Jump to content

4 takt outboard - kun 8-10 års levetid?


Sjøfalk

Recommended Posts

Da er vel ferskvannskjørte motorer gull verdt.

 

De fleste motorer har jo et par små anoder inne i topplokkets kjølekappe, disse kan det nok være lurt å sjekke innimellom selv om det er litt styr å komme til.

Edited by teerex
Link to post

 

I dorgefart er faktisk E-tec rimeligere i forbruk enn 4-takterne. Sjekk f.eks. tabellene her og se det utrolig mye høyere MPG (miles pr. gallon) tallet for E-tec i dorgefart.

Ren utklassing fra E-tec.

 

The stratified fuel combustion chamber is key in this advanced technology. Fuel reaches the exhaust port only after it has closed, at one-half the time of traditional direct injection engines. This means the fuel charge does not escape the combustion chamber - especially during idle - as it is burned and turned into power. The stratified combustion chamber also offers better fuel efficiency because of its precise fuel flow. The E-TEC system senses when to change the number of droplets into the chamber, depending on the engine needs, which is extremely fuel efficient.

 

http://www.thehulltruth.com/boating-forum/540912-fuel-economy-2-vs-4-stroke.html#b

 

Alltid "moro" å bli servert kurver hvor konkurentene "taper" pga at "vinneren" blir tilgodesett med en ekstra verdi på grafen som ikke dermed kan sammenlignes med noen ting. Idiotisk. Min 225hk Mercury Verado 2007-modell brukte under 3l/t i dorgefart. Mulig e-tech er sinnsykt mye bedre?

 

bilde

Link to post

Alltid "moro" å bli servert kurver hvor konkurentene "taper" pga at "vinneren" blir tilgodesett med en ekstra verdi på grafen som ikke dermed kan sammenlignes med noen ting. Idiotisk. Min 225hk Mercury Verado 2007-modell brukte under 3l/t i dorgefart. Mulig e-tech er sinnsykt mye bedre?

Link to post

Forbruket utgjør neppe den helt store forskjellen i praksis da.

Men E-tec går på ganske lavt tomgangsturtall, dvs bare 500 rpm på V4 og V6-motorene. Så det er vel derfor den har fått en ekstra verdi i tabellen, som du antyder ?

Link to post

Verado har 625-650rpm i tomgangsturtall. Grafen starter på 1000rpm. Tviler på at de andre motorene har tomgang på 1000rpm. Yamaha F250 står på nettet at har 600rpm som tomgang. Så grafen gjenspeiler ikke den virkelige verden kanskje?

Link to post

Litt komisk kanskje :smiley:

Men div. tester viser iallefall at ingen motorer bruker så lite bensin som E-tec i dorgefart. Men hvor mange kroner man sparer.. det er jo en annen sak.

Men planlegger man en jordomseiling i dorgefart så er det jo kjekt å vite at man med E-tec kanskje kommer dobbelt så langt på en tank.

Eller på reservekanna om man har vært så dum å kjørt tom.

Edited by teerex
Link to post

Har hatt båt siden jeg var 12år og har til dags dato aldrig dorga! At en 4-takter varer kun 10 år er nok noe skeptikere har funnet på! Jeg har skrevet innlegg på dnne tråden før, og de korosjonsproblemene som har vært har ingenting med motorkonstruksjonen å gjøre. Det er et legeringsproblem. Min 2002 modell ser ut som ny både utvendig og innenfor skallet! Den får sitt påkrevde stell og den har ikke hatt et feilslag. Er alt i orden og at den blir brukt riktig, varer den nok minst i 10 år til

Link to post

Å "dorge" eller dorgefart er jo forsåvidt et annet ord for å putre rundt og kose seg i sola, eller i havneområder evt. ellers der man ønsker å ta det med ro, og nyte naturen eller kaffen.

Man trenger jo ikke ha snøret ute :smiley:

Edited by teerex
Link to post

Å joda, jeg dorger mye under fiske og liker å gli rundt i "dorgefart" bare for å nyte stillheten, så litt betydning har forbruket i sånne situasjoner, E-Tec er suveren på dorgefart , den bruker svært lite fuel i dette turtalls området.

Link to post

Å "dorge" eller dorgefart er jo forsåvidt et annet ord for å putre rundt og kose seg i sola, eller i havneområder evt. ellers der man ønsker å ta det med ro, og nyte naturen eller kaffen.

Man trenger jo ikke ha snøret ute :smiley:

Dorg er jo et fiskeredskap. Man dorger etter makrell, blege, eller annen fisk. Å kjøre i dorgefart er vel blitt et begrep på å kjøre i veldig sakte fart.

Link to post

Har en Honda 4t 45 hk som er 20 år gammel i år. Hvordan den ser ut innvendig kan man ikke si noe om før man skrur den fra hverandre. Men den går som om den var ny. Ikke noe tull enda.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...