Jump to content

4 takt outboard - kun 8-10 års levetid?


Sjøfalk

Recommended Posts

Jeg hadde definitivt slått til hvis jeg fikk innbytte på en slik motor - som jo er skrudd fra hverandre og erklært frisk. At den nye er en Yamaha er ikke dumt. At den er NY er enda bedre. Så slipper du å selge (privat) en motor som du vet samler flere liter vann i oljen hvert år.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Ja vi skulle hatt YAMAHA påhengser alle mann. :wink: Da hadde vi kunnet leve lykkelig resten av vårt båtliv uten å bekymre oss om motorproblemer av noe slag. ( Det blir jo sagt at de er omtrent feifrie) :giggle:

 

Nåja, helt feilfri er vel ingen motor,men ryktet til en japsemotor er ikke helt ufortjent, dei har en lavere feilprosent enn andre merker.

Men jeg vet for min egen del at den motoren jeg har i dag skal jeg kvitte meg med før garantien løper ut.

Å selge denne privat uten garanti :sweat::sweat::sweat: glem det, det risikerer jeg ikke.Nei den blir nok byttet inn.

Redigert av Jonnyrude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja vi skulle hatt YAMAHA påhengser alle mann.

 

Ellers Suzuki eller Honda. Stiller disse i samme klasse.

 

Yamaha er veldig solide. Suzuki er ikke helt i samme klasse. Se på offshore-racing som V50 osv. Her er det stort sett Mercury og Yamaha som går. Mercury-motorene yter gjerne veldig bra, men er noe mer skruing enn Yamaha.

Suzuki tåler ikke å kjøres på bånn gass i timer av gangen, så de er det ingen som bruker. Når vi skulle ha motor til vår V50 båt ble jeg av en teknisk delegat fra Erling Sande anbefalt å ikke kjøpe Suzuki når jeg spurte ham om råd. Dette var snakk om brukt 50hk totakt, men det sier noe om erfaringene de har gjort seg. Klarer man ikke lage noe så enkelt som en totaktsmotor solid nok, hva da med en mer komplisert firetakter....

Nå utsettes motorene i racing for ekstreme påkjennelser ift den jevne båtbruker, men holder det for racing.... :cool:

 

Suzuki og Honda har veldig flott gange på tomgang, det skal de ha... :yesnod:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mercury: Bortsett fra denne hendelsen i høst med mye kondensvann - har min motor fungert helt perfekt uten noe tull og med svært lett start selv i -7 grader på senhøsten. Aldri noe tull. Sett bort fra det problemet som oppstår med kondens for mitt spesielle bruk, har det vært en positiv opplevelse. Ikke antydning til korrosjonsskader etter hva verkstedet sier. Som tidligere nevnt har også min Mercury 2 takter 4 HK fungert prikkfritt i 14 år. (Før det hadde jeg en 4 HK Yamaha 2-takt som korroderte helt i stykker etter 10 år). Så min vurdering av Mercury er blandet. Generelt har jeg svært gode erfaringer, men til fiske i kaldt vann høst og vår, kan det synes som om andre merker er bedre mht kondens. Hvordan helt nye Mercury motorer er mht kondens vet jeg ikke - annet enn at en av forhandlerne som jeg hadde en åpen samtale med i går - sier det ikke er noe problem lenger. Dette er ikke Yamaha blokker men amerikanske motorer etter hva jeg forstår.

 

Dett er altså en svakhet ved disse motorene at de er dårlig isolert og genererer kondens. Det gjelder konstruksjonen fra Mercury på undervannshuset. Blokken er Yamaha - stamme er Mercury. Det er kjent at de hadde store korrosjonsproblemer på 40-50 og 60 HKene (var en liten katastrofe). De brøt sammen etter 8-10 år. Det samme korrosjonsproblemet har ikke vært der på 75-90 115 HK etter hva jeg har fått høre. Her er det imidlertid kondensproblemer.

 

Jeg har hørt om 4-5 Mercury motorer i fiskermiljøet i Norge av nyere dato enn 2003 som har hatt samme kondensproblem uten at forhandlere, importør har innrømmet det. De fleste i fiskermiljøet velger japanske motorer - og spesielt Suzuki.

 

Honda har vært på markedet lengst med 4-takt. Som andre 4-taktere, hadde også disse noe kondensproblemer ved denne type bruk tidligere - dog ikke i nærheten av Mercury. Jeg kjenner ikke til at dette er noe problem nå. Yamaha hadde problemer i samme tidsperiode som Mercury - men ikke så mye (ref søk på nettet). Jeg kjenner ikke til at dette er noe problem med Yamaha nå. Forhandler bekrefter også dette.

 

Andre merker har jeg ikke samlet informasjon om.

 

Sjøfalk

Redigert av Sjøfalk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Yamaha er veldig solide. Suzuki er ikke helt i samme klasse. Se på offshore-racing som V50 osv. Her er det stort sett Mercury og Yamaha som går. Mercury-motorene yter gjerne veldig bra, men er noe mer skruing enn Yamaha.

Suzuki tåler ikke å kjøres på bånn gass i timer av gangen, så de er det ingen som bruker.

Tviler ikke på at dette er korrekt i racingsammenheng, men nå er det slik at de fleste har et båt- og motorbruk som er mer normalt enn full pinne hele tiden. Og det er "normalbruk" over tid som er det viktigste sammenligningsgrunnlaget for motorer. Om det er dorging i time etter time som er hovedgesjeften, vil det også kreve spesielle egenskaper.

 

Kan tenke meg at en god pekepinn på driftssikkerhet på motorer er å ta en prat med andre båteiere i båthavna. Der finnes mange forskjellige motorer, gamle og nye. Om en snakker med disse båteierne over tid så vil det nok dukke opp et mønster over hvilke båtmotorer som er bunnsolid, og hvilke det er problemer med. Tror personlig ikke det er så store forskjeller. Men jeg har gjort meg opp mine meninger og disse er en kombinasjon av:

 

* Egne erfaringer

* Hva jeg har lest på BP og andre nettsider

* Samtale med andre båteiere

* "Ærlige" tilbakemeldinger fra motorrepararører

 

Tester er jeg mindre opptatt av. De går på toppfart, støynivå og forbruk over en kort testperiode. Men det sier ikke noe om kvaliteten til disse motorene over tid. Hvordan er det med feil og mangler etter 10 år? God som ny eller mye plunder og heft?

 

Det er klart at motorer som utmerker seg i racing har gode egenskaper, men for å trekke en ikke helt god sammenligning; det at Citroën stadig vinner løp i rallycross betyr ikke at det merket er det mest solide og driftsikre over tid. I dag er det liten forskjell i kvalitet på de forskjellige motormerkene, og det at en motor f.eks. tilbys til en betydlig lavere pris kan være grunn god nok til velge den. Forskjellene er vel ikke større.

 

Og så må en se på bruksmønster. Skal en i hovedsak fort att og fram så kan det være hipp som happ om en velger 4-takt eller Mercury Optimax eller Evinrude E-Tec. Men om det er mye dorging og kjøring på tomgang så vil 4-takt være overlegen iht. støy og forbruk. Vedlikeholdutgiftene tror jeg også er temmelig like. Hovedpoenget må være å unngå store feil, da kan pengene fyke fort ut.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Har ett mulig lignende tilfelle på min Yamaha F100 2000/2002 modell (litt usikker kjøpte den brukt). I sommer byttet jeg termostat etter anbefaling fra forhandler, dette pga av at jeg fikk bensin i oljen slik at oljenivået steg.

 

Etter at jeg byttet termostaten så det bra ut, helt til jeg peilet oljen for ett par dager siden. Da kom det grå/hvit olje ut av peilepinne hullet?? :headbang:

 

Jeg bruker båten hele året mest småturer til fra jobb, 4 år uten motorprobemer uansett temperatur.

 

Tappet av oljen, smakte faktisk på vannet det var ikke salt...hmm var sikker på at topppakningen hadde røket.

 

Turene til/fra jobb er korte ca 10 min, kan det virkelig være kondens pga av at motoren ikke blir skikkelig varm?....... :confused:

Link to post
Share on other sites

Kondens i oljen kan bli et problem ved mye (slakkekjør),kjør motoren med høy belastning slik at den blir gjennomvarm,

da vil kondensen forsvinne.

Mange har båten ute hele året og i perioder med lite bruk gjør mange den store feilen i å starte motoren og la den gå på tomgang

i bryggen i den tro att dei gjør en velgjerning for motoren,men det motsatte er tilfelle.Kjølevannstemperaturen får en sakte men

sikkert opp men oljetemperaturen vil forsatt være lav,dette vil bare øke kondenseringen i oljen.

Løs fortøyningene og gå ut med båten og kjør motoren varm,da slipper man problemene.(gjelder alle typer motorer) :wink:

Link to post
Share on other sites

Kondens i oljen kan bli et problem ved mye (slakkekjør),kjør motoren med høy belastning slik at den blir gjennomvarm,

da vil kondensen forsvinne.

gjelder alle typer motorer) :wink:

 

Du har selvfølgelig mye rett i det du sier `Jonnyrude`, men det blir påstått fra importører at dette problemet er eliminert på nyere 4-taktere. (p.g.a. bedre isolering) ??

Ellers er det betryggende for E-tec, Mercury Optimax, Tohatsu Tldi eiere at De slipper unna dette problemet. (kondens i motoroljen) :wink:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er sikkert helt korrekt det du sier "chagall" at nyere 4T er bedre isolert/eller at motorblokken er slik konstruert at det blir mindre

spennings/tempratur forskjeller i mellom olje og kjølevannsdelen slik at kondenseringen blir mindre.

Ellers har du rett i at 2T motorer bare blåser (dritten :giggle::giggle: )ut i gjennom eksosporten og borte er problemet. så på den

måten er det veldig greit. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hmm, så til mitt bruk med mye korte turer hele året burde jeg ha en to-takter? Tåler de småkjøring bedre?

Jeg må ha meg en runde hos forhandlere etter påske, se om noen vi ha "vraket" mitt i innbytte.

Den går fint nå, (etter to oljeskift....) men må ha noe jeg kan stole på.

Link to post
Share on other sites

Har ett mulig lignende tilfelle på min Yamaha F100 2000/2002 modell (litt usikker kjøpte den brukt).

Etter at jeg byttet termostaten så det bra ut, helt til jeg peilet oljen for ett par dager siden. Da kom det grå/hvit olje ut av peilepinne hullet?? :headbang:

Tappet av oljen, smakte faktisk på vannet det var ikke salt...Turene til/fra jobb er korte ca 10 min, kan det virkelig være kondens pga av at motoren ikke blir skikkelig varm?.......

 

Velkommen til BP. :flag:

Jeg skal ikke skremme deg unødig `Riblars`, men det kan se litt mistenkelig ut. Nå er jo Yamaha kjent som utenbordsmotorenes "Rolls Royce",(etter noens mening) men man skal ikke se bort fra at akkurat denne årsmodellen kan ha de samme problemer som trådstarters problem.(Sjøfalk)

P.S. Du kjører vel ikke i dorgefart til jobben.?

Link to post
Share on other sites

Ellers har du rett i at 2T motorer bare blåser (dritten :giggle::giggle: )ut i gjennom eksosporten og borte er problemet.

måten er det veldig greit. :wink:

 

:lol: Ja, sålenge det er de nye 2-takterne (dfi) Direct fuel Injection vi snakker om er "dritten" faktisk blitt renset såpass mye at den er godkjent og lovlig solgt av Amerikanske/Canadiske myndigheter. :wink::sleep:

Link to post
Share on other sites

Hmm, så til mitt bruk med mye korte turer hele året burde jeg ha en to-takter? Tåler de småkjøring bedre?

Nei, du bør satse på 4-takt. Som diskutert tidligere i tråden; det kan helt sikkert være noen modeller av 4-takter som har hatt visse problemer, men på generelt grunnlag er 4-takt minst på høyden med nyere 2-takt.

 

Og siden du nevner småkjøring så oppnår du følgende fordeler med 4-takt vs. 2-takt:

 

- Lavere forbruk

- Laver støy

- Mindre vibrasjoner

- Totalt uten røyk og lukt

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til BP. :flag:

Jeg skal ikke skremme deg unødig `Riblars`, men det kan se litt mistenkelig ut. Nå er jo Yamaha kjent som utenbordsmotorenes "Rolls Royce",(etter noens mening) men man skal ikke se bort fra at akkurat denne årsmodellen kan ha de samme problemer som trådstarters problem.(Sjøfalk)

P.S. Du kjører vel ikke i dorgefart til jobben.?

 

Takk for det,

 

Nei jeg kjører ikke i dorgefart til jobb :wink: Men selve turen på høyt turtall tar kun 5-6 min, 3-4 min tomgangskjøring først.

Jeg er kjempefornøyd med Yamaha motoren ellers, i vinter startet den fint selv om det var -16 grader.

Link to post
Share on other sites

I går ble min Suzuki 50 4T 2003 modell prøvd oppstartet for sesongen. Som vanlig helt umulig, men nå ble luftinnsugningsdeksel fjernet da vann (1 dl) rant fra området (motordeksel var fjernet) og ned i kappen under motorblokken. Dette er kondens som danner seg i innsugningsdelen (?) og når dette dras inn i injektorsystemet, da hoster japsen. Det ser ut som m kondensen/vannet bare ligger i nedre grenrør inn til motor. Dette er jo en 3-sylindret motor og når den først startet, (den kom etter hvert når en hånd ble lagt over innsuget og kunstig choket) så gikk den på to sylindere. Selv etter 30 min gange på varierende turtall så forble den en hostende å dau motor som maks ga 10 hk. Skal prøve litt mer i dag og se om problemet kan forsvinne med varme og litt kjøring, men er forberedt på å skifte injektor på minst en syl.

God Påske!

Link to post
Share on other sites

Og siden du nevner småkjøring så oppnår du følgende fordeler med 4-takt vs. 2-takt:

 

- Lavere forbruk

- Laver støy

- Mindre vibrasjoner

- Totalt uten røyk og lukt

 

Leste en test i et norsk båtblad i fjor, eller forfjor...

Testen hadde bla Yamaha 150 og Evinrude E-tec 150 på prøve. Forbruket var nesten likt, var kun cl som skilte. Yamahaen hadde en db høyere lyd på full trøe hvis jeg ikke husker feil. Fart og ytelse var også nesten helt lik. Største forskjell er to-taktlukta...

 

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

I går ble min Suzuki 50 4T 2003 modell prøvd oppstartet for sesongen. Som vanlig helt umulig, men nå ble luftinnsugningsdeksel fjernet da vann (1 dl) rant fra området (motordeksel var fjernet) og ned i kappen under motorblokken. Dette er kondens som danner seg i innsugningsdelen (?) og når dette dras inn i injektorsystemet, da hoster japsen. Det ser ut som m kondensen/vannet bare ligger i nedre grenrør inn til motor. Dette er jo en 3-sylindret motor og når den først startet, (den kom etter hvert når en hånd ble lagt over innsuget og kunstig choket) så gikk den på to sylindere. Selv etter 30 min gange på varierende turtall så forble den en hostende å dau motor som maks ga 10 hk. Skal prøve litt mer i dag og se om problemet kan forsvinne med varme og litt kjøring, men er forberedt på å skifte injektor på minst en syl.

God Påske!

 

Dette var da mistenkelig,du har vel ikke lekkasje i luftinntaket på motordekselet,slik at vann renner inn i motoren når den er opptiltet?

Ellers bør du ha et seperat bensinfilter med vannutskiller,har du ikke det er det garantert problemer etter en tid.

Link to post
Share on other sites

Leste en test i et norsk båtblad i fjor, eller forfjor...

Testen hadde bla Yamaha 150 og Evinrude E-tec 150 på prøve. Forbruket var nesten likt, var kun cl som skilte. Yamahaen hadde en db høyere lyd på full trøe hvis jeg ikke husker feil. Fart og ytelse var også nesten helt lik. Største forskjell er to-taktlukta...

Hvilken kjøring var dette? Full fart, dorgefart, blandet? Legg merke til at jeg skrev at ved mye småkjøring og dorgefart, er 4-takt å foretrekke. Altså, lavere forbruk, mindre støy, mindre vibrasjoner, og helt uten røyk/lukt. Skal ikke benekte at ved marsjfart kan E-Tec eller Optimax være temmelig lik, men har ennå ikke lest noen tester der disse 2-takterne ved dorgefart kan konkurrere med 4-takt når det gjelder disse kriteriene.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Hvilken kjøring var dette? Full fart, dorgefart, blandet? Legg merke til at jeg skrev at ved mye småkjøring og dorgefart, er 4-takt å foretrekke. Altså, lavere forbruk, mindre støy, mindre vibrasjoner, og helt uten røyk/lukt. Skal ikke benekte at ved marsjfart kan E-Tec eller Optimax være temmelig lik, men har ennå ikke lest noen tester der disse 2-takterne ved dorgefart kan konkurrere med 4-takt når det gjelder disse kriteriene.

 

2T DFI egner seg meget godt til dorging.Både E-TEC og Optimax går over i lean burn modus under 2000 rpm,dette medfører en svært mager

bensin/luft blanding som resulterer et lavt forbruk, faktisk lavere en 4T motorer som er nødt til å ha en (fetere)blanding for å fungere tillfredsstillende.

Men 2T har et høyere lydtrykk på sakte, samt litt mer eksoslukt.

Link to post
Share on other sites

I går ble min Suzuki 50 4T 2003 modell prøvd oppstartet for sesongen. Som vanlig helt umulig, men nå ble luftinnsugningsdeksel fjernet da vann (1 dl) rant fra området (motordeksel var fjernet) og ned i kappen under motorblokken. Dette er kondens som danner seg i innsugningsdelen (?) og når dette dras inn i injektorsystemet, da hoster japsen.

Høres litt snedig ut,uansett ville jeg tatt en kompresjonstest på motoren for å eliminere mulighetene for dårig kompresjon på nederste sylinder.

Link to post
Share on other sites

Skremmende lesning dette.. Kjøpte en merc 90 4-takt 2002 mod i fjor høst. Føler at den har fått dødsdommen her nå!

 

Hva må jeg være spesiellt oppmerksom på? Hvordan merker man at det er fare på ferde? Ulyder? Røyk/lukt? Temp?? Hva med forebygging?

 

Alt så fint ut ved service i høst, både gir og motorolje.

 

Veldig takknemlig for noen gode tips og råd nå! :sweat:

Link to post
Share on other sites

Lite oppløftende samtale med verkstedet idag.

 

Det er altså ingen ting galt med motoren - "bare" kondens pga en konstruksjonssvakhet.

 

Men i tillegg til den vanllige servicen, krever de full betaling for alle timene de har brukt pluss deler, ellers skrur de ikke sammen motoren....

 

Dette var beskjeden jeg fikk da jeg ringte verkstedet i dag.

 

De ga beskjed i høst om at de måtte åpne motoren for å finne årsak til lekkasjen. Ingen pris ble gitt - men de sa at hvis det var lekkasje i en pakning kunne det koste 5000, hvis det var korrodert hull i blokken kunne det bli 20-30.000. Kondens var ikke et alternativ som ble nevnt. Både importør og forhandler/verksted - Rønsdal - sa da at dette ikke kunne være kondens pga mengden vann (2-3 liter - ikke målt). De innrømmet da heller ikke at kondens er en konstruksjonssvakhet ved denne motorserien. Det ble informert om først nå rett før påske da jeg ringte. Importoren har fortsatt ikke svart på min skriftlige henvendelse eller sett på motoren som lovet.

 

Hvorfor sa de ikke at det var en konstruksjonssvakhet ved disse motorene, og at det kunne være kondens likevel? Hvorfor sjekket de ikke erfaringene internasjonalt (informasjon som importøren har)? Hvordan kan teknisk direktør hos importøren kategorisk si det ikke er kondens når det likevel er kondens og dette innrømmes i etterkant.

 

Hvorfor informeres ikke jeg som forbruker bedre? Hvorfor følger ikke importøren opp? Hvilken opplysningsplikt har forhandler og importør? Hva kan jeg forvente av en autorisert forhandler og importør? Jeg må jo stole på at den informasjonen profesjonelle gir er faglig riktig. Hvilke rettigheter har jeg som forbruker egentlig? Er dette god forretningsskikk?

 

Et annet verksted jeg snakket med tidligere sa det ikke var rimelig at jeg skulle bli presentert en regning for dette.

 

Daglig leder lovet å ringe meg tilbake etter samtale nr 2 i dag med verkstedet. Jeg begynner å miste troen....

 

Jeg har vært uten motor mer enn et halvt år - tilsynelatende helt unødvendig.

 

En misfornøyd Sjøfalk

Redigert av Sjøfalk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...