Jump to content

Noen har tatt seg tilrette og fortøyd en båt i båsen min


Fjordutsikt

Recommended Posts

Kjenner igjen problemet til trådstarter her. Da jeg eier leilighet med to parkeringsplasser i garasjeanlegget, har kun en bil. Så den ene har jo stått tom i flere år. For ett års tid tilbake så skulle broren min parkere bilen hos meg, da glasstaket hans hadde knust. Hva fant jeg på min parkeringsplass? En bil, to sykler & masse skrot. Parkerte bilen på tvers foran (smart fortwo). Lot den sto å ventet på den hyggelige naboen skulle ringe. Dagen etter så fikk jeg telefon fra en lettere sint nabo, som krevde at bilen ble flyttet på sekundet. På pur F, så forklarte jeg han at bilen ikke kunne flyttes før om en uke (hvit løgn). Kona til mannen var uten bil i en uke.

 

Hstorien ender ikke akkurat her, brodern sin bil sto på min plass ca en uke etter at bilen til naboen ble flyttet. ca seks uker etter det igjen så var jaggu meg naboen sin bil parkert på plassen igjen(ser vanligvis ikke parkeringsplassen, men kunne ikke styre nysgjerrigheten). Denne gangen fikk jeg bilen tauet vekk på eiers regning & kastet sykkelen som sto der. Neste gang jeg møtte han så kjeftet han meg ned & klarte til og med å hisse seg opp fordi jeg ikke ville leie ut p-plassen min til han.

 

Hadde ikke dette skjedd meg, og noen hadde parkert på min båtplass. Så hadde jeg nok sett det an til våren. Derimot hadde dette skjedd meg idag, så hadde jeg dratt med meg jolla ut på åpent hav & dratt ut bunnproppen.

Link to post
Share on other sites

Må nesten ytre meg litt ironisk her :smiley:

Det er jo bra at det er så mange fredelige og sympatiske sjeler her. Dette er fint å ha i bakhodet til en gang eg får meg ekstra båt i en periode, ifbm salg feks så kan en jo kanskje ha to båter ei stund. Eller kanskje en lekebåt alà tråden her refererer til. Eg lærer her at sjansen er ca 90% heilt trygg for å legge båten i fritt valgt plass. En får sågar oppsyn med båten også i den forstand at eier av plassen ikkje vil ha noko på bunn i båsen sin.

God lærdom å spre videre til ens barn også dette. Bare ta deg ut, og frykt intet. Fordi den gjennomsnitlige mann er redd for å gjøre urett mot deg, og kanskje få erstatningskrav for å ha rørt din båt.

 

Det ble argumentert med havari,og nødhavn osv. Den er eg med på. Men på en eller annen måte skulle eier klart å merke båten for evt kontakt i så fall. Nå er det i tilleg gått fleire uker.

 

Personlig så meiner eg at dette er så frekt gjort, ta seg til rette slik. En lærepenge er på plass. Sjølv om eg ikkje prøver å oppdra andre sine barn(uansett alder) så er det tydelig at her er det på plass med en form for reaksjon.

I nattens mulm og mørke hadde nok denne båten havnet heime i hagen min. Trygt forlagt på bukker, i vente på en eller annen reaksjon.

Etter eit år eller to hadde eg omsatt gevinsten av den ulempe eg hadde hatt.

 

Mitt tips til trådstarter er å ta båten heim. Stift fast en laminert lapp på båsen som fortalte at nå kan båten hentes mot påførte utgifter. Legg igjenn en sprit-tusj så vedkommende kan notere sitt tlfnr. Så kan du sjølv spore vedkommende, og unngått nattebesøk i hagen din.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vurdert å henge opp skilt med "båtplass til leie! Døgnpris 300kr/døgn", samt telefonnr. Og så låst båten fast i kaia.

 

I stedet for å irritere deg over saken, eller foreta deg noe ulovlig, kan du heller gjøre noe som kan glede både deg og oss andre :smiley:

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Jøss , trodde ikke det fantes så mange her på dette forumet med " mord i blikket " !!

 

Kunne mest tro dette var det mest kriminelle som noen kan utsettes for.... sikkert en normal forklaring på dette , til dere med alle pigger ute : HÅPER IKKE JEG TREFFER DERE PÅ SJØEN , makan til hissighet for en slik bagatell , ikke under det er krig i denne verden med slike holdninger , selv om dette evt er gjort med viten og vilje , men aller helst en misforståelse !!!! SKJERPINGS :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hvordan kommer eieren av båten seg inn og ut av brygga, antar dere har ett låsesystem.... Han/ hun har kansje fått en nøkkel.

Kan det være en som har fått lånt en plass for vinteren og tatt feil plass. :blush: Det er menneskelig å feile.

 

Er det frekkhet er vel naturlig å bli forbanna :discuss::smash:

 

Det er kansje verd å sjekke/sende ut brev til brukere av brygga. Jeg vil tro bryggeansvarlig/formann er behjelpelig, eller...

 

Var selv ut for lignende tilfelle. Misforståelsen ble oppklart i rolige former. :smiley:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Jøss , trodde ikke det fantes så mange her på dette forumet med " mord i blikket " !!

 

HÅPER IKKE JEG TREFFER DERE PÅ SJØEN ,

 

Lett å bli revet med her når skriver her inne :smiley: MEN.... Ikkje rart at det er så mange

tvistesaker ifbm båtkjøp dersom folk er så godtroende som de ønsker å fremstå som...

Hilsen en ærlig mann som LEIER båtplass og låner folk ellers hva det måtte være de har behov for. Har til og med stoppa ferien med familie nokre dager i uthavn og skifta simmering veiv på Grønn motor for andre ferierende.

Alltid kjekt å hjelpe :smiley:

Men prøv ikkje å TA noko uten å spørre.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Atter en gang! :smash:

Det er havnesjefens f......e plikt å ta seg av feilparkerte båter. Hva slags havn er dette hvis han gir blaffen. Jeg er selv tillitsvalgt i vår båthavn, og alt slikt går gjennom havnekomiteen. Denne båten hadde vært fjernet etter første henvendelse hos oss.

Still krav til båtforeningen din om å ta seg av båten. Om de ikke etterkommer ditt krav kan du trygt sette båten på land selv. Men som sagt, det er bl.a. dette man har en havnesjef til å ta seg av. Send ham en e-mail.

Jeg ser av bildet at denne båten vil gå til bunns etter noen gode regnbyger, og da får han og du et større problem.

Link to post
Share on other sites

Et interessant spørsmål i tråden som Fjordutsikt ikke har besvart enda...

 

Trenger du båtplassen selv før til våren?

 

 

Nei, men jeg har hatt mye ekstra arbeid med vedlikehold :smash: av utriggere pga at det er værutsatt og jeg vil ikke ha noen båt liggende der i vintermånedene, denne båsen/båtplassen er min og båtforeningen kan IKKE leie den ut - ikke engang for noen dager!!

Så ditt spørsmål er helt uinteressant for meg.

 

Jeg ble plutselig kommunist av å lese sitatet over......er det så viktig å markere revir ??....markere hva som er mitt og ikke ditt ??

 

Båtgleden er vel viktig og ikke eiendomsretten .....om den lille båter ligger der noen uker er da overhode ingen grunn til å få høyt blodtrykk !

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ble plutselig kommunist ......er det så viktig å markere revir.........ingen grunn til å få høyt blodtrykk !

:lol:

 

Der synes jeg 'salt' treffer spikeren rett på hodet :yesnod: og jeg er hjertens enig, selv om jeg normalt føler mer tilhørighet til buddisme enn kommunisme som filosofi.....

Redigert av Njord (see edit history)

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Herregud, er det så enkelt? Trenger ikkje kjøpe båtplass eg visst. Finner bare ein plass som er ledig og legger båten min der. Kan bare bruke jolla dersom det er låst dør. Henger bare på ein lapp der det står at eg har motorproblemer og ett telefonnummer til ein kontanttelefon så er det vel greit for dei fleste her inne. :cheers:

 

Hadde nok fått denne båten på land ja.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Hadde nok fått denne båten på land ja.

 

Det er ikke opplagsplasser i båthavna, det er faktisk ikke mulig å få den på land her.

 

Jeg har sendt forespørsel til politiet om råd - jeg ønsker IKKE å ha båten liggende i min bås i vinter, er drittlei :headbang: :headbang: å reparere :smash: :smash: utriggere som har blitt ødelagt i løpet av vinterhalvåret - faktisk 2 år på rad. Håper å slippe å reparere for 3dje gang. :nonod: :nonod:

Link to post
Share on other sites

Om du er rettmessig eier, og har rett til å benytte denne plassen 12 mnd i året, så må Politiet fjerne båten (med viking eller andre). Siden du drar sånn på dette, og spør om råd her, og hos Politiet, uten å rett og slett rekvirere/anmelde saken til Politiet, blir jeg rett og slett litt usikker på om du virkelig har rett på denne plassen 12 mnd i året? Alle andre hadde jo anmeldt saken til Politiet i denne situasjonen, ikke begynt med selvtekt og andre suspekte ting når man har retten på sin side. Dette andre med å ta båten hjem i egen hage, det er akurat det samme som tjuveri.

 

Nei, gjør nå dette på riktig og lovlig måte, og skån deg selv for represalier og anmeldelser av en sinna båteier.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Om du er rettmessig eier, og har rett til å benytte denne plassen 12 mnd i året, så må Politiet fjerne båten (med viking eller andre). Siden du drar sånn på dette, og spør om råd her, og hos Politiet, uten å rett og slett rekvirere/anmelde saken til Politiet, blir jeg rett og slett litt usikker på om du virkelig har rett på denne plassen 12 mnd i året?

 

Hva du tror er meg likegyldig - båtplassen er min så lenge jeg bor her - flytter jeg så MÅ jeg selge båtplassen!! Er det ingen på boligfeltet som vil kjøpe den, så må jeg la den følge med huset som en "heftelse".

Sånn er det her!

 

Jeg har kontaktet politiet, fordi jeg har mistanke om at det kan være en ungdom eller flere i et "ungbo"-miljø her som har hensatt båten. Ønsker ikke å provosere disse for evtuelle "hevnaksjoner".

Link to post
Share on other sites

Inspectueur Salt tar saken:

"Båten er en hurtiggående båt ca 13 fot med vindskjermer og 60 hk Mariner": "Inspekteur Salt" vurderer det slik at det en hyggelig ung mann fra lokalmiljøet som eier denne båten. Kanskje sønnen til presten eller bestekompissen til trådstarters nivø (??) eller en nyankommet student til den lokale distrikthøgskole (????)

 

jeg har mistanke om at det kan være en ungdom eller flere i et "ungbo"-miljø her som har hensatt båten.

 

Da kan det altså likevel være en ung mann fra lokalmiljøet som er båteier.

 

Så på "hjartet på rette staden" i går og hvis det hadde dukket opp en fremmed båt i det oversiklige miljøet i Aidensfield hadde de nok forhørt seg med de andre på pubben om hvem båteieren kan være.........selv uten lokal pub kan man jo forhøre seg i dette ungbo eller ungdomsmiljøet om det er noen med stor båinteresse der... kommnikasjon er nøkkelen her.

Link to post
Share on other sites

Før jeg starter med å øse av min livsvisdom i dette innlegget :saint: , så vil jeg nevne at jeg også hadde kontaktet Politiet, når dato for sjøsetting (egen bruk) nærmet seg, og forsøk på kontakt med vedkommende var mislykket.

 

Ønsker ikke å provosere disse for evtuelle "hevnaksjoner".

Dette argumentet har jeg forståelse for. Ungdommer kan ofte være tankeløse og sjansen er absolutt tilstede for at det er en ung gutt som her har tatt seg tilrette. Jeg velger å tro at hvis du får ham i tale og klarer å få til en god dialog med gjensidig respekt, så øker sjansen for at du får deg en ambassadør i miljøet. Og skulle det være så ille at han sammen med kompiser en dag var ute på jæ.....skap, så rører de kanskje ikke båten din, for "Han er 'kul".

 

.....noen med stor båinteresse der... kommnikasjon er nøkkelen her.

Som jeg skulle uttrykt det selv. Kommunikasjon er ofte nøkkelen. Noen må av og til hjelpes inn på den smale sti, og flott om det kan skje uten bruk av lovens lange arm.

 

Mulig jeg er naiv. Nordmenn er visst de mest naive i verden i følge en ny undersøkelse. Men jeg velger å tro det beste om folk inntil det motsatte er bevist.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Ja, nordmenn er naive, det er en kjennsgjærning.

Men noen av oss kan også beskrives som "store i kjeften, men små i handling"

 

Med det mener jeg at vi kan bli oppfarende og snakke stort. Som i dette tilfell (meg selv innkludert)

Den første reaksjonene er -

Senk båten!

Dra den ut på havet og la den seile sin egen sjø!

At noen kan være så frekke!

osv...osv...

 

Men etter hvert roer vi oss ned, og begynner å tenke at det muligenes finnes underliggende forklaringer her.

Kanskje er det en som har missforstått, og lagt båten der i god tro?

Jeg gjør som Njord, og velger å tro at mennesker stort sett er gode på bunnen. Selv om den teorien av og til kan settes på prøve :headbang:

 

Men vi får håpe at dette løser seg og at alle parter kan komme til enighet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...