Jump to content

Tilvirkning av baugspyd i rustfritt/teak


Komodo

Recommended Posts

Takk for det Rem og JanS!

Jeg har noen maskiner i garasjen også har vi litt på jobben. Noen sveiser er jeg ikke, men jeg får alltids smeltet sammen noe. Den helt proffe finnishen blir det vel ikke alltid, men det får stå sin prøve. Jeg har iallefall litt moro av å lage ting selv.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette ser jo virkelig profesjonelt ut, ser ut som du har den kunnskapen og verktøyet som skal til for å få det beste resultatet. Lengre oppe i tråden er det diskutert å bruke lim for å feste teak stavene. Med det verktøyet som det ser ut som om du har tilgjengelig, skulle det jo være en smal sak å sveise til fester som teaken skrues fast til.

Tec 7 og Sika har mange bruksområder og er veldig bra til mange formål, men med de vibrasjonene, temperatur svigningene og fuktighet som baugspydet ditt vil bli utsatt for, vil jeg tro at mekanisk feste vil være å foretrekke.

Gleder meg til å se fortsettelsen av prosjektet ditt.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er ikke noe problem å sveise fast fester, men jeg tenkte det var enklere å lime. Er ikke så bekymret for styrken i Sika/Tec7 bare det biter på underlaget. Problemet med å skru er at jeg har tenkt å legge natet dekke med ramme rundt. Da blir det ganske mange små biter og lite å skru i. Dessuten er teaken som skal brues ganske tynn.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Etter en periode i dvale har jeg endelig kommet litt videre med baugspydprosjektet mitt. Jeg legger inn noen blider for de som måtte være interessert.

 

stige_modifisert.jpg

For å unngå at stigen skal stikke utenfor baugspydet når den er sammeslått valgte jeg å forlenge slissesporet ca 100mm. Alternativet hadde vært å montere den lenger innunder, men da inbiller jeg meg at den ville blitt litt keitete å bruke, særlig for de minste.

 

brakett_til_stige.jpg

Jeg sveset på solide braketter til å skru stigen i. Greit å ha muligheten til å skru den av. Gjenget med M6.

 

stag.jpg

Baugspydet skal støttes opp med et stag inn mot baugen. Jeg sveiset på et bend og kappet bendet i omtrent den vinkelen det blir. Dette må tilpasses litt på stedet før sveising.

 

plate_til_baugtoette.jpg

Jeg bøyde til en plate som skal stå inn mot baugen. Jeg vil ikke ha synlige skruer etter at det er montert, så jeg boret et 12,5mm hull for å sveise inn en M12 skrue.

 

plate_og_skrue.jpg

Da ble den slik.

 

stag_og_plate.jpg

Plata skal igjen sveises i bendet på staget, da får jeg en skrue i senter som jeg skrur inne i dreggluka i baugen. Denne venter jeg med å sveise til jeg får holdt baugspydet opp for å sjekke alle vinkler.

 

hengsel.jpg

Mot baugspydet laget jeg en hengsel som jeg trer inn i røret (staget) og sveiser. Da slipper jeg en vinkeltilpasning og mulige spenninger. Det blir også litt lettere å frakte og evt demontere staget dersom det blir bøyd mot ei brygge og må byttes ut.

 

gjenget_feste.jpg

Selve spydet blir også skrudd mot skroget med en skrue i senter som tidligere vist. Jeg dreiet en akseltapp som jeg gjenget med M10. På innsiden av skroget kommer jeg til å legge på en skikkelig klatt med langtrådet glassfibersparkel under ei 5mm rustfri plate når jeg skrur. Dette for å få en gjevn belastning i skrueforbindelsen. Hvis det kommer en fet gris og hopper ombord på baugspydet blir det en brukbar belastning i denne forbindelsen.

 

spyd.jpg

Jeg har sveiset på lepper rundt hele på innsiden for å skru ei 2,5mm syrefast plate. Jeg har også sveiset på 2 stk 30x30 vinkelprofil for å støtte opp.

 

I plata har jeg sveiset en haug med M5 skruer slik at den blir skrudd med muttre fra undersiden. Hadde først tenkt å sveise plata i røret, men madammen, som er den som har ansvaret for treverk ombord, ville ha den avtagbar slik at den kan tas med hjem om vinteren samt for evetuelt senere vedlikehold.

 

Plata har jeg ikke her akkutat nå, men jeg legger ut bilde av den senere. Treverket blir limt på plata. Istedenfor teak kommer vi til å bruke iroko.

Link to post
Share on other sites

For å unngå at stigen skal stikke utenfor baugspydet når den er sammeslått valgte jeg å forlenge slissesporet ca 100mm. Alternativet hadde vært å montere den lenger innunder, men da inbiller jeg meg at den ville blitt litt keitete å bruke, særlig for de minste.

Hei Komodo

 

har gjort samme med min stige....så att den ikke stikker utanför badbryggen.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

He he, du ser for deg at jeg henger med ølvommen over baugspydet og fikler etter stigen ja! Da glemmer du at jeg har egen galeonsfigur til den jobben :giggle:

 

Jeg får heller risikere helsa til madammen så jeg slipper det utstikket på den stigen.

 

PS: Jeg ser du har den samme stigen som jeg, er den fra Båtbua? Er du fornøyd med den? Jeg syns den virker faretruende vek...

Link to post
Share on other sites

min er Båtsystem.....förmodligen made in China...

Jeg har sjekket de fleste båtutstyursforretninger for hva de har av stiger. Samtlige hadde de den italiensk billigvarianten som både er underdimensjonert og skranglete.

Den beste (og dyreste) stigene var den fra Båtsystemer og, det er riktig som Gunga sier, de fleste av de var produsert i lavkostland (China)

 

Det er antagelig de italienske også. Forskjellen er at Båtsystemers stiger er lagd etter Båtsystemers tegninger og spesifikasjoner, mens de italienske er konstruert i China med høye krav på pris og lave krav til kvalitet og holdbarhet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, det høres logisk ut. Men jeg tenkte jeg skulle gi den en sjanse allikevel. Jeg regner med at den fra Båtsystem koster skjorta i forhold?? Jeg så at du måtte betale det hvite ut av øyet for den ankerrulla du monterte på plattformen din. Sysler litt med planer om en badeplattform som neste prosjekt, men jeg må si jeg fikk litt bakoversveis over prisen på den rulla :eek: På den annen side har jeg ikke lyst på noe vaklete dritt bakpå der heller, så jeg lurer på om jeg skal lage rulla selv også. Det kan jo ikke være så mye greier??

Link to post
Share on other sites

Rulla var dyr ja. Trur jeg betaltre drøt 4 båtpenger for den.

Stigene derimot var ikke så svært mye dyrere en billigvarianten fra Italia. Trur jeg betalte 2,4BP for stigen fra Båtsystemer som vel er både bredere og har et trinn mer en stigen du har valgt.

Min stige er for montasje på oversiden da uten at det behøver å bety så mye for prisen?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg får nok bare leve med at stigen er litt vek. Blir den for dårlig får jeg bytte den. Jeg skal imidlertid igang med et badeplattformprosjekt etterhvert. Der kommer jeg til å lage meg en stige selv. Den skal være ekstra solid slik at den tåler å bli brukt med dykkerutstyr.

Link to post
Share on other sites

Hei Komodo.

Flott arbeid du gjør. Har selv planer om et badeplattformprosjekt i rustfritt / teak.

Har en alt for kort teakplattform på trawleren nå, og vurderer å "ramme den inn" i rustfrie rør.

Dermed kan jeg flytte alt sammen lenger bak.

Men, har du forsøkt å fylle rørerene med vann, og så en tur i fryseren?

Dette blir gjort når de lager blåseinstrumenter for å unngå flate rør.

Og vilket polermiddel bruker du for å få "speilfinish"?

Redigert av rover (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har ikke prøvd med vann/is, jeg sandfylte røret på baugspydet når jeg bøyde det. Rør til badeplattform blir litt lange til å gå i fryseren, så det utgår. Der kommer jeg til å bruke 25x1,5. De tror jeg kan bøyes uten å fylle de.

 

Til poleringen bruker jeg en tøyfille og voks (den hvite typen). Jeg har brukt to forskjellige maskiner, og ser at det er stor fordel at den roterer fort. Den ene går på 1450rpm og det er litt sakte, selv om skiva er stor (Ø300). Dersom det er grå rør sliper jeg med finere og finere papir, til slutt 320. Det ser du bilde av lenger opp i tråden.

Link to post
Share on other sites

Jeg forsterket bugspydet på NB`n for to år siden.Dette er ett spyd i glassfiber som det var rimelig mye svikt i.Bakte inn en 15 mm plate og det ble bra.Så skulle jeg montere samme stigen som deg.Jeg synes det ble litt spedt med innfestingshull i 6 eller 8mm(husker ikke)så jeg sveisa ei 2.5mm plate på toppen slik att jeg kunne borre opp med 10mm hull.Da ble stigen også mye stivere .

 

Det neste jeg oppdaget var att når man tråkker i trinnet forsvinner stigen innover og det blir vanskelig å komme seg opp på.Jeg lagde da sperrer bak i slissehullet slik att stigen ikke forsvant så langt inn.

 

Etter att vi hadde prøvd stigen et par ganger ble det klart att å klatre og dra seg inn over spydet i halegatta var forferdelig tungvint.Måtte da bøye rør å forlenge rekkene helt ut på baugspydet . :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det neste jeg oppdaget var att når man tråkker i trinnet forsvinner stigen innover og det blir vanskelig å komme seg opp på.Jeg lagde da sperrer bak i slissehullet slik att stigen ikke forsvant så langt inn.

 

Dette forstår jeg ikke helt. Når stigen trekkes ut og vippes ned ligger den an på et rør på undersiden. Jeg kan ikke forstå annet enn at den vil bli presset helt ut i slissesporet, ikke presset inn :confused: Men har du erfart det så er det sånn.

 

Har du mulighet til å legge inn bilde av modifikasjonen din?

Link to post
Share on other sites

Her kommer det noen bilder av stålplata som treverket skal limes på.

 

sf_plate_til_spyd.jpg

Her har jeg sveiset skruer i plata slik at den skal være avtagbar. Hadde egentlig bare tenkt å sveise den fast, men der fikk jeg mothold :boxing:

 

m5_skrue_i_plate.jpg

Jeg boret og forsenket hull til skruene.

 

m5_skrue_sveis.jpg

Deretter smeltet jeg skruehodet i plata fra oversiden.

 

Dermed har fruen mulighet til å ta med seg plata hjem om vinteren og gi treverket kjærlig omsorg.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir vel bra dette men som du sier er det ikke lett å få noe til å henge på rustfritt. Kanskje syredyppe det for å få bort allt fett?

 

Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg tror ikke det er avfettingen som blir problemet med å få noe til å bite på rustfritt, men oksidhinna. Nå har jeg imidlertid fått nyss om at det er en medarbeider på Kjøstelsen i Fredrikstad som har greie på slike problematiske limforbindelser så det blir nok en tur ned dit for å handle det jeg trenger. Har en kompis som nylig gjorde samme jobben og han fikk god hjelp der.

Link to post
Share on other sites

ja, det vil nok fungere med flere løsninger her. Vi jobber kun med rustfritt og har etter test av glassblåsing/div. poleringsteknikker kommt frem til att syredypping, eller overrisling i ett 8x8x8 meter stort rom gir best beskyttelse for stålet. Men det var jo kanskje en avsporing.

Vi bruker en forholdsvis kraftig salt syre /flussyre? (husker ikke eksakt) Det er varmekabeler i 1000 lit. karene som pumpene sirkulerer ifra, platene ser ihvertfall helt rene ut etterpå og man kommer til inne i porene i stålet også det gjør man ikke med de andre teknikkene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...