oas Startet 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Oktober.2009 Hei jeg er en lykkelig eier av en Viksund 27 columbi, håper at det finnes flere på dette forumet som sitter med kunnskap om denne båten. Har sett litt på Viksund sitt forum men det er svært lite aktivitet der. Det som er ønsket mitt med denne tråden er og belyse positive og negative ting ved denne båttypen. Ønsker også bilder av båter,interiør, motorinstallasjoner og smarte løsninger Link to post
Jandus Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Heisann, min ven har en slik båt, veldig bra båt er det. Hann kjøpe den fra Norge våren 2007, da hadde båten en 36 hk VP, den startet at krangle, den ble byttet ut med en Lombardini 87 hk Link to post
index Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 (redigert) Jeg har en Columbi, med en 70hk Ford FSD dieselmotor i (montert i år, hadde opprinnelig 54hk Ford Sabb). En praktisk og grei båt, fornuftige løsninger innvendig og suverent med selvlensende dørk ute når man er på fisketur. En veldig god sjøbåt, men ruller noe helt utrolig med sjø inn fra siden. Dette kan til tider også være et minus når man ligger til kai, ligger man utsatt til for sidesjø ruller det mer eller mindre konstant. Ellers en praktisk båt for turbruk, med over og underkøyer i baugen og plass til et par stykker i salongen i tillegg. Suveren bysseløsning med to meter lang benk, og god utsikt gjennom store vinduer når man sitter rundt bordet. God sitteplass inne til fire personer, ser at den faktisk er oppgitt med seks plasser rundt bordet inne (men da blir det veldig trangt). Et minus er at løsningen på akterdekket gir mange hulrom som ikke kan benyttes til noe, samt at løsningen gir mye resonans i skroget fra motoren. Så noen rolig båt er dette langt fra. Men trygg, solid og allsidig er den så absolutt. Redigert 25.Oktober.2009 av index (see edit history) "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rune2222 Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Jeg var engang eier av en Viksund 27 Columbi. Ford/Sabb 54 hk. Det var aldri noen problemer av noen slag i den tia jeg hadde båten. Køyene fremme var litt trange, og for enkelte fikk de litt claus av dette. Farten var vel en 7-8 knop, så en måtte ha god tid. Ellers en båt jeg var veldig fornøyd med. Rune Link to post
index Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Ingen racer nei. Min går 11 knop på max, marsjer mellom 7 og 8. Med 1,2m dypgående kan man ikke forvente noe mer... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rune2222 Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Har vært båtlaus noen år nå. Bobilen er solgt! og er begynt å kikke på båt igjen. Kunne kanskje tenkt meg en Viksund 27 igjen. Ser de er gunstige å kjøpe. Men, klarer ikke å bestemme med om jeg heller vil ha en trallbar en. Rune Link to post
oas Svart 25.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 (redigert) Kjøpte min båt i sommer den har en 35hk volvo, har også rigg (minste typen) har ikke prøvd å seile så mye men det er mest "kjekt å ha" hvis volvoen som har gått med saltvannskjøling i 30år skulle takke for laget. Skal sette opp båten i vinter og ta og pusse treverk, slipe bunn,bytte motor, montere radio+++ blir masse tenking og kosearbeid i vinter Har fått prøvd båten i ganske bra med sjø og er meget fornøyd med hvordan den oppfører seg, temmelig forutsigbar. Redigert 25.Oktober.2009 av oas (see edit history) Link to post
Sydkorset Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Endelig fant jeg en tråd om Viksund Columbi!!! Hurra!! Har hatt min Columbi i ca 5 år nå,og er strålende fornøyd. Det eneste jeg har å utsette, er at den har noe FOR god stabilitet. Med det resultat at den ruller mye med krappe bevegelser. Det jeg lurer på nå,er om det er mange av dere der ute som har foretatt et motorbytte i Columbien? Min Yanmar 3qm30 er på vei ut til fordel for en nyere motor, da den har fått det for seg å lage "majones" i toppen. Noen som vil dele erfaringer om valg av ny motor, og hvordan resultatet ble? Har selv tenkt på Sole`diesel 42hk(lette små fine motorer) eller en TDME 458 58hk. Sistnevnte maskin er en såkalt kineser, men med et godt rykte. Passer på millimeteren på de gamle festene i maskinrommet, MEN krasjer i høyden. (håper det kan forandres noe på selve motoren) Så om det er noen som vil dele erfaringer håper jeg dere hiver dere på tastaturet. Ps: Har også vært artig å hørt om de som evt måtte ha ei flyndre på hekken, og hvordan den oppfører seg med sjøen på låringa/hekken. Link to post
KnutIvar@home Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Hei. jeg er også eier av en 27 fots colombi. liker båten veldig godt. Noen av fordelene jeg har merket meg er jo at skrog og overbygg er helstøpt, og tette skott mellom motor rom og cabin. slingrer som f.. når du får den fra siden, men da rusler jeg meg ut på dekk. der merkes det ikke nevneverdig. ikke kommer det en dråpe sjøvann på dekk heller, da skal det være skikkelig ruske vær i så fall. Har hele tiden ønsket meg rigg til den, men ser ikke ut til at det blir på denne da jeg vurderer og bytte den ut i en større pga stor familie:-) de helstøpte benkene på dekk liker jeg ikke , i og med små barna har lyst å klatre å se mest mulig. ellers kunne den gjerne ha flaps , går lett ned på ræva om en skal presse den over 7 knop. har sett at viksunder med rigg har støpt flaps på, noe jeg trodde ville virke negativt under seilføring. men noen har tydeligvis testet det ut uten at jeg vet hvordan det funket. ellers så kan vi si om viksund colombi .. dette er en sterk!! båt. Link to post
index Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Det er vel knapt nok noen med Columbi med rigg som faktisk bruker den! Den er visstnok ingen særlig seilbåt, det er mer som en nødrigg i tilfelle motorstopp. Så da gjør det ikke så mye at båten har flaps. Jeg har stor flaps, 160cm bred og 20-25cm ut fra hekken. Uten flaps ville den gjort max 8 knop, nå klarer den 11. Men ved 11 knop balanserer den såpass på kjølen at den blir rimelig ustabil, så trivselhastighet er rundt 7,5 knop. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
oas Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Hehe bruker riggen på min jeg. veldig behagelig med seil oppe mye mindre slingring, men å kalle det for en seilbåt er vel å ta i ja :) Link to post
Sydkorset Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Oas, ligger det ikke enda en slik Columbi på Brekstad? Syns å ha sett det! Har du kjøpt båten på Fosen? Vet vel ikke om noen som har vogn til en slik grombåt? Hilsen Fosning på ainner sia ta fjorn. Link to post
Sydkorset Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Forresten noen som vet hva en ny kalesje til Columbien koster? Sånn ca? Link to post
VannTro Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 (redigert) Hadde en Viksund Culumbi fra 1979 til 1999. Her satt det en Yanmar 3QM30. Da jeg solgte båten(til Torshavn på Færøyene) var motoren fremdeles i god stand, men disse motorene har litt tynt gods i kjølevannskanalene så ny eier påregnet motorbytte. Når det gjelder kalesje bygget jeg om løsningen. Originalen er for skrå bak og stjeler plass slik at det ikke er mulig å sitte skikkelig helt bak. Hos meg ble det montert en ekstra kalesjestang i bakkant og plassen var ikke til å kjenne igjen. Ikke ble det stygt heller. Dette ble gjort hos en kalesjemaker i Tønsberg. Han har egen brygge og båten lå der mens han tilpasset kalesjen. Dette er derimot så lenge siden at prisen blir uinteressant. Anbefaler alle med Culumbi å vurdere ombygging når de skal skift kalesje. Utover dette kan jeg ikke få fullrost båten. Den ruller en del, men takler all sjø. Her er det mannskapet som takker for seg lenge før båten gjør det. Jeg hadde en båt som var klargjort for rigging med 700kg betong i kjølen, dette førte selvfølgelig til god stabilitet. Pass godt på disse båtene folkens, dette er klassikere ! Lagt til: Jeg har aldri sett båter med tykkere laminat i skroget, dette er tanks ! Disse båtene ble bygget på en tid da skepsissen til glassfiber som byggemateriale var stor, Erling Viksund tok derfor en Culumbi og slapp den rett i bakken fra en kran(husker ikke høyden) for å bevise soliditeten i skroget. Det er ikke alle båter som hadde tålt dette. Redigert 25.Juni.2010 av VannTro (see edit history) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
FredrikW Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Jeg hadde for noen år siden en 31 Goldfish. Da fant jeg denne siden på nettet, Viksunds eget båtforum: Viksund.no Link to post
MartinThomassen Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Hva er ståhøyden nede i kabinen? Har alle modeller selvlensende dørk? Link to post
Gullfisk Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Alle har selvlensende dørk. Husker ikke høyden helt, men er det ikke ca 180cm da? Link to post
index Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 (redigert) Ca 180cm stemmer bra ja. Jeg for min del er 190cm, så det blir å bøye nakken litt. Dobbeltsenga man får når man legger ned bordet er litt over 180cm lang, så der er jeg også litt for lang. Med andre ord så er båten som skapt for en familie opp til 1,80.. På den annen side er overkøyene forut hhv 190 og 210cm, så det finnes da plass til de lange også. Kanskje jeg heller burde ligge der, når jeg tenker meg om... Redigert 15.Juli.2010 av index (see edit history) "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MartinThomassen Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Takker for svar! Link to post
ut mot havet Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Hei. Er på utkikk etter ei brukt snekke, har sett litt på det som ligg ute for salg på Finn. Har spesielt sett på Viksund 880 og Viksund 27, liker innredningsløsningene på desse båtane, det eg lurer litt på er om det ikkje er manøvrering inne på Viksund 27? er det kun styring inne? Ser at ein del av Viksund 27 som ligg for salg har Ford Sabb motor, er det gode motorer? får ein lett deler til desse? Link to post
index Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 det eg lurer litt på er om det ikkje er manøvrering inne på Viksund 27? er det kun styring inne? Ser at ein del av Viksund 27 som ligg for salg har Ford Sabb motor, er det gode motorer? får ein lett deler til desse? De fleste av disse har styreposisjon både ute og inne. Jeg for min del bruker aldri den inne, jeg synes jeg har bedre oversikt ute. Ellers er løsning både innvendig og ute suveren, en sann kombibåt med selvlensende akterdekk og skikkelig bysseløsning, romslig dinette og 3-4 faste køyer i lugaren i tillegg til dette. Ford Sabb 54hk som disse blant annet ble levert med (største motor) begynner å bli gamle og ukurante, og delesituasjonen er ikke bra. Jeg har byttet ut min med en nyere modell (Ford FSD) som er betydelig mer kurant, lettstartet og lett å skaffe deler til. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rolf Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Dobbeltsenga man får når man legger ned bordet er litt over 180cm lang, så der er jeg også litt for lang. Med andre ord så er båten som skapt for en familie opp til 1,80.. På den annen side er overkøyene forut hhv 190 og 210cm, så det finnes da plass til de lange også. Kanskje jeg heller burde ligge der, når jeg tenker meg om... Jeg er 193...., problemet med dobbelsenga løste jeg ved å lage et skap i forpiggen med åpning ut i dobbelkøya. Tok av "skapdøren" når vi rigget om fra dinette til køye. mine sure labber havnet i skapet. fungerte glimrende i mange år..... Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
index Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Fikk du høyde nok under overkøya til dette skapet, eller måtte den kappes? Jeg har lurt litt på en slik løsning selv, men det vil jo ødelegge litt for køyene forut da... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rolf Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Var greit plass til mine str. 45 under overkøya. Nederste styrbord køye i forpiggen ble selvsagt litt kortere, husker ikke hvor dypt skapet var men antar maks 20cm. La inn skumgummi i samme høyde som madreassen i dinetten. Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
oas Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) Noen som har bilder av columbi med perkins 37 eller 49hk ? Vurderer å bytte ut volvoen Redigert 2.August.2010 av oas (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn