Komodo Startet 22.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2009 Som tittelen tilsier har jeg tenkt å lage et baugspyd til båten vår, en Viksund Futura 900. Jeg har bøyd et rør av 33,7mm syrefast som skal være selve ramma. Planen er å legge teak med nater, tilsvarende det som blir gjort på badeplattformer på nyere båter. Har også sett dette på en Viknes nede i havna. Spørsmålet er hvordan jeg skal legge teaken. Foreløpig har jeg to alternative ideèr. Den ene er å sveise en syrefast plate i hele flaten og lime teakstavene rett på denne plata. Det andre alternativet er å lime teakstavene på en tynn plate av vannfast finer og skru denne fast i den rustfrie plata fra undersiden. Er det noen som har erfaring med hvordan det er å lime teak mot ei rustfri plate? Hvis det er interesse for det kan jeg godt legge ut bilder etterhvert som verket skrider fram. Foreløpig har jeg ikke kommet lenger enn å bøye røret. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
REM Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Foreløpig har jeg ikke kommet lenger enn å bøye røret. Slettes ikke værst bare det. 33mm syrefast bøyer men ikke over kneet. Hva slags utstyr brukte du? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Komodo Svart 22.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 En vanlig gammeldags hydraulisk rørbøyer, sandfyllte røret og slo i trepropper. Den delen er grei skuring. Inbiller meg også at det burde gå greit å lime teak på syrefast dersom man bruker en eller annen grunning først, men det har jeg mindre greie på. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
REM Svart 23.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 Å lime på tvers av bare rør vil neppe holde. Har du en god flate av syrefast derimot, som teakstavene kan ligge på ville jeg brukt sikaflex eller tilsvarende PU-baserte limtyper (TEC7, PL400 osv) Glem vannfast fineer, som bare er vannfast i en tre kvarters tid. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
LykkelitenIV Svart 23.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 Spennende. Her må du huske å legge ut bilder etter hvert Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
arkmarin Svart 23.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 Hvorfor ikke sveise fast to flattjern i U-en røret lager. Deretter festes teaken til flattjernene med skruer fra undersiden. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Komodo Svart 23.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 Heisann, her var det aktivitet ja! Skal utdype problemet når jeg kommer hjem. Litt stresset for å rekke en buss akkurat nå... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 23.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 Mulig at jeg har ordlagt meg litt utydelig her. For å oppklare litt: Jeg har bøyet et rør som skal danne ytterkanten på baugspydet. Jeg har videre tenkt å sveise inn en hel plate som dekker hele arealet det skal være teak. På denne plata skal jeg lime teaken. Under plata vil det bli to avstivere av vinkelprofil. Jeg vil ikke ha de tradisjonelle teakstavene med luft mellom, men nater som på et skipsdekk. Jeg har også vært inne på tanken å skru fra undersiden, det går jo bra enten man srur gjennom en plate eller gjennom en vinkelprofil som ligger på tvers. Men jeg tenkte det var enklere å lime med sika el. Spørsmålet er hvordan det biter mot rustfritt?? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 24.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Hmm.... Er det virkelig ingen som har erfaring med å lime på rustfritt stål? Foreløpig holder jeg en knapp på forslaget til Rem med å lime med et polyuretanbasert lim. Grunnen til at jeg er litt skeptisk til dette er at jeg har blandet erfaring med å male på rustfritt. Dersom malingen slipper er jeg redd limet kan gjøre det etterhvert også. Jeg malte en rustfri tank med godt resultat en gang, da brukte jeg en tokomponent primer først, og Bengalakk som toppstrøk. En annen gang malte jeg en tank med Bengalakk, men med Arcanol som grunning. Jeg mattet ned med slipepapir først og vasket med tynner. Dette holdt allikevel ikke lenge før det begynte å skalle av. Begge tankene stod i en åpen rib. Når man legger ned endel timer i å gjøre en slik jobb er det jo kjedelig hvis limet slipper og man må gjøre gjøre dobbelt arbeid. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars Hansen Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Jeg vil ikke ha de tradisjonelle teakstavene med luft mellom, men nater som på et skipsdekk. Fint at du har for det hvordan du vil ha det, men helt personlig synes jeg det du beskriver ser litt "hjemmelaget" ut. Mulig de jeg har sett har vært litt dårlig utført... Dette synes jeg ser profft ut: Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Ja, det er et pen spyd du har der. Men jeg så et med nater mellom stavene på en båt i nærheten her. Jeg syns det var sprekt og forseggjort. Skal se om jeg kan få tatt et bilde og lagt det ut her. Det jeg refererer til var nok ikke hjemmesnekret, men med litt flid kan man nok få det pent selv også. Det handler jo litt om tålmodighet til detaljene og finishen også da. Også er det vel litt hobby i det å lage ting selv noen ganger selv om det finnes standardprodukter å få kjøpt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tuffff Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Tec7 f.eks., limer bra mot rustfritt. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Hei Tuffff, og takk for svar! Vet du om jeg bør bruke primer først, og i tilfelle hvilken type? Har du selv erfaring for at dette sitter i lengden? Jeg har klokketro på Tec7 og sika, er bare litt usikker på bindingen mot rustfritt når det blir tråkket på over tid. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tuffff Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Har i jobbsammenheng brukt Tec7 til f.eks. å lime rustfrie rekker mot betong. Må event. sprenges løs tror jeg. Sitter som tusan - ingen primer, men avfettes med sprit først. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Det hørtes ut som stoffet for meg Har du en betegnelse på stoffet? Ettersom jeg forstår er det flere produkter fra Tec7 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tuffff Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Tja, hva heter det? Den vanlige Tec7 som markedsføres som lim/fugemasse i Byggmakker/Maxbo og alle andre. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Tec7 er produktnavnet. Andre produkter fra samme produsent heter Rock7, Roof7 etc... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
trikkern Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Tec7 kan nok være tingen. Men hvis stålets anleggsflate er så glatt som rustfritt vanligvis er, bør du rubbe metallet godt først. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Takk for svar, da lærte jeg noe i dag også. Har stort sett brukt sikaflex før, ikke Tec7. Jeg vet ikke om det er noe større forskjell på dem. Og ja, plata er glatt, så jeg får rubbe den opp før jeg limer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars Hansen Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Og ja, plata er glatt, så jeg får rubbe den opp før jeg limer. Tror nesten jeg hadde tatt vinkelsliperen jeg, og rufset overflaten skikkelig, så limet får noe mekanisk å holde fast i. Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Hvis det er interesse for det kan jeg godt legge ut bilder etterhvert som verket skrider fram... Komodo, hva med å legge ut noen bilder av hva som du gjort til nå! Jobber med et tilsvarende prosjekt, og skulle likt å se hvordan du har fått til bøyingen av stålrørene. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Hei Oktant! Ja, jeg legger gjerne ut bilder. Litt av ideen min var at dette kunne være en slags "gjør det selv" tråd for oss som liker å putle med slike prosjekter slik at vi kan utveksle erfaringer. Ikke bare det med limingen, men alle smådetaljer en kommer borti med slike jobber. Dette er første gang jeg prøver meg på å sette inn bilde her. Tester med et først... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 26.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 (redigert) Ok, det gikk jo smertefritt så jeg forsøker med noen flere. Denne gangen litt komprimerte. Denne rørbøyeren brukte jeg. Gammeldags, men god som snus. Må sandfyllerørene da. Et bilde til av det bøyde røret. Som nevnt lenger opp er det et 33,7mm syrefast rør. Det var veldig porøst og grovt i finnishen, så det er uforholdsmessig mye sliping og polering for å få det blankt. Her har jeg bare slipt med grovt papir. Denne teleskopstigen fra Båtbua har jeg planer om å montere på undersiden. Da skulle det bli noe i denne duren. Jeg syns de stigene er litt simple, men de skal visst virke. Det jeg syns er rart er at man ikke kan skyve teleskopen lenger inn, så jeg tenkte å forlenge slissesporet ca 10cm. Da kan jeg montere stigen lengre fram, samtidig som den ikke stikker ut som vist på bildet. Dette er røret som skal være staget inn mot baugen. Samme finnish som på røret til spydet. Denne er fin til å slipe og polere med. Har kjøpt inn noen slipelammeller i ulike korninger. Siste finnish med polerskiva tenkte jeg å ta på en gulvstående variant. Jeg kappet til to ovale platebiter som skal være inn mot skroget. Fant et 3mm flattstål som jeg brukte til dette. Håper det var 316 og ikke 304 Da skulle det bli omtrent slik. Først tenkte jeg å skru med 3-4 senkehodeskruer fra utsiden og mutter på baksiden, men jeg er ikke så begeistret for slike synlige skruer. Det blir liksom litt uprofft. Derfor pønsket jeg ut denne løsningen: Jeg dreiet ned en bolt så den gikk trangt inn i røret, kappet den med vinkelsliperen, og sveiset den fast i røret. Deretter boret jeg og gjenget med M10 vinkelrett på snittflaten. Da kan jeg skru med skrue fra innsiden. Hadde først bare tenkt å sveise på en skrue og skru med mutter fra innsiden, men det går jo ikke an å montere Det er så langt jeg har kommet foreløpig. Nå blir det en hektisk periode med både det ene og det andre, så det kommer nok til å ligge på is en stund nå. Redigert 26.Oktober.2009 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
REM Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Vakkert. En veldig fin prosjekttråd. Har du tilgang til et verksted kanskje, og er du sveisekyndig? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
JanS/EIR Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Profft arbeid og instruktive bilder, Komodo! Alle prosjekt-tråder blir finlest, som du ser. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.