Jump to content

Noen har tatt seg tilrette og fortøyd en båt i båsen min


Fjordutsikt

Recommended Posts

Om du ikke har bruk for plassen umiddelbart er det vel ingen grunn til å begå urimeligheter

og i verste fall lovbrudd.

Er helt enig her

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, det er min plass, kjøpt og betalt - kan også tinglyse den på huset mitt, men det har jeg ikke gjort.

Båtforeningen disponerer ikke båtplassene som er solgt, men det er 10 - 15 båtplasser som ikke er solgt disse disponerer båtforeningen.

Men har du rettigheter til å benytte plassen hele året? Eller har du kun kjøpt rettigheter for sommerplass? Det som er mest vanlig er at man kjøper rett til sesongplass, og så kan båtforeningen leie ut plassen på vinteren.

 

Antagelig er dette en som har lagt båten på feil plass, så da har du god tid på å finne ut av dette før du skal på vannet. Det er jo ikka akurat lurest bestandig å øke blodtrykket unødvendig.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Må da vøre mulig å finne ut av det ,ta bilde å legg ut her .Sett en lapp på båten å se om eier kontakter deg ettervært ,når du ikke skal bruke plassen selv nu så har du jo litt tid på å finne eier.Skulle du brukt plassen blir det litt anna sak,da hadde jeg fjerna den tvert .Hadde jeg kommet hjem og det hadde liggi en båt i båsen min,å ingen veit hvem det er .Ja da hadde jeg bare fjerna den tvert , men du bruker ikke plassen nå sier du.Men uannsett så er det jo din plass,send ei feit regning det når du finner eier . Er det en med stor motor så kan den jo være rappa et sted,å lagt pressening over så den ikke er så lett å finne igjen.Ring onkel du,hør med dem om dem kan hente den eller sjekke den om ikke annet ,....

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Saken er muligens slik:

 

Båteier har avtalt å låne en plass fra en som har tatt opp båten sin. Deretter har båteier tatt feil av den tilviste plassen og lagt båten der i god tro.

Å i heletatt TENKE på å senke eller kappe fortøyningene burde vært straffbart!!!

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Å i heletatt TENKE på å senke eller kappe fortøyningene burde vært straffbart!!!

Det er iallefall straffbart og gjøre dette, eller å flytte båten selv. Selvtekt kalles det.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Selvtekt? Hvem er det som har tatt seg til rette her? Det kan da umulig være straffbart å flytte båten hvis det foregår på en forsvarlig måte?

 

Men dersom du ikke trenger plassen før til våren, ville jeg slappe litt av og sette en hyggelig lapp på båten. Jeg tror også at det må være en misforståelse ute å gå her. Regner med at du gir oss beskjed når du finner ut av det.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Er man egentlig ansvarlig for noen skader ?

Sammenlign med en bil , hva om en person parkerer pajeroen sin foran garasjen din og reiser til syden , om du da innkaller falken og ber de taue inn bilen og den blir skadet på tomta til falken så er det vel bileier sitt problem siden han feilparkerte i utgangspunktet og dermed utløste nødvendigheten av å taue bilen

Link to post
Share on other sites

I min båtforening kan båter som ligger på feil plass til feil tid forhales til annen ledig plass. Eier blir da fakturert kr 1.000,- for denne jobben.

Problemet i dette tilfellet, er vel at båten ikke er registrert. (ingen uregistrerte båter har får ligge i vår havn) og at en "ledig" plass betyr en plass uten bobleannlegg. Da er det lov å håpe at rettmessig eier kommer å finner båten sin et helt annet sted enn der han/hun har "trodd" han/hun skulle ligge i vinter før isen legger seg og får opplart "mysteriet".

Jeg nekter å tro at noen bare finner seg en plass en gang i oktober, slenger over en "burka" og glemmer båten frem til midten av mars..... men jeg har tatt feil av folks frekkhet før, og kan selvfølgelig ha gjort det igjen.

At den skal bort fra din plass, hersker det ingen tvil om, og det er etter min mening havnebasens oppgave å orde opp i slikt.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Man må nok bruke de lovlige kanaler til dette. Ring Politiet, så tar de seg av saken med å fjerne båten. Å taue båten til et annet sted, gjør ikke bare at man er ansvarlig for eventuelle skader, man har jo ikke lov til å flytte problemet over til andre ved å legge denne båten på en annen plass.

Jeg ser heller ingen grunn til å være jævlig når båteier ikke har ødelagt noe, og man selv ikke skal bruke plassen, og på toppen av det hele kan skyldes en misforståelse. Politiet er det eneste riktige.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

... om du da innkaller falken og ber de taue inn bilen og den blir skadet på tomta til falken så er det vel bileier sitt problem siden han feilparkerte i utgangspunktet og dermed utløste nødvendigheten av å taue bilen

Sånn tror jeg ikke det er. Hvis bilen blir skadet på inntauingstomta (f.eks. innbrudd) og Falken ikke er innblandet kan de kanskje slippe unna. Skader de påfører bilen mens den blir tauet tror jeg nok ikke er eierens problem. Dette ville jo i praksis gi den som føler seg forulempet fritt leide til å økse løs på andres feilparkerte biler/båter ... som kanskje ikke engang har feilparkert (30% får klager på parkeringsbøter godtatt har jeg hørt), eller kanskje bare har handlet i god tro. Ouips, der slapp jeg visst slegga midt i frontruta gitt ... oj der skjedde det en gang til! Har større tro på å prøve med en faktura for leie av plassen, dersom man disponerer plassen året rundt. Det er vel neppe urimelig dersom båten blir liggende vinter'n gjennom, og særlig ikke hvis man har gjort en hederlig innsats for å finne fram til båtens eier i forkant. Spørsmålet er seff. hvor man skal sende fakturaen :-/

Link to post
Share on other sites

politi???? kan vi ikke bruke di til ting som er nødvendig??? som vi leser i andre tråder har di nok og gjøre og flytte på båter etc bør løses på andre måter - hvis folk lar vær og anmelde for tulleting osv så kanskje vi hadde fått hjelp når det er innbrudd etc i båta våre??

å flytte en båt er vel et ikke problen med tanke på skader - altså når det ligger en annen båt i min bås er det siste jeg hadde tenkt på om jeg i verste fall hadde lagd ei ripe - hva er sannsynligheten for det?? hvor mye har du skadet egen båt ved flytting etc etc??

bare å ha flere stykker til stede det så ikke eieren kan "hevde" skader du liksom har lagd

få en plass i samarbeid med di som styrer havna og fløtt den -

eller heis den opp på land og sperr den med noe så eier ikke bare kan bråsjøsette den på våren

Link to post
Share on other sites

Inspectueur Salt tar saken:

"Båten er en hurtiggående båt ca 13 fot med vindskjermer og 60 hk Mariner": "Inspekteur Salt" vurderer det slik at det en hyggelig ung mann fra lokalmiljøet som eier denne båten. Kanskje sønnen til presten eller bestekompissen til trådstarters nivø (??) eller en nyankommet student til den lokale distrikthøgskole (????)

 

Veldig pinlig hvis man gjør noe overilet med båten hvis det viser seg at det er sønnen til en gammel klassekompis som eier båten....(uansett om det er en misforståelse eller midlertidig kriseløsning pga manglende opplagsmulighet.)

 

Eieren er antagelig mer enn 16 år men antagelig yngre enn 25 år og mann. En overmotorisert liten racerbåt tyder på det.

(For ordens skyld kan man jo melde fra til politiet slik at de kan sjekke om båten er stjålet som dog er lite sansynlig.)

 

Hvis trådstarter er ferdig med båtsesongen er det vel bare å senke skuldrene....det er lenge til våren og sjøsetting.

I steden for å få høyt blodtrykk bør man heller glede seg over at man er så priviligert å ha egen båtplass. En tom båtplass er da ikke er revir man på passe på hele vinteren.

 

Hvis våren nærmer seg kan man jo spørre om havnesjefen gidder å flytte båten til annet sted i bryggeanlegget.

 

Handlingsmønsteret bør ikke være basert urasjonell agresjon, men med det overordnede mål at trådstarter (og andre) har mest mulig båtglede......og det er lenge til våren så den er forløpig ikke truet. Dette er tross alt ikke alvorlig båtkriminalitet....så foreløpig er det bare å vende det andre kinnet...eller båtplassen....til...og han kan få en hyggelig ung båtvenn for livet som neste sommer hjelper han i en krisesituasjon på fjorden.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det virker som båten er planlagt å overvintre i min bås!!! :nonod:

Hva gjør jeg :confused: :confused:

Jeg kan jo ikke :diving: :diving: :diving: :diving: eller kan jeg???

 

Hei! Er dette noe som er virkelig, eller er det bare et tenkt tilfelle? Du har jo ikke svart på noen av spørsmålene som er blitt stillet.

Til dere som kan § Hva sier sjøloven om henlagte fartøyer? Står sikkert noe fornuftig der. Så lenge båten har vann under kjølen gjelder kansje den.

Skulle historien være sann? Så skal det jo bli morsomt å få lese siste kapittel.

Link to post
Share on other sites

En nærmere analyse om hvem båteier er:

 

Åpenbart er båteieren en 16- 25 år gammel mann som eier denne lille overmotoriserte båten.

 

Videre er det vel åpenbart at eieren er langt over gjennomsnitlig rerurssterk/båtinteressert. Det fleste i alderen 16- 25 år har mer nok med å skaffe seg moped/bil, bosted, betjene studielån osv så kun et lite mindretall har overskudd til å skaffe seg båt i etableringsfasen. På den annen side er nok ikke båteier veldig rik for da hadde båten havnet i egen hage eller i oppvarmet hall hos privat marina.

 

Da har vi 4 mulige alternative båteierprofiler av denne 13 foter med 60 hk :

 

1. Pappagutt på under 20 som har brukt konfirmasjonpenger og lån fra pappa til å kjøpe båt.

 

2. Håndtverkeren på 20- 25 år som har jobbet ett par år men ikke rukket å stifte familie (dette er ikke typisk familiebåt)

 

3. Båtentusiasten som tross et nullbudsjett og hoderisting fra familie kjøper brukt racerbåt....uten båtplass.

 

4. Høyt lønnet nyutdannet siviløkonom/sivilingeniør/lege på knapt 25 år som tross tyngende studilån har overskudd til båtliv i tilegg til boligkjøp, bilkjøp osv. (Kansje det er en ung fremadstormene siviløkomen som akkurat ankom for å rasjonalisere en lokal bedrift....men ikke rukket å få seg båtplass/opplagsmulighet.)

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...