år. I motsatt fall har de potensiale til mye morro etter noen år :pray: . Men de er iallefall enkle å heise av. :thumbsup:

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Jaja. Har en 2010 modell 4 takts yamaha sport edition, 2 år senere så går den treigere.. Så er vell noe med at de tåler mindre en 2 takts motorer? Tar service privat, fordi har en stefar som kan det. Oljefilter skal skiftes no, bensinfilter er helt okei.. Kjørt igjennom med ferskvatn, før man har tatt den opp. Så aner ikkje ka som kan være gale..

Link to post
Share on other sites

Dette er jo motorer som, med regelmessig service, skal gå mange tusen timer uten problemer. Jeg tror at de fleste påhengere "står seg i hjel". Bruktbåtkjøpere bør gå klar av motorer med lite timetall/årsmodell. Som tidligere nevnt i innlegg er det ikke optimale forhold for en motor 20 cm over sjøen. Men kjøres den ofte og med belastning vil den vare i mange år. Tenk Bil.

Link to post
Share on other sites

Jaja. Har en 2010 modell 4 takts yamaha sport edition, 2 år senere så går den treigere..

ikke normalt at man taper merkbart med ytelse etter 2 sesonger, uansett om det er 2T eller 4T.

Da hadde jeg heller mistenkt båten, er den grodd eller økt i vekt f.eks? Forhandlere kan også kjøre motor med testpropell for å se om den oppnår rett turtall.

 

Hva slags størrelse og båt er det?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ikke normalt at man taper merkbart med ytelse etter 2 sesonger, uansett om det er 2T eller 4T.

Da hadde jeg heller mistenkt båten, er den grodd eller økt i vekt f.eks? Forhandlere kan også kjøre motor med testpropell for å se om den oppnår rett turtall.

 

Hva slags størrelse og båt er det?

 

14 fots solstril. Ingen groe på båten. og har gått helt perfekt inntill første kjøretur for 2uker siden..

Link to post
Share on other sites

Tenkte at her kunne eg svare litt om problemet.

Kjøpte en Yamaha F50 4-takt 97' modell i høst med båten. Visste at det ville bli litt arbeid da og fikk pakken rimelig og spyttet i nevene og startet å skru. Det viste seg at det var mye gale med motoren. i tillegg til det eg oppdaget ved befaring (stammen sto fast), var det alvorlig tæring i bunnpanne og eksos. Eksosrøret var rett og slett tæret bort. Nada annet enn 3 bolter igjen. I tillegg var det alvorlig korrosjon i bunnpannen i samme området. Da eg stakk borti med et skrujern røyk det rett gjennom og en storordre ble sendt www.boats.net.

Denne motoren var altså 14 år og egentlig et vrak om eg ikkje tok utfordringen. Kostet meg ca. 5000 i deler fra USA inkl. ny impeller, kjølerør med pakninger, alle vibrasjonsdempere, anoder og pakninger. pris her ca 14K. :lol:

 

Selve blokken var helt OK og den går som en klokke i dag.

 

Så jeg kommer helt sikkert aldri til å kjøpe en ny 4-takter. Med dagens 2-taktere ser jeg ingen grunn til å ta sjansen.

Link to post
Share on other sites

Så jeg kommer helt sikkert aldri til å kjøpe en ny 4-takter. Med dagens 2-taktere ser jeg ingen grunn til å ta sjansen.

Trist historie, men hva mener du med dette sitatet? Markedet domineres at 4-taktere av topp kvalitet, og som jeg har skrevet tidligere, trolig vil vare mye mer enn 10 år ved riktig bruk og jevnlig service og ettersyn. Av 2-taktere er det vel idag Mercury og Evinrude som har de, men tror du de er av bedre kvalitet over tid? Tror ikke jeg.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...