Jump to content

4 takt outboard - kun 8-10 års levetid?


Sjøfalk

Recommended Posts

Det gjør han sikkert ikke :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

chagall har noe amerikansk brumm hengende på hekken så stakkar, han vet jo ikke hva kvalitet er.

 

:lol: Du behøver ikke syntes synd på meg. Godt fornøyd med min Amerikanske "brumm" 115 Optimax. Innrømmer å ha skiftet en termostat siden 2004. Jeg forventer ikke å ha en feilfri motor i 15 år som du håper på (med din Suzuki). :giggle: Ellers har jeg hatt 2- taktere siden 70 tallet, som alltid har vært forutsigable. Ønsker deg lykke til med din (feilfrie 4-takt Suzuki)i de neste 15 år. :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig spent på hva importøren av Mercury sier (Bunsvik /Brownswick Marine Norway). En vannlekkasje av stort omfang for en motor til NOK 100.000 brukt i 7 sesonger er ikke akseptabelt.

 

Sikkert fler som er spente på om du har fått noe svar fra Brunswick Marine `Sjøfalk`. Har du fått noen forklaring.??

Link to post
Share on other sites

Har du fått fastslått at det er veldig omfattende å få reparert dette da? Greit nok at noe kan medføre vannlekkasje men det meste er jo mulig å reparere.

 

Har registert at Merc. nå har får 5 års garant (world). De har nå iverfall tillit på varene de leverer i dag. :wink:

 

Suzuki har hatt 5 års garanti i Sverige en stund allerede. (ikke world). :wink:

Link to post
Share on other sites

:smiley: Båten kjøres 40- 50 timer pr år. Det tilsvarer en kjørelengde på 50000km med bil .

 

Jamen da har du hatt en snittfart på 100km/t -- Er det ikke lurt og halvere disse tallene dine? :wink: Og som du sier - da korrigere for antall omdreininger? Slik at tallet blir 5000km?

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har tatt et par telefoner til Bunswick så langt uten å ha truffet de rette ennå. Jeg skal ringe igjen til uken. Jeg tipper på at de ikke vil tørre å si noe før motoren er åpnet og skaden er avdekket. Det er jo hyggelig at snart hele båtnorge vil følge med hvordan de håndeter denne saken. Nesten som TV2 hjelper deg eller FBI :smiley:

 

De vil i allefall ikke kunne si at motoren ikke er godt vedlikeholdt eller pent brukt. Her er servicer fulgt hos merkeverksteder og motoren er lite og pent brukt.

 

Jeg har ringt litt rundt og det er ingen verksteder som har tid å se på det før etter høstsesongen. Nå er motoren konservert , tatt av båten og lagret inne hos en anerkjent forhandler og autorisert Mercury verksted. Det er den forhandleren som har hatt de siste 3 servicene på motoren. Siste for 12 mnd siden da de også skiftet registerreim. Det har ikke vært vannlekkasjer eller problemer tidligere.

 

Verksmesteren er nok like spent som meg. De har hatt inne flere havarerte 50HKere men disse 90 HKene er så nye (fra 2001) så her er det lite erfaring med tilsvarende problemer. Jeg har varslet om at jeg vil trekke inn importøren i vurderingen av årsaken til skadene.

 

Jeg skal holde dere informert om utviklingen i saken.

 

Sjøfalk

Link to post
Share on other sites

Har du fått fastslått at det er veldig omfattende å få reparert dette da? Greit nok at noe kan medføre vannlekkasje men det meste er jo mulig å reparere.

 

Har registert at Merc. nå har får 5 års garant (world). De har nå iverfall tillit på varene de leverer i dag. :wink:

 

Suzuki har hatt 5 års garanti i Sverige en stund allerede. (ikke world). :wink:

 

Jeg spurte verkstedet om hva dette kunne koste. De sa det kunne være alt fra 5 til 20-30.000! Umulig å si før de har åpnet. Hvis det er slik at disse motorene bare varer 10 år, er det lite aktuelt med en reparasjon til 20-30.000. Er det korrosjon på motorblokken er det dyrt. Men da må importøren svare for om dette er vanlig. Og er det ikke vanlig, må det jo finnes en årsak som må forklares. Jeg håper de bidrar med en positiv løsning.

 

Dersom det er en billig foring etc som har korrodert i stykker og forårsaket en dyr skade, er det jo også et spørsmål hvorfor slike inspeksjoner eller utskiftinger ikke inngår i sjekkpunktene på en service. Å betale 4-5000 i årlig standard service, skal jo være en form for sikkerhet/garanti for at ting er sjekket, skiftet og i orden. Dette er også noe jeg vil sjekke og vurdere i dialogen med forhandler/verksted og importøren av Mercury.

 

Det er visst nok en ganske omfattende jobb å skru fra hverandre/åpne motoren. Er det en bagatell kan det likevel bli ganske mye i arbeidspenger. Timepriser er jo ikke direkte lave...

 

Sjøfalk

Link to post
Share on other sites

Jeg spurte verkstedet om hva dette kunne koste. De sa det kunne være alt fra 5 til 20-30.000! Umulig å si før de har åpnet. Hvis det er slik at disse motorene bare varer 10 år, er det lite aktuelt med en reparasjon til 20-30.000. Er det korrosjon på motorblokken er det dyrt. Men da må importøren svare for om dette er vanlig. Og er det ikke vanlig, må det jo finnes en årsak som må forklares. Jeg håper de bidrar med en positiv løsning.

 

Dersom det er en billig foring etc som har korrodert i stykker og forårsaket en dyr skade, er det jo også et spørsmål hvorfor slike inspeksjoner eller utskiftinger ikke inngår i sjekkpunktene på en service. Å betale 4-5000 i årlig standard service, skal jo være en form for sikkerhet/garanti for at ting er sjekket, skiftet og i orden. Dette er også noe jeg vil sjekke og vurdere i dialogen med forhandler/verksted og importøren av Mercury.

 

Det er visst nok en ganske omfattende jobb å skru fra hverandre/åpne motoren. Er det en bagatell kan det likevel bli ganske mye i arbeidspenger. Timepriser er jo ikke direkte lave...

 

Sjøfalk

 

Nesten litt synd at motoren din ikke ble rappet av tjuvpakk denne sommeren........

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Nesten litt synd at motoren din ikke ble rappet av tjuvpakk denne sommeren........

 

Den ble rappet......

 

...men det var i 2001 - den 1 år gamle 90 HK 2 takt Mercuryen og Askeladden skjærgårdsjeepen.

Sorgen var stor i 3 timer - den var nettopp satt på vannet nypusset og fin.

 

Men etter telefoner til havnepoliti og forsikringsselskap og tanke på en sommer uten båt, så tenkte jeg.....

 

Hva med en 4-takter i steden? :yesnod: Båt og motor kommer sikkert ikke tilbake :nonod: . Den er vel på vei til Østeuropa allerede.

 

Jeg ringte litt rundt... og 4 timer etter at jeg oppdaget at båt og motor var borte, hadde jeg kjøpt en ny en - maken, men nå en four stroke. Mye stillere, mindre rykende og rimeligere forbruk..... og etter oppgjøret fra forsikringsselskapet måtte jeg bare legge 25.000 i mellom (det visste jeg selsagt ikke da).

 

 

Var veldig fornøyd med overgangen til 4 takt den gangen....... men kanskje det likevel ikke var det beste?

Kanskje jeg hadde vært en fornøyd 90 HK Mercury 2-takt eier fra 2000 i dag?

 

Sjøfalk

Redigert av Sjøfalk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den ble rappet......

...men det var i 2001 - den 1 år gamle 90 HK 2 takt Mercuryen og Askeladden skjærgårdsjeepen.

Kanskje jeg hadde vært en fornøyd 90 HK Mercury 2-takt eier fra 2000 i dag.

 

Skal ikke si så mye om 4-taktere, men jeg tror ganske bestemt at din 90 hk Mercury 2-takt fra 2000 hadde fungert bra idag med vanlig service hvert år. Føler med deg `Sjøfalk`, håper dette ordner seg på beste måte. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Har jeg blitt lurt????

 

Nettopp kjøpt meg skjærgårdsjeep med 50 hk Mariner 4-takt efi, og kom over dette på forumet.

Sjekket både motor og båt veldig nøye før kjøpet og hadde med meg "ekspertise".

Båt og motor så veldig velholt ut borsett fra noen riper i gelgoaten som ifølge experten var noe man måtte regne med og som det var lett å reparere.

Fikk vel bare kjørt en 10-15 timer før jeg tok opp igjen båten i høst. Tok oljeskift, oljefilter, bensinfilter, gearoljeskift og skifte av plugger selv.

Måtte veldig mye skruing til for å skifte den nederste pluggen men men....Oljen på motor og gear så veldig bra ut.

Båt og motor er fra 2004 så jeg skal følge med spent fremover for å se hva dette ender opp med. Jeg ble anbefalt å kjøpe 4.takt da jeg ville ha en båt både til turer, vannlek og fisking. Begynner nå å få litt kalde føtter, men jeg skal bare bruke båten i ferskvann og da ruster vel den ikke like fort som man bruker den i sjøvann.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg snakket med importøren - Brunswick

 

Som jeg hadde regnet med, kunne de ikke uttale seg sikkert før de får sett på motoren når det plukkes fra hverandre.

 

De sa imidlertid følgende:

 

Problemene med 50 og 60 HK firetaktsmotorene skyldtes lekkasjer i foringen mellom motorblokk og underhus. De hadde ikke hatt tilsvarende problemer med 75/90/115 HK Four Strokes.

 

Lekkasjen i min motor skyldes ikke kondens som følge av fiske på lave hastigheter. Kondens oppstår ved lave hastigheter på fire takt, men det er da snakk om max en dl - og det fordamper når motoren kjøres varm.

 

2 liter vann i oljen må være pga en lekkasje med vanninntrengning. Hva som lekker vet de ikke før de ser på det.

 

Fortsettelse følger....

 

 

Mvh

 

Sjøfalk

Redigert av Sjøfalk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ved levering av påhengsmotor 90 hk 4 takter benyttet i fire sesonger fant man vann i oljen.

Det er fortidlig å bekrefte at vannlekasjen skyldes korrosjon da reperatør ikke finner tegn til korrosjon.

I høst gikk motoren ujamnt, pådraget varierte og farten varierte.

Jeg får ikke håpe at man får problemer med denne type påhengsmotor allerede etter fire sesonger

hvor motoren er levert til service og vinteroverhaling hvert år.

Har noen tilsvarende erfaringer? :smiley:

Redigert av Arj09 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ting det er viktig å være obs på er bunnstoffet.Hvis man ikke har skille mellom brakett og bunnstoff vil man kunne oppleve tæring pga kobber i bunnstoffet.I manualen til mitt Bravo 3,står det tydelig at det skal være 4 cm skille mellom drev og bunnstoff.Dette gjelder påhenger og.Primer legger man selvfølgelig hele veien.

Link to post
Share on other sites

Det å få ned vekt på motorer er viktig, i sammenligningstester er dette noe som mange ser på. Kanskje det har gått for langt om det går ut over tykkelse på motorblokk? En gammel innenbords Sabb var kjempetung og gjerne rusten, men det tok en del tiår før det rustet hull i blokka. Moralen kan kanskje være; ikke vær så opphengt om en motor er 10-15 kg tyngre enn en konkurrent, kanskje dette på sikt er fornuftig bruk av kiloer.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...