Jump to content

4 takt outboard - kun 8-10 års levetid?


Sjøfalk

Recommended Posts

Hvis så er tilfelle kan jeg jo skjønne at levetiden på en 4-takt utenbordsmotor ikke er lenger enn 8-10 år.

Det er ikke regelen men unntakene. Tror nok hovedregelen er 20-30 år med normal vedlikehold. Og legeringen er nok temmelig lik på de fleste motorer, uavhengig av antall takter.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

:smiley: Båten kjøres 40- 50 timer pr år. Det tilsvarer en kjørelengde på 50000km med bil . Korrigert for anall omdreininger motorene har surret så blir det ca 10000km. 15 år båt blir altså for meg en forventning om at motoren holder tilsvarende som en bilmotor de første 150000km. Nå har bilen min rullet 400000km uten motor eller drivverksproblemer av noe slag. :smiley:

 

Det er etter mitt synbare de som kjøper nye diesebiler i dag som har stor grad av fare for driftsproblemer før motorene har rullet 150000km..

 

Bilmerket er forøvrig BMW fra 1993..

 

 

Neida. Dagens dieselmotoren holder 1 000 000 km. De er mindre vedlikeholdsproblemer med dieselmotoer enn besnin.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke si så mye om 4-taktere, men jeg tror ganske bestemt at din 90 hk Mercury 2-takt fra 2000 hadde fungert bra idag med vanlig service hvert år. Føler med deg `Sjøfalk`, håper dette ordner seg på beste måte. Lykke til.

 

 

Vi hadde en Evinrude 5hk 1968 modell som alltid gikk på full speed og som aldri hadde blitt kjørt i ferskvann eller mottat noen form for service bortsett fra bytte av plugger. Den holdt i 30år. Det var ikke slitasje som tok rotta på den men den drukna i et uvær....

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en Evinrude 5hk 1968 modell som alltid gikk på full speed og som aldri hadde blitt kjørt i ferskvann eller mottat noen form for service bortsett fra bytte av plugger. Den holdt i 30år. Det var ikke slitasje som tok rotta på den men den drukna i et uvær....

Og vi som skifter gearolje på motoren etter 20timer? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke regelen men unntakene. Tror nok hovedregelen er 20-30 år med normal vedlikehold. Og legeringen er nok temmelig lik på de fleste motorer, uavhengig av antall takter.

 

Håper du har rett, men jeg er redd for at det ikke stemmer. Eksperter jeg har snakket med sier 4 takt er mye mer komplisert og det er vel bare Honda som har mange år på nakken så langt. Det er dessverre mange rapporter om korrosjon og lekkasjer på 4 takt om dere søker litt på nettet. Det er etter hva jeg har funnet ut vesentlig forskjellig fra 2 takt.

 

Av antallet solgte 4 takt i Norge, er det et fåtall som har nådd 10 år ennå. Enkelte produksjoner har hatt en snitt levetid under 10 år. Det er først de neste 2 årene vi får svaret på om dette er et generelt problem med marinifisering av 4 takt, eller om det var barnesykdommer som nå er løst.

 

Jeg har forøvrig hatt full sercvice med vinterkonservering og hatt båten lagret på land det meste av tiden (ut og opp igjen på hver tur). Hvis en slik bruk og service medfører korrodert motorblokk, ja da vil jeg tenke meg grundig om hvorvidt jeg skal kjøpe 4 takt neste gang - trass i alle de svært positive egenskapene jeg har opplevet med min Mercury 4 takt.

 

At legeringene er annerledes i 4 takt enn 2 takt er vel tvilsomt. At godset kan være tynnere har med vekt å gjøre. At Honda har høyere vekt enn alle andre på markedet, kan kanskje ha en positiv effekt på korrosjon. Honda har vel flest eldre 4 taktere på markedet i dag.

 

4 takt har andre temperaturforhold og trykkforhold i tilllegg til at de elektronisk er forskjellige og er mye mer avanserte enn 2 takt.

 

2 takts motorer har vært på markedet i svært mange år og har en enkel velpøvet konstruksjon. Det at mange nyere 4 taktsmotorer svikter med hensyn til lekkasjer og korrosjon, er noe vi bør vie oppmerksomhet og følge nøye med på. Hvis det viser seg at levetiden er mye kortere enn 2 takt - ja da er det vel kanskje ikke så god økonomi likevel?

 

Ha en god kveld

 

Sjøfalk

Link to post
Share on other sites

Interessant fabulering dette, men så langt bare synsing og ikke dokumentert fakta. Tror derfor fortsatt ikke noe på at 4-taktere generelt skal ha kortere levetid enn moderne 2-taktere. For Mariner og Mercury er det vel noen årsmodeller 4-taktere som, gjennom erfaring i denne tråden og tilbakemeldinger fra importør, har vist seg å ha visse svakheter. Det hadde vært interessant å f.eks. plukke ut et visst antall Mercury 115 hk 4-takt og 115 hk Optimax (nyere 2-takt) og sammenlignet feil og brukererfaringer oppstått over en gitt periode. For andre leverandører som Yamaha, Honda og Suzuki er dette vanskelig all den tid de kun har 4-taktere idag.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

At fire-takterne har så mye mere avansert teknologi og elektronikk i forhold til de nye totakterne på markedet er vel ikke helt riktig i dagens outboardverden. De nye to-takterne med innsprøytning har vel like mye elektronikk som fire-takterne har. Det er jo noen uhyre avanserte motorer sammenlignet med f.eks de "gamle" to-takterne. Men det er klart at mye elektronikk, lettmetall, o.s.v. i sjøvann, er vel ikke den beste kombinasjonen?

Link to post
Share on other sites

Og legeringen er nok temmelig lik på de fleste motorer, uavhengig av antall takter.

 

Jeg er ikke helt sikker på om legeringen er lik ,uavhengig av antall takter. Som `Bernt` nevnte, de fleste tar vel blokka til en 4-takter ut av produksjonslinjen til en eller annen bilprodusent som ikke trenger sjøvannsbestandig aluminium i blokka. 2-takt blokker (DFI) blir nok produsert i et meget mer bekjedent antall og muligens med en bedre saltvannsbestandig legering eller tykkere gods.?

Hvem vet?, har sendt en mail til Brunswick Marine , Belgia (Mercury) og håper på et seriøst svar. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært interessant å f.eks. plukke ut et visst antall Mercury 115 hk 4-takt og 115 hk Optimax (nyere 2-takt) og sammenlignet feil og brukererfaringer oppstått over en gitt periode. For andre leverandører som Yamaha, Honda og Suzuki er dette vanskelig all den tid de kun har 4-taktere idag.

 

Hei `roesok`, hvis dette er vanskelig kan du jo holde deg til å sammenligne 4-takterne. Venter på en sammenligning? :wink:

Link to post
Share on other sites

..hvis dette er vanskelig kan du jo holde deg til å sammenligne 4-takterne. Venter på en sammenligning? :wink:

Det finne jo mange sammenligningstester av 4-taktere, også inkl. 2-taktere. Men dette er tester av nye motorer der gjerne kriteriene er forbruk, støy etc.

 

Her diskuterer vi vel to ting:

1 - Hvordan er driftskvaliteten på 4-taktere (med spesiell fokus på legering) om 8-10 år?

2 - Og er driftskvaliteten (og legering i motorblokk) dårligere på 4-takt enn 2-takt?

 

Dette kan kanskje importør ha bedre oversikt over om noen år, og da helst en importør som forhandler begge motorutgavene. En annen ting er om de vil gå ut med resultatet eller om en får et ærlig svar..

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Det finne jo mange sammenligningstester av 4-taktere, også inkl. 2-taktere. Men dette er tester av nye motorer der gjerne kriteriene er forbruk, støy etc.

Her diskuterer vi vel to ting:

1 - Hvordan er driftskvaliteten på 4-taktere (med spesiell fokus på legering) om 8-10 år?

2 - Og er driftskvaliteten (og legering i motorblokk) dårligere på 4-takt enn 2-takt?

 

Hei igjen `roesok` jeg spør og du svarer med et spørsmål? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen `roesok` jeg spør og du svarer med et spørsmål? :confused:

Hallo igjen 'chagall'. Grunnen til det er:

1 - Jeg forstod ikke helt ditt spørsmål

2 - Hadde uansett ikke noe fornuftig svar

3 - Jeg svarte vel med to spørsmål. Er gjerne slik at en fortsetter å spørre når en ikke har svar.

Og det er vel disse spørsmålene som fortsatt er essensen i tråden. Har ingen dokumenterte svar altså,

kun udokumenterte meninger og subjektiv synsing.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Begynner nå å få litt kalde føtter, men jeg skal bare bruke båten i ferskvann og da ruster vel den ikke like fort som man bruker den i sjøvann

Først og fremst velkommen til Baatplassen. Du har vel neppe noen stor grunn til å bekymre deg. Sannsynligvis har du motor i mange år hvis du steller den godt. Når det gjelder hva som skrives på dette forum er det ikke alt som er like seriøst.

Link to post
Share on other sites

Først og fremst velkommen til Baatplassen. Du har vel neppe noen stor grunn til å bekymre deg. Sannsynligvis har du motor i mange år hvis du steller den godt. Når det gjelder hva som skrives på dette forum er det ikke alt som er like seriøst.

Ja hjertelig velkommen til nye brukere/lesere. Det er slik at når man tar opp problemer med ett eller annet produkt i et fora på nettet vil det raskt bli respons fra mange hvis det er flere som opplever samme problem. For lesere som leser slike tråder - det være seg om båtmotorer eller kamera eller hva det måtte være - så kan man bli bekymret for at det produktet man selv har eller ønsker å kjøpe har det samme problemet. Det behøver selvsagt ikke være tilfellet. Men ofte viser deg seg at det ikke er røyk uten noen ild.

 

Det kan være vanskelig for en leser å danne seg et objektivt syn på slike saker av å lese en tråd som dette. Mange som ikke har problemer unngår å skrive og mange som har problemer eller er bekymret for sitt eget produkt, skriver. Det er veldig bra. Fora som dette har stor makt fordi de når ut til mange og da kan man også lettere finne ut om det er produkter på markedet som ikke holder mål. Produsenter og leverandører er klar over dette, og åpenhet om kvalitetssvikt hos produsenter/produkter blir lettere synliggjort på grunn av slike fora. Det må produsenter og leverandører forholde seg til og det er en styrke for oss forbrukere.

 

Jeg er en ivrig amatørfotograf. I den forbindelse følger jeg nøye med på og deltar i 2 internasjonale fora om fotografering og utstyr. Når nye produkter slippes på markedet, er det mange meninger, og hvis det slippes nye produkter på markedet som har feil eller ikke holder mål, fanges det raskt opp i disse fora fordi det er så utrolig mange medlemmer/brukere. Det styrer min og andres kjøpsadferd. Jeg får informasjon om produktfeil der lenge før produsenten innrømmer at det er kvalitetsproblemer. Det betyr imidlertid ikke at alle tråder om kamera feil, sviktende kvalitet etc er en sannhet for alle.

 

Meningen med denne tråden og de fine innleggene fra medlemmer på baatplassen, er å belyse et seriøst tema og et mulig produktproblem. Jeg er takknemmelig for alle som så langt har bidratt med innlegg.

 

Jeg synes det er litt drøyt å antyde at innleggene eller temaet i denne tråden ikke er seriøse.

 

Sjøfalk

Redigert av Sjøfalk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for velkomsten og svarene som har kommet etter at jeg la inn et innlegg.

Som dere skjønner så er jeg helt ny når det gjelder båter og motorer, kjøpte derfor noe som skulle være helt "safe" en askeladden med firtakter.

Dette skulle være et godt kjøp etter vårt bruk. Det er som det blir skrevet her at man tråler nettet etter stoff om båter, både når det gjelder vedlikehold og erfaringer ellers.

Man suger til seg informasjon som er både positiv og negativ selvfølgelig, og det har blitt noen timer på baatplassen.no.

Det er selvfølgelig nyttig å lese andres erfaringer, men ser man godt etter er det vel slik at noen har dårlige erfaringer, og andre som har gode erfaringer med det samme produktet.

Det er vel ikke annet å gjøre enn å prøve å ta godt vare på det man har og håpe det beste.

Link to post
Share on other sites

Jeg har erfaring med en 8 år gammell 40 HK 4 takt mercury motor. Fikk påvist korrosjon i kjølevannsystemet. Forhandler i Stavanger skulle ha 34000 for å fikse....mente grunnen til skaden var "tidens tann..". Et useriøst svar etter min mening. Tok motoren til verksted i Mandal hvor de fikset motoren for 8000 (dvs istedenfor å skifte halve motoren fikset de kun nødvendige deler og sinkla det meste). Verkstedet i Mandal hadde erfaring med mange tilsvarende Mercury motorer (alle typer HK) og mener dette er et kjent problem. I følge verkstedet er dette et kjent problem for Mercury motorer. Utifra det jeg har erfart og hørt vil jeg holde meg langt borte fra Mercury motorer ved neste båtkjøp!!

Link to post
Share on other sites

...men snakker vi om favoritten er det Honda Accord det finnes liksom ikke noe annet får meg i alle fall det er KVALITET TVERSIGJENOM skikkelig sammenskrudd og motorer og drivverk som må skytes om det skal bli feil...Her i huset blir det kunn kjøpt Honda da kjører en bekymringsløst.

Sitatet ovenfor er tatt fra en tråd om biler, men ut fra egne erfaringer kan mye av dette også overføres til utenbordsmotorer.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

I følge verkstedet er dette et kjent problem for Mercury motorer. Utifra det jeg har erfart og hørt vil jeg holde meg langt borte fra Mercury motorer ved neste båtkjøp!!

 

Ser ut som det også er andre 4-taktere som har samme probem. :wink:

 

Naboen i havna fikk korrodert hull i blokka på en Suzuki 90 4t 2001 mod.

Det ble sagt fra verkstedet at dette var årsaken, og det er vel mulig hvis forholdene ligger til rette. Dette er 2 år siden.

Link to post
Share on other sites

Tror det er mye riktig i det "hvaage" sier ang. korrosjon og kjøleproblem med en del Mercurymotorer.Har fått samme inntrykk og til dels innformasjon av både eiere og forhandler/verksted om enkelte tidligere modeller som har hatt store skader/reperasjoner p.g.a. dette. Nå er jo etterhvert mange av motorene kommet i nye utgaver, så problemet er kanskje bortfallt på nye modeller, noe som bare tiden vil vise. Har sjøl hatt flere Mercury opp gjennom årene, både fire-takt og Optimax, men aldri hatt noe og utsette på disse. Men motorene har aldri blitt så gamle i mitt eie p.g.a. mye bytte av båt (tre-fot-syken), så dermed har jeg kanskje unngått problemer? Vurdere foresten en ny Askeladden til våren, så jeg tror ikke akkurat det er et minus at de nå blir levert med Suzuki bakpå?

Link to post
Share on other sites

Jeg har observert ferske båteiere som ikke har fått med seg at det kan være nødvendig å fornye sinkanodene hvert år... Eller å bytte olje, eller fette smørenipler. Noen har mer penger enn vett, og aversjon mot vedlikeholdsmanualer.

 

Kan dere som har skrevet om eksempler på motorer som har korrodert i stykker bekrefte at foreskrevet vedlikehold er utført, før vi dømmer gode motorer nord og ned?

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det er jo klart at vedlikeholdet på mange motorer blir det nok slurvet en god del med. Mange motorer som er bortimot ti år gamle kan jo ha hatt både to og tre eiere, så det er jo ikke lett for de som da blir nye eiere og vite hva som er blitt gjort av vedlikehold med motoren hvis ingen dokumentasjon foreligger. Men dette er jo generelt på alle motormerker. Det skal nå imidlertid ikke stikkes under en stol at Mercury har hatt en del kjente problem på enkelte modeller, som har kostet eierne noen tusenlapper i reperasjonsutgifter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...