Jump to content

Noen har tatt seg tilrette og fortøyd en båt i båsen min


Fjordutsikt

Recommended Posts

Imponerende "Agaton Salt" :smiley:

 

oppsumert:

 

person med alder under 20 år muligens mellom 20 & 25, enten med høy eller ingen utdannelse eller håndtverkerutdannet som nettop er konfirmert eller jobber som håndtverker eller lege, siviløkonom eller sivilingeniør.

Han (eller hun) er en person man ikke vet kjønn på alder på eller sivil status på men er båtentustiast, men kan være i gang med å rasjonalisere en bedrift.

 

tror jeg vet hvem det er

Link to post
Share on other sites

Uansett!

I våre vedtekter er det klart at dette er en sak for havnelederen å ta seg av. Han er rette person til å sette i gang flytting, henge på notat, etterlysing, osv. Hva har man havnekomite for ellers?

Ingen bør få lov til å bare ta seg til rette på annen manns eiendom. Selv ikke sønn til presten, slettes ikke han. :saint:

Hos oss kan det avtales mellom eier og leier av båtplassen hvis leier er medlem i båtlaget, men det skal godkjennes av havneleder. Sjekk vedtektene/reglementet til båtlaget ditt. Jeg blir overrasket hvis de ikke har bestemmelser om dette.

Link to post
Share on other sites

Imponerende "Agaton Salt" :smiley:

 

Båteier profilen er ganske vid, men et bilde av båten vill hjulpe på snevre inn båteierprofilen.

 

Hovedpoenget i denne sammenheng er vel at en 13 foter med 60 hk er en typisk entusiastbåt (pga overrmotoriseringen) som antagelig eies av fersk ung båieier eller en nyinflyttet ung båteier. (Uten inarbeidede vinteropplagsrutiner.)

 

Dette er ikke noe stort problem for trådstarter før våren kommer, men båteieren som har tabbet seg ut harr åpenbart et vinterlagringsproblem som ( uavhengig av årsak) ikke blir mindre av å legge seg på feil plass. Mulighet for tilgivelse er vel ikke uteleukket ??

 

Vedkomne kommer garantert innom for å se til båten og måke sne etter hvert hvis den ikke flyttes før vinteren så en hyggelig lapp på båten fra båtplasseier med mobilnummer opretter nok kontakt og båten blir nok da straks flyttet frivillig hvis ønskelig.

 

Men for all del....båtsesongstart til våren må naturligvis ikke under noen omstendigheter utsettes pga denne feilparkerte båt.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

politi???? kan vi ikke bruke di til ting som er nødvendig??? som vi leser i andre tråder har di nok og gjøre og flytte på båter etc bør løses på andre måter - hvis folk lar vær og anmelde for tulleting osv så kanskje vi hadde fått hjelp når det er innbrudd etc i båta våre??

å flytte en båt er vel et ikke problen med tanke på skader - altså når det ligger en annen båt i min bås er det siste jeg hadde tenkt på om jeg i verste fall hadde lagd ei ripe - hva er sannsynligheten for det?? hvor mye har du skadet egen båt ved flytting etc etc??

Rolig nå, dette er utenfor Fredrikstad og man kan ikke danne Cowboymanngard i dette tilfellet og utføre selvtekt. Forøvrig er slik heller ikke lov i Fredrikstad, og man er ansvarlig for skader som måtte komme selv om man har en hel gjeng med seg som juger om at det ikke ble skade, om så skjer.

Det å finne ut om dette er en stjålet båt, eller hvem som eier den, det er det kun Politiet som har anledning til å gjøre. Det er nødvendig Politiarbeid. Du og jeg, eller båtplasseier, har ikke lov til å gå ombord i denne båten og sette igang med cowboytilstander.

Politiet flytter ikke båten selv ser du, de kommer og sjekker, og så bestiller de Viking eller annet selskap til å ta jobben ansvarsfullt og riktig.

Den som begynner å flytte på en slik båt selv, han er ikke noe bedre enn den som har lagt båten på plassen.

Resten av harryutalelsene dine får stå for din regning, lager man riper og ikke gjør opp for det er man en kjeltring!

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Tipper at disse som roper og anbefaler selvtekt hadde vært de første til å løpe andre veien hvis dette inlegget hadde begynt slik;

 

 

 

jeg eier en båt med påhengs og hadde avtalt å låne en plass for vinteren, desverre så hørte jeg eller han jeg hadde lånt denne av oppgav feil nummer på plassen, det skulle ikke være 34g men 43h.

 

Stor var min bestyrtelse da jeg kom ned i båten og der hadde eier av båsen:

- flyttet båten min til en annen plass (fant den til slutt)

- der hadde de låst den fast med egen kjetting og krevde båtplass leie for 2 måneder a kroner 1000,-

- det hadde kommet noen riper på båten, det var 7-8 mannfolk der og når jeg påpekte dette så blandet disse karene seg inn som vitner, jeg opplevde denne situasjonen som truende

- de fortalte også at de hadde vurdert å slepe båten ut på fjorden og ta ut bunnpluggen eller rett og slett selge den på finn.no.

 

Jeg turde ikke å gjøre annet enn å betale slik at jeg fikk båten min tilbake. Har ikke vært båteier så lenge men er det slik andre steder i landet også?

Redigert av SRA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tipper at disse som roper og anbefaler selvtekt hadde vært de første til å løpe andre veien hvis dette inlegget hadde begynt slik;

 

 

 

jeg eier en båt med påhengs og hadde avtalt å låne en plass for vinteren, desverre så hørte jeg eller han jeg hadde lånt denne av oppgav feil nummer på plassen, det skulle ikke være 34g men 43h.

 

Stor var min bestyrtelse da jeg kom ned i båten og der hadde eier av båsen:

- flyttet båten min til en annen plass (fant den til slutt)

- der hadde de låst den fast med egen kjetting og krevde båtplass leie for 2 måneder a kroner 1000,-

- det hadde kommet noen riper på båten, det var 7-8 mannfolk der og når jeg påpekte dette så blandet disse karene seg inn som vitner, jeg opplevde denne situasjonen som truende

- de fortalte også at de hadde vurdert å slepe båten ut på fjorden og ta ut bunnpluggen eller rett og slett selge den på finn.no.

 

Jeg turde ikke å gjøre annet enn å betale slik at jeg fikk båten min tilbake. Har ikke vært båteier så lenge men er det slik andre steder i landet også?

 

 

Hehehe alltid minst to sider av en sak. :boxing: eller :cheers:

trådstarter burde begynne med en lapp på den ubudne gjesten.

Antageligvis så ender vi her :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei! Er dette noe som er virkelig, eller er det bare et tenkt tilfelle? Du har jo ikke svart på noen av spørsmålene som er blitt stillet.

Til dere som kan § Hva sier sjøloven om henlagte fartøyer? Står sikkert noe fornuftig der. Så lenge båten har vann under kjølen gjelder kansje den.

Skulle historien være sann? Så skal det jo bli morsomt å få lese siste kapittel.

 

Jeg senker selvfølgelig IKKE båten :nonod: :nonod:

Denne uken er jeg på jobbreise, så jeg får ta en kikk i havna når jeg kommer hjem og da ta bilder.

Link to post
Share on other sites

Om fortsatt ingen i havna kjenner til båten.

Tror nok du burde kontakte politiet å høre med dem, hva de mener du kan/burde gjøre.

 

Ville få flyttet den så fort som mulig.

Ser ikke ut til at eier er så veldig opptatt av båten sin. Hvis den ikke er stjålet da.

Med den "vinterpresseningen" og mye nedbør utover høsten og vinteren. Er jeg redd du kan ha en Ubåt å slite med til våren.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Lite bilde i avisa ein dag med tlfnr mitt, og beskjed om at den avhendes innen 14 dager. Alt juridisk riktig da.

Nå har denne tråden ruslet lenge nok til at eg hadde gjort hevd på båten og tatt den heim for ny lakk og oppgradering før evt salg. Solgt motor og fått på en som var bedre egnet for poden på 14 i huset. (ja då tenker eg på mindre motor altså... :smiley: )

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser bildet av båten må jeg revurdere min tidligere analyse av sansynlig båteierprofil på 16 -25 år.

 

Det ble tidligere sagt at den var 13 fot, men denne må da være minst 14 fot og med lett totakter virker den ikke overmotorist og er ikke derfor nødvendigvis en ungdombåt. Tvert imot kan det like gjerne være en gammel gubbe som liker å dra opp torsk i februar som eier båten. (Selv om det fortsatt er en viss sanlynlighet for at det er en 16 -25 åring som med denne gamle bruktbåten har fått råd til sin første båt.)

 

Det fleste har sine inarbeidede båtopplagsrutiner så det er sansynlig at sansynlig at båteier enten er nyinflyttet eller at bruktbåten er nyinnkjøpt.

 

Kan det være en i den økede grupen av båthengerfolk (uten fast båtplass) som ser sitt snitt til å ha båten på vannet utover høst for fiske og hummerfangst ??

 

En spennende føljetong, men det enkleste for båtplasseier for å finne facit er å henge en lapp på båten med eget tlfnummer

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lite bilde i avisa ein dag med tlfnr mitt, og beskjed om at den avhendes innen 14 dager. Alt juridisk riktig da.

 

Et dårlig råd å selge båten......det blir en moralsk og juridisk hengemyr som åpner for konflikt med båteier med uvisst resultat.........hvorfor skape seg store problemer når utgangspunktete er et lite problem....at båten ligger i en ubrukt båtplass ???

Link to post
Share on other sites

Har snakket med et par naboer i havna, senest i dag da jeg tok bildene, helt ukjent for disse også.

Har nå sendt epost med bildene til politiet og bedt om tips, jeg ønsker ikke utgifter ifbm denne saken før jeg er sikker på å få de dekket inn på en eller annen måte.

Båthavna er jo låst, men det er muligheter for komme seg inn sjøveien og da er det ikke behov for nøkkel for å komme ut.

 

Jeg reiser på jobb på onsdag og blir borte 2 uker. :confused:

Link to post
Share on other sites

Et interessant spørsmål i tråden som Fjordutsikt ikke har besvart enda...

 

Trenger du båtplassen selv før til våren?

 

Nei, men jeg har hatt mye ekstra arbeid med vedlikehold :smash: av utriggere pga at det er værutsatt og jeg vil ikke ha noen båt liggende der i vintermånedene, denne båsen/båtplassen er min og båtforeningen kan IKKE leie den ut - ikke engang for noen dager!!

Så ditt spørsmål er helt uinteressant for meg.

Redigert av Fjordutsikt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

--- denne båsen/båtplassen er min og båtforeningen kan IKKE leie den ut - ikke engang for noen dager!!

Så ditt spørsmål er helt uinteressant for meg.

 

Men det jkunne være interresant å vite om du har tatt det opp med havnesjefen/båtforeningen ?

Måten du formulerer deg på kan misforståes dit hen - at plassen din er utleiet uten ditt samtykke ---?

Link to post
Share on other sites

Du er helt sikker ved din fulle rett. Tviler ikke på det. Stå på hvis det er det som føles rett for deg :yesnod:

 

Jeg for min del tror jeg hadde senket pulsen og sett stort på det. (Hmmmm, mulig jeg begynner å bli gammel?)

Hvor mye skade kan den lille båten der gi på bryggeanlegget i vinter? Lite vekt, lite vindfang...

 

Heng på en lapp på båten og be eieren kontakte deg. Da kan du opplyse om når du trenger plassen selv. La dette evt. gå via havnesjefen.

Sjansen er absolutt tilstede for at du får deg en venn, og hvem vet, kanskje han kan gjøre deg en tjeneste ved en annen korsvei?

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Men det jkunne være interresant å vite om du har tatt det opp med havnesjefen/båtforeningen ?

Måten du formulerer deg på kan misforståes dit hen - at plassen din er utleiet uten ditt samtykke ---?

 

Jeg snakket med både Leder og havneleder - ingen av dem kjenner til hvem eieren av båten kan være. Det første jeg gjorde når jeg oppdaget at båten lå i min bås var å kontakte leder og havneleder - det er nå ca 2 uker siden.

 

Båtplassen er IKKE utleid, da det kun er jeg som kan gjøre det - båtforeningen kan ikke leie ut båtplasser uten eierens samtykke.

Link to post
Share on other sites

)

Hvor mye skade kan den lille båten der gi på bryggeanlegget i vinter? Lite vekt, lite vindfang...

Forhåpentlig ingen, HVIS den holder seg flytende. Hvis den derimot synker, (noe som virker svært sannsynlig,) og det ikke er dypt vann i båsen, får eieren en ekstra "grunne" som må fjernes. :headbang:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...