Jump to content

4 takt outboard - kun 8-10 års levetid?


Sjøfalk

Recommended Posts

hadde ikke mercury en "saltvannserie" for noen år siden? "Mercury saltwater".

 

På min Mercury Optimax 115 (2004 mod) står det "Saltwater". Den eneste forskjellen på denne og andre skal vistnok kun være at den har en "stainless steel tube" som sugerør fra vannintaket, ifølge et Amerikansk nettsted for Mercury. :yesnod:

Mulig at dette "Saltwater" har blitt fjernet for å unngå misforståelser. Tror nok alle Mercury motorer er beregnet for saltvann. :lol:

Link to post
Share on other sites

Har du (Sjøfalk) undersøkt det elektriske rundt deg,tenker da på bryggens anlegg (krypstrøm/jordfeil) osv.

samt båtens el anlegg,det kan vere galvanisk tæring som er årsaken til dette.

Et lite spørsmål til slutt, hvor ofte skifter du sink på motor braketten,(sinken ligger i underkant av powertrimmen)

Link to post
Share on other sites

Du illustrerer på en glimrende måte at man ikke må følge slavisk etthvert "råd" som dukker opp her. Du prater om kjølevannet på totaktere, mens tråden dreier seg om smøreoljen på 4-taktere.

 

Det er ofte lurt å tenke seg om før man snakker......eller poster innlegg på Baatplassen.

Kan noen fatte og begripe hva "grynter`n" mener med dette innlegget?????

Link to post
Share on other sites

Det er tydelig mange Mercury og Yamaha 4 takt (samme motorblokk) som har korrosjonsproblemer og vann i oljen. Tok et raskt søk på nettet fant et uttall diskusjoner om dette. Her er noen:

“If you do a search on here, you'll find some horror stories of these motors suffering corrosion in the waterway around the joint between the powerhead and water tube/mid section. IIRC, the metal casting is very thin and corrosion can cause it to disintegrate, requiring a replacement cylinder block”

 

“AFAIK it was some of the early 90 4str engines with carbs that had that problem - around year 2000 (which is the age of mine ) It was caused by a poor choice of metal for the adapter plate that allowed the Yamaha engine to be connected to the Mercury leg.”

 

“The term "making oil" refers to the condition of an increase in oil level in the crankcase. For example, a leaking head gasget can cause water to get into the crankcase. In this situation, the oil is visibly discolored and might appear white or "milky".

 

“Apparently certain 4-stroke engines like the Yamaha/Mercury 90-HP are getting a reputation for "making oil."

 

“I was chatting with the mechanic at the local dealer the other day on a somewhat related topic and he mentioned motors making oil. He mentioned to me that he sees this a lot on motors that were not broken in properly (the rings did not seat properly). I've also heard of it happening on motors that are used at slow speeds and don't get to full operating temperature for extended periods of time.”

 

“I personally know of a gut with twin 90's (2001's) on a 22 Outrage with this problem, and another with twin 75's (2000's) on a 21 Outrage. Both were take care of under warranty. All were under 2 years old, but had close to 1000 hours on them, so Merc must know they have a problem. If I recall right, they said it was water in the oil crankcase, not gasoline. The transoms of those two boats do sit low in the water, and they both do mostly slow trolling or drifting. I've only got a few hundred hours on my 90, and mine seems to burn a little oil, not gain. “

 

“Corrosion Yamaha:

The first motor that went had around 800 hrs on it. Ran like a champ. The corrosion was about a quater of the size of a pinky finger nail where the water cooling circulates around the cylinder head on the engine block. Second motor has about 1400hrs on it and it actually corroded by the thermastat at the top of the motor. I will try and get thru to corporate as I said we have sent letters to the president of Yamaha and did not recieve any response. Any one have any contacts or suggestions as to where to start with them”

 

“In a discussion "Durability of Engines," Mercury expert sosmerc wrote:

"Being in the outboard service business for over 25 years I can say that when someone brings me a saltwater outboard that is still running properly at over 800 hours on the meter, I am much impressed. Oh yea, I have heard stories about outboards with over 1500 hours and still running fine.....I've just never seen one with that much service in 25 years."”

 

 

Redigert av Sjøfalk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet om folk som har bytta fra Skibsplast til Suzuki til nyere Skibsplast med Mercury. Kommentar i ettertid gikk på at det var ikke sammenlignbart, og at det skulle kjøpes eldre Skibsplast med riktig motor igjen så snart anledningen dukka opp.

Skjønner dem godt jeg. Har nå snart 700 timer på min Suzuki 4-takt over en 8 års periode. Forventer minst 10 år til uten problemer.

 

Tror bestemt at TS sitt problem har med valg av merke og modell snarere enn 2/4 takter å gjøre.

Link to post
Share on other sites

“In a discussion "Durability of Engines," Mercury expert sosmerc wrote:

"Being in the outboard service business for over 25 years I can say that when someone brings me a saltwater outboard that is still running properly at over 800 hours on the meter, I am much impressed.”

Vel... to av mine påhengsmotorer er henholdsvis 29 år og 24 år gamle og de brukes fremdeles. 800 timer på 2 så gamle motorer tilsvarer ikke mer enn i snitt hhv. 27 og 33 timer pr år.

 

Skjønner dem godt jeg. Har nå snart 700 timer på min Suzuki 4-takt over en 8 års periode. Forventer minst 10 år til uten problemer.

8 år (eller kanskje snarere 8 sesonger?) med en Suzuki DF140? Du har førsteårsutgaven - 2002-modell du da? Jeg kan så langt også bare følge på deg Andy med å skryte av min Suzuki DF140 (fantastisk motor), men jeg har nok foreløpig bare hatt min i 6 sesonger fra den ble kjøpt ny i juni 2004.

 

Tror bestemt at TS sitt problem har med valg av merke og modell snarere enn 2/4 takter å gjøre.

Jeg vil vel kanskje ikke være så "bestemt" som Andy, men har vel en liten følelse av at det kan være noe i det han sier. Jeg mener ikke at Mercury generelt er et dårlig merke, men at de kan ha vært uheldig med eksempelvis den omtalte utgaven/modellen.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener ikke at Mercury generelt er et dårlig merke, men at de kan ha vært uheldig med eksempelvis den omtalte utgaven/modellen.

Rart dette hvor ting endrer seg. I gamle dager, dvs. på 60-70-tallet var Mercury regnet som det grommeste. Men da skal det i rettferdighetens navn nevnes at hovedkonkurrentene var Evinrude og Johnson. Det var først mot slutten av 70-tallet at japanske motorer med Yamaha i spissen begynte å få innpass på det norske markedet og dokumenterte tidlig en driftskvalitet som inntil da var ukjent.

 

(PS - Og hvordan ble Skoda oppfattet på 70-tallet? Elendig kvalitet. I dag har de greid å snudd dette til å lage kvalitetsbiler)

 

Ellers må jeg legge til at jeg i tre år har sust stille, fredelig og problemfritt rundt med en -99 Honda 115 hk 4-takt. Både innvendig og utvendig ser motor ut som tilnærmet ny. Med godt vedlikehold tror jeg at jeg kan kjøre denne i 10 nye år uten store problemer.

 

img_3580.jpg

Link to post
Share on other sites

Av 100 forskjellige motorproduseter har de valgt ford :crazy: Forstå det de som kan :lol:

Hvis jeg ikke tar feil , så var Yamaha med og utviklet denne "zetec" motoren. Og har da ikke hørt at den skal være belemret med spesielle feil... :confused:  

 

 

 

Rart dette hvor ting endrer seg. I gamle dager, dvs. på 60-70-tallet var Mercury regnet som det grommeste. Men da skal det i rettferdighetens navn nevnes at hovedkonkurrentene var Evinrude og Johnson.

Jeg har hørt følgende:  "Mercury get you there first - JohnnyRude gets you home" 

 

 

(dvs Merc raskest, OMC mest driftssikkert..) 

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt følgende:  "Mercury get you there first - JohnnyRude gets you home" 

(dvs Merc raskest, OMC mest driftssikkert..) 

Godt mulig det, når jeg skriver "grommest" om Mercury så går det på mest på effekt. Var ikke Johnson og Evinrude mye samme motor? Husker de hadde en god 9,9 hk og 25 hk på 60/70-tallet.

 

Et maritimt barndomsminne er om en kar som hadde kjøpt seg helt ny Johnson 40 hk. Denne skulle vel som idag, innkjøres, med det hadde ikke vedkommende tid til. På første tur var det full pinne fra start av. Dette medførte at når karen hadde kommet midtfjords så var det full skjæring og en lykkelig motorkjøper var litt mindre lykkelig og ekvipasjen måtte slepes til land.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt følgende:  "Mercury get you there first - JohnnyRude gets you home" 

(dvs Merc raskest, OMC mest driftssikkert..) 

 

:lol: Langt på vei riktig `ivar`, det beviser 24 hour Race i Rouen .

Gratulasjoner til Mercury for innsatsen i løpet, men om 'ivar's kommentar er riktig så får vi håpe løpet var en rundløype slik at førerne kom seg trygt hjem... :wink:

Link to post
Share on other sites

Eller en ny japansk 2-takter. Tohatsu TLDI. Men har ikke Yamaha også en to-takter med innsprøyting under utvikling?

 

Det stemmer , det går hardnakkede rykter om at Yamaha vil relansere en ny DI totakt om en par års tid.

Motorene vil få lavere utslipp samt forbedret støynivå, og øket driftsikkerhet, det er ingen hemlighet at Yamaha har hatt store problemer

med HPDI motorene i høyere effektklasser (200 -300 hk).

Link to post
Share on other sites

Ikke verst. Ikke for å dempe dine forventninger, men venter du det samme av bilen din?

 

Og i så fall, hva slags bil kjører du?

 

:smiley:

 

:smiley: Båten kjøres 40- 50 timer pr år. Det tilsvarer en kjørelengde på 50000km med bil . Korrigert for anall omdreininger motorene har surret så blir det ca 10000km. 15 år båt blir altså for meg en forventning om at motoren holder tilsvarende som en bilmotor de første 150000km. Nå har bilen min rullet 400000km uten motor eller drivverksproblemer av noe slag. :smiley:

 

Det er etter mitt synbare de som kjøper nye diesebiler i dag som har stor grad av fare for driftsproblemer før motorene har rullet 150000km..

 

Bilmerket er forøvrig BMW fra 1993..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...