Jump to content

4 takt outboard - kun 8-10 års levetid?


Sjøfalk

Recommended Posts

4 takt har vel vært på markedet i over 30 år, og du finn nok så gamle motorer som går enda. Mercury \ Mariner veit eg har hatt problem, kva modeller og kva periode er eg ikkje sikker på. Dei problema trur eg skyldest dårlig matrialkvalitet, dei har iallefall ikkje noko med at det er 4 takt. Det virker som om 4 takten er meir " kresen " på vedlikehaldet for å halde oppe levetida. Så det beste er heilt klart ein 2 takt. :cool:

Link to post
Share on other sites

Det virker som om 4 takten er meir " kresen " på vedlikehaldet for å halde oppe levetida. Så det beste er heilt klart ein 2 takt. :cool:

Skjønner ikke helt logikken i dette. På hvilket område er 4-takt mer kresen på vedlikehold enn 2-takt? Og mener du at 2-takt rent generelt er best? For min egen del kan jeg ikke finne et eneste argument for 2-takt vs. 4-takt. Kan derimot komme med mange argumenter på hvorfor en bør satse på 4-takt. De store motorleverandørene har da også nesten utelukkende 4-taktere i sine modellspekter idag.

Link to post
Share on other sites

4-takter har jo mange flere deler som må vedlikeholdes, og som kan gå istykker. (f.eks. Ventiler og regreim) Du må også bytte motorolje.

Ang. fordeler med 2-takt vs. 4-takt så vil jeg si at det skille begynner å viskes ut, men 2-takterne har som oftest bedre drag i mellomregisteret og er generelt sprekere, og i tillegg så er de i de fleste tilfeller lettere. Fordelene til 4-takterne er at de bråker mindre og bruker mindre bensin, men etter at jeg har hatt noen turer med min nye 150hk etec føler jeg at "støyfordelen" er så godt som borte. Og uten at jeg har nok erfaring med etec'en ennå så har jeg fått inntrykk av at "forbruksfordelen" også er på vei til å bli viska bort.

 

Ikke skyt meg hvis jeg sier feil her, men jeg har også hørt at flere av de store produsentene har begynt å vurdere 2-takt teknologien igjen...

Link to post
Share on other sites

I debatten om 2 vs 4 takt er nok eg dørgande innhabil. :discuss:

Grunnen til at mi erfaring og meining når det gjeld 4 takt og vedlikehald er rett og slett at 4 takten har eit betydelig større antal deler, overføringer , reimer etc i tilegg til eit oljebad som over tid tar opp vatn. Desse tinga til saman gjer at konsekvensene ved å "spare" på vedlikehaldet av ein 4 takter kan bli større enn om du har ein 2 takter.

Forøvrig kan eg komme med mange gode argument for både 2 og 4 takt.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Hvilke flere deler må vedlikeholdes utenom evt. skifte av registerreim? Nå har også flere 4-taktere vedlikeholdsfri registerkjede. Reparatører jeg har snakket med mener at reg.reim på 4-taktere gjerne varer motorens levetid. Forskjellen i kostnader på oljeskift kontra å ha olje i bensinen er vel marginal. Ventiler? Har aldri hørt om noe problemer med det. Ellers, vekten på 4-takt er i dag på linje med 2-takt.

 

Etec og Optimax kan nok ha tilnærmet samme forbruk og støynivå med marsjfart, men på tomgang og i dorgefart er det vesensforskjeller både på forbruk, støy og gangkultur. Trivelig å dorge med en nærmest lydløs 4-takts motor. Kan være med på at 2-taktere kan være litt kjapper i starten og at det er en liten fordel ved f.eks. vannsport.

Link to post
Share on other sites

De store motorleverandørene har da også nesten utelukkende 4-taktere i sine modellspekter idag.

 

Det er vel ikke helt korrekt det du sier `roesok`.

Evinrude har vel gått den motsatte veien og satset for fullt på E-tec, som er en moderne 2-takter. Mercury produserer sin Optimax serie (2-takt) paralellt med sine 4-taktere.

Tohatsu satser på sin nye Tldi serie (2-takt). :wink:

Link to post
Share on other sites

Det begynner vel og bli en del år siden de første fire-takterne kom på markedet her i landet .Honda var vel først ute, men akkurat årstall husker jeg ikke, noen andre som har god husk?

 

Første produsent jeg vet om var Soriano på 30 tallet, hadde bla kompressor matet 6 sylindrede twincam motorer

 

R1.jpg

 

Neste på lista må være Homelite/Bearcat , dette var på 60 tallet....

85closeuprunningstbdside__small_.jpg

 

Ingen av disse motorene ble antagelig importert til Norge.... men tar dette bare opp for å vise at 4-takt og utenbords motorer IKKE er noe "moderne" fenomen :wink: ...

P.S bildet viser en 85 hk 60talls motor som puttrer og går.... se årstall :smiley: .... ( ok, disse motorene HADDE sine problemer, men .. )

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette er nok en av de diskusjonene som blir umulige fordi variasjonen i holdbarhet mellom ulike merker, mellom årsmodeller av fra samme merket, mellom ulike årsmodeller mellom forskjellige merker, varierer like mye som variasjonen (og trenden) man ser (eller mange gjerne prøver å antyde) hvis man stabler alle 4-taktere på en side, og alle 2-taktere på den andre siden.

 

2-taktere vil kunne skjære seg på grunn av vann som ender på feil plass, hvis de går lekk slik at vann renner eller suges inn i veivhuset. 4-taktere vil på tilsvarende måte kunne skjære seg hvis de går lekk slik at vann renner ned i oljesumpen.

Redigert av tjeh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ble født 10 år etter at Honda satte sin første i salg, og føler meg relativt ung den dag i dag.

Det er riktig at Honda har hatt 4 taktere på markedet lenge. Men det er først de siste 10 årene at det store volumet har blitt solgt og nær alle leverandørene leverer 4 takt.

 

Det er en av de store forhandlerne som uttaler at det er lite erfaringer med levetiden på 4 takt fordi de er forholdsvis nye på markedet. De vet hva de snakker om. Mercury hadde store problemer med sine 50 HK 4 takt som ofte bare varte 10 år. 75, 90 og 115 HK four stroke fra Mercury har ikke vært lenge på markedet. Min er 2001 modell. Mulig den eksisterte fra 2000. Men uansett under 10 år. Det er derfor et åpent spørsmål om Mercury og andre produsenter også har problemer med sine større 4 takts outboards. Det vil i så fall vise seg de neste 2-3 årene. Jeg håper det ikke er samme problemer som på 50 HK.

Link to post
Share on other sites

Kan du begrunne hvorfor en 4-takter skulle ha dårligere korrosjonsbeskyttelse enn en 2-takter?

 

Er det noe i motorenes basiskonstruksjon som tilsier at det er vanskeligere å korrosjonsbeskytte en 4-takter, eller krever en 4-takter andre byggematerialer med lavere motstandsdyktighet mot korrosjon?

Link to post
Share on other sites

Eg veit ikkje, men eg kan ikkje tenke meg at det er noko spesielt annerledes kjølesystem på 4takt vs 2takt.

Så dersom 4takt er meir utsatt for korrosjon, så er første tanke som slår meg, at det er brukt simplere legering i motorblokk/topp osv- sansynlig for å forsøke å få ned vekten...

 

En kompis har en Mariner 75hk fra 2002 (ca) Dette var veldig lite brukt og alle servicer. Han fann vann i olje i vår, og måtte skifte simmeringer på underside motor sa han... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Kan du begrunne hvorfor en 4-takter skulle ha dårligere korrosjonsbeskyttelse enn en 2-takter?

Kan det være fordi 2-taktere er konstruert fra grunnen av som båtmotorer beregnet og dimmensjonert for salvannskjøling, mens mange 4-taktere er konstruert som bil-motorer beregnet på ferskvannskjøling?

Link to post
Share on other sites

Ja da er det avdekket en mulig (ikke sannsynlig, men mulig) sammenheng, som kan forklare et mulig (ikke sannsynlig men mulig) framtidig problem. Inntil videre er det ingen som har sannsynliggjort eller dokumentert verken sammenhengen eller effekten. Denne tråden er startet med ett eksempel (uten avdekket årsak sålangt), og har underveis snakket om et annet lignende (der blokka var sprukket).

Redigert av tjeh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De fleste motorprodusenter leverer også motorer til andre kjøretøy; bil, MC m.m. Jeg har den enkle filosofi at om de leverer anerkjent og gjennomprøvd kvalitet til bil og MC så har jeg også trygghet for at båtmotorerer er av god kvalitet.

 

En annen måte å få et bilde av kvalitet på motorer er å snakke med upartiske reparatører. (Ikke med selgere, de selger det de skal selge og argumenterer for det). Tester forteller lite om driftskvalitet over tid.

 

En tredje måte er å søke gjennom tidligere tråder her på BM. Er det motorer som ved erfaringer utmerker seg positivt eller negativt så bør det gi en pekepinn.

Link to post
Share on other sites

8-10 års levetid på en såpass kostbar motor, holder jo ikke mål. Selv de gamle sjøvannskjølte pentamotorene (innenbords) fra -70 og -80 tallet holdt jo mye lenger enn dette, men det er mulig det var mer gods å tære på i disse.

 

Når vi først er inne på dette med sjøvannskjøling og korrosjonsproblemer, så kunne man jo spørre seg om det finnes ekspempler på ferksvannskjølte outboard motorer? Det er jo ikke tilfeldig at innenbordsmotorer i dag uten unntak selges med lukkede kjølevannssløyfer. Hvorfor har man ikke noe tilsvarende system på outboardere?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en kamerat som hadde samme problem som du har med at det kom mye vann i oljen det var an Yamaha F80 han skiftet olje og kjørte en liten tur og det var kommet vann i oljen igjen.

Merkeverkstedet sa at det var toppen som var røket.Han snakket med et annet verksted om de kunne fikse motoren og de kunne fortelle at hvis termostaten røk så gikk motoren så kald at den

produserte store mengder kodens. Verkstedet skiftet termostaten og olje og motoren var helt i orden. Motoren har nå gått uten problemer i et år

Link to post
Share on other sites

Det er mange faktorer som skiller en 4 takt og en 2 takt.

 

Jeg er ingen ekspert på det. Men jeg har bitt forklart at det kan dannes mer kondens i en 4 takt. Trykk og temperaturforskjeller skiller motorene, i tilllegg til at en 4 takt er vesentlig mer komplisert bygget. Dette kan føre til økt kondensdannelser.

 

Kondens var, hva jeg har oppfattet - årsaken til de store problemene Mercury har hatt med sine 4 takt 50 HK. De korroderte innen i fra. Motorblokken korroderte rett og slett så mye at det gikk fysisk hull på dem med resultat at vann kom inn.

 

En bilmotor i en bil kan ikke sammenlignes med en marinifisert "bilmotor" i en outboard. Selve motoren er lik, men der stopper sammenligningen. En outboard har en enorm temperaturforskjell mellom de delene som er i vann og motoren over vann. Selv om materialvalgene er av ypperste klasse, vil en uheldig konstruksjon kunne føre til kondensproblemer og korrosjon. Etter hva jeg har bitt forklart, er en 2 taktsmotor mye enklere og har ikke samme trykk og temperatur. Jeg vil forøvrig minne om at nevnte motor kun er gått i 7 sesonger med årlig full service. Registerreim ble skiftet for 1 år siden. Den er lite brukt og kjørt meget pent - mye fisking i lav hastighet.

 

Som det ble referert til i en tidligere post her, så kan godt problemet være enkelt løsbart (som eksempelet med Yamaha) og ikke skyldes korrosjon på motorblokken. Men hvis det er korrosjon, vil jeg tro vi snakker om en konstruksjonsfeil som vil kunne ramme svært mange. Det blir derfor spennende å se hva de finner ut.

 

Mvh

 

Sjøfalk

Redigert av Sjøfalk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siterer meg selv ifra en tråd et par år tilbake. Fikk en helvetes mye kjeft på IM etterpå men poster den igjen ;) Sitatet er hentet ifra denne tråden. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=21493

 

Har ingen oppfatning om noen av delene men overvar en samtale mellom en verksmester og kunde når jeg skulle kjøpe ekkolodd på en marina i fjor....

 

Sitat verksmesteren "joda, nå begynner 4-takterne å komme inn for alvorlige reperasjoner som igjen rustede kjølekanaler, rustet hull i blokka mm. Det har seg nemlig slik at for å få en 4 takter liten nok og lett nok så er det meste underdimensjonert i forhold til den gamle gode 2 takteren. Så jeg ville nok tenkt meg om et par ganger til før du bestemmer deg for hva du har behov for" sitat slutt...

 

Så hvis dette er gjengs oppfatning hos verksmestere rundt kysten så tåler jeg nok litt høyere støy litt til :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...